نتایج جستجو برای عبارت :

علت بی حالی در عبادت

✨﷽✨
✅عبادت ‌کنندگان سه گروهند:
✍امام حسین علیه السلام :گروهی خداوند را به انگیزه رسیدن به پاداش و دست‌ یافتن به نعمتهای نامحدودش عبادت می‌کنند، این دسته از عبادت‌کنندگان مانند سوداگران سودجو است. 
بعضی خداوند را از ترس عذاب می‌پرستند و عبادت می‌کنند که این دسته از عبادت‌کنندگان در خور بردگان زرخرید است.
و کسانی هستند که خداوند را به منظور شکرگزاری و انجام یک وظیفه انسانی پرستش می‌نمایند ( خداوندا من تو را عبادت می‌کنم چون لایق پرس
من توصیه‌ام به جوانان این است که عبادت را با توجّه انجام دهند. من اصرار نمی‌کنم که زیاد عبادت کنید؛ نه. شما خواستید زیاد عبادت کنید، خواستید کم عبادت کنید؛ ولی آنچه انجام می‌دهید با توجّه باشد. البته همه باید عبادت واجب را انجام دهند؛ آن‌که قابل اغماض و اینها نیست. هر کسی باید عبادت واجبش را انجام دهد.۱۳۷۶/۱۱/۱۴
پیشانی ات را هنگام سجده برای پروردگارت بر خاک می گذاری ،بدان تو برای چه کسی سجده میکنی ؟
برای کسی که مستحق عبادت است.
دعا و عبادت ،اوج و قله‌ی بندگی‌ست و خلقت و رزق و حیات و مرگ ، اوج و قله‌ی اعطاء و الوهیت هستند،پس زمانی که کسی جز الله بر این چهار چیز قادر نیست،واجب میشود که دعا و عبادت برای کسی جز الله ، صرف نشود.
کار تماشاگر نوعی پرستش و بندگی و قبول ولایت است. او از خود سلب اختیار میکند و در یک فضای تاریک ، چشم به صحنه‌ای روشن می‌سپارد و منتظر مینشنید تا فیلمساز او را سحر کند. فضا نیز تاریک شده است تا هیچ چیز جز فیلم ، توجه او را به خود جلب نکند و امکان استغراق در فیلم به تمامی فراهم شود . گوش و چشم و روح و عقل و اختیار بیننده ، همه به فیلمساز سپرده شده است . این کار ماهیتا نوعی عبادت است و از لحاظ "اخلاق" نیز توجه "غایت" آن ، ارزش پیدا میکند ؛ یعنی با توجه ب
ارزش و اهمّیّت اخلاص
اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد رسید. چرا چنین نباشد، در حالی که خداوند متعال، بندگانش را به آن امر کرده، می فرماید:
«فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»[4]
خدا را بخوانید، در حالی که تنها برای او در دین اخلاص می ورزید، اگر چه کافران را ناخوش آید.
در سخنان پیشوایان معصوم،
طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست
سعدی
امام رضا علیه السلام نیز فرموده است:
خوشا به حال کسی که خالص گرداند عبادت را و دعا را از برای خدا و دل او مشغول نگردد به آنچه دو چشم او می بیند و یاد خدا را فراموش نکند، به واسطه آنچه گوش های او می شنود و دل او محزون نگردد، به سبب آنچه خدا به دیگری عطا فرموده است.
قلب روی اندود؛ نستانند در بازار حشر خالصی باید که از آتش برون آید سلیم
پیام متن:
مقدار عبادت مهم است، ولی مهم تر ا
امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: «خداوند متعال به چیزی برتر از عفت شکم و شرمگاه، عبادت نشده است.»[1] درجایی دیگر و در پاسخ به کسی که عرض کرد: «عمل من ضعیف است و نماز و روزه کم به‌جا می‌آورم ولی تلاش من بر این است که جز لقمه حلال نخورم و جز با حلال نزدیکی نکنم» […]
نوشته عفت شکم و شرمگاه بالاترین عبادت و بالاترین جهاد! اولین بار در گناه شناسی. پدیدار شد.
 سلیمان دیلمی گوید بامام صادق ع عرض کردم  فلانی در عبادت و دیانت و فصیلت چنین و چنان ست فرمود عقلش چگونه  است گفتم نمیدانم فرمود پاداش  باندازه عقل است همانا مردی از بنی اسرائیل در یکی از جزایر دریا که سبز و خرم و پرآب و درخت بود عبادت خدا میکرد یکی از فرشتگان  از آنجا گذشت  و عرض پروردگارا مقدار پاداش این بنده ات را بمن بنما  خداوند باو نشان داد واو ان مقدار را کو چک شمرد خدا باو وح ی کرد همراه او همراه او باش پس ان فرشته  بصورت انسانی نزد او
گروه گرافیکی 12 طرح لایه باز فون جشن تکلیف را جهت دانلود ویژه طراحی کرده است این طرح ها با موضوع جشن مدرسه و یاد بود جشن نماز در ابعاد برگه a4 می باشد.این طرح ها دانلود به ازای پرداخت میباشد و شما پس از پرداخت وجه میتوانید لینک دانلود را مشاهده کنید


   
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
مولایمان امام امیرالمومنین علی علیه الاف السلام می فرمایند
لبخند و مهربانی آ دمی در هنگام برخورد با دیگران عبادت است
___________
اگر مردم از همین لحظه تصمیم بگیرند که خداوند را اینگونه عبادت کنند
لحظه‌ای فکر کنید جامعه به چه سمتی میرود؟؟؟
میزان پرونده های طلاق و ...
به گفتار مولایمان گوش نمی‌دهیم و با بردن نامش بدون عمل به دستوراتش باعث بدنامی اش شده ایم.....
اللهم عجل لولیک الفرج و العافی
خالصانه


عبادت زمانی شایسته نام عبادت می شود که "فقط" برای خدا بجا آورده شود
به این معنا که قصد اولیه برای انجام آن الهی باشد و انسان مؤمن تا پایان عبادت بر
همین قصد باقی باشد و از این قصد الهی بر نگردد
انسان مؤمن می خواهد با عبادت خود به خداوند تقرّب جسته به او نزدیک گردد
(قربة الی الله) بنابراین هیچ نیّتی جز خدا ندارد ، حتی غیر خدا را در نیّت خود از
عبادت ، شریک نمی سازد ، و عمل ریایی انجام نمی دهد که اگر چنین عملی اتفاق افتاد
، عبادت دیگر عبادت
 
بیست و پنجم ذی القعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. از امیرالمومنین ـ علیه السلام ـ روایت شده است که فرمودند:
«نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»
همچنین در برخی از روایات این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده و خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی (ره) روز د
بسم الله

زهد و عبادت حضرت زینت علیها السلامحضرت زینب کبری علیها السلام تمام شبش را به عبادت می پرداخت و در دوران حیات خود هیچگاه تهجّد را ترک نکرد. آن چنان اشتغال به عبادت ورزید که ملقب به لقب «عابده آل علی» شد. از امام زین العابدین علیه السلام روایت شده است که فرمود: «این مخدره حتی در شب یازدهم عاشورا هم نماز شبش ترک نشد و نشسته نماز خواند. ارتباط و عبادت زینب آن چنان با خدا قوی بود که دیگران از آن حضرت التماس دعا داشتند».
ادامه مطلب
دانلود 15بک گراند جشن تکلیف و عبادت  بصورت پی اس دی psd  با موضوع محراب ، تلاوت قران ، اسمان، کعبه،طرح های اسلیمی در ابعاد 18 . 13 و 30 . 20 را طراحی کرده است این فون به صورت PSD و با لایه ای مجزا طراحی شده است،جهت مشاهده و خرید روی بنر خرید محصول کلیک کنید.این فایل (دانلود پس از پرداخت وجه )میباشد .
عبادت برای یک عبادت‌گر واقعی «پیمان» است و صحنه زندگی «وفای پیمان».
این پیمان مشتمل بر دو شرط اصلی است:
- رهایی و آزادی از حکومت و اطاعت غیر خدا
- تسلیم محض در مقابل آنچه خدا به آن امر می‌کند.
استاد مطهری، مقدمه‌ای بر جهان‌بینی توحیدی، ج۲، ص۷۹
▫️ 
@dialameh_SBMU
  https://dialameh.blog.ir
رسولخدا فرمود حوارین بعیسی  علیهالسلام گفتند یا دوح الله با که بنشینم فرمود با کسیکه. دیدارش شما را بیاد خدا اندازد و سخنش دانشتانرا زیاد کند وکردارش شما را باخرت تشویق کند  4 رسولخدا فرمود همنیشنی با اهل دین شرف دنیاو اخرتست  امام باقر ع فرمود نشستن نزد کسیکه باو اعتماد دارم از عبادت دارم از عبادت یکسال برایماطمبنان بخشتر است 
 
در تمام ماه های سال، ماهى به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست؛ زیرا ماهى است که خداوند آن را جهت اهداى بالاترین هدیه خود به جهان بشریّت، یعنى «قرآن مجید» برگزیده است.از سوى دیگر، ماهى است که شب قدر در آن واقع شده، شبى که مقدّرات یکسال انسانها- بر حسب شایستگى‏ها و لیاقت‏هایشان- تعیین مى‏ گردد و عبادت آن برتر از عبادت هزار ماه است!از سوى سوم، بهار عبادت و ماه تعلیم و تربیت، ماه طهارت و پاکى، و ماه تقوا و خودسازى است؛ ماهى که مراحل قرب‏ الهى و سیر و س
سوالات درسهایی از قرآن 25 مهر 98
تاریخ پخش:25/07/98
 
1- خوراک و پوشاک، مصداق کدام نیاز انسان است؟
 
1) نیاز شخصی
2) نیاز اجتماعی
3) نیاز عالی
 
 
2- کدام یک از موارد ذیل، نیاز اجتماعی انسان است؟
 
1) شناخت جهان
2) شناخت انسان
3) قوانین و مقررات
 
 
3- آیه آخر سوره کافرون، بیانگر چیست؟
 
1) دین، یعنی ایمان به خدا 
2) انسان بی‌دین نداریم
3) دین‌دار واقعی نداریم
 
4- نشانه‌ی فطری‌بودن یک امر چیست؟
 
1) هر انسانی در هر مکانی و زمانی داراست
2) نیاز به معلم و آموزش ندار
به نام خالق هستی@ عبادت کردن یعنی هرآنچه خدا امر کرده است را انجام دهیم و تقوا کردن یعنی دربرابر گناه ایستادگی به خرج داده و ازگناه دوری کنیم...پس تقوا خود نوعی از عبادت است...ولی منظور ما از عبادت دراین مطلب عبادت های شخصی همانند نماز وروزه و قران وزیارات و دعاهاست...ببینید دوستان یکی از فلسفه های مهم عبادت این است که انسان اراده دربرابر گناه پیدا کند و آنرا انجام ندهد...ساده تر بگویم خدا نمازی را که انسان را ازگناه و اخلاق های رذیله دور نکند نم
سوالات درسهایی از قرآن 25 مهر 98
تاریخ پخش:25/07/98
 
1- خوراک و پوشاک، مصداق کدام نیاز انسان است؟
 
1) نیاز شخصی
2) نیاز اجتماعی
3) نیاز عالی
 
 
2- کدام یک از موارد ذیل، نیاز اجتماعی انسان است؟
 
1) شناخت جهان
2) شناخت انسان
3) قوانین و مقررات
 
 
3- آیه آخر سوره کافرون، بیانگر چیست؟
 
1) دین، یعنی ایمان به خدا 
2) انسان بی‌دین نداریم
3) دین‌دار واقعی نداریم
 
4- نشانه‌ی فطری‌بودن یک امر چیست؟
 
1) هر انسانی در هر مکانی و زمانی داراست
2) نیاز به معلم و آموزش ندار
سوالات درسهایی از قرآن 25 مهر 98
تاریخ پخش:25/07/98
 
1- خوراک و پوشاک، مصداق کدام نیاز انسان است؟
 
1) نیاز شخصی
2) نیاز اجتماعی
3) نیاز عالی
 
 
2- کدام یک از موارد ذیل، نیاز اجتماعی انسان است؟
 
1) شناخت جهان
2) شناخت انسان
3) قوانین و مقررات
 
 
3- آیه آخر سوره کافرون، بیانگر چیست؟
 
1) دین، یعنی ایمان به خدا 
2) انسان بی‌دین نداریم
3) دین‌دار واقعی نداریم
 
4- نشانه‌ی فطری‌بودن یک امر چیست؟
 
1) هر انسانی در هر مکانی و زمانی داراست
2) نیاز به معلم و آموزش ندار
 رسولخدا ص فرمود بهترین مردم  کسی است که عاشق عبادت شود با عبادت دست بگردن شودو انرااز دل دوست دارد وباتن خود انجام دهدو برای ان فارغ شود بکاردیگر دل مشغول نداردچنین شخصی باک ندارد که زندگی دنیایش بسختی گذردیا باسانی 4 عیسی بن عبدالله بامام صادق ع  عرض کرد قربانت عبادت چیست فرمود نیت خوب داشتن بعبادت از راهی که خدا از انرا اطاعت شود هماناای عیسی مومن نباشی تا انکه ناسخ را از منسوخ تشخیص دهی تا بناسخ عمل کنی ومنسوخ را کنار گذاری  عرض کردم قر
 جابر گوید امام باقر ع بمن فرمود  ای جابر خدا ترا از کاستی و تقصیر بیرون نبراد  شرح یکی از علما کوفه گوید یعنی خدا تو فیقت دهد که همیشه عبادتت را ناقص و خود را مقصر دانی 3 حضرت ابولحسن ع فرمود مردی در بنی اسراییل چهل سال عبادت خدا کرد وسپس  قربانی نمود و از او پذیرفته نشد با خود گفت این وضع از خودت پیش امد  وغیراز تو گناهکار نبست  امام فرمود خدای تبارک و تعالی باو وحی نمود که نکوهشی که از خود کردی از عبادت چهل سالت بهتر بود 
هرگز حَسَد نبردم بر منصبیّ و مالی
الّا بر آن که دارد با دلبری وصالی
دانی کدام دولت در وصف می‌نیاید –
چشمی که باز باشد هر لحظه بر جمالی
خرّم تنی که محبوب از در فراز-اش آید –
چون رزقِ نیک‌بختان، بی زحمتِ سؤالی
همچون دو مغزِ بادام، اندر یکی خزینه،
با هم گرفته انسی، وز دیگران ملالی
دانی کدام جاهل بر حالِ ما بخندد –
کو را نبوده باشد در عمرِ خویش حالی
سالِ وصال با او یک روز بود گویی
واکنون – در انتظار-اش – روزی به‌قدرِ سالی
ایّام را، به ماه
نیاز انسان

برخی با این استدلال که خداوند به عبادت ما نیازی ندارد ، از عبادت کردن دوری
نموده و عبادت را یک امر دلبخواهی دانسته که هر کس بخواهد ، عبادت نماید و هر کس
نخواهد ، عبادت نکند ؛ در حالیکه اصل عبادت کردن بر اساس یک برنامه و دستور خاصی
است که هر فرد با ایمانی بر اساس آن ، به عبادت می پردازد
از آنجایی که خداوند انسان را با هدفِ عبادت و بندگی آفریده است ، برای این
هدف ، برنامه ای را برای هر فردِ مکلّفی ، قرار داده که در اوقات و با شرایطِ خاصی
سعدی می گوید:
صد زلت از نظر خلق در حجاب بهتر ز طاعتی که به روی و ریا کنیم
بعضی از بزرگان علم اخلاق گفته اند ریشه اصلی ریاکاری حب جاه و مقام است که اگر ان را به دقت بررسی کنیم، به سه اصل باز می گردد:
1. علاقه به ستایش مردم از او. 2. فرار از نکوهش آنها. 3. طمع ورزیدن به آنچه در دست مردم است.
ریا، همچون آتش سوزانی است که گاه در خرمن اعمال انسان می افتد و همه را خاکستر می کند. نه تنها عبادت ها و طاعت های انسان را برباد می دهد، بلکه گناه عظیمی است که مایه روسی
اخلاص به معنی «خالص کردن، ویژه کردن، ارادت صادق داشتن ...» است.[1]
بر اساس این معنی، مخلص کسی است، که طاعات عبادات و تمامی اعمال صالح خود را از هرگونه آلودگی و آمیختگی به غیر خدا خالص کرده ، انگیزه ای جز تقرّب به درگاه خدا ندارد. از این رو، فقط به او دل می بندد و تعریف و تکذیب دیگران، در نظرش یکسان است و هدف از عبادت، جلب رضایت خالق است نه کس دیگر.
حضرت علی ـ علیه السلام ـ در این باره فرمود:
«العباده الخالصه أن لا یرجو الرّّجل إلاّ ربَّهُ، و لا یخاف
عبادت و نیایش هر فرد در حدود معرفت و شناسائی پروردگار عالم، اندازه گیری میگردد.مجال است فردی بدون معرفت کافی و لازم نسبت به پروردگار خود، عبادت و ستایش شایسته ای انجام دهد از اینرو آنانکه شناسائی کامل از مبداء غیبی دارند و مراحل ایمان و عقیده را طی کرده اند، عبادت و ستایش یکی از لذات بخش ترین مراحل زندگی آنان را تشکیل میدهد و لذتی را بالاتر از آن حالت نمیدانند و نمیتوانند احساس کنند.
امام هفتم (ع) در دودمان مقدس و تقوی و در بیت رفیع زهد و عباد
مکان های عبادت
انسان می تواند عبادتِ خود را هم در منزل بجا آورد و هم می تواند آن را در مکان هایی که برای عبادت ونیایش آماده گشته است ، به انجام برساند ، امّا آنچه که به آن توصیه گردیده ، انجام عبادت در مکان های عبادت همچون مساجد است ، در این راستا آنچه از ثواب و پاداش معنوی برای عبادت در مسجد در نظر گرفته شده است ، جنبه ی انگیزشی و تشویقی نیز در بر خواهد داشت .
عبادت در مکان های عبادت چون مسجد ، نماز خانه و یا زیارتگاه به علت فضایِ معنوی که در آنج
ماه رجب باجلوه خوب عبادت میرسد/اینک نسیم رحمتی بهر عنایت میرسد/ازسوی ایزد مغفرت بهرمسلمان آمده/درعشق بازی با خدا گنج سعادت میرسد/قرآن و عترت در رجب مونس برای شیعیان/دارالشفای بندگی ماه ولایت میرسد/ماهی که استغفار را تعلیم داده بربشر/درگلشن دلدادگی صدهابشارت میرسد/اندررجب پروازکن بابندگی سوی خدا/بر شیعیان لطف ورضا هم ازامامت میرسد/ماه طلوع بندگی بازمزم اخلاصها/نابودی شیطان دون با این شجاعت میرسد/سرفصل یک آمادگی برمهدی وروزفرج/بهرظهور حض
امام صادق ع فرمودهر گونه ربایی شرکست  هرکه برای. مردم کار کند پاداشش بعهده مرد،م. است هر که برای خدا کار کند ثوابش بر خداست4 اما،م صادق ع قول خدای عزوجل هر که امید لقاپروردگارش را داردباید عملی صالح کند ودر. عبادت پروردگارش هیچ کس را شربک نساز 110سوره 18 فرمود شجصی.کارثوابی.میکندو مقصودش خدا نیست بلکه میخواهدمرد،م بشنود و اورابستایند اینست گسیگه. در عبادت پرور گارش شریک میاورد. سپس فرمود هر گز بندههیکه نباشدکه در نهان.شری کند و روزگا ر بگذر جز
به نام خالق هستی
جالبه!!!
حرف بعضی تخصیل کرده هامون  یا افراد ازخدا بی خبر جالبه...!!!
بروبابا عبادت مال افراد بیکار است...اشخاصی که کار مهمی ندارند میرن عبادت میکنند...!!!
واقعا خنده داره!!!
چقدرآدم باید فکرش محدود باشه!!!چقدر آدم باید دیدش منفی و مادی باشه!!!
آیا واقعا حرفاشون حقیقت داره؟! عبادت مال آدم های بیکاره؟؟؟!!!
خیر...
اصلا...
در ارزش عبادت های فردی مثل نماز وروزه و قران خواندن وزیارات ودعاها و...همین بس که حدا به پیامبر اکرم امر نمود که بخش مهم
عبادت هفتاد جزء دارد، اما جالب است که برخلاف تصور بیشتر مردم، هیچ‌کدام از ادعیه و نمازها، از لحاظ فضیلت و ارزش به رتبه کار کردن، تلاش برای کسب روزی حلال و تامین معیشت خانواده نمی‌رسد.



خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»عبادت کردن، انسان را به کمال می‌رساند و مقدمات پیشرفت مادی و معنوی او را فراهم می

معرفت مهدوی
⬅️زندگی کردنی که صبح بلند شویم، یک سِری کار تکراری انجام دهیم و شب دوباره بخوابیم و همین طور ادامه پیدا کند، با زندگی حیوانات به نظرم هیچ فرقی ندارد.
⬅️ باید بررسی کنیم که در این دنیا چقدر تأثیر گذاریم. 
⬅️بله، عده ای از ما فهمیده ایم که باید خدا را عبادت کرد (ما خَلَقت الجِنِ و الإنس إلّا لِیَعبُدون) : «ما جِن و اِنس را نیافریدیم جز اینکه ما را عبادت کنند»
⬅️کسانی که تا اینجا آمدند مرحله حیوانی را رد کردند و انسان هستند، اما
 
 
یکی از وظایف شیعیان پیوسته منتظر آن حضرت بودن است و هر لحظه خود را برای آن واقعه عظیم آماده سازند.
خداوند در قرآن هدف از خلقت انسان را عبادت میداند.
و پیامبر در تفسیر این آیه میفرمایند:
برترین عبادت ها، انتظار فرج است.
[میزان الحکمه ج1 ص394]
 
 
منبع : واحد مهدویت موسسه مصاف ایرانیان (در شبکه های اجتماعی Mahdiaran@)  ؛ موسسه مصاف masaf.ir
مکان عبادت

بخشی از آرامش و توجّه در حال عبادت (به ویژه نماز) به عهده ی نماز گزار است
که شرایطی را فراهم نماید که بیشتر از آرامش معنوی برخوردار باشد ، وبخشی از آرامش
مذکور به عهده ی دیگران است به این معنا که دیگران با معرفتی که نسبت به عبادت و
جایگاه آن دارند ، شرایطِ آرامش را برای عبادت کننده فراهم نمایند ، به عنوان مثال
از رفت و آمدهای مزاحم و صداهای ناهنجار و آزار دهنده و گفتگو با صدای بلند به
گونه ای که تمرکز را از عبادت کننده می گیرد ، پرهیز
ماه مبارک چون علی اهل عبادت میشویم/باعشق آن محبوب حق جذب ولایت میشویم/آثارروزه دربدن یاد فقیران ویتیم/الگوی شیعه مجتبی تابا کرامت میشویم/هرشب خداخواهد زما اهل دعاها وسحر/درپرتوانفاس حق ماباسعادت میشویم/ازکوچه های عاشقی آیدندای اهل بیت/هردم مرید باولابهرامامت میشویم/شیطان به زندان خدا افتاده وبی یاوراست/اخلاص دل راچاره کن اهل اطاعت میشویم/افطاری مالحظه ای آید نسیم رحمتش/مشمول نور مهدی ولطف وعنایت میشویم/
بعداین ماه مبارک بندگی از سربگیر/حفظ کن شوق عبادت نور از دلبربگیر/زمزم چشمان خودرا درسحرها بازکن/ازبرای حق پرستی اسوه برتربگیر/عشق توسرمایه باشدازبرآل نبی/تاتوانی دردل خود حب ازحیدر بگیر/شرط اعمال قبولت درولایت محوری/دائما الگوی خودرا باز ازکوثربگیر/ازخدادرخواست کن شیطان شودمغلوب تو/بابصیرت نقشه هایش بازهم ابتربگیر/عیدی مومن رضایت بابهشت ایزدی است/خویش راسرباز مهدی ازبر رهبربگیر/
ماه ذی الحجه یکی از ماه‌های شریفی است که عبادت در آن و ذکر و یاد خدا اثرات عمیقی به همراه دارد . این ماه در نهایت برکت و عظمت است و از رسول خدا مروی است عمل خیر و عبادت خدا در هیج ایامی نزد حق تعالی محبوبتر از این دهه نیست. از همین روست که یکی از بزرگترین ارکان دین یعنی حج خانه خدا، در این ایام جای گرفته است.

ادامه مطلب
مَنْ اصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.(بحار: ج 67، ص 249، ح 25)
هر کس عبادات و کارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را براى او تقدیر مى نماید
دوستان عزیز احادیث اهل بیت علیهما السلام سراسر نور است و وقتی انسان در مورد انها کمی تامل می کند به نتایج مطلوبی می رسد حضرت فاطمه س در این کلام نورانی ما رو متوجه ارزش و اهمیت عبادت خالص میکنند شهید مطهری
بسم الله
 


اعمال عمومی دهه اول
بدان که این ماه از ماه های شریفه است و چون این ماه واصل می شد، صلحای
صحابه و تابعین اهتمام عظیم در عبادت می کردند و دهه اولِ آن، ایامش ایام
معلومات و در نهایت فضیلت و برکت است، و از رسول خدا صلی الله علیه و آله
مروی است که: عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد حق تعالی محبوب تر نیست از
این دهه. و از برای این دهه اعمال چند است:
ادامه مطلب
استاد شهید مرتضی #مطهری (ره):
از کجا بفهمیم که عبادت ما، «عبادت» است نه «عادت»؟
#اخلاق معنایش این است که #انسان اراده خودش را بر #عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد.
حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست.
مثلا ما باید #نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا ه
استاد شهید مرتضی #مطهری (ره):
از کجا بفهمیم که عبادت ما، «عبادت» است نه «عادت»؟
#اخلاق معنایش این است که #انسان اراده خودش را بر #عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد.
حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست.
مثلا ما باید #نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا ه
عبادت یکی از راه‌های کسب معرفت
است. خواه‌ناخواه نیایشگر به سمت محتوای اذکاری که به زبان می‌آورد و انگیزه اعمالی
که به‌جا می آورد کشانیده می شود؛ افزون بر این مفاد عباداتی که در آیین یکتاپرستی
آمده است انسان زاهد را به اندیشه وا می دارد. بی شک هنگامی که عبادت با معرفت
همراه شود مسیر برای پارسایان هموار تر می گردد.
نیازی به گفتن نیست که انسان موحد
خواسته خود را از خداوندش می‌خواهد و توسل جستن او به کتاب و اولیای الهی در نیایش
به کارگرفتن شیو
عبادت یکی از راه‌های کسب معرفت
است. خواه‌ناخواه نیایشگر به سمت محتوای اذکاری که به زبان می‌آورد و انگیزه اعمالی
که به‌جا می آورد کشانیده می شود؛ افزون بر این مفاد عباداتی که در آیین یکتاپرستی
آمده است انسان زاهد را به اندیشه وا می‌دارد. بی‌شک هنگامی‌که عبادت با معرفت
همراه شود مسیر برای پارسایان هموار تر می‌گردد.
نیازی به گفتن نیست که انسان موحد
خواسته خود را از خداوندش می‌خواهد و توسل جستن او به کتاب و اولیای الهی در نیایش،
به کارگرف
رمضان، ماه عبادت و بندگی و راز و نیاز با معبود جهان است در روایات اسلامی تاکید شده که در این ماه با توجه و خضوع بیشتر، نمازها را بجا آورند و از نمازهای مستحبی در شب و روز غفلت نورزند و بدین ترتیب با یک تمرین یک ماهه همه مومنین به عبادت خالصتری موفق می شوند و جانها به خدا نزدیک تر می گردد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در این زمینه می فرماید: و هر کس در این ماه رمضان نماز مستحبی بجا آورد خداوند، برائت او را از اتش دوزخ خواهد نوشت.
در این قسمت سع
اهمیت فرهنگ کار در قرآن و روایات؛
عبادت هفتاد جزء دارد، اما جالب است که برخلاف تصور بیشتر مردم، هیچ‌کدام از ادعیه و نمازها، از لحاظ فضیلت و ارزش به رتبه کار کردن، تلاش برای کسب روزی حلال و تامین معیشت خانواده نمی‌رسد.




خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»عبادت کردن، انسان را به کمال می‌رساند و مقدمات
دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان و شرح آن



 
اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ                              خدایا نیرومندم نما در آن روز به‌پاداشتن دستور فرمانت
واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ                                            و بچشان در آن شیرینی یادت را
وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ                              و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت
واحْفَظ
چارچوب


برخی چنین می پندارند که در عبادت ، قانون خاصی حاکم نبوده و انسان به هر
صورتی خواست می تواند خداوند را عبادت کند ، هر چه بگوید ، هر طور که خواست عمل
کند ، و تابع قانونی نمی باشد . !
در صورتیکه این پندار صحیحی نمی باشد ، و عبادت و بندگی خداوند  بر اساس چارچوب ِخاصی انجام می شود و اصولاً عبادت  و بندگی ، با اطاعت و پیروی از روشی خاص تحقّق می یابد .
از این رو ، در عبادت موضوع "صحّت" مطرح می شود ، یعنی عبادت کننده
لازم است عبادت را بطور صحیح و در
بین عبادت و معرفتِ خداوند رابطه ی مستقیم وجود دارد ، یعنی هر چه شناخت و معرفت انسان نسبت به خداوند افزایش یابد ، عبادت انسان از نظر کمیت وکیفیت افزایش پیدا می کند ، چنین شخصی هم می خواهد خداوند را بیشتر عبادت نماید وهم حال عبادت او و حضور قلب او ، بیشتر خواهد شد ، لذا هر کس که بخواهد از نظر عبادت به مقام بالاتری نائل شود باید معرفت خود را نسبت به خداوند بالا برد ، نمونه ی آن را می توانیم در امام سجاد علیه السلام ، مشاهده کنیم ، به همین جهت است که
از
ثوبان غلام پیامبر(ص) نقل شده که گفت: ما جمعی در خدمت پیامبر بجایی می
رفتیم. عبورمان به گورستانی افتاد. حضرت اندکی در میان قبرها بایستاد و سپس
به راه افتاد.من عرض کردم توقف شما در قبرستان به چه خاطر بود؟ حضرت سخت
گریه کرد و ما نیز محزون و گریه کردیم، سپس
فرمود: ای ثوبان اینان در قبرهایشان معذّبند آنچنان که من ناله آنها را
شنیدم و دلم به حالشان به رحم آمد و از خدا خواستم عذابشان را تخفیف دهد و
خداوند اجابت فرمود. اگر اینها در ماه رجب روزه گر
مانیکه حضرت ابو محمد ع نزد صالح بن و صیف ترکی پیشکارواختیار مهدی عباسی در زندان بود عباسییون و صالح بن علی   دیگرانیکه از ناحیه.اهلبیت منحرف بودند نزد صالح منحرف بودند نزد صالح رفتندتا باو سفا رش کنند در باره حضرت سختگیری کند صالح گفت من چکنم دو نفر از نانجیب ترین مردانی را که میتوانستم  پیداکنم ب. او ،گماشتم. اندونفر در اثر مشاهده رفتار حضرت از لحاظ عبادت ونماز وروزه خیلی کوشاشدند من باندو نفر گفتم در اوچه خصلت است گفتندچه می گویی در باره
باسمه تعالی
اماکن مقدس
مسجد النبی
غزل۲
همبستگی احمد و اصحاب جدا نیست
آرامگه و مسجد و محراب  دو تا نیست
شد مسجد و ارکان بپا، بهر سعادت
آن مرکز علم است و عبادت که فنا نیست
گشته است بنا مسجد پیغمبر اعظم
در اول هجرت شده بر پا و خطا نیست
با گسترش مسجد و تخریب حواشی
آثار زیادی شده نابود و بها نیست
آنجاست زیارتگه و هم جای عبادت
چون خانه ی احمد بود و ظلم و جفا نیست
همراهی انصار و مهاجر شده باعث
در ساختن هر وجبش، فخر و ریا نیست
احمد چو دگر مردم آن کوچه و
{سبک زندگی مهدوی - شماره 30}
 
اهمیت حضور در مجالس علمی
 
یکی از برنامه های انسان منتظر که دغدغه رشد و تکامل دارد، شرکت در محافل و جلسات علمی می باشد. او به دنبال آن است که روز به روز، معرفتش نسبت به خدا و ولی او افزوده شود و یکی از راه های معرفت افزایی که محبوب خدا و رسولش میباشد، شرکت در محافل علمی است.
رسول خدا فرمودند: «ای اباذر! ساعتی در جلسات گفتگوی علمی نشستن، نزد خدا محبوب تر است از عبادت هزار شب که هر شب هزار رکعت نماز گزارده شود و فرمود: ای
چگونه عبادت کنیم؟
مگر نه اینکه آدرس هر خانه را باید از صاحبخانه گرفت؟
و مگر نه اینکه در هر ضیافت و مهمانی، باید نظر میزبان را مراعات کرد؟
عبادت، حضور در برابر خدایی است که صاحب جهان است، و نشستن بر سر مائده های معنوی پرودگار است که برای «بندگان» فراهم کرده است.
پس، چگونگی عبادت را هم از او باید فرا گرفت و به دستور او عمل کرد و دید که او چه چیز را عبادت دانسته و عبادت به چه صورت را از ما طلبیده است؟
غیر از شکل ظاهری عبادات، به خصوص نماز، که بیشتر
یکی از اموری که در ارتباط با شب قدر، قابل توجه است مخفی بودن شب قدر، است. در بیان راز مخفی داشتن شب قدر حکمت هایی از سوی دانشمندان اسلامی بیان گردیده است:
اول:فایده ی مخفی داشتن این شب آن است که مردم به عبادت خدا تلاش بیشتری کرده، به طمع درک شب قدر، تمام شبهای ماه رمضان را احیا بدارند.
دوم:شاید انگیزه ی مخفی داشتن شب قدر این باشد که کسی که اراده ی درک شب قدر را دارد، شبهای زیادی را به امید درک شب قدر شب زنده داری می نماید؛ در نتیجه، عبادت او زیاد
نسلی مؤمن

انسان از بدوِ تولّد با جهان پیرامون خود آشنا شده و تلاش در فهمیدن و ارتباط
با محیط پیرامون خود می کند ، در دوران کودکی آنچه را می بیند و می شنود در حافظه
ی او ثبت شده و به مرور زمان در درون او نهادینه می شود
کودک رفتارهای والدین خویش را مشاهده نموده وبه نوعی از آنها الگو گرفته و بر
اساس آن رفتار خواهد نمود  ، کودک اگر پدر
ومادری داشته باشد که به عبادت و نیایش با خداوند اهمیت دهند ، او نیز از دوران
کودکی با این مفاهیم آشنا شده و فطرت پا

عبادت
 وقتى روى نفس تأثیر مطلوب مى گذارد که با حضور قلب انجام گیرد. 
حضور قلب نیز با پراکندگى افکار میسر نیست.
 به این لحاظ فکر جمع، شرطى بسیار مهم و اساسى براى حضور قلب مى باشد. 
از طرف دیگر یکى از آثار عبادت صحیح
، رفع پراکندگى افکار و جمع شدن فکر است.
 بنا بر این فکر جمع، از یک سو شرط حضور قلب و از سوى دیگر نتیجه ى آن است.
راه هایى که از سوى بزرگان براى جمع شدن فکر پیشنهاد شده است عمدتا به منظور تحصیل شرط حضور قلب مى
 باشد و الاّ به خودى خود ق
نظم وبرنامه ریزی

نماز عبادتی است که با در نظر گرفتن زمان و وقت به انجام می رسد از این رو
نمازگزار برای بجا آوردن این عبادت ، لازم است زمان را در نظر گرفته و بر این اساس
وظیفه ی خود را به انجام رساند ، مراعات این موضوع به تدریج ، نظم خاصی را در
شبانه روز برای نمازگزار ایجاد می کند که سایر برنامه های او را در زندگی تحت
تاثیر خود قرار می دهد .
نماز گزاری که برای عبادت خود اهمیت قائل است ، برای خوابیدن و بیدار شدن ،
برای کار و فعالیت های روزانه خود ،
 
 
عالم ربانی آیةالله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه :
من عقیده ام این است که مؤمن اگر واقعا مؤمن به خدا شد ،و فهمید که نَفَسی که می کشد، نَفَسش از اوست حالا نعمت های دیگر  که به جای خود.
 اگرایمانش  صحیح باشد  ، شأن ایمان این است که اگر  مسلّم  بداند که از جهنّم در امان است ، وجایش در بهشت است ،باز در عبادت سستی نمی کند . در عمل کوتاهی نمی کند . برفرض جهنم و بهشت نباشد ، ..... باز دست از عبادت بر نمی دارد .این شأن ایمان است ....هر کسی از عدم هست شده ، پ
نماز و اخلاق

عبادت و پرستش خداوند با اخلاق و رفتار انسان در ارتباط و بر یکدیگر تاثیر
متقابل دارد ، نماز به عنوان یک عبادت مهم ، روح بندگی و فروتنی در برابر خالق را
در انسان زنده نگاه داشته و این زمینه را در نماز گزار ایجاد می کند تا با بندگان
خداوند نیز با فروتنی روبرو گردد
انسان مؤمن با انجام نیکی ها و بهره مندی از اخلاق پسندیده  ، از شخصیتی مثبت برخوردار و محبوبیت او نزد
خداوند افزایش پیدا نموده و با دلی پاک و به دور از آلودگی های اخلاقی به ن
 
 
باسمه تعالیزنان بهشتیحضرت آسیهغزل۶
آسیه تنهاترین در کاخ ظلم و جور شاهپایداری کرد او بر باور و ایمان و راه
می کند مخفی مرامش را ز فرعون لعینهست او را اعتقاد محکمی در بارگاه
آسیه مانع شود از کشتن طفل صغیرگفت باشد باعث خیر و شود وی را پناه
بود او مادر برای حضرت موسی چنانتا بدیدش نور یزدان در جبین و در نگاه
همسر فرعون عبادت کرد مانند نبیگشت او یکتاپرست و دید موج خشم شاه
می کند فرعون گله از آسیه بر مادرشبلکه بنماید پشیمان یا که باز آید به راه
چ
شیرینی عبادت
همه ی مردم در طول عمر خود خوردن غذایی لذیذ را تجربه کرده اند ، غذای لذیذ تنها یک غذایی که مواد غذایی گران قیمتی در آن بکار برده شده نیست بلکه ممکن است یک غذای فقیرانه ای باشد که به کام صاحب آ ن لذت بخش باشد ، از طرفی انسان ها با تفاوت های بسیاری که در سلیقه وعلاقه با یکدیگر دارند ، هر کدام از غذایی لذت می برند که ممکن است به مذاق دیگری خوش نیاید ، لذا در این لذت بخش بودن باید به خواست و ذائقه ی هر فرد نیز توجه نمود .
از سوی دیگر انسان ه
 
از رسول خدا (صلی‌الله‌َعلیه‌وآله) نقل شده است:
«الْعِبَادَةُ مَعَ‏ أَکْلِ‏ الْحَرَامِ‏ کَالْبِنَاءِ عَلَى الرَّمْل.‏»
 عدةالداعی‌ونجاح‌الساعی، ص۱۵۳
 
«عبادت همراه با خوردن حرام؛ مانند بنا کردنِ (ساختمان) بر ماسه‌زار است.»
 
به پایان

انسان به کاری که علاقه مند است و آن را دوست دارد  ، نمی خواهد به زودی پایان پذیرد ، و تمایل
دارد آن کار ادامه داشته و به زودی تمام نشود ، به عکس نسبت به کاری که علاقه مند نیست
، اگر مجبور باشد که آن را انجام دهد ، دوست دارد 
هر چه زود تر پایان پذیرد
این موضوع اختصاص به کار وعمل ندارد ، بلکه در ملاقات با افراد مختلف نیز
مسئله چنین است ، به کسی که علاقه مند است می خواهد ساعت ها در کنار او بوده و از
معاشرت با او خسته نمی شود و اگر به کسی علاقه
 
باسمه تعالیچهل حدیثریاقصیده ۱ای که داری خود نمایی و ریا با دیگراننزد این و آن برای کسب جا ی مهتراناین و آن با اذن حق مقدور می گردند عملتو گدایی می کنی پیش گدایی آنچنانسخت باشد، ظاهر و باطن یکی یابی تو رابس نفاق است و دو رویی در میان مردمانهر که باشد با ریا زاهد، ندارد ارزشیچون ریا کاری کند با زهد نزد دیگرانبهر اندک قدرت و مال و مقام جان رباگاه تهمت می زنند و افترا بر این و آنبا ریا کاری به فکر کسب مالی و درودیا کنند مدح تو را، بهر لذاید های تا
 #شهید_مرتضی_مطهری
 
عابدان عارف که عبادتشان توام با حضور و خضوع و استغراق است بالاترین لذت‌ها را از عبادت می‌برند. در زبان دین از «طعم ایمان» و «حلاوت ایمان» یاد شده است. ایمان حلاوتی دارد فوق همه حلاوتها.
 
*لذت معنوی آنگاه مضاعف می‌شود که کارهایی از قبیل کسب علم، احسان، خدمت، موفقیت و پیروزی، از حس دینی ناشی گردد و برای خدا انجام شود و در قلمرو «عبادت» قرار گیرد. *
 
استاد مطهری؛ انسان و ایمان، ص۴۳
 
@Arefaneh 
دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان و شرح آن  
 
 
اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ                              خدایا نیرومندم نما در آن روز به‌پاداشتن دستور فرمانت
 
واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ                                            و بچشان در آن شیرینی یادت را
وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ                              و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت
واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وس
*بسم الله الرحمن الرحیم *
 
ربّنا واجعلنا مسلمین لک ومن ذرّیّتنا أُمّة مسلمة لک وأرنا مناسکنا وتب علینا إنّک أنت التوّاب الرحیم (128)
و أرنا مناسکنا؛ عبادتهای ما یا جای عبادت را به ما نشان بده!
«منسک» همان عبادت است که در سورهٴ حج فرمود: ما برای هر قومی شریعه و منهاج و منسکی قرار دادیم، در آیهٴ 34 سورهٴ حج، فرمود: و لکل أمةٍ جعلنا منسکاً ؛ یعنی «عبادتاً»، برای هر قومی ما یک عبادت خاصی قرار می‌دهیم.
گرچه روح عبادت که همان اسلام است در همه یکی است
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم):و
اما ابنتى فاطمه... متى قامت فى محرابها بین یدى ربها جل جلاله زهر نورها
لملائکه السمإ کما یزهر نور الکواکب لاهل الارض, ویقول الله عزوجل
لملائکته: یا ملائکتى انظروها الى إمتى فاطمه سیده امائى قائمه بین یدى,
ترتعد فرائضها من خیفتى و قد إقبلت بقلبها على عبادتى(6)وقتى
دخترم فاطمه در محراب عبادت مى ایستاد همچون ستاره اى براى ملائکه آسمان
مى درخشید. خدا به ملائکه مى گوید: اى ملائکه بنگرید به بهترین بنده من
فاط
یکی از مناظرات امام رضا(ع) با ابوقره بود. در این مناظره سوالات متعددی مطرح شده
است. یکی از این سوالات بدین شرح می باشد:ابو قرّه گفت: چرا هنگام دعا دستهاى خود
را به آسمان بالا مى‌برید؟فرمود: خداوند هر کدام از بندگان را به نوعى از عبادت
استعباد فرموده(بنده خود نموده است)، و خداوند را پناهگاه و مکانهایى براى عبادت است که بدان پناه
مى‌برند، بندگان خود را ملزم فرمود به رعایت گفتار، علم و عمل و توجّه و مانند اینها. توجّه نمود در نماز به کعبه، و حج
الفاظ و سخنان

عبادت خداوند تابع قوانین خاصی است که لازم است از سوی کسانی که به عبادت می
پردازند رعایت شود ، و اصولاً یکی از خصوصیات هر عبادتی رعایت جزئیات و شرایط آن
می باشد و بدون رعایت آنها ،عبادت ، عبادت نخواهد بود
انسانیکه هنوز وارد نماز نشده ممکن است هر حرفی بزند وهر سخنی را به زبان جاری
کند ، امّا زمانیکه وارد نماز گردید ، مجاز نیست که هر چه بگوید و هر سخنی را به
زبان جاری نماید ، فضای عبادت اقتضاء می کند ، سخنان انسان هم مناسب همین فضا ب
سخن گفتن با خداوند


خداوند انسان را آفریده و به او قدرت و توانایی حرکت ، کار و اندیشیدن ، عطا
کرده و به او این امکان را داده که با زبان خویش اهداف و مقاصد خود را بیان نموده
و با دیگران ارتباط برقرار نماید ،  از سوی
دیگر فطرتی خدا جوی به او داده که بر اثر آن ، به سوی آفریننده خویش گرایش داشته ،
او را بخواند و به پرستش ونیایش با او بپردازد
در حقیقت با تعیین راهی برای عبادت از سوی خداوند ، بندگان او ، این امکان را
پیدا نموده که با آفریننده خویش ارتب
رمضان ماه پر برکت
درباره ماه مبارک رمضان و درباره ی هدف از روزه، نتیجه روزه از نظر قرآن با شما صحبت می کنم. اولًا باید توجه داشته باشیم که ماه مبارک رمضان، ماه پر از خیر و برکت است و به اندازه ای خیر دارد، به اندازه ای برکت دارد که پیغمبر اکرم می فرمود: «شقی ترین آن افراد آن کسی که ماه مبارک رمضان بگذرد اما این سعادتمند نشده باشد، آفریده نشده باشد.»
نفس و خواب روزه دار عبادت
اگر کسی ماه مبارک رمضان بر او گذشت اما نتوانست دنیا و آخرت را برای خود ت
توفیق الهی

انسان مؤمن اعتقاد دارد که هر کار خیری انجام می دهد ، توفیق آن را خداوند به
او داده است واگر کار نیکی بخواهد انجام دهد ، توفیق انجام آن را از خداوند طلب می
نماید ، بر این اساس توفیق به این معنا است که خداوند زمینه هایی را برای انسان
فراهم می کند که بتواند عمل صالحی را انجام دهد ، از این جهت فرد مؤمن هر توفیقی
را می یابد ، به خاطر آن شکر الهی را بجای می آورد
در این راستا ، انجام عبادت نیز به توفیق الهی صورت می گیرد ، زیرا در مرحله ی
نخست
 
لذت عبادت
در ضمن دعایی از خداوند می خواهیم که از (نسیم و) خنکی عفو و گذشت خویش و شیرینی یاد و رحمت خویش به ما بچشاند (1)
 
اولیاء و دوستان خداوند به علت معرفت و جایگاهی که نزد خداوند دارند ، حاضر نیستند که لذت و شیرینی یاد خداوند را با چیزی عوض کنند و لذا در سیره ی آنان می خوانیم که در هنگام عبادت از هر چیزی جز یاد خداوند ، غافل می شدند و به مادیات و اطراف خود توجّه ای نداشتند و حاضر نبودند مانند برخی از مردم سریع ، عبادت خود را تمام کنند و هنگامیک
مشاورهٔ تربیتی - دینی
پاسخ استاد علی‌اکبر مظاهری به پدری متدین
پرسش: پسری ٩ ساله دارم. با توجه به اینکه در روایات وارد شده است که فرزندانتان را از ٧ سالگی به نماز امر کنید؛ ١. چگونه فرزندمان را به عبادت واداریم، که شوق عبادت در او ایجاد شود و از عبادت، دلزده و بیزار نشود؟ ٢. در برابر این سؤال فرزندمان که می‌گوید: «من هنوز به سن تکلیف نرسیده‌ام، پس چرا باید نماز بخوانم؟»پاسخ صحیح چیست؟ پاسخ:مطلبی را از کتاب «هشدارهای تربیتی»‌مان، با عنوان «س
 
لذت عبادت
در ضمن دعایی از خداوند می خواهیم که از (نسیم و) خنکی عفو و گذشت خویش و شیرین یاد و رحمت خویش به ما بچشاند (1)
 
اولیاء و دوستان خداوند به علت معرفت و جایگاهی که نزد خداوند دارند ، حاضر نیستند که لذت و شیرینی یاد خداوند را با چیزی عوض کنند و لذا در سیره ی آنان می خوانیم که در هنگام عبادت از هر چیزی جز یاد خداوند ، غافل می شدند و به مادیات و اطراف خود توجّه ای نداشتند و حاضر نبودند مانند برخی از مردم سریع ، عبادت خود را تمام کنند و هنگامیکه
 از امام صادق(ع) پرسیدند که چرا کسانی که در آخر الزمان زندگی میکنند رزق و روزیشان تنگ است
❓ فرمودند: به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضا است.
مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی در وصیت خود به فرزندش می گوید:
«اگر آدمی چهل روز به 
ریاضت و عبادت بپردازد 
ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود،
نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش
 خواهد شد. »
فرزندم تو را سفارش می کنم که نمازت را اول وقت بخوان و از نماز شب تا آن جا که می توانی غفلت نکن.»
✅ برای این ک
فاطمةُ الزَّهراءُ علیها السلام :مَن أصعَدَ إلى اللّهِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ عزّ و جلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ .
فاطمه زهرا علیها السلام : هر که عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد ، خداوند عزّ و جلّ بهترین کارى را که به صلاح اوست برایش فرو فرستد .
میزان الحکمه جلد چهارم
محمّد محمّدی ری شهری
صفحه 49
تنبلی

تنبلی حالتی در انسان است که بر أثر آن ، فردِ تنبل در انجام کار سستی نموده و
انجام آن را به تأخیر انداخته و در برخی از موارد از انجام آن شانه خالی می کند
تنبلی در انسان با ابعاد جسمی ، ذهنی و روانی در ارتباط است به این معنا که منشأ
آن می تواند به شرایط جسمی انسان و یا تصوّرات او از کار و یا عادت هایی مربوط شود
که در وجود او نهادینه شده است
سبک زندگی نیز در ایجاد ، تقویت و یا کاهش تنبلی ، می تواند اثر گذار باشد ، به
این معنا که اگر در زندگی تحر
هم شأن بودن ملائکه برای شیطان که هم شأن ملائکه بود، یعنی: ملائکه که در مقام تسبیح و تقدیس هستند، خداوند روح شیطان را آنقدر عروج داد که شیطان به مرتبه ی تسبیح و تقدیس رسید. این می شود هم شأن ملائک.
شیطان عبادت کرد و عبادت کرد. شش هزار سال عبادت کرد. معنی هم شأنی این است که خداوند روحش را از صد درجه ظلمانی عروج داد به صد درجه روحانی. شروع کرد به عبادت.
آیا می شود شیطان به همین وضع بماند؟ نه.بالاخره شیطان باید ذات خودش را نشان بدهد.ما آمدیم به دنیا بر
آیا ما بازیگران مومنه که حجاب واقعی دارد هم در خارج از منزل نداریم. چرا کسانی که نقشی را بازی می کنند، از خانم های بی حجاب و بی حیا هستند؛ در واقع. آیا در جامعه بازیگران خانم هستند که واقعن در دنیای واقعی درباره ی حجاب خود حساس هستند؛ یا این اطاعت را برای خدا در فیلم ها فقط انجام می دهند.
صبر کن تند رفتیم، بیا بگییم حجاب دارند اما خود مان را بازی دهیم گوییم بد حجاب. و بی حیا مگه میشه؛ یک چند تا هورمون، آن هم از نوع وارداتی هستش چون در تهاجم فرهن
 
عمل ِماندگار
انسان هر سخن وعمل و رفتاری را که در این جهان انجام دهد ، برای او ثبت می شود و ماندگار خواهد شد ، هر چند ، خود فراموش کند که چه عملی را انجام داده  ، و چه سخنی را بر زبان جاری نموده ، در چه زمانی گفته و برای چه گفته است  ، و روزی با عملِ خویش روبرو خواهد شد و نتیجه ی آن را خواهد دید ، اگر عمل خوبی بوده ، نتیجه ی خوبی خواهد دید و اگر عمل بدی بوده ، نتیجه ی نا خوشایندی را خواهد دید .
عبادتی را که انسان انجام می دهد از جمله ی مسئولیت های اله
ارزش معنوی

شایسته است افرادِ با ایمان ، عبادت خود را به بهترین وشایسته ترین صورت ممکن
بجا آورده تا از آثار و برکات عبادت بیشتر بهره مند گردند
رعایت آداب و شرایطِ عبادت به ویژه نماز ، 
به عبادت کننده کمک می کند تا عبادت او هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی به
بهترین صورت به انجام برسد ؛ مقصود از کمیّت نماز جنبه های ظاهری و اجزاء و شرایط
آن از رعایت قبله ، طهارت و پاکی بدن و لباس و مکان نماز ، تعداد رکعات ، ترتیب و
پی در پی بودن قسمت های مختلف آن و ...
بسم الله الرحمن الرحیم
ماه نوشت:
رمضان عجب ماهی است...خوابیدن مان عبادت حساب می شودنفس کشیدنمان تسبیح خداست...یک آیه ثواب یک ختم قرآن دارد...افطاری دادن به یک نفر ثواب آزاد کردن یک اسیر را دارد...و تمام گناهان را به عبادت و توبه تو می بخشند...وقتی خدا میزبان مهمانی شودمعلوم است سنگ تمام می گذارد...
و جالب اینجاست که شیطان هم در غل و زنجیر است...
 
دلتنگ نوشت:
ماه خدا آمد...
ماهِ خدا نمی آی...
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
این روزها روزهای اضطر
تشویق دیگران
انسان موجودی اجتماعی است که در بستر ارتباط با دیگران هم از آنان تاثیر می پذیرد و هم بر آنان تاثیر می گذارد ، در این راستا آنچه مطلوب است و به آن توصیه شده ، آن است که ما بتوانیم از خود بر دیگران اثری مثبت وسازنده گذاشته یا اثری مثبت را از دیگران بپذیریم ، حال این اثر می تواند اثری علمی بوده یا اثری اخلاقی و فرهنگی و یا اثری عبادی .
تشویق کردن دیگران یکی از راه هایی می باشد که به وسیله ی آن می توانیم بر افراد دیگر چنین تاثیری را داشته
تو این چند روز چند تا چیز فهمیدم. یعنی میدونستم ولی به عمق ماجرا پی بردم...
یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ
ما ذاتاً فقیریم پس باید (چه بخواهیم چه نخواهیم) از خدا کمک بگیریم. و خدا هم از هر طریقی بخواد کمک میکنه. من خواستم یک کاری رو خودم انجام بدم بدون هیچ وسیله ای و خب شکست خوردم. ولی دیدم خدا اون وسیله ها رو فرستاده و من رو به سمت اونا راهنمایی کرده...
وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّىٰ
«١٣٩»قُلْ‌ أَ تُحَاجُّونَنا فِی اللّهِ‌ وَ هُوَ رَبُّنا وَ رَبُّکُمْ‌ وَ لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ‌ أَعْمالُکُمْ‌ وَ نَحْنُ‌ لَهُ‌ مُخْلِصُونَ‌ 
(اى پیامبر! به اهل کتاب)بگو:آیا درباره‌ى خداوند با ما مجادله مى‌کنید، در حالى که او پروردگار ما و شماست و اعمال ما براى ما و اعمال شما از آنِ‌ شماست و ما براى او خالصانه عبادت مى‌کنیم. 
نکته‌ها: 
این آیه،هشدار به اهل کتاب است که از ادّعاهاى بى‌دلیل دست بردارند.آنها مى‌گفتند:ما به خدا نزد
به فرموده ی مولایمان امام صادق علیه السلام نماز ابلیس دو رکعتش چهار هزار سال به طول انجامید.
اما زمانی که خداوند به او دستور داد تا بر ادم سجده کند گفت:خدایا مرا از سجود بر آدم معاف کن و در عوض،من عبادتی برای تو خواهم کرد که هیچ فرشته مقرب وپیامبر مرسلی چنین نکرده باشد
اما خداوند فرموند:
مرا به عبادت نو نیازی نیست،بندگی من از آن راهی است که من میخواهم نه از راهی که تو میخواهی.
ابلیس میخواست با فرار به سوی "عبادت" از "عبودیت" شانه خالی کند
+از کتا
  *١۵ توصیه حاج میرزا اسماعیل دولابی برای یک زندگی مومنانه که فوق العاده است:*
١. هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است . ٢. زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و
 
ظرفیت ، توانایی و خواست و تمایلات انسان ها با یکدیگر متفاوت است و همین مسئله باعث می شود افکار و اهداف آنان نیز با یکدیگر تفاوت نماید ، در بحث ارتباط با خداوند نیز این موضوع قابل لمس است ، فقط کافی است نگاهی به اطراف خود افکنده و تفاوت انسان ها را در توجّه به عبادت و زمانی که به این امر اختصاص داده و نوع و کیفیت عبادتی که انجام می دهند مشاهده نماییم ، از سوی دیگر ، عبادت و میزان توجّه ای که هر فرد به آن دارد در نوع رفتار و سبک زندگی انسان تأثیر
روزى امام علىّ بن ابى طالب ، امیرالمؤ منین صلوات اللّه علیه عبورش به گروهى از
مسلمان ها افتاد که در گوشه اى از مسجد را اشغال کرده بودند و به عبادت مشغول
بودند. حضرت علىّ علیه السلام نزدیک ایشان رفت و فرمود: شما چه کسانى هستید؟ و
چه مى کنید؟ در پاسخ به حضرت، اظهار داشتند: ما بر خداوند توکّل کرده ایم و
عبادت او مى کنم. حضرت فرمود: خیر، چنین نیست ؛ بلکه شما بى عار و مُفت خور مى
باشید، چنانچه راست مى گوئید و توکّل برخداوند متعال دارید، بگوئید که د
بنده همیشه باید خودش رو در پیشگاه خداوند مقصر بدونه و این نکته رو آویزه گوشش بکنه که هر چه قدر هم خدا رو عبادت و اطاعت بکنه، بازهم از این جهت کوتاهی می‌کنه و نمیتونه تمام و کمال بندگی خدا رو بجا بیاره.
در روایت داریم:
عنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی(علیه السلام) قَالَ لِبَعْضِ وُلْدِهِ یَا بُنَیَّ عَلَیْکَ بِالْجِدِّ لَا تُخْرِجَنَّ نـَفـْسـَکَ مـِنَ حـَدِّ التَّقـْصـِیرِ فِی عِبَادَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طَاعَتِهِ فَإِنَّ اللَّهَ لَ
در قرآن کریم مجموعاً بالغ بر سیصد بار تحت عناوین مختلفی مخاطبش را به تفکّر، تعقّل و اندیشه دعوت کرده است، پس بدون شک میوه و ثمره چنین دینی نمی‌تواند تعصّب، جهل و سطحی‌نگری باشد.امام صادق(علیه‌السلام)«اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ»(1)«برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکّر درباره خداوند و قدرت اوست»امام حسن‌عسگری(علیه‌السلام)«لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ الت
اولین اثر خوردن مال حرام این است که عبادت با چنین مالی مورد پذیرش خدای متعال قرار نمی گیرد.
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:
«الْعِبادَةُ مَعَ اکل الْحَرامِ کالْبَناءِ عَلَی الرَّمْلِ (الماءِ)»[1]
عبادت با مال حرام همانند ساختن چیزی بر شنزار است( بر آب است).
در برخی روایات به قبول نشدن عباداتی خاص تصریح شده است.
ادامه مطلب
دعوت به کار نیک
برای اینکه کاری به انجام برسد به مقدماتی نیازمند است تا آن کار تحقق یابد ، این مقدمات گاه جنبه ی درونی دارد وگاه جنبه ی بیرونی . به عنوان مثال ، غذا خوردن ، از یک احساس درونی ونیاز به غذا در درون انسان آغاز شده و سپس انسان انگیزه پیدا نموده و بعد قصد و اراده می نماید که از غذا استفاده نماید ، و گاه با دعوت و تعارف دیگران به غذایی ، انسان میل به خوردن آن پیدا می کند .
در مثال دیگر ، گاه درون ذهن انسان سؤالی ایجاد می شود که انسان برای
با نماز

هنگامیکه واژه ی "با نماز" را می
شنویم غالباً فردی را تصور می کنیم که بطور دائم نماز را بجای می آورد ، درست بر
عکس کسیکه بطور کلی نماز نمی خواند(بی نماز)
ولی به نظر می رسد وقتی این واژه را به صورت جداگانه بکار بریم چنین معنایی به
ذهن می آید  ، اما  این واژه را به گونه های دیگری نیز می توان
تعبیر کرد ، مانند :
"با نماز" و عبادت می توان به خداوند نزدیک
شد
"با نماز" و عبادت می توان از خداوند یاری
طلبید
"با نماز" و عبادت می توان بر مشکلات
غلبه پیدا
هوالهادی
عبادت امام زمان
... نکته ای در مورد بحث دیشب که بعضی از دوستان اشکال داشتند ، در مورد اینکه عرض کردم عبادت های ما به سوی انسان کامل واقع میشود که انسان کامل در زمان ما وجود مقدّس امام زمان(ع) هستند .اینطور نیست که ما وقتی به نماز می ایستیم ، قصد کنیم که دو رکعت نماز صبح میخوانم به جهت نزدیک شدن به امام زمان ، هیچگاه ایشان را قصد نمیکنیم ، ایشان را نیّت نمیکنیم ، خدا را نیّت میکنیم ، اگر کسی بخواهد غیر خدا را در عبادتهایش نیّت بکند ، عبادت
 مکان و آرامش

بخشی از آرامش فکری و ذهنی و به تبع آن آرامش روانی انسان به مکان ومحیط زندگی
انسان مربوط می شود ، بنابراین اگر بتوانیم محیطی آرامش بخش در زندگی برای خود
فراهم نماییم تا حدودی خواهیم توانست به آرامش مورد نظر دست یابیم
از آنجایی که عبادت (به ویژه نماز) نیازمند تمرکز و توجّه و نیز طمأنینه می
باشد ، تا از آثار معنوی آن بهره مند شویم ، شایسته است نمازگزار تا آنجایی که
برای او مقدور و ممکن است ، شرایط و فضایی آرامش بخش را برای عبادت فرا
هوالهادی
عبادت امام زمان
... نکته ای در مورد بحث دیشب که بعضی از دوستان اشکال داشتند ، در مورد اینکه عرض کردم عبادت های ما به سوی انسان کامل واقع میشود که انسان کامل در زمان ما وجود مقدّس امام زمان(ع) هستند .اینطور نیست که ما وقتی به نماز می ایستیم ، قصد کنیم که دو رکعت نماز صبح میخوانم به جهت نزدیک شدن به امام زمان ، هیچگاه ایشان را قصد نمیکنیم ، ایشان را نیّت نمیکنیم ، خدا را نیّت میکنیم ، اگر کسی بخواهد غیر خدا را در عبادتهایش نیّت بکند ، عبادت
رسولخدا ص فرمود خدای  ع. عزوجل  فرماید  برخی از بند گان مومنم کسانی باشند جز با ثروتمندی ووسعت و تندرستی اصلاح نشود  انهابا ثروت ووسعت را وتندرستی میازماییم تا امر دینشاناصلاح شود  وبرخی از بندگان مومنم کسانی باشند که امر دینشانجز با فقر و تهیدستی و ناتندرستی اصلاح نشود انهارا با فقر  و تهدستی میازماییم تا امر دینشان اصلات شود من بانچه امر دین بدگات مومنمرا اصلاح کند  داناتر،  و برحی از بندگانم کسی است که در عبادتم کوشش کند و از خواب وبست
امام علی(ع) با اشاره به عبادات بی روح می فرماید: «چه بسیار روزه دارانی که از روزه خود جز گرسنگی و تشنگی بهره ای نمی برند»، در واقع این سخن امام برگرفته از قرآن است که می فرماید: «پیوسته عمل کرده و خسته شده اند»، زیرا نه معرفت کافی برای عمل داشتند نه شرایط آن را رعایت کردند، در واقع عبادات، ظاهری دارد و باطنی، ظاهر عبادت افعالی ظاهری است، اما باطن آن فلسفه تربیتی آن است. مثلاً در نماز اگر حضور قلب نباشد، اذکار و افعال نتایجی چون تربیت روح و نهی ا
در میان یاران پیامبراکرم صلی الله علیه واله جوانی بود که در میان مردم به حسن ظاهر شهرت داشت و کسی احتمال گناه در باره‌اش نمی‌داد.
روزها در مسجد و بازار، همراه مسلمانان بود، ولی شب‌ها به خانه‌های مردم دستبرد می‌زد.یک بار، هنگامی که روز بود، خانه‌ای را در نظر گرفت و چون تاریکی شب همه جا را فرا گرفت، از دیوار خانه بالا رفت. از روی دیوار به درون خانه نگریست.
خانه‌ای بود پر از اثاث و زنی جوان که تنها در آن خانه به سر می‌برد. شوهرش از دنیا رفته ب
طی آخرین تفال‌هایی که به دیوان حافظ زدم، به این نتیجه رسیدم که احتمالا اون آدمی که حافظ قبلا مژده‌ی حضورش در زندگیم رو می‌داد و اطمینان می‌داد که به زودی سر و کله‌ش پیدا میشه، بر اثر کرونا خواهد مرد!
چون تازگی‌ها حافظ فقط بحث رو عوض می‌کنه و راجع به این که باید خدا رو عبادت کنم و خلق نیکو داشته باشم حرف می‌زنه :|
+ عیدتون مبارک:)

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها