نتایج جستجو برای عبارت :

شیخ شهدای فاطمیون آرزوی اجتهاد داشت

✅ فقه رسانه بدون روش شناسی اجتهاد شکل نمی گیرد
استاد مبلغی:▫️هیچ فقه مضافی بدون روش شناسی اجتهاد شکل نمی گیرد▫️عدم روش شناسی و اتکا به ارتکازات ذهنی، مقرون به خطاست▫️اگر روش شناسی اجتهاد نباشد، فقه ما با این دنیای متحول نمی تواند دست و پنجه نرم کند▫️باید بر اساس دستگاه های روشمند فقهی جلو برویم▫️شیخ انصاری روش پیچیده ای دارد، پیچیده تر از او، صاحب جواهر است که اتخاذ روش از او سخت است.
(دومین جلسه روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای بر
الگوریتم اجتهاد آیت الله شب زنده دار را از اینجا دریافت کنیداین الگوریتم یک الگوریتم «هنجاری» (تجویزی) نیست و روشی را برای اجتهاد پیشنهاد نمی دهد، بلکه یک الگوریتم #توصیفی است؛ بدین معنا که در آن به توصیف روش اجتهاد آیت الله شب زنده دار پرداخته شده است.این الگوریتم، توسط حجت الاسلام خندق آبادی تدوین شده است.
الگوریتم اجتهاد آیت الله شب زنده دار را از اینجا دریافت کنیداین الگوریتم یک الگوریتم «هنجاری» (تجویزی) نیست و روشی را برای اجتهاد پیشنهاد نمی دهد، بلکه یک الگوریتم #توصیفی است؛ بدین معنا که در آن به توصیف روش اجتهاد آیت الله شب زنده دار پرداخته شده است.این الگوریتم، توسط موسسه استاد واسطی تدوین شده است.
 
شیخِ شهدای فاطمیون آرزوی اجتهاد داشت/ یک جرعه دیدار آرزوی محال شد خواهر شهید حجت الاسلام محمد رضایی می گوید: فکر نمی کردیم جدایی از برادرم 10 سال طول بکشد و همیشگی شود. حسرت بزرگمان این است که در لباس روحانیت ندیدیمش. دیدار آخر ما با برادر در معراج شهدا و با پیکرش بود. 
 
«ده سال از ما دور بودی. زمان کمی نیست ده سال؛
 
ادامه مطلب
اجتهاد بالفعل و بالقوه
اجتهاد بالقوّه آن است که مجتهد،
ملکه و توانایی استنباط احکام شرعی را دارد، اما در عمل، استنباط نکرده و
یا موارد استنباط او اندک است. اجتهاد بالفعل آن است که مجتهد علاوه بر
قدرت بر استنباط، در عمل نیز احکام بسیاری را استنباط کرده است.
منبع:وب سایت ویکی شیعهhttp://fa.wikishia.net
عصمت امامان علیهم السلام تبعیت از سنت آنان را واجب مى‌کند و بر
اساس این اعتقاد، فقه شیعه پویا و غنى است. در این عصر، چنان‌که در برخى از
روایات نیز آمده، شیعیان با تشویق امامان علیهم السلام به اجتهاد صحیح روى
آوردند و امامان معصوم علیهم السلام براى حفظ مواریث فقهى و کلامى، ضمن تأکید بر
اجتهاد پیروان خود را از خلط آراى شخصى با احادیث باز‌داشتند و بر حفظ،
کتابت و نقل صحیح آن ترغیب کرده، همزمان، اجتهادات فقیهان اهل‌سنت را که بر اساس قیاس و
در حدیثى، امام‌زمان علیه السلام مرجع دستیابى اهل دین به احکام، در
عصر غیبت را فقیهان مى‌داند. با توجه به این بیان، رهبرى فکرى و مرجعیت
دینى در عصر غیبت از امامان معصوم علیهم السلام به فقیهان جامع شرایط سپرده
شده است.
در عصر غیبت، اجتهاد فراز و نشیب‌ها و تطوراتى را پشت سر گذاشته است:

الف. مرحله جمع‌آورى و تنظیم احادیث و تألیف کتاب‌هاى فقهى به‌
صورت روایى با حذف سند؛ کتاب‌هایى نظیر مقنع صدوق و مقنعه مفید و نهایه شیخ
به همین شکل تألیف شد.
در حدیثى، امام‌زمان علیه السلام مرجع دستیابى اهل دین به احکام، در
عصر غیبت را فقیهان مى‌داند. با توجه به این بیان، رهبرى فکرى و مرجعیت
دینى در عصر غیبت از امامان معصوم علیهم السلام به فقیهان جامع شرایط سپرده
شده است.
در عصر غیبت، اجتهاد فراز و نشیب‌ها و تطوراتى را پشت سر گذاشته است:

الف. مرحله جمع‌آورى و تنظیم احادیث و تألیف کتاب‌هاى فقهى به‌
صورت روایى با حذف سند؛ کتاب‌هایى نظیر مقنع صدوق و مقنعه مفید و نهایه شیخ
به همین شکل تألیف شد.
اجتهاد عام و خاص:
 اجتهاد به‌ معنای خاص، تنها در میان
فقیهان اهل‌سنت مطرح است. این اصطلاح مرادف با رأی و عبارت از نوعی تشریع و
جعل قانون از سوی فقیه در موارد فقدان نص و مصداق روشن آن قیاس استبلکه شافعی آن را مرادف قیاس می‌داند. در این گونه از اجتهاد، وقتی در کتاب و سنت، برای استنباط شرعی، نص وجود ندارد، مجتهد به اجتهاد و برداشت شخصی و ذهنی خویش رجوع می‌کند. در واقع این نوع اجتهاد نوعی عملیات فکری و ذهنی است که در آن رای و نظر شخصی مجتهد مبدل
اجازه اجتهاد

در سده‌های اخیر این امر تداول داشته است که به هنگام رسیدن طالب فقه
به مقام شایسته‌ای از علم، از سوی استاد یا استادان وی، تصدیقی غالباً به
صورت کتبی و احیاناً به طور شفاهی صادر می‌گردد که وصول او را به درجه
اجتهاد گواهی می‌دهد. این تصدیق را اصطلاحاً «اجازه اجتهاد» می‌نامند. اما
این اجازه ورای جنبه تشریفی و بازتاب اجتماعی، از دیدگاه علمی ارزش فراوانی
در بر ندارد، مگر از باب قول خبره یا به‌احتمال ضعیف از باب شهادت.
منبع:وب س
 
کاربران گرامی ،این فایل حاوی مطالعه پاورپوینت فقه تطبیقی - قصاص در 40 اسلاید قابل ویرایش می باشد که پس از پرداخت آنلاین ،میتوانید این محصول را دریافت و دانلود نمایید.
جهت آشنایی شما عزیزان با محتوای پاورپوینت فقه تطبیقی - قصاص ، بخشی از متن چند تا اسلاید را قرار می دهیم .
بررسی مفاهیم
اجتهاد
شیوه اجتهاد
مذاهب اسلامی
اجتهاد
اجتهاد[ازریشه جهد] ازباب افتعال(به مفهوم مطاوعه و پذیرش) به معنای« بذل مجهود است برای پیدا کردن مقصود از راه استدلال –
در این حلقه نخست الگوریتم ها و مدل های ارائه شده برای فرایند اجتهاد و استنباط دینی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد و از جمع بندی مباحث، الگوریتمی طراحی می شود
در ادامه، با الگوریتم طراحی شده، چندین مسئله فقهی زیر نظر استاد بررسی می شودهمچنین تطبیق این الگوریتم با درس های خارج موجود حوزه، از دیگر برنامه های حلقه است.
واژه «اجتهاد» در لغت به معنی نهایت تلاش و کوشش در انجام هر کاری است. بیشترین استعمال این کلمه در علم فقه و اصول می باشد. «اجتهاد» در اصطلاح فقها و اصولیین به معنای «تمام توان خود را در راه بدست آوردن حکم شرعى مبذول داشتن» است.

سید ابوالحسن اصفهانی در معنی اجتهاد می گوید : اجتهاد به کاربردن
تلاش و کوشش خویش در راه به دست آوردن احکام شرعی از راه ها و منابعی که
نزد فقیهان اسلام، معمول و متعارف است.
و شهید مطهری (ره) در این باره می گوید: اجتهاد به م
راه‌های اثبات
اجتهاد شخص مجتهد از سه راه بر دیگران ثابت می‌شود:

خود مقلّد به اجتهاد فقیه یقین یابد.
شهرت اجتهاد فقیه به حدی باشد که باعث یقین شود.
گواهی دو تن عادل آگاه و متخصص؛ به این شرط که دو عادل آگاه دیگر، برخلاف آن گواهی ندهند.
منبع:وب سایت ویکی شیعهhttp://fa.wikishia.net
متولد 1337 شاز علمای حوزه علمیه لبناناز آثار ایشان:منهجیه و مراحل الاستنباط (الگوریتم اجمالی اجتهاد)دروس فی منهجیه الاستنباط (الگوریتم تفصیلی اجتهاد)دراسات فی اصول الاستناطو ...سایت ایشاندروس ایشان در مدرسه فقاهتصفحه ایشان در ویکی پدیای عربی
✅استاد ملک زاده: روش شناسی بر زمین مانده استیکی دو دهه است که بحث روش شناسی بر سر زبان‌ها افتاده است و می‌گویند جای روش‌شناسی در حوزه  خالی است و خوب است کسی وارد شود، اما در عمل این مسئله بر زمین مانده است.دو تعریف در مورد اجتهاد داریم که برخی آن را از مقوله ملکه و برخی از مقوله فعل دانسته‌اند؛ از منظر اول، اجتهاد امری درونی و ذهنی و ملکه است ولو این که فرد به کار هم نبرده باشد، ولی از منظر دوم، آن را تحصیل احکام شرعی فرعی از ادله با نهایت ت
اجتهاد در روایات

همچنین از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت است که فرمود: «چون والى
اجتهاد کند و به حق اصابت کند، دو اجر دارد و اگر خطا کند یک اجر دارد».
امام رضا علیه السلام به اصحاب خود فرمود: بر ما است که اصول را به شما القاء کنیم و بر شما است که شاخه ها را از آن منشعب سازید.
منبع:وب سایت دانشنامه اسلامیhttp://wiki.ahlolbait.ir
مقصود از عصر‌ تشریع، زمان حیات پیغمبر صلى الله علیه و آله و هنگام
دریافت وحى است. در این عصر، احکام الهى به‌ وسیله قرآن و سنت بیان شده
است.
آیه‌ 122 سوره توبه/9 «لِیَتفقَّهوا فِى الدّینِ ولِیُنذِروا قَومَهُم» بر جواز و وجود اجتهاد در این عصر دلالت دارد؛ هر چند برخى با استدلال به امکان تحصیل یقین به احکام از طریق وحى، اجتهاد در این عصر را جایز نمى‌دانند.
منبع:وب سایت دانشنامه اسلامیhttp://wiki.ahlolbait.ir
ستاد مبلغی، از اساتید درس خارج حوزه:استنباط روش می خواهد. نخستین مرحله استنباط چیست؟ مراجعه به اجماع یا قرآن یا سنت؟ به قواعد اصولى زیاد مراجعه بشود یا کم؟ رجوع به قواعد فقهى و رجال در چه جایگاهى صورت گیرد؟ چگونه از روایت بهره برده شود؟ دنبال لغت باید رفت یا روایات دیگر ضمیمه گردد؟ چگونه از قرآن و سنت کنار هم استفاده شود؟ همه روش است.هیچگاه کسى به طور دقیق نگفته وقتى که وارد عرصه استنباط شدیم، اول به اجماع تمسک بجوییم، یا به قرآن یا به سنت؟ ا
خیبر آنلاین: آنچه حضرت امام (ره) را به فقه جواهری معتقد می‌کرد توجه به این بود که اکمالِ دین و محصولِ نهاییِ اجتهاد و فقاهت ، تنها بر بستر یک دولت و حاکمیت دینی تحقق می یابد. محصول اجتهاد و فقاهت ، حاصل خرد ورزیِ حکیمانه و منطقی و اصولی در منابع اصیل وحی و سنت است. همه شئونات تمدن‌ساز و سعادت بخش بشر از حدود و دیات و قصاص تا تربیت و آموزش و فرهنگ ؛ از اقتصاد و معیشت و بازار تا خانواده و امنیت و اجتماع ؛ از جزئی‌ترین مسائل فردی تا کلان ترین موضوع
فقاهت عقلانیت کافی در فهم دین است. چنانچه فقیه ترین شخص خود حضرت رسول اکرم است.
بنابراین فقیه کسی است که ابعاد مختلف دستورات دینی را بهتر از دیگران متوجه می شود. 
اجتهاد مصطلح امروزی در بین عموم حوزه چیزی جز دانش ادبیات و کلام و اصول فقه نیست. درحالیکه فهم عمیق دین عقلانیتی رشد یافته با علمی بیش از اینها می خواهد. عقل با دو چیز رشد می کند: علم و عمل. فقیه کسی است که علم و عملش بیش از دیگران است. هر کدام لنگ باشد عقل در فهم دین لنگ خواهد بود!
آنچه د
این هنر نیست که هی طهارت و نجاست و طواف و... را بگوییم، هزار بار این‌ها را گفتیم باز برای هزار و یکمین بار هم این‌ها را می‌گوییم. من شنیده‌ام در قم می‌خواهند 700- 800 تا رساله بدهند. به قول مطهری(ره) می‌گوید اجتهاد، تکرار حرف‌های مکرر نیست، جواب مسائل حل شده نیست، اجتهاد، یعنی جواب مسائل حل نشده. خب مسائل حل نشده را جواب بدهید. مسائل حل شده را که همه بلد هستند جواب بدهند!
 
 
بعد از چهل سال، درس خارج‌هایی که به جای این که حکومت دینی و جامعه و تمد
#اصول_فقه، از «عناصر مشترک» موجود در فرایند استنباط  بحث می کند (العلم بالعناصر المشترکة فی عملیة استنباط الحکم الشرعی، شهید صدر)  اما به خود فرایند استنباط  و چگونگی آن نمی پردازد.علم فقه نیز، به «اجرایی کردن فرایند استنباط » برای رسیدن به حکم شرعی می پردازد.اما #روش_شناسی_اجتهاد، از خود «فرایند استنباط» بحث می کند.
سید محمدحسین حسینی طهرانی از علما و عرفای معاصر، فرزند سید محمدصادق طهرانی، در ۱۲ مرداد ۱۳۰۵ (۲۴ محرم ۱۳۴۵) در تهران متولد شد. پس از تحصیلات ابتدائی، دوره آموزش مکانیک و ماشین‌سازی را گذراند. سپس به تحصیلات علوم دینی حوزوی روی آورد. در سال ۱۳۴۶ قمری، به قم رفت و در مدرسه حجتیه مقیم شد
اقامت در قم
 
وی از سال‌های اول
حضور در قم، به جمع شاگردان محمدحسین طباطبایی پیوست و در سطوح مختلف علمی و عملی در طی مدت ۷ سال از استادان آنجا، بهره برد و در همی
مولانا شیخ محمد فقیه اناری،فقیه و مجتهد و از شاگردان شیخ بهایی بوده و نزد او علوم دینی،حدیث،هندسه،منطق،ریاضی،طب و علوم غریبه را فرا گرفته بود و ازشیخ بهایی اجازه روایت حدیث و اجتهاد و صدور فتوا داشت.
شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری که در دانش های فلسفه،منطق،هیعت و ریاضیات تبحر داشت.در حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست،حدیث،ریاضی،اخلاق،نجوم،عرفان،فقه،مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.یونسکو به پاس خدمات وی به علم ستار
اسلام مکتبى جامع و منطبق با سرشت آدمى است که در همه عصرها قدرت پاسخ
گویى به نیازهاى انسان را دارد. آموزه‌هاى اسلامى در 3 بُعد عقاید، اخلاق و
احکام خلاصه مى‌شود. این تعالیم هر کدام در حوزه خود نیازهاى انسان را
تأمین و هدایت او را تضمین مى‌کنند. فقه و احکام آن در مقام عمل متکفّل
شناخت راه صحیح از سقیم و تبیین کننده عمل خوب از بد، بر اساس مصالح و
مفاسد است.
هر انسانى به حکم عبودیت و بندگى، در برابر احکام الهى مسئولیت دارد
و باید رفتار خود را د
مولانا شیخ محمد فقیه اناری،فقیه و مجتهد و از شاگردان شیخ بهایی بوده و نزد او علوم دینی،حدیث،هندسه،منطق،ریاضی،طب و علوم غریبه را فرا گرفته بود و ازشیخ بهایی اجازه روایت حدیث و اجتهاد و صدور فتوا داشت.
شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری که در دانش های فلسفه،منطق،هیعت و ریاضیات تبحر داشت.در حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست،حدیث،ریاضی،اخلاق،نجوم،عرفان،فقه،مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.یونسکو به پاس خدمات وی به علم ستار
✅کتاب های مرتبط :پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فرمکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فرمکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صرافمکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق دامادمکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-جناب اقای
دکتر کلهر از  کانال کلمه متعلق به وهابیت-
بیان میکند جناب ایت الله ریسی  رحمت الله
علیه  چون شاگرد درس حضرت معظم رهبری بوده
اند- بهاین مقامات میرسند واحتمال زیاددارند که جانشین رهبری شوند- امام
الخمنینی  معمار انقلاب رحمت الله علیه در
درس وتعین شاگرد بسیار سخت گیر بودند من مدت کوتاهی درحوزه بودم بخوبی درک کردم که
اساتید محترم  حوزه در رای نظر طلاب بسیار
سخت گیر هستند حتی افرادکه دردرس اجتها
پرسشهای مهم پاسخهای کوتاه
از حجت السلام قرائتی
 چگونه قبولی تمام کارها، مشروط به قبولی یک عمل همچون نماز می‏شود؟
✅پاسخ : پلیس راهی را در نظر بگیرید که از راننده‏ای گواهینامه رانندگی مطالبه می‏کند.
 اگر راننده، گواهینامه پزشکی، گذرنامه سیاسی، پروانه ساختمان، کارت بازرگانی و اجازه اجتهاد و یا هر مدرک دیگری به او نشان دهد، پلیس از او نمی ‏پذیرد و تنها اگر گواهینامه رانندگی داشت اجازه عبور می‏دهد وگرنه مانع او می‏شود.
 در قیامت نیز شرط ر
پیعمبر فرمود خدا به بندگانش چیزی بهتر از عقل نبخشیده است زیراخوابیدن عاقل از شب بیداری جاهل بهتره در منزل بودن عاقل از مسافرت جاهل بسوی حچ وجهاد بهتر است وخدا پیعمبر و رسول راجز برای تکمیل عقل مبعوث نسازد  تا عقلش را کامل نکند مبعوث نسازد و عقل اوبرتر از عقول تمام امتش باشد و انچه پیعمبر در خاطر دارد از اجتهاد و مجتهدین بالاتر است و تابنده ای واجباترا بعقل خود در نیاد انها را انجام نداده است همه عابدان در فصیلت عبادتشان بپای عاقل نرسند عقلا
مسئله لزوم اجتهاد و تقلید را قرآن نیز مورد تاکید قرار داده است . در آیه 122 سوره توبه آمده است :
وَ مَا کاَنَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَافَّةً فَلَوْ لَا
نَفَرَ مِن کلُ‌ِّ فِرْقَةٍ مِّنهُْمْ طَائفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فىِ
الدِّینِ وَ لِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیهِْمْ
لَعَلَّهُمْ یحَْذَرُون‌
و معناى آیه این است که: براى مؤمنین سایر شهرستانهاى غیر مدینه
جایز نیست که همگى به جهاد بروند، چرا از هر شهرى یک عده بسوى
 
 فتوای الازهر در مورد حجاب
حجاب بنا بر نص قرآن کریم و روایاتی که از نظر ثبوت و دلالت، قطعیت دارند واجب است بدون اینکه نیاز به اجتهاد در این زمینه باشد.
● پوشش اسلامی زن پیش از آنکه دستور دین باشد امری متناسب با فطرت است و اسلام به دنبال حفظ فطرت و ویژگی های زنانه و جایگاه زنان در قلب مردان است.
● پایبندی زن به حجاب به او کمک خواهد کرد با عقل و خرد و اندیشه خود در جامعه حضور یافته و پیشرفت جامعه کمک کند نه با بدن و شهوت خود.شایسته است که زن هنگا
استاد مبلغی، از اساتید درس خارج حوزه:استنباط روش می خواهد. نخستین مرحله استنباط چیست؟ مراجعه به اجماع یا قرآن یا سنت؟ به قواعد اصولى زیاد مراجعه بشود یا کم؟ رجوع به قواعد فقهى و رجال در چه جایگاهى صورت گیرد؟ چگونه از روایت بهره برده شود؟ دنبال لغت باید رفت یا روایات دیگر ضمیمه گردد؟ چگونه از قرآن و سنت کنار هم استفاده شود؟ همه روش است.هیچگاه کسى به طور دقیق نگفته وقتى که وارد عرصه استنباط شدیم، اول به اجماع تمسک بجوییم، یا به قرآن یا به سنت؟
♨️ #مجموعه_صوتی: چگونه درس بخوانیم؟ استاد علی فرحانی✅ عناوین صوت های این مجموعه01- چگونه اصول بخوانیم؟02- نگاهی به برخی مطالبات رهبری پیرامون تحول در حوزه03- نکاتی درباره خواندن کتاب لمعه04- شروع از مطلب «ما» در هر علم05- آشنایی با کتاب بدایه الحکمه06- اهمیت علم اصول و بلاغت در پاسخ به شبهات غربی07- اجتهاد مهمترین وظیفه08- آینده و مسیر طلبگی09- تبلیغ دین، مبانی و شاخصه ها10- آموزشی نبودن کتاب رسائل و مکاسب11- تربیت علمی(روش مباحثه، مطالعه و تقریر نویس
امام خامنه ای مدظله العالی:
امیرالمؤمنین فرمودند:
 اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ؛
شما نمی‌توانید مثل من ‌رفتار کنید اما می‌توانید به من کمک کنید؛
با ورع و پرهیز از گناه
با اجتهاد و کوشش خودتان
آنچه مهم است جهت امیرالمؤمنین است
دریافت فیلمحجم: 2 مگابایت    مدت: 2 دقیقه
 أَخْبَرَنِی الْحُسَیْنُ بْنُ أَبِی الْحُسَیْنِ الْوَرَّاقُ، نا أَبُو الطَّیِّبِ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ التَّیْمُلِیُّ الْکُوفِیُّ، نا عَلِیُّ بْنُ الْعَبَّاسِ الْمَقَانِعِیُّ، نا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ الزُّهْرِیُّ، نا حَسَنُ بْنُ حُسَیْنٍ، عَنْ سُفْیَانَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ یَعْفُورَ بْنِ أَبِی یَعْفُورَ[1]، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، قَالَ:  عَلَیْکُمْ بِالْوَرَعِ وَالاجْتِهَادِ، وَصِدْقِ الْحَدِیثِ، وَأَدَ
بسم الله الرحمن الرحیم
نکاتی راجع به درس خارج
در انتخاب استاد باید به شرایط ذیل توجه شود:
1.       استاد منظم باشد. لذا در سال اول و حتی الامکان در کل دوره درس خارج از شرکت در درس اساتیدی که تعطیلی مکرر دارند  ، پرهیز شود.
2.       در کنار استادی که طلبه از آن درس می گیرد یک استاد راهنما وجود داشته باشد تا از نکاتی که طلبه سرکلاس خوب متوجه نشده یا تتمیم آن را نمیداند(و دیگر راهنمایی ها) بهره مند گردد.
3.       استاد بیان رسا داشته باشد . لذا شرکت د
إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَىٰ وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ یس: ١٢
مسائل ما که بیشتر در نظرها بدان خواهیم پرداخت اینجا این است که چطور به اجتهاد در فقه با استفاده از حکمت متعالیه ی نظریه های حمیدی مجیدی فقهی برسیم. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته.
بسم اللله الرحمن الرحیم 
از آنجا که یکی از علوم مهم و تاثیرگذار در فهم متون دینی و کشف معارف اسلام ناب، علم لغت شناسی است ،
واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت ابالفضل علیه السلام  در نظر  دارد سلسله کارگاههای لغت شناسی را در قالبی جذاب و با رویکرد پژوهشی با عنوان کارگاه مکالمه عربی تقدیم حضور طلاب عزیز مدرسه نماید.
بدون شک یکی از دانشهای لازم برای اجتهاد و تحقیق و پژوهش در علوم اسلامی و معارف دین دانش لغت شناسی است. 
در این کارگاه طلاب مشتاق زبان
به هر حال، از قرآن و کلام معصومین (علیهم‌السّلام) استفاده می‌شود که دین، پدیده‌ای فراگیر است که همه ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی و بالاخره دنیا و آخرت انسان را در بر می‌گیرد. شریعت عبارت است از مجموعه‌ای از احکام ثابت و متغیر که بر اصول اعتقادی تردیدناپذیر و یقینی مبتنی است. آن اصول اعتقادی زیر بنای اخلاق و احکام دین را تشکیل می‌دهد. دستیابی بدان اصول هم از راه عقل نظری و علم حصولی ممکن است و هم از راهشهود و علم
بسم اللله الرحمن الرحیم 
از آنجا که یکی از علوم مهم و تاثیرگذار در فهم متون دینی و کشف معارف اسلام ناب، علم لغت شناسی است ،
واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت ابالفضل علیه السلام  در نظر  دارد سلسله کارگاههای لغت شناسی را با هدف احیاء علم لغت در حوزه و رونق بخشی به پژوهشهای لغوی در قرآن در قالبی جذاب و با رویکرد پژوهشی با عنوان کارگاه مکالمه عربی تقدیم حضور طلاب عزیز مدرسه نماید.
بدون شک یکی از دانشهای لازم برای اجتهاد و تحقیق و پژوهش در علوم اسل
گرچه شاعر چشمهایی روشن و بیدار داشت 
واژه های روسیاهش خط خطی بسیار داشت 
قصه ی حبل المتینِ دل دروغی بیش نیست 
عشق در دستان بی رحمش طناب دار داشت 
مثل یوسف خواستم از عشق بگریزم ولی 
هر دری را باز کردم پیش رو دیوار داشت
مرگ هم غیرت ندارد ! بی خیالم می شد و ... 
زندگی در برزخی بیهوده استمرار داشت
بینِ این آشفته بازارِ جنون و کشمکش
خاطراتش باز هم اندیشه ی آزار داشت
یادم آمد وقت دل کندن بلاتکلیف بود 
هم مرا می راند ، هم بر ماندنم اصرار داشت 
مثل ماشی
حجت الاسلام محسن قرائتی:
امروز ما به تألیف ۱۳۰ عنوان تفسیر قرآن کریم در عرصه‌های مختلف دانشگاهی مانند حقوق، امور نظامی، روانشناسی نیاز داریم تا بتوانیم در این عرصه‌ها به نیاز جامعه پاسخ دهیم. 
۴۲ رادیو در زمان دفاع مقدس به امام توهین و از صدام تمجید می‌کردند؛ آیا امروز در جهان امام آبرو دارد یا صدام؟
این روزها شاهد رگبار شبهه‌ها هستیم
عمر شما مبلغان موضوع است پس حق ندارید برای سپری کردن آن از دیگران تقلید کنید و باید بیشتر از دروس حوزه ر
دیر آمدم... دیر آمدم... در داشت می‌‌سوختهیأت، میان "وای مادر" داشت می‌‌سوختدیوار دم می‌‌داد؛ در بر سینه می‌‌زدمحراب می‌‌نالید؛ منبر داشت می‌‌سوختجانکاه: قرآنی که زیر دست و پا بودجانکاه‌تر: آیات کوثر داشت می‌‌سوختآتش قیامت کرد؛ هیأت کربلا شدباغ خدا یک بار دیگر داشت می‌‌سوختیاد حسین افتادم آن شب آب می‌‌خواستناصر که آب آورد سنگر داشت می‌‌سوختآمد صدای سوت؛ آب از دستش افتادعباس زخمی بود اصغر داشت می‌‌سوختسربند یا زهرای محسن غرق خو
محمد سروش محلاتی:
«بعد از فوت آیت‌الله بروجردی که مسأله حق رأی زنان مطرح شد (۱۳۴۰) علمای قم بالاتفاق، اعم از مراجع و علمای دیگر مثل علامه طباطبایی، آن را انکار کردند و بیانیه دادند. ولی همان موقع استاد مطهری به مراجع متذکر شد که این نظر آقایان پایه و اساس محکم اسلامی ندارد و نباید بر آن اصرار ورزید. در همان سال‌ها یک کتابچه در قم منتشر شد به نام ”زن و انتخابات“ برای اثبات اینکه زنان نباید در انتخابات شرکت کنند. شهید مطهری از اول در مقابل این
به سیم و زر چه حاجت بود؟! از این‌ها فراتر داشتپر از خورشید بود آری نگاهی کیمیاگر داشتزنان از بی حجابی‌ها سر تسلیم افکندندولی کنزالحیا از چادر خود تاج بر سر داشتبزرگان عرب را یک به‌ یک دیروز پس میزد که این دوشیزه فکر خواستگاری از پیمبر داشتزمانی که همه خورشید را تکذیب می‌کردندخدیجه چشم‌های مصطفی را خوب باور داشتمیان قوم خود شأن و مقام او فراوان بودولی نزد پیمبر عزتی چندین برابر داشت نماز اولش را با علی پشت پیمبر خواندشکوه این سه تن باهم ه
باید سعی کنیم مجلس خبرگانی قوی داشته باشیم الان دارن آزمون اجتهاد گرفتن از متقاضی ها گرفتن انگار میخان آش کشک درست کنن آش کشک چیه دیگه خدا؟! خلاصه هرچی مثکه قراره رهبر آینده مون انتخاب بشه ها خدایی نکرده...نباید سوالات آزمون در احکام و فقه و کلاس گذاشتن در امور اختلافی باشه بین آخوندان بلکه آزمون چیز خوبیه قبلا گفتم بگیرید و راه خوبی هست ولی مجتهد اونیه که همه چیز میدونه و عارفه یعنی در سوالات آزمون که من نمیدونم کی طرح کرده خدا خیرش نده و چی
یکی از ماجراهای اسرار آمیز قرآن حکیم داستان ذی القرنین است.
پیامبری ک ذو قرن بود؛ صاحب دو نیمه. صاحب دو دوره؛ دو عصر؛ صاحب دو عالم.
و حضرت وصیّ مولا امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی البیان فرمود: « أنا ذوالقرنین » ذوالقرنین منم.
.
.
حضرت ذی القرنین سه سفر داشت؛ سه سیر:
{ حتی إذا بلغ معرب الشّمس }؛ وقتی ب غروبگاه شمس رسید.
{ حتّی إذا بلغ مطلع الشّمس }؛ وقتی ب طلوعگاه شمس رسید.
{ حتّی إذا بلغ بین السّدّین }؛ وقتی بین دو سد رسید.

فعلا قصد نداریم ب اینه
یکی از ماجراهای اسرار آمیز قرآن حکیم داستان ذی القرنین است.
پیامبری ک ذو قرن بود؛ صاحب دو نیمه. صاحب دو دوره؛ دو عصر؛ صاحب دو عالم.
و حضرت وصیّ مولا امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی البیان فرمود: « أنا ذوالقرنین » ذوالقرنین منم.
.
.
حضرت ذی القرنین سه سفر داشت؛ سه سیر:
{ حتی إذا بلغ معرب الشّمس }؛ وقتی ب غروبگاه شمس رسید.
{ حتّی إذا بلغ مطلع الشّمس }؛ وقتی ب طلوعگاه شمس رسید.
{ حتّی إذا بلغ بین السّدّین }؛ وقتی بین دو سد رسید.

فعلا قصد نداریم ب اینه
بیهقی از امام شافعی روایت کرده که:
(الله تبارک و تعالی یاران رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم را در قرآن، تورات و انجیل مورد ستایش قرار داده و فضیلت آنها را بر دیگران بر زبان رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم بیان کرد، پس الله به آنها رحم کرد و به جهت رساندن آنها به بالاترین درجات صدیقین، شهداء و صالحین به آنها شادباش گفت). آنها سنتهای رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم را به ما رساندند و رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم و وحیی
دفاع جانانه شافعی از ابن ملجم مرادی لعنت الله علیه و تلاش برای تبرئه و تطهیر او
در رسانه‌های ما بسیار از شعر شافعی درباره اهل بیت علیهم السلام گفته‌اند:
إن کان حبّ آل محمد رفضاً / فلیشهد الثقلان إنّی رافضی
اگر محبت آل محمد رفض است / پس انس و جن شاهد باشند که من رافضی‌ام!
اما دفاعی که از ابن ملجم لعنت الله علیه قاتل امیر المومنین علیه السلام کرده است را به ما نگفته‌اند!!!
او با کذب‌گویی فراوان سعی در دفاع از ابن ملجم شقی و تبرئه و تطهیر او دارد
بزرگِ خاندان، همانی که پای چپش را پانزده سال پیش تصادف ناکار کرد، همانی که سیاست داشت، ابهت داشت، تدبیر داشت و کلی ترسناک بود، همانی که بودنش با نبودنش فرق داشت، همانی که دلیل دور هم جمع شدن‌مان بود در اولین روز از سال جدید تنهایمان گذاشت و رفت. دلم با رفتنش رفت.
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
یک روایت و چند نکته
اهل سقیفه در کتاب المستدرک نقل میکنند که عایشه باخود در خصوص دفنش در کنار پیامبر باخود زمزمه میکرد و چنین گفت
من بعد از پیامبر بدعتهایی را بوجود آوردم که شرم دارم نزد پیامبر دفن شوم مرا در بقیع کنار سایر زنان پیامبر دفن کنید
اولین نکته 
بگوییم این روایت کذب است وبی  اعتبار بودن کتب روایی اهل سقیفه را بپذیریم و بگوییم درمورد رجال نقل حدیث باید تحقیق شود
دوم
بپذیریم
این رسم اون قدر زیباست
گرامی داشت بزرگان
گرامی داشت سالخورده ها
گرامی داشت فامیل و اقوام
که حیفه کمرنگ بشه
...
بعد یک سال زندگی تند و سریع که هیچ کدوم از ما وقتی نداریم برای هم
دو هفته ای رو کنار هم جمع می شویم و این قطار تندروی زندگی از حرکت نگه داشته میشه
اگر گلی وجود داشت که صلح هدیه می کرد....اگر دختری وجود داشت که آتش به پا می کرد....اگر پسری وجود داشت که خاطره اش از جنس جنگ بود....اگر سرزمینی همه اینها را با هم داشت، و اگر جنگ و صلح به آرامش برسند...اگر سرنوشتی وجود داشت که خالق، و در عین حال مخلوق همه چیز بود...اگر شش نفر به پا خیزند...و یک فائقه برگزیده شود...آنگاه:به پایان آید این دفتر، حکایت همچنان باقیست.زندگی هرگز نمی میرد، اگر چه امروزش فانیست.
--*-*-*-*-*-*-*-*-*
این چند خط مقدمه ای بود بر بچه عزیزم، ا
 همه ما در صندوق شهوات تن زندانی هستیم، ولی خودمان نمی دانیم، احتیاج به آزاد کننده ای داریم که ما را از این صندوق شهوات نفس و بدن نجات بخشد؛ انبیاء و مرسلین آزاد کننده و نجات بخش هستند.۱
زین سبب پیغمبر با اجتهاد       نام خود وانِ علی مولا نهادگفت
هرکس را منم مولا و دوست    ابن عمٌ من علی مولای اوست
کیست مولا، آنکه آزادت کند         بند رقٌیت ز پایت بر کَند.۲
 
 
 
 
۱-کتاب آزادی انسان، انتشارات بینش مطهر.استاد مرتضی مطهری .ص 20.
۲-دفتر ششم مثنوی،
بسم‌الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
...
برهمگان واضح و مبرهن است که سوره معراج در آیات اول به داستان شخصی که منکر ولایت مولایمان امیرالمومنین علی علیه الاف السلام بود در روز غدیر و از خدا برای صحت این امر عذاب طلبید نازل گشته است..‌
حال چه میشود که کسی که ادعای اجتهاد دارد و خود را مفسر قرآن می نامد در بیش از ده جلسه تفسیر این سوره که به صورت صوتی ازیشان منتشر شده است هیچ اشاره ای به غدیر نمیکند
آیا این سکوت ذلت حکومت شیعه
⭕️ سر انجام پس از سالها #دروغ پراکنی، دو تن از مریدان نزدیک غفار عباسی به خطای خود و مرادشان اعتراف کردند.⭕️ عباسی سالیان درازی خودش را در قم و سایر شهرستانها به عنوان «شاگرد برجسته آیت الله بهجت» معرفی کرد. عباسی که از تحصیلات اولیه حوزه بازمانده است، مدعی اجتهاد و شاگردی بزرگانی چون ایت الله بهجت و سعادت پرور است. او با این « #دروغ_بزرگ » توانست عده زیادی از مردم را فریب دهد.⭕️ در این کلیپ صدای «رحیم حسن زاده» و «سید مهدی صدر الساداتی» را
روز موعود رسید بالاخره شنبه بیستم بهمن ماه سال ۹۷ خورشیدی رسید
روزی که قرار بود از خانواده جدا شوم و به شهر دیگر بروم
روز زیبایی بود،در آن عشق جریان داشت،دوستی جریان داشت،محبت جریان داشت،اشک شوق در اشک دلتنگی در آمیخت و در آن دیدم که خدا جریان داشت
ادامه مطلب
شهادت امام صادق علیه السلام  تسلیت باد 
چه شد که در افق چشم خود شقایق داشت
مدینه ای که شب پیش، صبح صادق داشت
 
اگرچه شمس وجودش به سمت مغرب رفت
هزار قله ی پر نور در مشارق داشت
 
چه با شکوه، غم خود به دل نهان می کرد
چه شِکوه ها که از ان فرقه ی منافق داشت
به غیر داغ محرم، گلی زباغ نچید
چقدر روضه ی گودال در دقایق داشت
خلیل بود ولی آتشش سلام نشد
همان که در نفسش عطری از حدائق داشت
هزار طائفه آمد هزار مکتب رفت
و ماند شیعه که "قال الامام صادق" داشت
شهید را
سلام
دیشب لکچرم رو دادم اما بر خلاف اونچه استاد می گفت" خوب بود!" اصلا از خودم راضی نبودم...
استاد معتقده که به خودت اطمینان نداری و آروم حرف میزنی، مطلب رو که بلدی باید صدات رو ببری بالا و بلند و رسا بیان کنی!
اما با اینکه تقریبا همه چیز رو گفتم، اصلا اون مدلی که دلم می خواست نشد... مرتب دهنم خشک میشد و افکارم بریشون شده بود و فقط سعی کردم جمعش کنم!
یه  مشکل اینه که آزار دارم که کارای سخت انتخاب می کنم!
مثلا دفعه ی قبل که همه یه دونه کتاب معرفی کردن،
کتاب

اولین و مهمترین وسیله فهم و استنباط احکام الهی، کتاب خدا «قرآن»
است: «ونزلنا علیک الکتب تبینا لکل شیء و هدی و رحمة و بشری للمسلمین؛ (و
ای پیامبر!) بر تو کتابی نازل کرده‌ایم که بیان‌کننده هر چیز و مایه هدایت
و رحمت و بشارت برای مسلمانان است».
(سوره نحل آیه 89.)
به طور نمونه فقها و مجتهدین از آیه زیر حکم «خمس» را استخراج
می‌نمایند: «واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی
و الیتمی و المسکین و ابن السبیل...؛ و بدانید هر
اقطاب فرقه صوفیه گنابادی از به کار بردن لفظ مجتهد پرهیز می نمودند و رجوع به فقها و مجتهدین را به معنای رجوع به طاغوت بر می شمارند!



رهپویان هدایت: آقای ملاعلی گنابادی یکی از اقطاب  نامی
این فرقه، مراجعه به فقیه جامع الشرایط را که یک اصل مسلم عقلی و نقلی شیعی می
باشد را انکار کرده و حکم فقها عظیم الشان را به عنوان حکم طاغوت می داند.

وی مراجعت وکسب تکلیف از مجتهدین و مراجع تقلید
را  به شدت نفی می کند و این درحالی است که صوفیه وقتی به بیان حدود
ا
سنت

1- قول معصوم:
گفته‌ها و سخنان معصومین علیهم‌السلام را که احادیث
و روایات حاکی از آن است «قول معصوم» می‌گویند. بنابراین در مواردی که
احکام الهی در گفتار و لسان معصومین بیان شده باشد برای فقیه و مجتهد کافی
است که طبق شرایطش به آن استناد نماید. به طور نمونه مقدار شستن صورت در وضو را می‌توان از حدیث زیر که یکی از احادیث این موضوع است استنباط نمود:
شخصی از امام رضا
علیه السلام از مقدار شستن صورت در وضو سؤال می‌کند، حضرت برای او چنین
می‌نو
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی
یا ابوالفضل قسم به آن صبر تمام شده جواب علمای سقیفه را بده
_________
در نزد علمای سقیفه
پیامبر به رسالت رسیدند تا تمام افرادی که پیامبر را حتی یک نظر دیدند و یا یک کلمه با او صحبت کردند یا حتی پیکر بی‌جان پیامبر را دیدند، اهل بهشت شوند ولو آنکه در تمام طول عمر خود  اهل زنا و شراب و قمار و قتل و غارت و دزدی و ... باشند ،
حتی اگر دستشان به خون اصحاب پیامبر و با تقوا ترین  بندگان خدا آلوده باشد
حتی اگر فرزند پ
در مقاله زیر به طور خلاصه با مفسران طبقه اصحاب و تابعین و در برخی موارد با مهمترین ویژگی آنها آشنا میشوید. این مطالب در عین اینکه شما را در فهم متون تفسیری کمک می کند، حتما منبع بخشی از سوالات آزمون های مصاحبه دکتری یا دانشگاه ها خواهد بود.
1- مفسران صحابه
سیوطی مفسران مشهور صحابه را ده تن دانسته که عبارتند از : خلفای اربعه ، ابن مسعود، ابیّ بن کعب ، ابن عباس ، ابوموسی اشعری ، زید بن ثابت و عبدالله بن زبیر  این موضوع کم و بیش مورد قبول دیگران قرا
کاش کسی وجود داشت و بدون هیچ انتظاری هرصبح در گوشم تکرار می‌کرد :(دوستت دارم. برای هرچیزی که الان هستی دوستت دارم.)
کاش دستی برای گرفتن و قدم زدن. لبخندی برای دل گرمی دادن. سینه ای برای به آغوش کشیدن وحتی گریه کردن. فقط برای این لحظه وجود داشت.. 
زندگی نامه آیت الله شهید مصطفی خمینی(ره)
شهید مصطفی خمینی در رجب سال 1349 هجری قمری، در شهر مقدس قم به دنیا آمد، تحصیلات مقدماتی را در قم گذراند و توانست در سطوح عالی دروس حوزه از محضر آیات بزرگ قم در آن زمان بهره برد؛ بزرگانی چون: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی؛ مرحوم آقا سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، و علامه طباطبایی و حضرت امام خمینی.
در بیست و هشت سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد و پس از نیل به این مقام، گستره تحقیقات خود را به تفسیر و کلام و فلسفه
این کتاب ترجمه کتاب «الاِمامُ المَهدِی‌علیه السلام مِنَ المَهْدِ اِلَی الظُّهُورِ» اثر ارزشمندی از علامه فقید «آیت‌اللّه سید محمد کاظم قزوینی» است.سید محمد کاظم قزوینی به سال 1348 ه .ق در شهر مقدس کربلا در خانواده علمی و روحانی «قزوینی» - که از خاندان‌های اصیل و ریشه دار آن خطه به شمار می‌آمد - دیده به جهان گشود، او در مدت عمر پر برکت خود، علاوه بر اینکه سخنوری توانا بود؛ ده‌ها کتاب ارزشمند از خود به یادگار نهاد. بالاخره پس از عمری تلاش، جه
از غربی‌ها نمی‌توان انتظار کمک داشت، آن‌ها به دنبال استعمار ملت‌ها هستند
نمی‌توان از غربی‌ها انتظار کمک داشت؛ انتظار توطئه، خیانت، خنجر‌ازپشت‌زدن می‌توان داشت، [امّا] انتظار کمک، صداقت و همراهی نمی‌شود داشت. اول فروردین ۱۳۹۸-رهبر انقلاب
           
دونالدهمواره عادت داشت مهمانان سیاسی خودرامعطل کندبازی گلف بیش ازحدبرایش اهمیت داشت.هنگام بازی گلف باجان بولتون حتی اگرفدریکاموگرینی.آنگلامرکل.نتانیاهو.ولادیمیرپوتین.ملکه انگلیس ووزیرکشورهای استعمارگرمعروف برایش تبریک عیدهم میفرستادندبعدازبازی گلف وبیلیاردپاسخ میداد.
البته بعدازچندماه اعمال به تعرفه بازی ومالیات بازی مینمودهمه چیزبرایش شوخی بودحتی جان انسان هاهم شوخی بود.زمانی که ملانیابارداربودبیشتردوست داشت درهنگام زایمان
رشته های دانشگاهی این رشته:‌فارغ التحصیلان با توجه به علاقه و توانایی خود میتوانند بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی تمامی رشته های علوم انسانی را انتخاب نمایند. مانند الهیات و معارف اسلامی و تمامی گرایش های آن -  مدیریت و گرایش های آن مثل (مدیریت صنعتی –  دولتی و بازرگانی) حقوق و علوم قضایی با گرایش های آن – علوم اقتصادی با گرایش های آن مثل امور بانکی – حسابداری بیمه اکو   امور گمرکی کالا (سیستم تامین و توزیع کالا) علوم تربیتی
اهم این مذاهب عبارتند از:[1]
1) مکتب حنفی: مکتب ابوحنیفه، نعمان بن ثابت (150-80 هـ ) که به «مذهب حنفی» مشهور است. او در کوفه به دنیا آمده و نزد تابعین و همچنین نزد امام صادق; دانش آموخت و سپس منصب تدریس و افتاء را در کوفه عهده­دار شد.
منصور عباسی از او برای پذیرش پست قضاوت دعوت نموده ولی او نپذیرفته و سرانجام به فرمان خلیفه تا زمان مرگ در زندان محبوس بود. او در فقه و فرائض، به اجتهاد پرداخته و به قیاس و رأی خویش عمل می­کرد. کتابهای «فقه اکبر» و «مسند اب
وای امروز که کوه رفته بودم، پاهام داشت می‌لرزید. جدّی داشت می‌لرزید. :)) نمی‌دونم از ترس بود یا پاهام بی‌جون شده بود. جالب بود واقعا.
یاد یه باری افتادم که برای اولین بار دندونام داشت می‌خورد به هم از سرما. و اون باری که از تعجب دهنم ناخودآگاه باز شد. موقعیت‌هاشون رو یادم نیست ولی یادمه برام جالب بود؛ این که اتفاق‌هایی که فکر می‌کردم صرفا اغراق شده‌ن واقعا اتفاق می‌افتن. 
وای امروز که کوه رفته بودم، پاهام داشت می‌لرزید. جدّی داشت می‌لرزید. :)) نمی‌دونم بیش‌تر از ترس بود یا پاهام بی‌جون شده بود. جالب بود واقعا.
یاد یه باری افتادم که برای اولین بار دندونام داشت می‌خورد به هم از سرما. و اون باری که از تعجب دهنم ناخودآگاه باز شد. موقعیت‌هاشون رو یادم نیست ولی یادمه برام جالب بود؛ این که اتفاق‌هایی که فکر می‌کردم صرفا اغراق شده‌ن واقعا اتفاق می‌افتن. 
1.  چند دهه است که راه‌اندازی کلاس‌های تجزیه و
ترکیب در دستور کار برخی مدارس و حتی گروه‌هایی قرار گرفته که آشنایی با ادبیات
عرب را مدّ نظر قرار داده‌اند. طبعاً طلبه‌های زیادی دربارۀ لزوم و یا عدم لزوم
شرکت در این کلاس‌ها می‌پرسند و این بنده همیشه اصرار داشته و دارم که برای این
کار باید یک «مغنی اللبیب» خوب آن هم با همۀ 8 باب
آن را درس گرفت (همچون همیشه تاکید می‌کنم که: «مغنی اللبیب» و نه هیچ «مغنی» دیگری)
و مباحثه و سپس به طور مکرّر تدریس کر
بسم الله الرحمن الرحیم
زندگی یعنی انتخاب درست از بین گزینه هایی که پیش رو داریم
بخشی از وجود ما همیشه یکی از این گزینه‌ها را می‌خواهد.
انگار در ما چندین نفر نشسته‌اند و هر کدام برای خود نظری دارند و رأی می‌دهند که تصمیمی را بگیریم یا که نگیریم.
دوست داشتن امام حسین(ع) گزینه‌ای است که مخالفی در وجودمان برایش نمی‌یابیم مگر قوۀ وهمیه اگر قوت گرفته باشد.
گناه کردن گزینه‌ای است که عقل مخالف آن، اما شهوت و غضب موافقش هستند.

گزینه‌هایی که به خا
بسم الله 
دوست داشت بخوابد برای همیشه. دوست داشت خاک شود، خاک باشد. بی گذشته، بی آینده، بی هیچ اندیشه و فکر و احساسی ، فقط خاک. 
دوست داشت از خاکش درختی بروید . درخت احتمالا میوه های تلخی خواهد داشت. ولی اگر کمی صبر کنی لابلای آن همه تلخی مزه ای خواهی یافت شبیه خاطره ای مبهم، طعمی آشنا، تصویری که وقتی چشمانت را می بندی پشت تاریکی ها از جلویت رد می شود. شبیه یک زندگی... وقتی ... وقتی زندگی نشد ... 
 
انواع ادویه در آشپزی اسلامی
به طور کلی ادویه مطرح در طب اسلامی ودر روایات به این ترتیب است: فلفل سیاه، سفید و فلفل دراز  که بنام دار فلفل معروف است. شاید شامل فلفل قرمز ودیگر انواع فلفل هم باشد. در مرتبه سوم انواع زیره کرمانی سیاه سبز کوهی وکراویا در مرتبه بعد دارچین، قرفه، سلیخه ودیگر انواع دارچین مانند دارچین ختائی ودارچین سایکون در مرتبه پنجم زنجفیل که در قرآن هم ذکر شده است. در مرتبه ششم زعفران در مرتبه هفتم هل سبز، سفید وهل بویا  در مرت
شیطان مداوم در گوش کبری پچ پچ مینموداوعلاقه خاصی به شاهزاده وهابی سعودی داشت.امیرالمومنین منزل اومیبایست فردی پشکل مغزمیبودتابراحتی وبسادگی خرشودوهرکاری برایش انجام دهد.
شاهزاده سعودی علاقه وافری به حتک حرمت هرچیزی داشت این شاهزاده ازروی کینه و عداوت تصمیم می گرفت درکل دوست داشت هنگام عصبانیت سرهای زیادی راببردهرفردی که برعلیه اوانتقادمینمودبدنش تکه تکه میگردید.
شیطان درخانه کبری قصد داشت تخم فتنه رابوجودآورداومیدانست نسل کبری وشا
اگر بیمار سی اف وزن نگیرد سه علت مهم دارد اول عفونتهای ریوی را باید مد نظر داشت دوم میزان کرون مصرفی بررسی شود که کم نباشد. و سوم بررسی رژیم غذایی. و نوع ان است بنابراین انجام کشت خلط و مشاوره با متخصص گوارش و متخصص تغذیه حاذق در این مورد بسیار کمک کننده است ِنکته بسیار مهم این است که بیمارانی ریه خوبی خواهند داشت که وزن مناسب داشته باشند بنا براین باید حداکثر تلاش را داشت تا وزن این بیماران وسط نمودار رشد برسد.
تحقیق کن، تحقیق کن!
امام امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ :
«لا ینفع اجتهاد بغیر تحقیقٍ.»
«هر تلاشی که در آن تحقیق(1) و حقیقت جویی نیست، بهره ای ندارد.»
معجم الفاظ غرر الحکم، ص 249
راه برین کدام است؟
امام امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ :
«لا سنّة أفضل من التّحقیق.»
«هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.»
معجم الفاظ غررالحکم، ص 249
عمل برتر
امام امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ :
«لا عمل کالتّحقیق.»
«هیچ کاری چون تحقیق و حقیقت جویی نیست.»
معجم الفاظ غ
مهدی مهریزی می‌گوید:
� قلمرو دین تا
کجاست؟
حدود ۱۵
روایت در مورد نوروز وارد شده است. در بحث کلامی دو سؤال مطرح است: اصلاً جزء
رسالت دین هست که وارد این مقوله بشود؟ قلمرو دین تا کجاست؟ پرداختن به سعد و نحس
بودن روزها بر عهده دین است؟ مرحوم مجلسی در بحار یک جلد را به مسائل این‌چنینی
اختصاص داده است. آیا این مقولات در حوزه دینداری است؟ سؤال دوم این است که دینی
که ادعای جهانی بودن دارد می‌تواند همه این فرهنگ‌ها را نفی کند یا نمی‌تواند؟ 
● پاسخ
بسم الله الرحمن الرحیم 
مدتها بود که قصد داشتم جزوات و تقرارتم از دروس اساتید مختلف رو در این چند سال طلبگی تو وبلاگ قرار بدم که متاسفانه فرصت نمیشد باا این نموارد کتاب الموجز اثر حضرت ایت الله العطمی سبحانی دامت برکاته شروع میکنیم خدا کمک کنه بقیشم بذارم و ان شالله مفید باشه 
 
یک نکته که لازم به ذکر هست این هست که این کتاب معمولا در ابتدایی ترین سطح در اصول فقه در حوزه مطالعه میشه البته در نظام قدیم و الان در نظام جدید کتاب حلقه اول شهید صد
مرتضی طالقانی در سال ۱۲۷۴ قمری در روستای دیزان طالقان به دنیا آمد. پدرش مولی آقا جان طالقانی بود. وی در همان‌جا زندگی کرد و به شبانی مشغول بود. او بعد از چهل سالگی و در پی یک تحویل روحی تحصیل را آغاز کرد. ابتدا در یک مکتب محلی خواندن و نوشتن را آموخت سپس در تهران مقدمات و سطح را به پایان رساند. سپس برای تحصیلات عالی به اصفهان و آنگاه نجف مهاجرت کرد و با حضور در درس محقق خراسانی به اجتهاد رسید. وی در روز اول محرم سال ۱۳۶۳ قمری برابر ۶ دی ۱۳۲۲ در ۸۹
بیمار می شویم، دوا لطف می کنند
دلمرده می شویم، دعا لطف می کنند
هر قدر هم که پشت، بر این خاندان کنیم
بر ما همیشه آل عبا لطف می کنند
ما غافلیم و زود فراموش می کنیم
این قوم، بی صدا به گدا لطف می کنند
آن قدر با وقار و بزرگند، وقت جود...
از پشت درب و زیر عبا لطف می کنند
هرجا حسین گفته شود صحن کربلاست
هرجا که هست کرب و بلا لطف می کنند
با این همه گناه شدم زائر حسین
خیلی به من امام رضا لطف می کنند
برگ برات خویش گرفتم به روی دست
امضای شاه طوس روی برگه ی من است
 به خودت بگو:
فقط برای امروز، افکارم را بر روی بهبودیم متمرکز خواهم کرد ،زندگی می‌کنم و بدون مصرف هیچ گونه ماده مخدّری روز خوبی خواهم داشت.
فقط برای امروز، به کسی در معتادان گمنام اعتماد خواهم کرد، کسی که مرا باور کند و می‌خواهد در بهبودیم به من کمک کند.
فقط برای امروز، برنامه‌‌‌‌ای خواهم داشت و سعی خواهم کرد آنرا به بهترین شکل ممکن انجام دهم.
فقط برای امروز، به کمک NA سعی خواهم کرد از زاویه بهتری به زندگیم نگاه کنم.
فقط برای امروز, ترسی نخو
خدایا عزیزِ جونمو سرد کن 
من تحمل ندارم
بهم گفت هی سرمو میکنی زیر آب تا دارم خفه میشم میاری بیرون. آره منِ عوضی همینم. 
باید میذاشتم بره دنبال زندگیش .
 
بدبخت شده بودم بیچاره شده بودم در به در شده بودم ؟
حداقل اون موقع میگفتم نمیخواد خودش خواسته شاید بی من راحتتره حالا چی 
دوباره دارم براش میمیرم برمیگردیم به عقبی که ازش فرار کردیم . که ترس داشت که بدبختی داشت .
برش گردوندی که چی . بچه داشت میکَند و میرفت . برش گردوندی که چی
بمیر عشقته . 
احسانِ
 
سال نو و سال جهش تولید با عنایت خداوند متعال
و توسل به حضرت موسی کاظم علیه‌السّلام
و با توجهات حضرت ولی عصر روحی لتراب مقدمه الفداء
مبارک باشد. ان‌شاءالله 
 
 
صلوات خاص حضرت امام موسی کاظم علیه‌السّلام
 
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِینِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِیِّ الطَّاهِرِ الزَّکِیِ‏ النُّورِ الْمُبِینِ (الْمُنِیرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِیکَ‏ اللَّهُمَّ وَ کَم
 
سال نو و سال جهش تولید با عنایت خداوند متعال
و توسل به حضرت موسی کاظم علیه‌السّلام
و با توجهات حضرت ولی عصر روحی لتراب مقدمه الفدا
مبارک باشد. ان‌شاءالله 
 
 
صلوات خاص حضرت امام موسی کاظم علیه‌السّلام
 
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِینِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِیِّ الطَّاهِرِ الزَّکِیِ‏ النُّورِ الْمُبِینِ (الْمُنِیرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِیکَ‏ اللَّهُمَّ وَ کَم
مورچه کوچکی بود که هر روز صبح زود سرکار حاضر می شد و بلافاصله کار خود را شروع می کرد.
مورچه خیلی کار می کرد و تولید زیادی داشت و از کارش راضی بود.
سلطان جنگل (شیر) از فعالیت مورچه که بدون رئیس کار می کرد، متعجب بود.
شیر فکر می کرد اگر مورچه می تواند بدون نظارت این همه تولید داشته باشد، به طور مسلم اگر رئیسی داشته باشد، تولید بیشتری خواهد داشت.
بنابراین شیر یک سوسک را که تجربه ریاست داشت و به نوشتن گزارش های خوب مشهور بود، به عنوان رئیس مورچه استخ
چه خواب ویردی بود. یه آرامشی که قبلا تجربه کرده بودم توش حس می‌کردم. چهره‌ها فرق داشت ولی انگار آدم‌ها همون آدم‌های آشنا بودن.از ته دل می‌خندیدم. با اعتماد بنفس. بی ترس از خندیدن. با دهان باز. بلند. عمیق. و یه نفر داشت برای خنده‌های من ذوق می‌کرد. و می‌خندید. تو یه آشپزخونه داشتیم یه چیزی می‌پختیم. تو یه جا شبیه کلیسا. خیلی ویرد. ولی آرامش داشت.
 
+ من هیچ جای زندگیم به آسیب رسوندن به خودم فکر نکرده‌م. شاید به طرق غیرمستقیم یا ناخودآگاه این کا
بسم الله الرحمن الرحیم
واحد پژوهش مدرسه حضرت ابالفضل علیه السلام در نظر دارد طرحی نو در اندازد!
   اصول فقه کاربردی را بعنوان یک طرح کارآمد و تاثیرگذار در راستای اجتهاد آسان فراروی طلاب و اساتید عزیز قرار خواهد داد انشاء الله
اصول فقه این علم کاربردی و کارگشا دارای قواعد و اصول منضبط است که حدود صد اصل و قاعده است در این پروژه واحد پژوهش مدرسه قواعد کاربردی اصول فقه را در قالب کلیپ تصویری به جامعه هدف عرضه می نماید.  
اصول فقه منطق فقاهت را
با همه همه همه همه همه همه همه همه همه وجودم باور دارم که فقط زمانی میشه آرامش داشت و با آرامش پیشرفت کرد که باور کنی که فقط خودت دلت برای خودت میسوزه و به خودت اهمیت میدی. هیچوخت نباید از هیچ کس هیج انتظاری داشت. اگر داشته باشی باختی همه چیز رو.
اگر بیمار سی اف وزن نگیرد سه علت مهم دارد اول عفونتهای ریوی را باید مد نظر داشت دوم میزان کرون مصرفی بررسی شود که کم نباشد. و سوم بررسی رژیم غذایی. و نوع ان است بنابراین انجام کشت خلط و مشاوره با متخصص گوارش و متخصص تغذیه حاذق در این مورد بسیار کمک کننده است ِنکته بسیار مهم این است که بیمارانی ریه خوبی خواهند داشت که وزن مناسب داشته باشند بنا براین باید حداکثر تلاش را داشت تا وزن این بیماران وسط نمودار رشد برسد.
بابا می گفت: بچه بودیم خیلی چیزا رو درست یادمون ندادن. مثلا توی کتاب درسی مدرسه مراحل کشت محصول رو میگفتن: کاشت، داشت، برداشت. کاشت و برداشت رو دیده بودیم و می فهمیدیم ولی " داشت" رو درک نمیکردیم. بزرگ شدیم، تجربه ی زندگی بهمون یاد داد، مهم ترین مرحله، همون " داشت " بود. 
 
ماها خیلی فرصت های مهم زندگی رو سر همین مرحله از دست میدیم. یه کاری رو شروع میکنیم، قدم سخت اول رو بر میداریم، با کلی رنج بستری فراهم میکنیم و دونه ای رو می کاریم، اما چون خوب ب
برای چه باید می گریستم؟
برای از دست دادن یک زندگی که هرگز نداشتم؟
برای ترک مردی که نه دوستم داشت نه دوست داشتن مرا می فهمید؟
یا برای آرزو هایی که مدت ها قبل به عشق رسیدن به او زیرپا گذاشته بودم،بی آنکه به عشقی رسیده باشم؟
درحقیقت باید می خندیدم.
بایداز اعماق قلبم خوشحالم می بودم و شادی می کردم.
ولی زخم های مکرر آنچنان مرا دچار بی وزنی کرده بود که مانند گمشده ای در بیابانی مه گرفته،بی اختیار،به خیال سرد مرگ چنگ می زدم ودر سوگ خود می گریستم.
می گ
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-
جنابی  که محقق  درباره شخصیت جناب مولانا است باخواندن
اشعاری  از مولانا که درباره جناب حضرت شمس
تبریزی – رحمت الله علیه ماند یک معشوقه فتنه انگیز شعر سورده است که قباات
دربیاور ودلربائی کن وغیره دال بران است که مولانا رابطه همجنس گرائی باایشان
داشته است مقدمه  اول جناب شمس تبریزی به
مقام قلندر رسیده است وظریفی فرمودند یعنی درحد ولایت فقیه بوده است بهمعنایانکه
بالاترین  درجه اجتهاد راداشته است هیچ
#اخلاق_شهدایی

ڪمتر پیش مےاومد ڪه روح‌الله بیڪار باشہ ؛ همیشہ مشغول بود با برنامہ ریزی دقیق و خاص خودش تمام کارهایش را بہ ترتیب انجام مےداد☺️
گاهے بین ڪارهاش ، زمان‌هاے ڪوتاهے پیش مےاومد ڪه وقتش خالے بود ، حتے براے آن زمان‌هاے ڪوتاه هم برنامه‌ریزے داشت ...✔️
 یڪ #قرآن_جیبـے ڪوچڪ همیشہ همراهش بود و در زمان‌هاے خالیش مشغول قرآن خوندن مےشد
ڪتاب زبان انگلیسے و عربـے را هم بہ همراه داشت تا در اوقات بیڪاری زبان بخونہ .
روح‌الله براے تڪ تڪ ثان
پیشرفت در عکس‌هایش کاملا واضح هست. از همان ابتدای کارش به عکاسی مفهومی علاقه داشت. مشغول ادیت عکس‌های جدیدش بود و من که روی تختش دراز کشیده بودم گفتم: «جدی فکر کن اگه نیازهای جنسی‌مون توی دوران نوجونی با اون همه عطش و حرارت رفع شده بود الان چقدر زندگیامون فرق داشت...» در جوابم گفت: «آره. اصلا نگاهمون به خود رابطه‌ی جنسی چیز دیگه‌ای می‌بود الان.»
امروز لیلا به دیدنم آمد. با یک پسر جوان که شاید ۲۴ یا ۲۵ سال سن داشت ، با شیشه آبی که در دست داشت سنگ قبر را شست و لیلا آرام کنار قبر نشست چشمهایش کم نور و بی تفاوت به سنگ خیره بود . به نظرم آن پسر جوان مجتبی بود ، از وقتی که ۵ یا نمی دانم شاید ۶ سال سن داشت ، ندیدمش جوان رو به لیلا کرد و گفت : این قبر دایی محموده . لیلا همچنان ساکت و خیره بود ، پسر جوان فاتحه ای خواند . اشک هایش بی اراده بر سنگ قبر می چکید مطمئن شدم که او خود مجتبی است ، چقدر بزرگ شده !
موقعیت اجتماعی مناسب و درآمد نسبتا بالا و جاذبه های دیگری مانند زمینه های فراوان برای انجام پژوهش های علمی و کسب تجربیات کاربردی علم حقوق و ارتباط نزدیک با طبقات مختلف مردم و ...موجب شده تا بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حقوق و سایر رشته های مرتبط در بین مشاغلی مثل قضاوت وکالت بیشتر سودای این حرفه را در سر داشته باشند.
شرایط احراز سردفتری اسناد رسمی
در ماده 6 قانو ن دفاتر اسناد رسمی آمده است :
اشخاص زیر را می‌توان به سردفتری دفترخانه اسناد رس
بعد نگاهی به فلورنتینو آریثا انداخت
به آن اقتدار شکست ناپذیرش
به آن عشق دلیرانه اش
عاقبت به این نتیجه رسید که این زندگی است که جاودانه است نه مرگ
از او پرسید:
ولی شما فکر می کنید ما تا چه مدت می توانیم به این رابطه ادامه بدهیم؟
فلورنتینو آریثا جواب را آماده داشت
پنجاه و سه سال و هفت ماه و یازده روز و شب بود که آماده داشت
گفت:
تا آخر عمر
 
عشق در زمان وبا _گابریل گارسیا مارکز
شناخت امام در یک نگاه 
* نام:سید روح الله
* نام خانوادگی: مصطفوی
*سلسله نسب:موسوی خمینی
*نام پدر:سیدمصطفی
*نام مادر:هاجر
*تاریخ تولد:یکم مهرماه ۱۲۸۱
*محل تولد:خمین
* سال ازدواج:۲۷ سالگی/۱۳۰۸ 
* همسر:بانوخدیجه-دختر آیت الله میرزا محمدثقفی
* فرزندان:۲پسر-۵دختر (مصطفی.صدیقه.فریده.سعیده.لطیفه.فهیمه.احمد)
* مرتبه:آیت الله العظمی
* تحصیلات حوزوی: اجتهاد
*تخصص:فقه و اصول. فلسفه‌. عرفان.اخلاق. کلام.سیاست.
* مشاغل:مدرس حوزه علمیه قم.مرجع تقلید.رهبری انقلاب ا

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ماه‌ نویس