نتایج جستجو برای عبارت :

ما رأیتُ الّا جمیلاً

جوان، امید به کلی از خلق منقطع کرده و مال و جاه رفته و قبول نمانده و دین به دست نیامده و دنیا رفته، به هزار نیستی و عجز در مسجدی خراب شد و روی برخاک نهاد و گفت: «خداوندا! تو میدانی و می‌بینی چگونه رانده شدم و هیچ کسم نمی‌پذیرد و هیچ دردی دیگر ندارم الا درد تو و هیچ پناهی ندارم الّا تو»
~ تذکرةالاولیا
چراغ اگر می‌خواهد که او را بر بلندی نهند، برای دیگران می‌خواهد و برای خود نمی‌خواهد. او را، چه زیر چه بالا-هرجا که هست- چراغ منور است؛ الّا می‌خواهد که نور او به دیگران برسد. این آفتاب که بر بالای آسمان است اگر زیر باشد، همان آفتاب است، الّا عالم تاریک ماند. پس او بالا برای خود نیست، برای دیگران است.
حق مرد بر زن در کلام معصومین(ع)
حقّ مرد بر زن
امام باقر علیه‌السّلام فرمود: زنی به خدمت رسول خدا صلّی‌الله علیه وآله شرفیاب شد و عرض کرد حقّ شوهر بر زن چیست؟ حضرت فرمود:
تطیعه و لا تعصیه، و لا تصدّق من بیت‌ها شیئاً الّا باذنه، و لا تصوم تطوّعاً الّا باذنه، و لا تمنعه نفس‌ها و ان کانت علی ظهر قفت، و لا تخرج من بیت‌ها الّا باذنه، فان خرجت بغیر اذنه لعنت‌ها ملائکة السّماء و ملائکة الارض و ملائکة الغضب و ملائکة الرّحمة حتّی ترجع الی بیت‌ها. 1
زن
رمز و راز‌هایی از یک آیه که به قله قرآن شهرت دارد!
در این مطلب شما را با رمز و راز‌هایی از یک آیه که به قله قرآن مشهور است آشنا می‌کنیم.

 آموزه های آیه 255 سوره بقره 
* آیه
اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ
وسقمی لا یشفیه الّا
طبک.
درد و مرضی که به جونم
افتاده رو جز تو کسی نمیتونه
طبابت کنه.
آن مریضی غرق شدن
در استخر آمال و آرزوهایی
که تمومی نداره.
آن درد اعتیاد به فضای مجازی.
آن جراحت و زخم قلب
دور افتاده از تو.
آن روان پریشان
آن روح آسیب دیده.
خدایا کمکم کن.
ابوالحسن می گوید: «حدیث کرد مرا پدرم موسی کاظم از پدرش جعفر صادق از پدرش محمدباقر از پدرش علی زین العابدین از پدرش حسین – شهید کربلا – از پدرش علی بن ابی طالب که گفت: «عزیزم و نور چشمانم، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «جبرئیل حدیث کرد مرا و گفت شنیدم پروردگار – سبحانه و تعالی – می فرماید کلمه "لا اله الّا الله" دژ و قلعه من است. هر کس که آن را بگوید، به قلعه من وارد شده است و آنکه به قلعه من وارد شود، از عذاب من ایمن و آسوده است.» می بینم که
من دنبال حسّ خوب میگشتم. حالا نه. دنبال تو میگردم. 
و تو خیلی خالص‌تر و واضح‌تر و اصیل‌تر از اونی که لازم باشه حسّ خوب رو تعبیر به تو کنیم یا بالعکس، یا دنبال هدفی پشتِ تو بگردیم که سمت تو اومدن مارو به اون نزدیک کنه، و نگامون سمت هر چیز دیگه‌ای باشه و زیر چشمی تو رو هم بپّایم که مثلا حواسمون باهاته...
ابوالحسن می گوید: «حدیث کرد مرا پدرم موسی کاظم از پدرش جعفر صادق از پدرش محمدباقر از پدرش علی زین العابدین از پدرش حسین – شهید کربلا – از پدرش علی بن ابی طالب که گفت: «عزیزم و نور چشمانم، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «جبرئیل حدیث کرد مرا و گفت شنیدم پروردگار – سبحانه و تعالی – می فرماید کلمه "لا اله الّا الله" دژ و قلعه من است. هر کس که آن را بگوید، به قلعه من وارد شده است و آنکه به قلعه من وارد شود، از عذاب من ایمن و آسوده است.» 
می بینم که
انواع لا:
لای نهی:برسر فعل مضارع می آید و مجزوم میکند.
لای نفی:همراه فعل مضارع می آید و منفی میکند. 
لای نفس جنس:بر سر اسم می آید. (هیچ+.....ی+نیست)
اگر جمله ای که دارای لای نفی جنس است درآن الّا بیاید خبر شبه جمله (موجود) حذف شده است.
إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی.
سوره طه آیه ۱۴
خداوند تو این آیه می فرماید که:
قطعا من الله هستم.
نیست خدایی جز من. لا اله الّا اَنا ... .
پس من رو عبادت کن!
و نماز رو برای یاد من برپا کن.
چقدر زیبا ... .
واقعا حساب دو دو تا چهارتاست.
ای کاش یک لحظه به خودمون واگذاشته نشیم.
من‏ تلى‏ أعظم آیة فی القرآن الکریم- و هو بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ*- عدد قواه الظاهرة و هی 786، ثم صلّى على النبیّ و آله: «اللّهم صلّ على محمّد و آله» 132 مرّة، فانّه لا یسئل اللّه شیئا الّا أعطاه، و إن واظب على ذلک یوشک أن یکون مستجاب الدعوة. نقلنا هذا السرّ المستتر من الکتاب الدرّ المکنون و الجوهر المصون فی علم الحروف.
هزار و یک کلمه، علامه حسن زاده آملی، ج‏6، ص: 29
یوسف مصری را دوستی از سفر رسید. گفت: «جهت من چه ارمغان آوردی؟» 
گفت: «چیست که تو را نیست و تو بدان محتاجی؟ الاّ جهت آنکه از تو خوب‌تر هیچ نیست، آینه آورده‌ام تا هر لحظه روی خود را در وی مطالعه کنی.»
چیست که حق تعالی را نیست و او را بدان احتیاج است؟ پیش حق تعالی دل روشنی می‌باید بردن تا در وی خود را ببیند. «اِنَّ اللهَ لَایَنْظُرُ اِلی صُوَرِکُمْ وَلَا اِلی اَعْمَالِکُمْ وَاِنَّمَا یَنْظُرُ اِلی قُلُوْبِکُمْ بَلادٌ مَا اَرَدْتَ وَجَدْتَ فِی
امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی ناب و زیبا خطاب به غافلانی چون بنده میفرماید:«انّ الوصول الی اللّه عزّوجلّ سفرٌ لا یُدرَک الّا بامتِطاء اللّیل»وصال به خداوند عزوجل سفری است که جز با مَرکَب راهوارِ «شب زنده داری» به دست نمی‌آید....اساتید سلوک میفرمایند که حقیقت آنوقت بر جان ما طلوع میکند که خیالات و خواطر و افکار پراکنده از صحنه‌ی دل زدوده شود، و بهترین وقت برای این هدف، سکوت نیمه شب است و لذا سفارش اهل بیت و بزرگان همیشه به شب زنده دار
سال ها بود که به پدر اصرار می کردیم بره کربلا ، اما مرغش یه پا داشت و هیچ وقت نرفت که نرفت تا این که بازنشسته شد .. ارادت ویژه ای به حضرت ابوالفضل داره و هر بار حرمش رو می دید دل و جونش می لرزید اما اصراری هم به رفتن نداشت !نمی دونم چی شد امّا بهرحال امسال طلبیده شد و همین امروز عازم کربلا شد برای پیاده روی اربعین . پدر محترم مثل هر پدر دیگه ای اخلاقیات خاص خودش رو داره و یکم تو بیان احساسات مغروره ! یعنی واقعا با معرفت هستا هر وقت هرچیزی که ازش بخوا
نمی‌دونم چند نفر از شما با دیدنِ برگه برنامه‌ریزیِ دوهفته‌ی آخر اسفندِ من به فکرِ برنامه‌ریزی افتادید. نمی‌دونم چند نفر از شما کتاب اثرمرکب دارن هاردی رو خوندید. اصلا نمی‌دونم چند نفر از شما اهدافِ ماهانه و سالانه و بلندمدتِ خودشون رو مکتوب کردند.
راستش هیچ چیزی من رو به برنامه‌ریزی منسجم ترغیب نکرد الّا بررسیِ سیبل‌های کلاس تیراندازی در سه ماه آذر و دی و بهمن.
عجیبه که این اتفاق برای من با خوندنِ کتاب اثر مرکب که از فروردین ۹۸ خریدم و
مدّعیان عرفان برای اغوای زنان از ترفندهایی شبیه ترفند مولوی استفاده می‌کنند:
«بعد از آن فرمود که خدا را بندگانند که چون زنى را در چادر بینند، حکم کنند که نقاب بردار تا روى تو ببینیم‏  که چه کسى و چه چیزى، که چون تو پوشیده بگذرى و تو را نبینم مرا تشویش خواهد بودن که این کى بود و چه کس بود؟ من آن نیستم که اگر روى تو را ببینیم‏  بر تو فتنه شوم و بسته تو شوم. مرا خدا دیرست که از شما پاک و فارغ کرده است. از آن ایمنم که اگر شما را ببینم مرا تشویش و فتنه
یک آن که دیروز خود را وارسی می کردم، دیدم از گذر عمر هیچ ندارم در حال. بسیاری از چیزها که می دانستم از یادم رفته است، بسیاری از مهارت ها هم، شوق و شورها هم کم کم رخت بربسته، دلخستگی ها جای دلبستگی ها نشسته، دردهای جسمانی بعضاً عارض شده و خلاصه اینکه کاهیده شده ام به معنی تام کلمه. در همین فکرها بودم که شوقی سرازیر شد به سان آن شعر سیّد که "دارایی من دلی ست سرسبز ز عشق ...". یک حال درویشی ِ سرخوشی مانده است که با تمام گذشته آن را معاوضه نمی کنم. الحمد
‌ برای مصون ماندن از همه حوادث و خطرات روزانه خودتان و خانواده، هر روز صبح "یک دقیقه وقت" بگذارید و این اذکار را  با اخلاص بگویید
امیرالمومنین ع خطاب به جناب کمیل:
صبح هر روز این اذکار را بگو تا از بدیها و آفات آن روز محفوظ بمانی:
1_بسم اللهُ الرحمن الرحیم 
2_لاحول ولا قوّه الاّ بالله 
3_توکّلتُ علی الله 
4_سلام بر چهارده معصوم علیهم السلام (یک به یک با نام  سلام دهید)
5_ و بنایت بر این باشد که در طول روز گناه و معصیت خدا را نکنی، من ضمانت میکنم در ط
یا اجود الاجودینولادت با سعادت امام جواد(ع) بر تمامی شیعیان مبارک  باد. 
 قالَ الامام الجواد علیه السلام : مُلاقاةُ الاْ خوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إ نْ کانَ نَزْرا قَلیلا.
فرمود: ملاقات و دیدار با دوستان و برادران خوب ، موجب صفاى دل و نورانیّت آن مى گردد و سبب شکوفائى عقل و درایت خواهد گشت ، گرچه در مدّت زمانى کوتاه انجام پذیرد.
رفته بودیم برای افتتاح حساب وام ازدواج، آقای بانک دار پرسید قبلا اینجا حسابی نداشته اید؟ گفتم : نه! فرم افتتاح حساب را داد دستم . پر کردم. تحویلش دادم.
اطلاعات را که وارد سیستم کرد گفت شما قبلا اینجا حساب داشتید! دوباره گفتم : نه! مطمئنم که نداشتم. 
گفت: سال فلان، از طرف مدرسه فلان! 
شوکه شدم! اسمِ مدرسه ابتدایی ام بود، یادم افتاد که آن سال برای همه بچه ها حساب باز کردند و یک کارت دادند دستشان. یادم نبود، اصلا! اصلا!
مامان آه کشید و گفت: امان از آن ر
صوفیه در کلام امام هادی علیه السلام
عنه [السیّد المرتضى الرازیّ] أیضا بسنده عن محمّد بن الحسین بن أبی الخطّاب قال: كنت مع الهادی علیّ بن محمّد علیهما السّلام فی مسجد النبیّ صلّى اللّه علیه و آله و سلّم، فأتاه جماعة من أصحابه منهم أبو هاشم الجعفری رضی اللّه عنه و كان رجلا بلیغا و كانت له منزلة عظیمة عنده علیه السّلام، ثمّ دخل المسجد جماعة من الصوفیة و جلسوا فی جانب مستدیرا و أخذوا بالتهلیل فقال علیه السّلام: لا تلتفتوا الى هؤلاء الخدّاعین فا
پاورپوینت در مورد آزادی

پاورپوینت در مورد آزادی
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 20
 
 
 
 
 
آزادی
1 - نفى عبودیت غیر خدا زمینه ساز آزادى
 «الّا نعبد الّا اللَّه و لا نشرک به شیئاً و لا یتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً من دون اللَّه» ال عمران، 64
 که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را همتاى او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را (غیر از خداى یگانه) به خدایى نپذیرد .
2 - آزادى از ستم، نعمت الهى
 «اذکروا نعمة اللَّه علیکم اذا نجاکم من ال فرعون» ابراهی
بعد از انتشار نامه گروهی از سینماگران برای اعطای مرخصی به محمد امامی(متهم پرونده بانک سرمایه) انتقادات زیادی از این نامه صورت گرفت و حتی تعدادی از امضاکنندگان منکر امضای این نامه شدند. مهدی سحاده‌جی رییس صنف فیلمنامه‌نویسان خانه سینما اما اولین کسی است که اشتباهش در امضای این نامه را قبول کرده. این سینماگر به تسنیم گفت:« اشتباه کردم زیرا حساسیت افکار عمومی را به عنوان رئیس یک صنف نادیده گرفتم و الّا حتی یکبار با محمد امامی دیدار نداشته‌ا
به روشنا می گم : " وقتی زنگ می زنم و صدای پسر رو می شنوم که با یک حالت درماندگی و غم عجیبی "بابایی" صدام می کنه و میگه بیا منو ببر خونه ، خیلی دلم براش می سوزه . کاش الآن کنارش بودم ... "
و روشنا بهم می گه : " بچه های شهدای مدافع حرم ک رفتن و شهید شدن مگه بچه هاشون باباشونو دوس نداشتن و براش گریه نکردن؟ اما هدف باباهاشون مهم تر بود از دل بچه ها ... " . روشنایی که می دونم خودش دلش بیشتر از بچه ها هوای خونه و زندگیشو کرده ... وقتی روشنای امروز رو با روشنای 6 سال
«مولانا شمس الدین-قدس اللهّ سرّه-می‌فرمود که قافله‌ای بزرگ به جایی می‌رفتند، آبادانی نمی‌یافتند و آبی نی. ناگاه چاهی یافتند بی دلو. سطلی به دست آوردند و ریسمان‌ها، و این سطل را به زیر چاه فرستادند. کشیدند، سطل بریده شد. دیگری را فرستادند هم بریده شد. بعد از آن اهل قافله را به ریسمانی می‌بستند و در چاه فرو می‌کردند، برنمی‌آمدند. 
عاقلی بود، او گفت: «من بروم.» او را فرو کردند. نزدیک آن بود که به قعر چاه رسید، سپاهی باهیبتی ظاهر شد. این عاقل گ
⚘ #اخلاص_شهدایی...⚘ #اخلاص_در_عمل..‌.
گاهی از اوقات تصوّر می‏کنیم که یک عملِ مهمّ عبادی انجام داده ایم!‏ ولی وقتی آن عمل میخواهد به آن عالَم منتقل شود، خیلی از قسمتهاش پوک در می آید!!! تنها چیزی که عمل را از آفت نگاه میدارد و به عالَم بالا منتقل میکند #اخلاص است و الاّ شیاطین کمرِ همّت را بسته‏ اند تا عملِ مؤمن را خراب کنند و غالبا این کار را می کنند! تعدادشان هم به قدری زیاد است که برای هر عمل که از مؤمن صادر می‏ شود تعداد زیادی از آن‏ها برای خ
ماه من!
قرص بمان!
با هزاران قسم، آفتاب را راضی کرده ام که دیرتر طلوع کند،
و باد را با دو صد حیله، غرّش کنان به اینجا کشانیدم، تا ابرهای تار و بی بار را از رُخَت برچیند.
به روزها گفته ام: همه مرخصید، الّا...
تا چهاردهمِ هر ماه بماند و من.
حالا که سیزدهم، بِدَر شده است، "بَدر" ات را دریغ نکن!

با این همه
اگر ندیدمت
حتما "خود" میان تو و آفتاب "حایل" افتاده ام؛
ای لعنت بر خسوف! 

گفته اند دیوانه اگر ماه ببیند، دیوانه تر می شود1؛
هیچکس امّا نگفت، دیوانه اگ
قال الحسین علیه السلام:ایّاک و ظلم من لا یجد علیک ناصراً الّا اللّه عزّ و جلّ.از ستم کردن بر کسی که جز خداوند بزرگ مددکاری ندارد پرهیز کن.(مصباح الهدی ، چهل حدیث از امام حسین علیه السلام ، حدیث 11)
پدرش ازدواج مجدد کرده بود. شب عروسیِ پدرش خیلی خوشحال بود، می گفت: او مثل اکثر مردها که دوست دارند اجتماع کوچکی را رهبری کنند، دلش می خواهد خانواده ای داشته باشد و بر آن ریاست کند. تا الآن خانواده داشت و رئیسش بود اما بعد از مرگ مادرم، این تشکیلات قاعد
 
                          برای جلوگیری از فقر و بهبود وضعیت مالی  در هر روز 100 مرتبه « یا غَنی»((126))
بسم الله الرحمن الرحیم
 
 
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر» را زیاد بگوئید.چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد. و این اذکار باقیات و صالحات می باشند.
 
در حالی که اهل دنیا دائم به ذکر دنیا مشغول اند و در لذت های دنیوی غوطه می خو
نباید دلتنگت باشم اما هستم، نباید به چشمانت فکر کنم اما می‌کنم، نباید آهنگ صدایت را به‌یاد بیاورم اما می‌آورم، نباید لبخندت گاه و بی‌‌گاه جلوی چشمانم جان بگیرد اما می‌گیرد. چرا این‌گونه زنده‌ای در من؟ هر شب فغانم به آسمان می‌رود از دست خاطراتت. نمی‌توانم فراموشت کنم، نمی‌توانم دنیا را بدون تو به‌یاد بیاورم، نمی‌توانم به دست‌هایت فکر نکنم. دارم دیوانه می‌شوم بدون تو؛ دارم کم می‌آورم، دارم هلاک می‌شوم از دلتنگی. بیا و به من بازگرد
یکی از چالش های دوران عقد این است که آدم دچار تعدد اولیاء می‌شود! یعنی اگر قبلا در انجام کارهایش جلب نظر مثبت پدر و مادرش و راضی کردن آن ها لازم بود، الان نه تنها جلب رضایت مادر و پدرش و همسرش بلکه جلب رضایت مادر و پدر همسرش هم اهمیت پیدا می‌کند. ( چون لازم و واجب است.)
و همه چیز تا وقتی خوب است که نقطه نظرات این عزیزان ما در یک راستا باشد، و اگر نباشد، دهان و روح و روان آدمی با هم جر واجر می‌شود. و این آیه شریفه پیش چشم انسان نقش می‌بندد که: أ أرب
 
از امیر مؤمنان نقل شده است که فرمودند:
«یَا کُمَیْلُ قُلْ عِنْدَ کُلِّ شِدَّةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تُکْفَهَا وَ قُلْ عِنْدَ کُلِ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَزْدَدْ مِنْهَا وَ إِذَا أَبْطَأَتِ الْأَرْزَاقُ عَلَیْکَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ یُوَسِّعْ عَلَیْکَ فِیهَا.»
 تحف‌العقول، ص۱۷۴
 
«ای کمیل! هنگام هر سختی و ناملایمتی، بگو: «لا حول و لا قوة الّا بالله»؛ تا آن را برطرف سازی
و هنگام هر نعمت و گشایشی، بگو: «الحم
بزرگان اهل سنّت داستانی نقل کرده‌اند که در آن عمر بن خطّاب به امام حسین (ع) می‌گوید: «هل أنبت على رؤوسنا الشّعر إلّا أنتم» [آیا جز شما کسی مو بر سر ما رویانده است؟] 
متأسّفانه دیده می‌شود که در بسیاری از سایت‌ها و کانال‌ها این جمله را به عنوان اعتراف به ولایت تکوینیِ اهل بیت (ع) تلقّی کرده‌اند! 
در حالی که این تعبیر، تنها یک کنایه‌ی ساده است. به نمونه‌ای دیگر از کاربرد این کنایه توجّه کنید:
«سنة 623: ... و فیها قدم الاشرف دمشق و اطاع المعظم و سأ
هرگز حَسَد نبردم بر منصبیّ و مالی
الّا بر آن که دارد با دلبری وصالی
دانی کدام دولت در وصف می‌نیاید –
چشمی که باز باشد هر لحظه بر جمالی
خرّم تنی که محبوب از در فراز-اش آید –
چون رزقِ نیک‌بختان، بی زحمتِ سؤالی
همچون دو مغزِ بادام، اندر یکی خزینه،
با هم گرفته انسی، وز دیگران ملالی
دانی کدام جاهل بر حالِ ما بخندد –
کو را نبوده باشد در عمرِ خویش حالی
سالِ وصال با او یک روز بود گویی
واکنون – در انتظار-اش – روزی به‌قدرِ سالی
ایّام را، به ماه
صفت زشت تکبر
 امام صادق علیه السلام: ما من رَجُلٍ تَکبّرَ أَو تَجبَّرَ الّا لذلَّةٍ یَجدُها فی نَفسِهِ؛هیچ مردی نیست که تکبر بورزد یا خود خواه باشد، مگر بخاطر ذلتی که در نفس خود می یابد.[وسایل الشیعه جلد 15 صفحه 380]
برخی از انسانها صفت خودخواهی در آنان وجود دارد و بسیار شدید است اما خود به این امر دقت ندارند                ⤵️مثلا:⤵️·  بیرون شهر می رود و کباب درست میکند، در حالی که بوی کباب به مشام همه میرسد و بسیاری نمی توانند کباب تهیه کنند· 

عبادت
 وقتى روى نفس تأثیر مطلوب مى گذارد که با حضور قلب انجام گیرد. 
حضور قلب نیز با پراکندگى افکار میسر نیست.
 به این لحاظ فکر جمع، شرطى بسیار مهم و اساسى براى حضور قلب مى باشد. 
از طرف دیگر یکى از آثار عبادت صحیح
، رفع پراکندگى افکار و جمع شدن فکر است.
 بنا بر این فکر جمع، از یک سو شرط حضور قلب و از سوى دیگر نتیجه ى آن است.
راه هایى که از سوى بزرگان براى جمع شدن فکر پیشنهاد شده است عمدتا به منظور تحصیل شرط حضور قلب مى
 باشد و الاّ به خودى خود ق
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: فرزند، هفت سال مولی، هفت سال بنده، و هفت سال وزیر است. پس اگر در سال بیست و یکم روحیات او مورد رضایت تو بود (شکر خدای نما) و الاّ واگذار، که در پیشگاه خدا معذوری.(بحار الانوار).
بر اساس روایت مذکور، دوره های تربیتی با محوریت، محبت، قاطعیت و کرامت سپری می شود. در هفت سال اول، کودک فرمانده و محور برخورد باید اعطای آزادی و هماهنگی با خواست آنها (بازی کردن) باشد. در هفت سال دوم قانونمند کردن آزادی با ترحم و روش بر مدار قاطعی

یکی از انحاء روایت حدیث سلسلة الذهب
حضرت امام رضا علیه السلام از پدرانشان نقل کردند که خداوند عزّوجلّ میفرماید:
إنِّی أَنَا اللَّهُ، لا إِلهَ إِلَّا أَنَا وَحْدِی عِبَادِی فَاعْبُدُونِی، وَ لِیَعْلَمْ مَنْ لَقِیَنِی مِنْکُمْ بِشَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً بِهَا، أَنَّهُ قَدْ دَخَلَ حِصْنِی، وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی. قَالُوا: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، وَ مَا إِخْلَاصُ الشَّهَادَةِ لِلَّهِ قَا
روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی، و از اسلام جز نامی، باقی نخواهد ماند.مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است. مسجدنشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد بدترین مردم زمین می باشند که کانون هر فتنه و جایگاه هر گونه خطاکاری اند، هرکس از فتنه برکنار است او را به فتنه بازگردانند و هرکس که از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها کشانند...
(نهج البلاغه/ حکمت 369 )
شاید برای مردم آن روزگار این جملات عجیب باشد اما امروز دیگر به
  خانطومان یعنی : مرزِ بین ِمــــاندن و رفتـــن ... یعنی : گــذاشتن و گـــذشتن ... یعنــــــــــی : غربتِ رزمندگانِ یگان فاتحین ، فاطمیون ، زینبیون ... یعنــــی : طنین ِ صدای مظلومانه ی لبیک_یا_زینب ... خانطومان یعنـــی : اقامه ی نمــــاز ِ عشق با وضوی خون ... یعنی : ما رأیت الّا جمیـــــــــلا ... خانطومان یعنـــــی : حجله گاهِ عباسآبیاری ... مجید قربانخانی ... عباس آسمیه ... خانطومـــان یعنی : کربلای محمد آژند ... سکـــــوی پرواز ِ محمد اینانلو ... بابُ ال
شنیده بودم که اینستاگرام سیستم دیتا ماینینگ داره ولی امروز به چشم دیدم. سیستمِ دیتا ماینینگ یعنی مهم نیست شما چقدر پست میزارید مهم اینه که سازنده دوست داره که چه مطالبی دیده بشن. شما صد تا پست میزارید ولی چون دوست ندارند دیده بشه آن چنان بازدیدی نداره.
امروز خواستم پیج «علی زکریایی» رو با 110k فالور پیدا کنم، خدا شاهده تا آخرین کلمۀ آیدیش رو تایپ نکردم آیدی رو نشون نداد. یعنی مینوشتم:
Alizakaria، هر پیجی میومد الّا پیج علی زکریایی، حتی فن پیج هاش هم
 
قالَ الاْ مامُ اءبُوعَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن ، صَلَواتُاللّهِ وَسَلامُهُ عَلَیْهِ:
 
1 – إ نَّ قَوْما عَبَدُواللّهَ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبادَةُالتُّجارِ، وَإ نَّ قَوْما عَبَدُوااللّهَ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبادَةُالْعَبْیدِ، وَإ نَّ قَوْما عَبَدُوااللّهَ شُکْرا فَتِلْکَ عِبادَةٌ الْاءحْرارِ، وَهِیَ اءفْضَلُ الْعِبادَةِ.(65)
 
ترجمه :
فرمود: همانا، عدّه اى خداوند متعال را به جهت طمع و آرزوى بهشت عبادت مى کنند که آن یک معامله و تجارت خو
12 بهار از عمرم می گذشت که پدرم با نفوذی که در بین گروه های مختلف مذهبی داشت، توانست بین مردم جایگاهی پیدا کند و روانه ی مجلس شود. آن روزها آرزوی هر کسی بود که صاحب چنین موقعیتی شود. فکرش را بکنید شهرت، رتبه و جایگاه اجتماعی، ثروت همه یک شبه چون خرگوشی خسته و نفس زنان، به چنگالت درآیند. اما پدرم غیر از این ها به چیزهای دیگری نیز می اندیشید: خدمت، محبوبیت، آخرت.پدرم مرد میانسالی بود تحصیل کرده، با قد و قامتی میانه، چهار شانه و با اندامی متناسب که
⭕️ فردو چگونه گرفتار عملیات فریب شد؟
آقای ظریف در مجلس گفت "آمریکایی‌ ها، برنامه انهدام (تاسیسات هسته ای) فردو را کشیدند، اما پشت آن نوشتند اگر فردو را خراب کنیم، مردم ایران متحدتر و منسجم‌تر در برابر ما می‌ ایستند. به جان کری گفتم به فرض که شما فردو را خراب کنید، آنگاه چه پاسخی برای ملت دارید؟ گفت برای همین است که نمی‌خواهیم با شما وارد جنگ شویم".
تأسیسات فُردو پس از تهدید های آمریکا و اسرائیل مبنی بر بمباران تاسیسات نطنز، در ۲۵ کیلومتری
مدت هاست به این موضوع فکر می کنم که ارزش زندگی به چیه؟ و اگه واسه یکی مثل من کلی هزینه معنوی و مادی شده باشه زندگیم چه ثمری باید داشته باشه که این هزینه ها هدر نرفته باشه؟ مثِ این که موقع به دنیا اومدن هر نوزاد یه حساب بانکی براش باز کنن و بگن هرچی میخای بخر ولی لحظه آخر باید رسید بیاری ... چه میدونیم شاید حساب بانکی همون عمر ما بوده مثلا موقع تولد به من گفتن چهل سال سرمایه زندگی داری برو ببینیم چطور استفاده می کنی...حالا - هر چند شاید خیلی دیر - ول
وقتی داری ماست درست می‌کنی علاوه بر لحظۀ هیجان‌انگیز "داغ باشه ولی دستت رو نسوزونه" که می‌شه راجع بهش چند خط نوشت، اون لحظۀ درستی که ماست رو اضافه می‌کنی و شیرت تبدیل به ماست می‌شه هم، خیلی جای حرف داره! اون لحظه برای من، یعنی بعد از تحمّل یک داغی زیاد، حالا رسیدی به جایی که هنوز داغی، ولی نمی‌سوزی، هنوز شرایط سخته ولی نمی‌پاشی، مقاومت داری؛ اون لحظه، لحظه‌ایه که آمادۀ تغییر هستی. اگر خواهان تغییر زودهنگام باشی، اگر توی بحبوحۀ جوشیدن و
آدم ها از ابراهیم زیاد نوشته اند. از موسی هم. از عیسی هم. از حضرت رسول هم. اما ... از نوح چه قدر کم گفته اند. یا شاید هم من چه قدر کم خوانده ام. 
چند روز است درگیر نوح ام. درگیر مکالمات او و خدا. 
با شروع طوفان نوح از دور پسرش را صدا می زند و می گوید تو هم سوار کشتی شو. پسرک اما نمی پذیرد. کوه را برای دور ماندن از بلا، امن می بیند. نوح از همان دور می گوید " لا عاصِم الیوم مِن امر الله الّا مَن رَحِم . " امروز از فرمان خدا هیچ نگهدارنده ای نیست مگر کسی که [ خ

✅  تربیت فرزند
#حجت_الاسلام_قرائتی 
 تحقیر زمینه‏ ساز گناه‏
 ✍ از راه‏ هاى مهم تربیت و هدایت، شخصیت دادن به افراد مخصوصاً به کودکان است، بنابراین یکى از امورى که در مساله تربیت فرزند قطعاً باید مورد توجه قرار گیرد، مساله تحقیر و ایجاد خودکم‏ بینى است.
 
رسول اکرم صلى الله علیه وآله فرمودند:
 «لا یَکذِبُ الکاذب الاّ من مِهانَةِ نَفسِه» (بحار،ج‏72)
 «دروغگو دروغ نمى‏ گوید مگر به خاطر خوارى نفس خود»
  نتیجه اینکه نباید انسان کسى را تحق
.
این هوا جان میدهد برای اینکه بروی در کوچه ها و خیابان آهسته و آرام قدم بزنی و لذتش را ببری. یا اینکه بروی در بالکن خانه فرشی کوچک و پا نخورده پهن کنی، ژاکتی نه چندان کلفت اما گرم بپوشی، لیوانِ نیم پُر چای را در دست راستت بگیری و با دست چپ هوایش را داشته باشی که نریزد و آرام یک گوشه بنشینی و کتاب بخوانی!
از آن کتاب های رمان فانتزیِ کاهیِ سبکِ خوش بو و خوش خط! آنهایی که خیالت را پرواز میدهد و فکرت را عمق! آنهایی که وقتی دستت میگیری نمیتوانی زمین بگ
ترانه علیدوستیِ #آسمان_زرد_کم_عمق همانقدر تنهاست که صابر ابرِ این فیلم تنهاست. حقیقتی تلخ که با پایان فیلم طی چند روز در سرت سوت می کشد: "پایان همه چی در اوج خوشی" .و این یعنی تمام فیلم گم شدگی علیدوستی را می بینی و زمزمه های گاه و بی گاهش متعجبت می کند..علیدوستیِ این فیلم عجیب نیست. تتهاست و گم. تا سکانس انتهایی فیلم همه چیز خوب است. اما همین که صابر ابر در صندلی پشتی ماشین می نشیند و ساکت به بیرون زل می زند و ماشین حرکت می کند و صدای ابر می گوید "من
چند سال پیش بود 
چی شد و چطور شد که شب مشهد بودیم یادم نیست 
شب قدر رفته بودیم؟ نمی دونم 
اما نصف شب تو صحن امام رضا بودیم 
و باز چجور شد که من خوابم نگرفته بوده رو هم بازم نمی دونم 
اما خوب یادمه 
اولین باری بود که دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد رو خوندم 
و هنوز مزه اش یادمه 
اینکه جاهاییش خیلی شبیه کمیل امام علی میشد اما چون طولانی تر بود لطیف تر بود
دعای کمیل رو دوست داشتم 
اما چرا این قدر مزخرف باید زندکی آدم باشه که از وسط یه خانواده ی مذهب
‍ ویژه مذاکره با آمریکا ببینید| رهبرانقلاب، ۴ماه قبل:⚠️ مذاکره با کسی که آدم حسابی باشد غلط است، حالا این آمریکایی‌ها آدم حسابی هم نیستند
⛔ هیچ ایرانی غیرتمند و با شعوری نمیرود با این دولت کنونی آمریکا مذاکره کند
 
 
متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد.توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشدبا این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل
داشتم فکر میکردم که جوابتو بدم آخه خیلی سخت بود برام که در برابر تو راحت باشممیدونستم که اگه یه کم بیشتر ساکت باشم.  تو میری و من باز دوباره از خواب بیدار میشم و هیچی یادم نمیاد یا اینکه باید فکر کنم به اینکه چی بگم در دوباره دیدنت !من به خواب هایی که تو سراغی ازم میگیری هم ایمان دارم ولی خوب میشد قراری  میذاشتیم که منظّم تر منتظر دیدن خواب میشدم. میدونی اون شبی که به دنبال روشنایی از جنس تو راه افتادم و تو پیچ و خم کوچه ها فقط دنبال هاله ای از
روغنِ روح
 
7190
به قلم دامنه. به نام خدا. اخیراً خواندنِ این کتاب را تمام کرده‌ام: «مَرموزات اسدی در مَزمورات داودی». نوشته‌ی حکیم نجم‌الدین رازی. تصحیح و تعلیقات دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران. انتشارات سخن، چاپ دوم، ۱۳۸۱. در ۳۰۱ صفحه. اینک در زیر، فشرده‌ای از آن می‌نویسم تا طالبانِ دانش و ارزش، خود، زاد و توشه‌ای برگیرند.
 
عکس از دامنه
 
۱. رازی متخلص به «نجم» بود و معروف به «دایه» و چون به قوم بنی‌اسد ریشه داشت، اسدی رازی نام گرفت. زاده
✍️ دو نفر مُضْطَر (گرفتار) به مسجد (خانه خدا) آمدند. در درب مسجد خدا گفت: بایستید! برای چه به خانه‌ی من آمده‌اید؟ گفتند: گم کرده‌ای بنام خدا داریم، برای امان و کمک نزدش به پناه آمده‌ایم.  خدای فرمود: هر گم کرده‌ای مشخصاتی دارد، باید مشخصات گم کرده‌ی خود دقیق بگویید تا به گم کرده‌ی خویش برسید.⬅️ خدای متعال رو به نفر اول کرد و گفت: بگو ببینم خدایی که تو گم کرده‌ای چه مشخصاتی دارد؟ مرد گفت: خدای من پاک از هر عیب و نقص است، عادل بوده و بر بنده‌ی
از ورای عالم آب و گل،
پسِ کوه غیب،
-چون یأجوج و مأجوج-
در هم می‌شدیم.
ناگاه
به صدای «اِهبِطوا»،
از آن برآمدیم تا فروآییم.
از دور
   سواد ولایت وجود دیدیم.
از دور
  رَبَضِ
شهر و درختان پیدا نبود،
چنان که به طفلی
   هیچ از
این عالم چیزی نمی‌دیدیم،
اندک اندک
پیش می‌آمد.
آسیب دانه و دام
ما را پیش می‌آورد.
ذوق دانه غالب بود
 بر رنج
دام.
اگرنه وجود محال بودی...
این سخن تمام نیست.
خواب نمی‌برد.
سر بر تو نهم تا خواب برد...
 
مقالات شمس/ جعفرمدرس صادقی/ نشر
‏1 - قالَ الاْ مامُ عَلی بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین عَلَیْهِ السَّلامُ: ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ مِنَ الْمُۆمِنینَ کانَ فی کَنَفِ اللّهِ، وَ أظَلَّهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ فی ظِلِّ عَرْشِهِ، وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ ‏الْیَوْمِ الاْکْبَرِ: مَنْ أعْطی النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ ما هُوَ سائِلهُم لِنَفْسِهِ، و رَجُلٌ لَمْ یَقْدِمْ یَداً وَ رِجْلاً حَتّی یَعْلَمَ أنَّهُ فی طاعَةِ اللّهِ ‏قَدِمَها أوْ فی مَعْصِیَتِهِ، وَ رَجُلٌ لَمْ یَع
عنوان: حضرت علی در برترین سفینه‌های فضایی عالم سوار است
 
در صفحات‌بعد پست مجموعه تصاویر از متن موجود می‌باشد
 
متن: مجالس شیخ مفید، امالی شیخ طوسی: عبد اللَّه بن عبّاس می‌گوید: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می‌فرمود: ای مردم! ما تنها چهار نفریم که در قیامت سواره‌ایم و سواره دیگری جز ما نیست. مردی عرض کرد: ای رسول خدا آن سواران چه کسانی هستند؟ فرمود: من بر براق خود سوارم، و برادرم صالح (پیامبر) بر همان مرکب که قومش آن را پی کردند، و
درس منطق المظفر

منطق  (مولف شیخ مظفر) کے ابتدا سے اردو زبان میں دروس (/2020 02/04) مدرس : سید احمد علی نقوی
                  الجزء الاوّل: التصورات

          المدخل و المقدمة
درس 01: منطق کی ضرورت/ علم منطق کی تعریف
                                   (عبارت: خلق الله الانسان مفطورا على التفکیر...)
درس 02: علم حصولی اور علم حضوری/ حصولی کے اقسام
                                   (عبارت: المنطق آلة: و انظر الى کلمة (آلة) فی .)
درس 03: علم اور اقسام علم کی عبارت کی تطبیق
     
 
...عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
«إِذَا أَحَبَ‏ أَحَدُکُمْ‏ أَخَاهُ‏ الْمُسْلِمَ فَلْیَسْأَلْهُ عَنِ اسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِیهِ وَ اسْمِ قَبِیلَتِهِ وَ عَشِیرَتِهِ فَإِنَّ مِنْ حَقِّهِ الْوَاجِبِ وَ صِدْقِ الْإِخَاءِ أَنْ یَسْأَلَهُ عَنْ ذَلِکَ وَ إِلَّا فَإِنَّهَا مَعْرِفَةُ حُمْقٍ.»
 الکافی، ج‏۲، ص۶۷۱
 
از امام صادق از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است:
«هرگاه یکی از شما،
اصلا قابل تحمل نیست که آدمی را ببینم که نهایتا بتواند خودش را جمع کند و هیچ چیزی جز خودش، پول خودش، خانوادۀ خودش و زندگی خودش اهمیتی نداشته باشد.
من از آدمی که در برابر آدم‌ها و محیط اطراف خودش بی تفاوت‌ باشد و به رشد و کمک کردن آن‌ها فکر نکند بیزارم.
دلم می‌خواهد آب اقیانوس آرام را در فضا تخلیه کنم و همه‌شان را توی چاله‌ای که به وجود آمده چال کنم و با پشت بیل خاک رویش را صاف کنم.
نمی‌فهمم چرا برای ما هر چیزی اهمیت پیدا کرده الّا اصلاح خودما
✅ در قسمت قبل به شواهدی
از اهتمام اصلی حضرت امام(ره) به "انجام تکلیف" و امید ایشان به خداوند
برای پیروزی در تمام مراحل سخت زندگی اشاره کردم و اینکه خود ایشان می‌فرمایند:

«من
هیچ وقت مأیوس از مسائل نبودم و اعتقادم این بوده است که این ملت وقتى که چیزى را
بخواهد، مى‌شود.» [۱]


 

✅ آنچه محل دقت است اینکه
ایشان،

از طرفی
می‌گویند تنها باید به خداوند امید داشت:

«به
شما مى‏گویم که از هیچ کس نترسید الّا خدا و به‏ هیچ‏ کس‏ امید نبندید الّا خداى
تب
عادت‌هاپدرم همیشه می‌گفت: بعد از ازدواج، بعضی[از] عاداتِ خانۀ پدری‌ات را باید بگذاری همین‌جا. همیشه این مثال را می‌زد که: تو با نیمکتِ کلاس اولت نرفتی دانشگاه. اگر نیمکت را با خودت می‌بردی، هم مضحکه می‌شدی و هم به دردت نمی‌خورد و هم وبالت بود. بعضی عادت‌های زندگی همین‌طور هستند؛ باید بگذاریم و بعد وارد زندگی جدید بشویم و الّا در موقعیت و زندگی جدید، با همان عادات قبلی تبدیل می‌شویم به یک کاریکاتورِ خنده‌دار و نامتعادل؛ شبیه دانشجویی
فَاَصْبَحْتُ لا ذا بَر آءَهٍ لی فَاَعْتَذِرَُ وَلاذا قُوَّهٍ فَاَنْتَصِرَُ فَبِاءَیِّ شَیْءٍ اَسْتَقْبِلُکَ یا مَوْلایَ اَبِسَمْعی اَمْ بِبَصَری اَمْ بِلِسانی اَمْ بِیَدی اَمْ بِرِجْلی اَلیْسَ کُلُّها نِعَمَکَ عِندی وَبِکُلِّها عَصَیْتُکَ یا مَوْلایَ فَلَکَ الْحُجَّهُ وَالسَّبیلُ عَلَیَّ یا مَنْ سَتَرَنی مِنَ الاْ باءِ وَالاُْمَّهاتِ اَنْ یَزجُرُونی وَمِنَ الْعَشائِرِ وَالاِْخْوانِ اَنْ یُعَیِّرُونی وَمِنَ السَّلاطینِ اَنْ
سال ها بود که به پدر اصرار می کردیم بره کربلا ، اما مرغش یه پا داشت و هیچ وقت نرفت که نرفت تا این که بازنشسته شد .. ارادت ویژه ای به حضرت ابوالفضل داره و هر بار حرمش رو می دید دل و جونش می لرزید اما اصراری هم به رفتن نداشت !نمی دونم چی شد امّا بهرحال امسال طلبیده شد و همین امروز عازم کربلا شد برای پیاده روی اربعین . پدر محترم مثل هر پدر دیگه ای اخلاقیات خاص خودش رو داره و یکم تو بیان احساسات مغروره ! یعنی واقعا با معرفت هستا هر وقت هرچیزی که ازش بخوا
شاید محال نباشدپس از هزار سالدر صحرای سر سبزی...خاکی باشم، مرغوبباران، نمناکم کند
عطر گِل به مشام بذری برسد...شاید محال نباشدتو دانه‌ای باشیکه از سمت گندمزارپی بستری در نهری غلتیده‌ای...و از کنار خاک نمناک می‌گذری...شاید محال نباشد باران بزند!باران که بزندنهر آب بالا خواهد آمد...شاید محال نباشد بعد هزار سال و چند دقیقهجریان نهرتو را در بسترم بنشاند...قول می‌دهم چنان تو را آغوش بگیرمکه در چشم به هم زدنی سبز شوی...
قول می‌دهم من همان پایین بمان
 
بسم الله الرحمن الرحیم#
 
 
لگد شتر و شیخ رجبعلی خیاط
شیخ رجبعلی خیاط تعریف میکرد:در بازار بودم، اندیشه مکروهی در ذهنم گذشت.سریع استغفار کردم و به راهم ادامه دادم.!قدری جلوتر شترهایی قطار وار از کنارم می‌گذشتند…ناگاه یکی از شترها لگدی انداخت که اگر خود را کنار نمی‌کشیدم، خطرناک بود نزدیک بوداتفاق بدی برام بیافته!به مسجد رفتم و فکر می‌کردم همه چیز حساب دارد.این لگد شتر چه بود؟!در عالم معنا گفتند:شیخ رجبعلی! آن لگد نتیجه آن فکری بود که کرد
بسم رب الرفیقامشب هم دویدم. درست مثل دیشب، پریشب، پس پریشب و پس پریشب ترش! از حدود 4 کیلومتر شروع کردم. بعد به جای میانبر زدن و رفتن از کوجه پس کوچه ها مسیرم رو طولانی تر کردم که تا امشب، رفت و برگشتم تا حرم به 6 کیلومتر رسید.ساعت 1 شب توو روزهای عادی هم خیلی شلوغ نیست ولی این روزای کرونایی تقریبا همه مغازه ها بستن _ جز سوپر مارکت سر چهار راه شهدا _ خیابونا عمدتا خالی ان الّا تک و توک ماشینی که از کنارم آهسته رد میشن و معمولا آدم ها رو دم حرم میبنم ک
بسم رب الرفیقامشب هم دویدم. درست مثل دیشب، پریشب، پس پریشب و پس پریشب ترش! از حدود 4 کیلومتر شروع کردم. بعد به جای میانبر زدن و رفتن از کوچه پس کوچه ها مسیرم رو طولانی تر کردم که تا امشب، رفت و برگشتم تا حرم به 6 کیلومتر رسید.ساعت 1 شب توو روزهای عادی هم خیلی شلوغ نیست ولی این روزای کرونایی تقریبا همه مغازه ها بستن _ جز سوپر مارکت سر چهار راه شهدا _ خیابونا عمدتا خالی ان الّا تک و توک ماشینی که از کنارم آهسته رد میشن و معمولا آدم ها رو دم حرم میبنم ک
۴۱سال پیش الله اکبر گفتیم و شاه را سرنگون کردیم و خیال‌مان راحت شد. اما دوتا شاه دیگر باقی مانده بود. یکی همان به قول فیدل کاسترو در سفرش به ایران: «شاه بزرگ‌تر» یعنی آمریکا و دیگری به قول بنده «شاه‌های کوچک‌تر» در داخل ساختارهای خود جمهوری اسلامی. آنانکه پیش از سال ۵۷ شاید رعیت بودند اما پس از انقلاب با حضور در بعضی موقعیت‌ها و مدیریت‌ها خوی شاهی و عقدهٔ پادشاهی خویش را آشکار کردند. مجال‌دادن به این جماعت مایهٔ تحریف انقلاب و انتقاد حق‌
مختصری از محتوای سوره مبارکه حمد



 

سوره حمد که نام دیگرش «فاتحه الکتاب»
است، هفت آیه دارد1  و تنها سوره‏اى است که بر هر مسلمانى واجب است حداقل
روزانه ده بار آن را در نمازهاى شبانه روزى بخواند وگرنه نماز او باطل است.
«لا صلاة الّا بفاتحه الکتاب»2 بنا به روایت جابر بن عبد اللّه انصارى از
رسول اکرم(صلی لله علیه و آله): این سوره بهترین سوره‏هاى قرآن است.3
 
آیات سوره‏ ى مبارکه فاتحه، اشاراتى در
باره‏ى خداوند و صفات او،
 [ یا من لایرجی الّا فضله
ای آن‌که به چیزی جز فضلش امیدی نیست]
 
در نیمه‌دوم بیست‌ویک سالگی‌ام با مفهومی مواجه شدم که همیشه در زندگی‌ام حضور داشت اما متوجهش نبودم، انگار زیاد به چشمم نمی‌آمد. در نیمه دوم بیست‌ویک‌سالگی، درست وقت‌هایی که از بعد از نماز صبح بیدار می‌ماندم دیدمش؛ دیدم که چقدر عجیب و خوب و دوست داشتنی‌است. اول اسمش را گذاشتم " قابلیت اضافه کردن پنیر پیتزا به وقت" یعنی از بعد نماز صبح که بیدار می‌ماندم می‌توانستم درس بخوان
• وقتی کسی که در ولایت الهی ذوب نشده، زمامدار می‌شود؛ مشکل پیدا می‌شود. شما می‌پرسید مگر این رهبر ما در ولایت الهی ذوب شده است؟ من می‌گویم بله! من شهادت می‌دهم!
• یک ماه قبل از رحلت امام برای کاری به دفتر ایشان رفتم. گفتم دورۀ ریاست جمهوری شما در حال اتمام است؛ شما بعدازآن چه‌کار می‌کنید؟ گفتند: «می‌روم حوزۀ علمیۀ قم و کار آخوندی می‌کنم. بعد مثل‌اینکه چیزی یادش آمده باشد گفت: البته مگر اینکه امام نهی‌ام کنند. بعد از ریاست جمهوری اگر ا
دعا برای شفای مریض
هر که بیمار باشد و این دعا را در آن بیماری چهل مرتبه بخواند، به امید خدا شفا پیدا کند:
در زبده الدعوات روایت کرده است که رسول خدا (ص) به خانه حضرت فاطمه (س) آمد. امام حسن را بیمار یافت و این منظره بر آن حضرت خیلی گران آمد. جبرئیل نازل شد و گفت: یا محمد تعلیم کنم تو را دعایی که با آن فرزندت از ناخوشی خلاص گردد، پس خواند:
" اللهم لا الهَ الّا انتَ العَلیُ العَظیمُ ذُو السُلطانِ القَدیمِ وَ المَنِ العظیمِ وَ الوَجهِ الکَریمِ لا الهَ
بنام خالق عشق

پیش از اسلام، عرب جنگ در ماه محرم را حرام می دانست و ترک مخاصمه می کرد؛
لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(1) و روز اول محرم را اول
سال قمری قرار دادند.(2) در توضیح این که چرا ماه های دیگر که جنگ در آنها
حرام است، محرم نامیده نمی شود می توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع
می شد به آن محرم گفتند.
این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و حماسه جاودان کربلاست. این
ماه، یادآور دلاورمردی های یاران با و
یامن له الدنیاوالأخره

پیش از اسلام، عرب جنگ در ماه محرم را حرام می دانست و ترک مخاصمه می کرد؛
لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(1) و روز اول محرم را اول
سال قمری قرار دادند.(2) در توضیح این که چرا ماه های دیگر که جنگ در آنها
حرام است، محرم نامیده نمی شود می توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع
می شد به آن محرم گفتند.
این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و حماسه جاودان کربلاست. این
ماه، یادآور دلاورمردی های ی
بسم الله الرحمن الرحیم

پیش از اسلام، عرب جنگ در ماه محرم را حرام می دانست و ترک مخاصمه می کرد؛
لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(1) و روز اول محرم را اول
سال قمری قرار دادند.(2) در توضیح این که چرا ماه های دیگر که جنگ در آنها
حرام است، محرم نامیده نمی شود می توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع
می شد به آن محرم گفتند.
این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و حماسه جاودان کربلاست. این
ماه، یادآور دلاورمردی های
تفرقه، طعمه شیطان
از حضرت علی (ع) روایت شده است: «اِیّاکُم و الفرقه فَاِنَّ الشّاذَ مِنَ الناس لَشیطان کما اِنَّ الشّاذَ مِن الغَنمِ للذِّئب». ازتفرقه بپرهیزید؛ چرا که هر کس از دایره اتحاد و انسجام خارج شود، طعمه شیطان است و همچون گوسفندِ تنها طعمه گرگ می شود.
 اختلاف، تسلط باطل بر حق
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است: «مَا اختَلَفَ اُمَّهٌ بَعدَ نَبیِّها الّا ظَهَرَ اَهلُ باطِلَها علی اَهلِ حَقِّها». (کنزالعمال، ح929) هیچ امتی پس از پیامبرشان
بنام خدا

پیش از اسلام، عرب جنگ در ماه محرم را حرام می دانست و ترک مخاصمه می کرد؛
لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(1) و روز اول محرم را اول
سال قمری قرار دادند.(2) در توضیح این که چرا ماه های دیگر که جنگ در آنها
حرام است، محرم نامیده نمی شود می توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع
می شد به آن محرم گفتند.
این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و حماسه جاودان کربلاست. این
ماه، یادآور دلاورمردی های یاران با وفای ا
بإسمک الأعظم

پیش از اسلام، عرب جنگ در ماه محرم را حرام می دانست و ترک مخاصمه می کرد؛
لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(1) و روز اول محرم را اول
سال قمری قرار دادند.(2) در توضیح این که چرا ماه های دیگر که جنگ در آنها
حرام است، محرم نامیده نمی شود می توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع
می شد به آن محرم گفتند.
این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و حماسه جاودان کربلاست. این
ماه، یادآور دلاورمردی های یاران با و
بسم الله
 
پیش از اسلام، عرب جنگ در ماه محرم را حرام می دانست و ترک مخاصمه می کرد؛ لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد.(1) و روز اول محرم را اول سال قمری قرار دادند.(2) در توضیح این که چرا ماه های دیگر که جنگ در آنها حرام است، محرم نامیده نمی شود می توان گفت: چون ترک جنگ از این ماه شروع می شد به آن محرم گفتند.
این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و حماسه جاودان کربلاست.
این ماه، یادآور دلاورمردی های یاران با وفای اباع
از بهانه های منکران معاد این است که به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله می گفتند: قالوا ائتُوا باَّبائنا اگر خداوند مردگان را زنده می کند پس تو همین الآن پدران ما را زنده کن ! و یا می گفتند: فَاتوا بِاَّبائنا اِن کنتم صادقِین اگر شما راست می گویید که قیامتی هست ، پس پدران ما را زنده نمایید! انسان اگر بنای لجاجت نداشته باشد همین خواب و بیداری خود و بهار و پائیز درختان برای قبول کردن معاد کافی است و اگر بنای لجاجت داشته باشد بر فرض پدرش هم زنده شود ، م
حسن جمشیدی می‌گوید:
«من معتقدم که اگر امام زمان هم در فضای
کنونی بیایند ”دموکراتیک“ عمل می‌‌کنند الّا اینکه ایشان ایده‌ای بیاورند که مزایای
دموکراسی را داشته باشد و نواقص‌اش را نداشته باشد و آن ایده هم قبول عام بیابد.»
(سایت صدانت، دسترسی در 1398/1/31)
 یادداشت‌ها:



ـ سایت
صدانت (انتشار در 1397/12/25)

ـ یادداشت‌های‌
مرتبط:
معنای
”انتظار فرج“
او
مُصلحِ کلّ عاَلَم است!
امام
(ع) و پذیرش مردم!
مهدویت
یک فلسفه جهانی است!
تصور
رایج درباره مهدویت در ع
. «واستفزز من استطعت منهم بصوتک»؛ هر که را توانستی با صدایت تحریک کن و وسوسه نما.
2. «واجلب علیهم بخیلک و رجلک»؛ با فریادت لشگر سواره و پیاده را به جانب آنان روانه کن.
3. «و شارکهم فی الاموال و الاولاد»؛ و با آنان در اموال و اولاد شریک شو.
4. «و عدهم»؛ و به آن ها وعده (دروغین) بده و (آن ها را بفریب».
وبا این سابقه و شناسنامه ای که شیطان برای خودش درست کرده است انسان ها را از امور خیر باز می دارد وشروع می کند به پرداختن این کارها:
1. وعده فقر؛ انسان را از
* طراح : محمد صابر شیخ رضایی :: ۱۳۹۸/ 2020 :: Designer: Saber Sheykh Rezaei
* در روزهای آغازین بهمن ماه ۱۳۹۸ همزمان با نمایش مجموعه "گورستان سربازان آمریکایی" در محوطه موزه استکبار ستیزی ۱۳ آبان، تابلوی عریض "جنتلمن های تروریست" نیز به نمایش درآمد.* این تابلو بازنشر متفاوتی است از اثر "صداقت آمریکایی" که همسو با گرافیکِ اجرایی دیوارنگاره های جدید لانه جاسوسی سابق آمریکا در ایران، که نیمه آبان ماه امسال رونمایی شده بود ارائه شده. استفاده مختص از رنگ های پرچم دو ک
در این مطلب شما را با رمز و راز‌هایی از یک آیه که به قله قرآن مشهور است آشنا می‌کنیم.

استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 255 سوره بقره پرداخته است.

* آیه

اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ
سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا
الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ
أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْ
سال کنکور، روی یک برگه ی آبی کوچک، سرسری نوشتم که " و ما النصرُ الّا من عند الله العزیز الحکیم " و با یک چسب نواری چسباندمش رو به روی میز تحریرم. تا یادم باشد که واقعا نصر و پیروزی ای نیست مگر به دست خدا. با آن که از "پر" کردن فضاهای دور و برم بیزارم و ترجیح میدم هیچ چیزی مثلا به دیوار اتاقم نچسبیده باشد، اما هنوز آن برگه ی آبی رنگ را نکنده ام. شاید الان عملا دیگر انقدر عادی شده است که آن را نمی بینم. امشب همانطور که داشتم لپ تاپ را روشن می کردم چند ث
اهواز 1398/09/16
#باران که می بارد چه تند باشد و چه به قول گفتنی: #منچستری، #مردم شهرها و کشورهای مختلف از بارش باران خوشحال می شوند و برخی از آنها نیش شان تا بناگوش باز می شود و بعضی دیگر بسته به حس و حالشان؛ #تنهایی، #دو_نفره و یا #دسته_جمعی تصمیم می گیرند زیر باران قدم بزنند و یا پس از تمام شدن بارش باران از هوای #دلپذیر لذت ببرند. این قاعده بر همه و یا بهتر است بگویم اکثر شهرای #کشور و کشورهای دیگر منطبق است الّا شهرهای #خوزستان خصوصا شهرهای #جنوبی م
آنچه حسین از آن گذشت فقط جان و مالش نبود که این البته خود، کاری بزرگ و بی مانند است. دل بریدن از زندگی و خریداری مرگی سخت با عطش و غربت و آتش، آسان نیست.
حسین علیه السلام از محبت همسر و فرزند و اهل و عیال نیز گذشت و می دانست با رفتنش، دستکم چهل روزی گرد اسارت و آوارگی بر وجودشان خواهد نشست.
حسین از آبرویش نیز گذشت. قیام بر ضد حاکمی ناجوانمرد که همه رسانه ها را برای تخریب شخصیت او بسیج کرده و تهمت ها روانه اش می ساختند، شهادت روح در مقتل شبهات و زخم
زهرا جانم ! چرا در جوانی مانند گل پرپر شده‌ای ؟...
 
ایستادگی در برابر همان هایی که با پدرش محمد (ع) عهد بسته بودند ...
ایستادگی در برابر طوفان وحشیانه دشمنان علی (ع) ...
ایستادگی در برابر قاتلین پسرش حسین (ع) ...
ایستادگی در برابر چشمان گریان حسن (ع) ...
و ایستادگی در برابر زینب (ع) کوه صبر و استقامت ...
 
و زینب از امشب چه دردهایی را به دوش می‌کشد ...
تا به عاشورا این دردها با زینب چه می‌کنند؟!
همان‌جا که زینب می‌گوید: «ما رأیتُ الّا جمیلاً»
تنها صبر صبر
به لحاظی می توان گفت که ھمه خواص مثبت علوم و فنون ، ظاھری و ھمه خواص منفی آن باطنی است. بدین لحاظ تکنولوژی بین ظاھر و باطن وجود بشر خلاء و تضادّی افکنده که ھرگز سابقه نداشته است. صورتھا را تمیز و براّق می کند و سیرتھا را کثیف و تاریک می سازد ، اعمال را سریع و افکار را کند می کند ، غذا را ملون و لذیذ ولی پوک ومسموم می سازد . کلام را زیبا و احساس را زشت می نماید ، تن را ظریف و شیک می سازد ولی اعضاء و جوارح را ضعیف و رنجور می کند . زمان ّکمی را می افزای
در خطبه ۱۳۸ نهج البلاغه –که گفته شده امیرالمومنین(ع) در آن به سیره
حکومتی حضرت مهدی(عج) اشاره کرده- آمده است: «حضرت مهدی(عج) رای مردم را به
قرآن باز می گرداند، در زمانی که آنها قرآن را به رای و اندیشه [خود] مبدل
کرده اند.»




زمان تقریبی مطالعه :
5 دقیقه



خدای
متعال در آیه 79 سوره مبارکه و
سورة المطففین
فضیلت سوره : پیامبر ص : هر کس سوره مطففین را بخواند، در قیامت او را از شراب ناب و سر به مهر بهشتی می نوشانند .( مجمع البیان )
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏
وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ(1)
الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُواْ عَلىَ النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ(2)
وَ إِذَا کاَلُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یخُْسِرُونَ(3)
هنگام ورود حضرت به مدینه به کسبه ای برخورد کردندند که کم فروشی می کردند یعنی پر می خریدند ( با کیل بزگ می خریدند که اگر کمی بی
 
أَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الَّذی سَمَحَتْ نَفْسُهُ بِمُهْجَتِهِسلام بر حسین که جانش را تقدیم نمود
أَلسَّلامُ عَلى مَنْ أَطاعَ اللهَ فی سِـرِّهِ وَ عَلانِـیَـتِـهِسلام بر آن کسى که در نهان و آشکار خدا را اطاعت نمود
أَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللهُ الشّـِفآءَ فی تُرْبَتِهِسلام بر آن کسى که خداوند شفا را در خاک قبر او قرار داد
أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاْجابَـهُ تَحْتَ قُـبَّـتِهِسلام بر آن کسى که (محلِ) اجابت دعا در زیر بارگاه اوست
أ
 
أَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الَّذی سَمَحَتْ نَفْسُهُ بِمُهْجَتِهِسلام بر حسین که جانش را تقدیم نمود
أَلسَّلامُ عَلى مَنْ أَطاعَ اللهَ فی سِـرِّهِ وَ عَلانِـیَـتِـهِسلام بر آن کسى که در نهان و آشکار خدا را اطاعت نمود
أَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللهُ الشّـِفآءَ فی تُرْبَتِهِسلام بر آن کسى که خداوند شفا را در خاک قبر او قرار داد
أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاْجابَـهُ تَحْتَ قُـبَّـتِهِسلام بر آن کسى که (محلِ) اجابت دعا در زیر بارگاه اوست
أ
دامنۀ کتاب
 
7210
 
به قلم دامنه. به نام خدا. گزارش کتاب «نونِ جو و دوغِ گَوْ». اینکتابِ ۷۸۴ صفحه‌ای _در عکسی که از آن در زیر انداختم_ نوشته‌ی محمدابراهیم باستانی پاریزی، ۱۱ مقاله‌ی مهم ایشان است، که من چاپ پنجم آن را خواندم که ۱۳۸۳ منتشر شد. کتاب، سرتاسرش نکته و پند و درس است، من فقط چند نکته‌ی مهم ازین اثر می‌گویم:
 
 
عکس از دامنه
 
۱. پاریز روستایی در کرمان است. باستانی _که نوشته‌هایش همیشه به طنز اجتماعی پیوست است_ از تخریب زمین می‌نالد و د
اگر می خواهید از خودتان باقیات الصالحاتی به جا گذاشته و مردم را دعاگوی خویش قرار دهید؛ برای انحلال شورای شهر مثلا اسلامی بابل قدم بردارید و در این کار خیر سهیم باشید.
بعد از افتضاح اخلاقی شورا که نام دارالمومنین و دیار نخبگان و علما و شهدا و خیّران را در سطح جهان، بدنام نمود، چهار عضو شورا از سمت خود استعفا دادند، احکام قضایی چند عضو دیگر نیز صادر شده و فعلاً لِنگ در هوا هستند. یک عضو دیگر هم که معرّف حضورتان است از بدو خلقت آدم ابوالبشر تا کن
سعید بن المسیب از تابعین، وشخصیت های سرشناس اهل سنت، در روایتی بسیار زیبا، پرده از علم بی کران حضرت مولی الموحدین امیر المومنین علیه السلام برمی دارد، وی با تعبیری جالب می گوید؛ از میان صحابه تنها کسی که می گفت از من هرچه می خواهید بپرسید حضرت امیر المومنین علی علیه السلام می باشد. این روایت را ابن ابی شیبه استاد بخاری در کتاب المصنف با سند صحیح از سعید بن المسیب نقل کرده است:
حَدَّثَنَا ابْنُ عُیَیْنَةَ عن یحیى بن سعید قال أراه عن سعید بن ا
 
حجب به معنای منع و ستر آمده است و حجاب چیزی است که مانع دیدن بیننده شود. این
لغت در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و البته با هر قیدی از
قیود استعمال شود، برطبق معنای همان قید، مطلبی را معنا می کند. به سه
نمونه از موارد مختلف استعمال حجاب توجه کنید:
۱ ) حجاب خودبینی
شیطان همیشه تمایلات انسان را به او یادآور می شود و او را به این وسیله از ترقی باز می دارد.
قال علی علیه السلام: الْاعْجابُ یمْنَعُ مِنَ الْازْدِیادِ.1
عجب، مانع زیاد شدن می
*حلول ماه رجب مبارک*خدا را شاکریم که توفیق داد ماه رجب امسال را درک کنیمای کاش که قدر ان را میدانستیم!
ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى که حرمت و فضیلت فراوان دارد. ✨امام موسی کاظم(ع) در حدیثی در باب اهمیت ماه «رجب‌المرجب» فرمودند: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود و هر کس ۳ روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود.
✨در اهمیت این ماه همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى که حرمت و فض
سید مصطفی محقق داماد:
اگر بنا نیست معرفت داشته باشیم، بهتر است دین نداشته باشیم, چرا که دین بدون معرفت به‌ مراتب از بی‌دینی بدتر است. شاید به اندازه‌ای که جهلِ ناشی از دین خون ریخته، سر بریده، و انسان‌های دیگر را به قصد قربت قطعه‌ قطعه کرده، آدم نکشته باشد و هیچ بلایی نقش کج‌اندیشی دینی را ایفا نکرده است.
در زمانی که الآن زندگی می‌کنیم، اگر گوش دل‌تان را باز کنید، در همین منطقه خاورمیانه، ناله‌های کودکانی را می‌شنوید که جلو روی‌شان پد
پرسش و پاسخ با محمدرضا امیری:
برگرفته از کرسی آزاد اندیشی با موضوع «مهدویت» | ج3
برگزار شده در تالار گفتگوی مجموعه ندای شیعه | مورخه جمعه 6 اردیبهشت 98
☑️ #پرسش:
سلام خسته نباشید
چگونه میشود یک منتظر واقعی بود
✅ #پاسخ:
سلام علیکم
برای درک واقعی مفهوم انتظار و اینکه یک منتظر واقعی بود ابتدا  باید پیرامون وظایف منتظران مطالعه و تحقیق شود با استفاده از کتب مربوطه همچون مکیال المکارم که بسیار موثر است
سپس با شناخت ظرفیت های شخصی خود در راستای ظهو
حکمت 404  نهج البلاغه  
تفسیر لا حول و لا قوة الّا باللَّه (علمى، تفسیرى)
 
] وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: [
 
وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِمْ، لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، إِنَّا لَا نَمْلِکُ مَعَ اللَّهِ شَیْئاً وَ لَا نَمْلِکُ إِلَّا مَا مَلَّکَنَا، فَمَتَى مَلَّکَنَا مَا هُوَ أَمْلَکُ بِهِ مِنَّا کَلَّفَنَا، وَ مَتَى أَخَذَهُ مِنَّا وَضَعَ تَکْلِیفَهُ عَنَّا.
 
و آن حضرت (که درود خدا بر او) فرمود:
(از امام معنى لا ح
شکی نیست که بی اعتنایی به نماز گناهی است بزرگ. بنابراین شناسایی مصادیق این تحقیر ناپسند، مقدمه‌ پرهیز از این عصیان نابخشودنی است. عناوین زیر از مصادیق سبک شمردن نماز است.الف) تأخیر نماز: امام صادق ـ علیه السلام ـ در تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی قرآن، که در ارتباط با مذمت بی اعتنایی به نماز نازل گردیده است[1] می‏فرماید:»تاخیر الصّلاة عن اوّل وقتها لغیر عذرٍ»[2]مراد از بی اعتنایی به نماز، «تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است.»البته روشن است که مراد از عذ
تفسیر نگاشت سوره حمد آیه 1


بسم الله الرحمن الرحیم


بر خلاف نوشتارهای مرسوم در کتب تفسیری ،نخست می خواهم برای
شناسایی آیه بی بدیل قرآن یعنی " بسم الله الرحمن
الرحیم "سراغ اشعار شاعران ودل پاره های ادبی عرفانی بروم. شاید به این نوع
نگاه کمتر توجه کرده باشیم.


بسم الله الرحمن الرحیم

هست کلید در گنج حکیم

***

باب دل را هست مفتاحی عظیم

اوست بسم الله الرحمن الرحیم

***

تو در
کشتی فکن خود را مپای از بهر تسبیحی 
که خود روح القدس گوید به بسم الله مجریها

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها