نتایج جستجو برای عبارت :

فقها و ملای رومی

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام دوستان بعد از یه مدت خیلی طولانی غیبت دوباره خدا قسمت کرد و دارم مینویسم!
اخیرا به دلایلی مجبور شدم تحقیقات گسترده‌ای درباره نتورک مارکتینگ داشته باشم، از اونجایی که حلال بودن یک کار برای من خیلی مهم هست، برای همین خیلی حساس شدم در این زمینه، توی اینترنت که بگردید جواب های ضدونقیض خیلی زیادی میبینید، اکثر فقها به دلیل اکل مال به باطل (فارسیش میشه همون مفت خوری خودمون!)‌ می
چگونگی بیان عذاب و رحمت الهی توسط فقها در کلام امیر المومنین علیه السلام
علامه محمد تقی مجلسی قدس الله روحه الشریف می‌نویسد:
و دیگر منقول است در حدیث صحیح از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه که حضرت امیر المومنین صلوات الله علیه فرمودند که می‌خواهید شما را خبر دهم از فقیه و عالم حقیقی؟، او آن کسی است که آنقدر از عذاب الهی مردم را نترساند که ایشان نا امید شوند از رحمت الهی و آنقدر از رحمت الهی، نقل نکند که مردم ایمن شوند از عذاب الهی، بلکه
محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، مشهور به شیخ صدوق در شهر مقدس قم چشم به جهان گشود. هیچ یک از تذکره ها
تاریخ ولادت وی را مشخص نکرده اند، اما آن چه مسلم است، ولادت ایشان قبل از 305
هجری قمری نبوده و تنها به این اشاره شده که شیخ صدوق در یکی از سال های 306، 307
و 308 هجری قمری به دنیا آمده است.
شیخ صدوق، روزگار کودکی و جوانی اش را در دامان علم و فضیلت و زهد و تقوای پدر
بزرگوارش، علی بن بابویه سپری کرد و در محضر پدر، علوم و معارف را همراه با ترب
بسم الله
 
اخیرا فتوای دو تن از مراجع بزرگوار تقلید رسانه‌ای شد که در آن، ساخت فیلمی درباره‌ی شمس و مولوی را حرام دانسته‌اند. هر دو نیز در متن فتواشان به این اشاره کرده‌اند که دو فرد یاد شده، از اهل تصوف هستند و ترویج آن‌ها جایز نیست.من نه مولوی و شمس را می‌شناسم و نه قضاوتی درباره‌شان دارم و نه خودم را در حدی می‌دانم که به دو فقیه استخوان‌خرد‌کرده در فقه و اصول ایراد بگیرم یا فتوای‌شان را تأیید کنم. فقط برخی عکس‌العمل‌ها را دیدم که عج
بسیاری از شیعیان بر این باورند ، اهل سنت اند که بغض شیعه را دارند و  شیعیان را تکفیر و خونشان را مباح می دانند و شیعیان همیشه خواهان برادری با اهل سنت بوده اند مگر شیعیان انگلیسی ! اما وقتی کتب علمای شیعه را ورق میزنیم ، واقعیت چیزی دیگری است ! کم نبودند علمای شیعه که اهل سنت را تکفیر کردند و خونشان را مباح و آنان را از سگ نجس تر دانستند !
اسنادی از علمای شیعه و سنی افراطی نشان خواهیم داد که چگونه به تکفیر و توهین یکدیگر پرداختند حال آنکه از دید
و قد لقی علم المنطق من کثیر من الفقهاء مهاجمة شدیدة حتى قال قائلهم من تمنطق تزندق و افتى ابن الصلاح المتوفى سنة ٦٤٣ ه‍‌ بحرمة تعلیمه و تعلمه و ان على ولی الامر أن یخرج المنطقی من المدارس و ان یعرضهم على السیف حتى یستتیبوا
مرحوم کاشف الغطاء در کتاب نقد الآراء المنطقیین در تاریخچه منطق مطلبی میارن که جالبه که خلاصه‌ش این میشه که کثیر از فقها، هجمه سنگینی علیه منطق کردند تا جایی که بعضی گفتن که هر کی منطق ورزی کنه، زندیق شده!
بعضی فتوا به حرمت
 
پیر روشن ضمیر مرحوم ابوموسی محیی (ره) از شاگردان آقا سید هاشم حداد :
 
آقای قاضی فرموده بود : یکی از فقها و علمای بزرگ را خواب دید و از او سببِ نجات را پرسید ، گفته بود : یک روز در کوچه ای رد می شدم ، پسر بچه ای گریه می کرد و سیب می خواست ، ولی مادرش قادر به خرید سیب نبود . مقداری سیب خریدم و به آن مادر و پسر دادم . پسر خوشحال شد و خوشحالی این پسر باعث نجات شد .
 
عطش حضور ، ج ۱ ، ص ۳۱
 
هانری کربن معتقد است فلسفه شیعی دارای حقیقتی باطنی و مخصوص به خود است و همین نکته این فلسفه را از انواع دیگر نحله‌های فلسفی جدا می‌کند. به زعم وی، نباید به راحتی فلسفه شیعی را با نحله‌های جدید فلسفی مقایسه کرد. هانری کربن می‌گوید برای اینکه رفع ابهام کند و از اختلاطی که موجب انهدام جدی این فلسفه می‌گردد جلوگیری کند، بارها مجبور شده است تا دخالت کرده و چنین افرادی را از اشتباه خود آگاه سازد. کربن برای نیل به هدفی که در نظر گرفته بود، هرگز
 
پاسخ :بر زنی که حائض یا نفسا است، روزه واجب نیست؛ هرچند حیض یا نفاس در قسمتی از روز باشد و بعد از برطرف شدن عذر، واجب است آن ها را قضا نماید؛ مگر در همان ماه مبارک رمضان بمیرد(1) (مشهور).(2)پی‌نوشت‌ها:1- برخی از فقها مثل آیات عظام سیستانی ووحید در ادامه می فرمایند: «یا بعد از تمام شدن ماه و قبلاز تمکن از قضا بمیرد.»2- توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 1702؛ وحید، توضیح المسائل، مسئلۀ 1710.منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انت
✅ دستورالعمل تشرف به ماه مبارک رمضان از مرحوم آیت الله سید عبدالکریم کشمیرى:
آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید، فقط اللهآداب روزه داری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید:"کمیت گرا نباشید، کیفیت جو باشید"دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید، بلکه درپی هضم آنها باشید.کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می‌رسداز خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید.البته شرط سحرخیزی و اشک
هیچ مکتب و آئینی در جهان وجود ندارد که به اندازه اسلام، به صحت، سلامتی و شادابی انسان ها اهمیت داده باشد. اسب سواری و تیر اندازی از ورزش های مطرح مورد علاقه مسلمانان است به طوری که فقها و مراجع دینی بابی را تحت عنوان «سبق و رمایه» مطرح نموده اند.

ادامه مطلب
سروش دباغ: چند سالی است به اتفاق برخی از دوستان همدل، به خواندن و بحث و گفتگو پیرامون  متون مقدسِ ادیان ابراهیمی در شهرتورنتو مشغولیم. از «انجیل متی» آغاز کردیم و در ادامه، به سر وقت عهد عتیق و «اسفار خمسه» رفته و «سِفر پیدایش»، «سِفر خروج» و «سِفر لاویان» را در مطالعه گرفتیم و اکنون مشغول «سِفر اعداد» هستیم.
ادامه مطلب
پدر فرزندان نوادگان  اوست وان پیغمبر را در روی زمبن نسلی جز فدزندان مردمیکه خلیفه اوست نمی باشد ناگاه همه بر من تاختند و گعتند ای امیر این مرد از شرک بیرون امده و بسوی کفر رفته و خون او حلال است من بانها گفتم ای مردم من برای خود دینی دارم که بان گرویده ام تا محکمتر از ان را نیابمز ان دست بر ندارم من اوصافاین مرد را  در کتابهاییکه   خدا بر پیغمبرانش نازل کرده دبده ام از کشور هندوستان و عزتبکه در انجا داشتم بیرون امده در جستجوی او بر امدم وچون ا
معامله اعضاء بدن در حقوق ایران
پیشرفت‏‌‌های روزافزون علم پزشکی و تحولات بنیادین در آن، موجب حدوث
موضوعات نوظهوری در عرصه‏‌‌های مرتبط با دانش پزشکی ازجمله علم حقوق شده
است.فارغ از موضوع اهدا عضو و علیرغم شیوع معاملات معوض غیر رسمی میان
گیرندگان و اعطاکنندگان اعضا بدن انسان، تاکنون قراردادهای مذکور مورد توجه
قانونگذار قرار نگرفته است.این پایان‌نامه به تبیین مفاهیم و واژه‌های
کلید‌ی موضوع معاملات اعضا بدن انسان شامل ” تعاریف و اق
واژه شناسان سه معنای عمده را برای لغت «سنت» ذکر کرده اند:
1. دوام و استمرار و در کل ادامه دادن،
2. راه و روش به معنای مطلق کلمه،
2. راه و روش پسندیده، که در این صورت هرگاه واژه «سنت» به تنهایی و یا به همراه قید "حسنه" آورده شود بمعنی «روش پسندیده و نیکو» خواهد بود. و برای اینکه معنای «روش ناپسند» از این کلمه مستفاد نگردد، بایستی به همراه قید «سیئه» آورده شود.
لهذا با توجه به معنای لغت «اهل» که «گروه» میباشد، «اهل سنت» عبارت است از "گروهی که متحدا را
ادای حج یا عمره توسط زنان و دختران بر پایه فقه اسلامی، حج بر زنان -همانند مردان- واجب است و شرایط استطاعت و وجوب حج برای زنان همان شرایط حج مردان است؛ البته برخی فقها شرایط دیگری برای وجوب حج بر زنان افزوده اند.

ادامه مطلب
مراجع محترم تقلید می‌گویند، در شب عید فطر، شخصی که نان‌خور صاحب‌خانه است، فطریه‌اش بر عهده صاحب‌خانه می‌باشد. اما درباره‌ی اینکه نان‌خور به چه کسی گفته می‌شود بین فقها اختلاف نظر است. اکثر فقها می‌گویند شخص میهمان با یک شب، نانخور، محسوب نمی‌شود، اما برخی از مراجع میهمان در یک شب را هم نانخور شمرده و چنانچه قبل از غروب، وارد منزل صاحبخانه شده باشد، زکات فطره وی را بر عهده صاحب‌خانه می‌دانند.بخش احکام شهر سوال بر بال اندیشه ها

ادا
انواع عقود اسلامی ⚛️ عقود اسلامی در اسلام به قالب‌های تعیین شده برای روابط حقوقی افراد می‌پردازد. گرچه برخی فقها قرار داد میان افراد را منحصر به همین موارد دانسته‌اند، اما اکثریت فقها معتقدند که خارج از این چهارچوب نیز افراد می‌توانند به انعقاد قرار داد بپردازند. قانون مدنی ایران به تبعیت از دیدگاه دوم در ماده ۱۰ خود هر قراردادی را که مخالف صریح قانون نباشد معتبر دانسته‌است.بانک‌ها در بانکداری اسلامی به طور مجاز به مردم تسهیلات مالی
صدیقه وسمقی ‌می‌نویسد:
«زکات بر اساس آیات
متعدد قرآن واجب است و تأکید فراوانی بر آن شده است. زکات پرداخت بخشی از مال از
سوی شخص متمول به افراد فقیر و درمانده است. شرایط زندگی، گذر زمان و تحولات
اجتماعی نمی‌تواند در ماهیت این عبادت تأثیر بگذارد. پرداخت زکات در هر جامعه و
عصری از سوی ثروتمند به فقیر کاری انسانی و پسندیده و عقلانی است.
در قرآن به اصل
پرداخت زکات و صفات افراد مستحق دریافت زکات اشاره شده است. اما اینکه زکات به چه
اموالی تعلق می‌
اقطاب فرقه صوفیه گنابادی از به کار بردن لفظ مجتهد پرهیز می نمودند و رجوع به فقها و مجتهدین را به معنای رجوع به طاغوت بر می شمارند!



رهپویان هدایت: آقای ملاعلی گنابادی یکی از اقطاب  نامی
این فرقه، مراجعه به فقیه جامع الشرایط را که یک اصل مسلم عقلی و نقلی شیعی می
باشد را انکار کرده و حکم فقها عظیم الشان را به عنوان حکم طاغوت می داند.

وی مراجعت وکسب تکلیف از مجتهدین و مراجع تقلید
را  به شدت نفی می کند و این درحالی است که صوفیه وقتی به بیان حدود
ا
در این متن چند پرسش پربسامد در موضوع حجاب را ابتدا بررسی کرده و سپس به
یک راه حل اجمالی می پردازیم. طبیعی است که همه شبهات منحصر به این موارد
نیست. آیا حجاب واجب است؟ قریب
به اتفاق فقها حجاب را جزء ضروریات دین می دانند. آیه "قل للمومنات
یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسرین مانند طبرسی و علامه طباطبائی و مکارم
شیرازی و...با این شان نزول است که چون زنان پیراهنی می پوشیدند که
گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری راطوری ببندند
که
دانلود کتاب ره افسانه
 
بروج – کتاب ره افسانه با ویراست جدید و اضافات
در این مجموعه علاوه بر ویراست مطالب گذشته، نقد حدیث وصیت و هفده پیوست دیگر نیز اضافه شده است.
در این مجموعه مطالبی در اثبات سید نبودن احمد بصری، نقد حدیث وصیت و استفاده از آن توسط شیخیه و علیرضا پیغان، لزوم تکلم مدعی امامت به زبان های مختلف، نقد روایت های به کار گرفته شده در مذمت فقها، تناقضات فقهی احمد اسماعیل و موارد دیگر ذکر گردیده است.
 
دانلود کتاب
تلبیس ابلیس کتابی به عربی در ردّ و نقد
اصحاب عقاید و طوایف مختلف از جمله فیلسوفان و صوفیان ، تألیف ابوالفرج ابن
جوزی عالم و واعظ حنبلی قرن ششم می‌باشد.
این کتاب به تعبیر مؤلف درباره انواع محرّمات و بدعت های ناشی از وسوسه های شیطانی است.
ابن
جوزی در این اثر، با بحث جدلی به بسیاری از طوایف و فرق ، از جمله خوارج ،
شیعیان (به قول او روافض )، فلاسفه، متکلمان ، باطنیان و به ویژه صوفیه،
تاخته و حتی برخی محدّثان و فقها را، به سبب طرفداری از آنچه او ب
✅ شما ولایت فقیه را
امری نوپدید دانسته و می‌فرمایید:

«تعبیر ولایت فقیه
تعبیری جدید و مرتبط با سده‌های اخیر  است»

✅ اولاً:  فهم شما از فقه و فقاهت اشتباه است، چرا که گمان نموده‌اید لازمه‌ی حجیت
امری در فقه این است که از ابتدای تاریخ فقاهت، آن مطلب در کتب فقها وجود داشته
باشد؛ 
و شاید توجه ندارید که لازمه این تصور سدّ باب اجتهاد و فقاهت است؛

فقها از ۴ منبع: "کتاب، سنت، عقل و اجماع" با توجه به قواعد مشخص و مسائل پش‌آمد، احکام دین را
استنبا
واژه «اجتهاد» در لغت به معنی نهایت تلاش و کوشش در انجام هر کاری است. بیشترین استعمال این کلمه در علم فقه و اصول می باشد. «اجتهاد» در اصطلاح فقها و اصولیین به معنای «تمام توان خود را در راه بدست آوردن حکم شرعى مبذول داشتن» است.

سید ابوالحسن اصفهانی در معنی اجتهاد می گوید : اجتهاد به کاربردن
تلاش و کوشش خویش در راه به دست آوردن احکام شرعی از راه ها و منابعی که
نزد فقیهان اسلام، معمول و متعارف است.
و شهید مطهری (ره) در این باره می گوید: اجتهاد به م
گوشت دریایی
همانطور که می دانید گوشت انواع مختلفی دارد که شامل گوشت قرمز، گوشت سفید یا همان طیور و گوشت دریایی که گوشت انواع ماهی ها و میگو در این دسته قرار می گیرد. گوشت ماهی نسبت به سایر گوشت ها از ارزش‌ غذایی بالاتری برخوردار است.برای خرید دام زنده چه آبزی و چه خشکی زی باشد باید حتما به فروشنده اعتماد کامل داشته باشید. اگر قصد خرید دام زنده دارید و مرکز قابل اعتمادی نمی شناسید دام سپید بهترین انتخاب شماست و برای بررسی قیمت دام زنده حتم
شهر سوال ـ فتواى فقها و مراجع عظام در مورد موسیقى این است که: موسیقى هاى
مستجهن و مهیج شهوت و مناسب با مجالس لهو و لعب و عیاشى حرام است ، ولى
موسیقى هاى عادى که انسان را از حالت عادى خارج نمى کند اشکالى ندارد.
بخش فلسفه احکام شهر سوال بر بال اندیشه ها
ادامه مطلب
کتاب راهنمای متون فقه 3 - شهادت، قضا، میراث، وصیت - بر اساس کتاب تحریر الروضه - رشته حقوق پیام نور ورودی های 95 به بعد- pdf
 
دانلود فایل
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
متون فقه 3 - اعضای هیات علمی دانشگاه الزهراstaff.alzahra.ac.ir › متونفقه3 › tabid › Defaultسوابق آموزشی · تحصیلات · سوابق تدریس · دوره ... متون فقه 3 درس نظری 2 واحدی. هدف: آشنا ساختن دانشجویان با متون فقه اسلامی، فتائای فقها و اصطلاحات فقهی و شناخت فقه اسلامی. سرفصل دروس: متون مربوط به ارث و وصیت. Copyright [1394] by Alzahra ...
واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است. واجب بودن حجاب از نظر قرآن، گفتار پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است. در قرآن، حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد. اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن، بیش از ده آیه در قرآن وجود دارد. چهار آیه ای که بر وجوب حجاب برای زنان دلالت دارد عبارتند از آیه: 30 سوره نور، 59، 33 و 23 سوره احزاب، «وَ قُلْ لِلْمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصار
ابو سعید غانم هندی  گوید من در یکی از شهرهای هندوستان که بکشمیر داخله    گویا در ان زمان شهر کشمبر دو قسمت  بوده  که یک قسمت ان را داخله  میگفتند  معروفست بودم و رفقایی که کرسی نشین دست راست سلطان بودند انها 40 مرد بودند  همگی چهار کتاب  معروف تورات  انجیل  و زبور  وصحف ابراهیم  را مطالعه میکردند من و انها میان مردم قضاوت میکردیم و مسایل دینشانرا بانها تعلیم نموده راجع بحلال و حرامشان فتوای میدادیم و خود سلطان و مردم دیگر در ابن امور بما رو
شهر سوال - علم فقه، علمی مبتنی بر نقل است. یعنی فقیه باید با استناد به آیات قرآنی و
سنت نظر اسلام در امور مختلف را کشف و اعلام کند. و به هیچ عنوان حق
ندارند که امیال بشری را در بیان احکام دخالت دهد. حتی پیامبر (ص) نیز
وظیفه اش ابلاغ خواسته های الهی بوده است و حق تغییر دادن احکام الهی از
جانب خود را نداشته است.بخش سایر مسائل شهر سوال بر بال اندیشه ها
ادامه مطلب
مومنین می توانند این کتاب را از طریق ایمیل نگارنده دریافت کنند.
ان شاء الله در صورت صلاحدید آنرا بصورت عمومی منتشر خواهم کرد
تا مردم وضعیت بافته های یک عده صوفی مسلک بیسواد و بی ریشه را ملاحظه کنند.
البته قبلا از سوی علما و فقها به انحرفات این فرقه ضاله
که بعضا خود را به مذهب تشیع منتسب می کنند هشدار داده شده چنانکه در روایات بسیار و صحیحه نیز آمده است...
کار به جایی رسیده که یک <جوجه صوفی جاهل> انتساب کتاب ارزشمند حدیقه الشیعه مرحوم مقدس ا
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی : ورد نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت   ) تعداد صفحه : 17 صفحه مقدمه ولایت تدبیری یکی از مهم ترین مفاهیم سیاسی در فقه سیاسی شیعه است که حدود و ثغور جمهوری را در حکومت جمهوری اسلامی تعیین می‌کند. از این رو به نظر می‌رسد رابطه منطقی و تعاملی بین ولایت فقها و جمهوری اسلامی، مهم‌ترین مساله نظری در ساحت اندیشه سیاسی در 2 دهه اخیر تاریخ ایران بوده باشد. در این مقاله به بررسی چیستی مفهوم ولایت، ولای
اونایی که اینستاگرامم را دنبال می‌کنند می دونند که چند روز پیش توی همایشی دانشگاهی درباره‌ی حمایت کیفری از قربانیان جرایم جنسی شرکت کردم. از اون جایی که واسم خیلی مفید بود گفتم که تلاش می‌کنم تا جایی که حافظه‌ام و یادداشت‌های کم و شلخته‌ام یاری ‌می‌کنند بخش‌هایی از این همایش را اینجا و تو اینستاگرام در چهار پست به اشتراک بگذارم.
چهار سخنران داشتیم: یک عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی حقوق، یک عضو هیئت علمی گروه حقوق، یک دادیار دادسرای ع
نگارنده:‌ جناب آقای سعید نجفی نژاد
دانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه آزاد نجف‌آباد.
چکیده
در آستانه غیبت دوازدهمین امام شیعیان امامیه، سخت‌گیری‌های فوق‌العاده‌ای از سوی عباسیان برای شیعیان اعمال می‌شده است. در این شرایط، یکی از مهم‌ترین اقدامات امام هادی علیه السلام، زمینه‌سازی برای غیبت حضرت مهدی عجل الله فرجه بوده است. روایات فراوانی از پیامبر صلوات الله علیه و امامان پیش از امام هادی علیه السلام در مورد غیبت امام دوازدهم نقل ش
✅ دعوایی که شاید زیاد شنیده باشیم و
بعد از انقلاب، کتاب‌های زیادی در لَه و علیه آن نوشته شده است، موضوع "نو پدید
بودن یا نبودن" بحث ولایت فقیه است.
✅ طرفداران ولایت فقیه در اثبات
"مطرح بودن بحث ولایت فقیه از زمان اهل بیت (علیهم السلام)" و مخالفان
در انکار آن و اثبات "محدود بودن ولایت فقها قبل از مرحوم نراقی به اموری بسیط
و ساده" سخن بسیار گفته‌اند و کتاب‌ها نوشته‌اند.
✅ اما باید گفت هر دو گروه حظی از حقیقت
را می‌گویند و آن اینکه:
اصل بحث ولای
 
 
وجود اراده در نکاح یا دیگر قراردادها به تنهایی کافی برای تحقق قرارداد نیست، بلکه اراده باید بیان و اظهار شود. مساله قابل توجه نحوه اعلان اراده در نکاح است. علاوه بر این موضوعاتی از قبیل، کفایت یا عدم کفایت نوشته در نکاح، عربی بودن صیغه نکاح، ماضی بودن آن، تقدم ایجاب و قبول و توالی آنها، جایگاه قانونی و شرایط تنظیم سند رسمی برای ازدواج از جمله نکات درخور توجهی است که در این موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت. در نکاح مانند سایر قراردا
✅ یکی از سؤال‌هایی که هر سال در ایام عزاداری اباعبدالله، مورد توجه قرار می‌گیرد، تمایزات عزاداری صحیح و شایسته با عزاداری باطل و ناشایست است.
 
✅ آنچه عمده فقها در شرایط عزاداری مطرح نموده‌اند یکی "وهن مذهب نبودن" است و دیگری "وارد نشدن آسیب معتنا به" و ضرر جدی به بدن است.
یعنی ممکن است در هر مکان و فرهنگی، مردم به نوعی در مصیبت خود عزاداری کنند، یک جا به سر و سینه خود بزنند، یک جا سنگ برهم بکوبند، یک جا خود را کاه وگلی کنند و...
هر آنچه مردم د
سید مصطفی محقق
داماد می‌گوید:
«مطالعه در
آیات و روایات کاملاً نشان می‌دهد که منظور از مهاجرت نقل مکان از سرزمینی به
سرزمین دیگر و اقامت در آنجاست، بدون قصد بازگشت. ولی در هیچ‌ کدام از این آیات ]نساء: 97 ــ 100؛
عنکبوت: 56؛ حج: 58؛ نحل: 41 ــ 42[ و روایات سرزمین مبدا و منتهی به وصفی
نظیر سرزمین کفر و یا اسلام توصیف نگردیده و برای حکم وجوب و مطلوبیت مهاجرت دو
عنصر مشخص بیان شده است ... » (محقق داماد، 1394: 129) «مسلمان در هر سرزمینی که
مورد ظلم و استضعاف قرار د
لینک دانلود و توضیحات بیشتر در ادامه مطلب
الف: تعریف اقرار :
از لحاظ لغوی، اقرار مصدر و از واژه قرار گرفته شده و در فرهنگهای مختلف معانی متعددی برای آن شناخته اند، از جمله اعتراق به حق، کسی را در مکانی ابقائ کردنریال سخنی را به روشنی بیان کردن، چیزی را در کاری استوار کردن بکار رفته است، ذکر این نکته نیز لازم استکه اقرار بیشتر در امور حقوقی به کار می رود و در مسایل جزایی بیشتر از واژه اعتراف استفاده می گردد، تعریفی نیز که فقها از اقرار کرده ان
بعد از شیوع ازدواج سفید در ایران، برخی نویسندگان تلاش کردند که ازدواج سفید را از مصادیق عقد نکاح معاطاتی بدانند. عقدی که بدون لفظ ویژه‌اش یعنی «انکحت» باشد اما با نوشتن یا گفتن یا اشاره یا هر طور دیگر به روشنی دلالت بر انجام ازدواج کند.اگرچه الفاظ خاص آن گفته نمیشود، اما محتوای آن موجود است.
 
فارغ از اینکه حقوق موضوعه ایران نکاح معاطاتی را نپذیرفته و برخی فقها نیز این نکاح را صحیح نمیدانند، آیا واقعا ازدواج سفید همان نکاح معاطاتی است؟
اول
بسم الله الرحمن الرحیم المص:می‌بینم*
*نوجوانی به سان سرو بلند-رستمش بنده وار می‌بینم*
*در امور شهی است بی تدبیر-لیکنش بخت یار می‌بینم*
[خود محمد رضا پهلوی نیز معتقد بود که در کار پایداری سلطنتش، علیرغم حوادث سهمگین که می‌توانست طومار حکومت او را در هم بپیچد، همواره بخت یار او بوده تا جایی که مدعی بود که خداوند حامی اوست]
*بس فرومایگان بی حاصل-حامل کار و بار می‌بینم*
*مذهب و دین ضعیف می‌یابم-مُبتدع افتخارمی‌بینم*
*ظلم پنهان، خیانت و تزویر-بر
 
   
پرسش:
طبق نظر بعضی از مراجع اگر دختری 30 سال داشت می تواند بدون اذن پدر عقد کند. آیا این حکم یک دلیل علمی دارد؟ چرا سن 30 را ملاک قرار داده اند؟
چرا پسر در نوجوانی هم می تواند بدون اذن ولی ازدواج کند، اما یک خانم باید بالای 30 سال باشد؟یعنی عقل و کمالات یه پسر 14 ساله بیشتر از زن 25 ساله هست؟
 
 
پاسخ:
روایت خاصی در مورد تعیین سن برای عدم نیاز به اذن پدر یافت نشد، روایات دو دسته هستند، برخی برای دختر استقلال قائل هستند، و برخی تا زمان دوشیزه بودن
 
 عبارت است از :- ازدواج با محارم غیر از زن پدر، حلال مى باشد . (یعنى با حکم بر حرمت ازدواج با زن پدر، ازدواج با خواهر و دختر و عمه و خاله و دیگران حلال مى گردد! )- معاملات ربوى آزاد و حلال است.- تمام اشیاء حتى خون، سگ، خوک، بول و... پاک است.- حجاب زنان ملغى مى باشد.- دخالت در سیاست ممنوع مى باشد.در بررسى عقاید، احکام و تاریخ بهائیت به روشنى معلوم مى گردد که استعمار براساس برنامه و طرح از پیش تعیین شده اى، به مرور و در مراحل مختلف، به منسوخ اعلام نمودن
هر روز یک مساله
✅ مساله 8.
اگر کسی برای روزه نگرفتن عذر شرعی دارد؛ مانند این‌که مسافر است و یا بیماری‌ای دارد که روزه گرفتن به او ضرر می‌رساند، در این صورت اگر چه روزه بر او واجب نیست، اما نباید در انظار عمومی روزه‌خواری کند.
◀️ زیرا روزه خواری در ملأ عام و در انظار عمومی (تظاهر به روزه خواری) جُرم است و از نظر شرعی مجازات دارد و مجازات آن تعزیر است.
میزان تعزیر در روزه خواری برای بار اول و  دوم 25 ضربه شلاق است و البته به نظر عده ای از فقها، ان
اگر در امر طلاق پشیمان شده اید ومیخواهید به همسر خود رجوع کنید باید در این باره کامل بدانید وقوانین مربوط به آن واثراتش را آگاه باشید پس به سایت چطور بروید ومفصلا در این باره بخوانید
ما هم این مطلب را در این بلاگ با شما به اشتراک گذاشته ایم
رجوع چیست و چه آثاری دارد؟
مراد از حق رجوع در طلاق رجعی آن است که مرد می‌­تواند در مدت عده بدون آنکه نیاز به عقد مجدد باشد با هر لفظ یا عملی به همسر خود بفهماند که او را مجددا به همسری خود پذیرفته ­است مشروط
رشاء
تعریف لغوی رشاء: رشاء مشتق از رشوه به معنی رشوه دادن است، برخی رشاء را به فتح و به معنی اعطای رشوه و به کسر (ر) بمعنی دلو معنی کرده­اند، با بررسی مجموع نظرات فقها و حقوقدانان رشاء به معنی رشوه دادن است. بنابراین رشاء در واقع بخشی از رشوه بوده و رابطه آن با رشوه عموم و خصوص من وجه است. راشی هم اسم فاعل رشاء است و رشوه دهنده معنی می­گردد.[1] و به آنچه به کسی بدهند تا کاری برخلاف وظیفه خود انجام بدهد یا حق کسی را ضایع و باطل کند گویند.[2] در ادبیا
اهم این مذاهب عبارتند از:[1]
1) مکتب حنفی: مکتب ابوحنیفه، نعمان بن ثابت (150-80 هـ ) که به «مذهب حنفی» مشهور است. او در کوفه به دنیا آمده و نزد تابعین و همچنین نزد امام صادق; دانش آموخت و سپس منصب تدریس و افتاء را در کوفه عهده­دار شد.
منصور عباسی از او برای پذیرش پست قضاوت دعوت نموده ولی او نپذیرفته و سرانجام به فرمان خلیفه تا زمان مرگ در زندان محبوس بود. او در فقه و فرائض، به اجتهاد پرداخته و به قیاس و رأی خویش عمل می­کرد. کتابهای «فقه اکبر» و «مسند اب
پرسش:
قول مشهور فقها در تعریف اجماع چیست؟ آیا اجماع مورد قبول تمامی فقهای گذشته و حال شیعه بوده است؟
ادله قرآنی و روایی بر حجیت اجماع به عنوان یک روش در استنباط احکام چیست و در چه شرایطی و چگونه برای استنباط احکام استفاده می شود؟ آیا ممکن است فقیه صرفا از طریق اجماع به سنت معصومین پی ببرد و فتوا بدهد؟
 
 
پاسخ:
منابع استنباط احکام و نسبت آن با اجماع:
قرآن ثقل اکبر است و روایات و عقل شارح آن هستند. اجماع نیز از آن جهت مورد اعتناست که احتمال دارد
برای جبران بعضی از اشتباهاتی که در نماز رخ می دهد دو سجده به جا آورده می شود که سَجده سَهو گفته می شود. سجده سهو بایستی بلافاصله بعد از سلام نماز انجام شود و پس از سجده دوم آن لازم است سلام و تشهد بجا آورده شود. ناگفته نماند ذکر سجده سهو متفاوت از سجده های دیگر نماز می باشد.
در بین فقها درباره اینکه چه چیزهایی باعث واجب شدن سجده سهو می شود اختلاف نظر وجود دارد. فراموش کردن یک سجده ، حرف زدن غیر عمدی در نماز و گفتن غیر عمدی سلام نماز در زمانی که نب
اهل سنت اعتقاد به خلافت پس از پیامبر اکرم دارند به گونه ای که عقیده دارند پیامبر قبل از مرگ برای خود جانشینی انتخاب نکرده است و لذا خلیفه توسط مردم با بیعت همگانی و یا رای گیری در جایی که بیعت همگانی به خاطر کثرت بیعت کننده امکان پذیر نیست منتصب میشود. خلیفه با توجه به رای مردم انتخاب میشود و نیازی نیست عالِم به مقررات دینی باشد و همین که اکثریت جامعه وی را به عنوان حاکم انتخاب کنند؛ حاکم می شود  و چنانچه مردم از حاکم روی گردانند حاکم مقبولی
هدف اصلی این تحقیق، تبیین و شناسایی ماهیت اموال اعتباری ( پول و سهام شرکتها) و ماهیت و راهکارهای رهن اینگونه اموال است. و اهداف دیگر آن نیز عبارتند از ،تبیین ماهیت موضوع رهن به منظور گسترش حوزه اموال قابل رهن،و همچنین جلب توجه قانونگذار به تدوین ضوابط و مقررات خاص مربوط به رهن اموال اعتباری است.
سوالات تحقیق
حال با عنایت به مسائل بیان شده پرسش اصلی در این تحقیق به این صورت مطرح می گردد: ماهیت حقوقی رهن اموال اعتباری( پول و سهام شرکتها) چیست؟ و
فقهاء قاعده ای دارند به نام «اصالة الحل» ، یعنی همه چیز حلال است مگر اینکه حرمتش ثابت شود. بسیاری از فقها برای اثبات مطلوبشان به آیه ی ! «احلّ لکم ما فی الارض جمیعاً» استناد می کنند. اما چنین آیه ای در قرآن وجود ندارد !!!
مثلا فقیه نامدار ، آغا ضیاء الدین عراقی در کتاب (نهایة الافکار) می نویسد : «زمانی که بین دو روایت تعارض از نوع تباین کلی باشد مثلا روایتی گوشت الاغ را حلال و روایتی دیگر گوشت الاغ را حرام بداند ، روایتی که گوشت الاغ را حلال می دان
 
پاورپوینت عقد جعاله چیست
پاورپوینت عقد جعاله چیست شامل 27 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد و برای دانشجویان حقوق کاربرد دارد .
مشخصات فایل

تعداد صفحات
27

حجم
4098 کیلوبایت

فرمت فایل اصلی
pptx

دسته بندی
فقه و حقوق اسلامی

توضیحات کامل
پاورپوینت عقد جعاله چیست
 
پاورپوینت عقد جعاله چیست شامل 27 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل وی
هیچ گاه به هوش نیاید. وقوع این نوع زیان‌ها به رغم پیشرفت علوم پزشکی بسیار متداول است. این به دلیل طبیعت اعمال جراحی است که با بدن انسان که از حساسیت زیادی برخوردار است، مرتبط است. بر این اساس پزشک متعهد است مراقبت نماید در جریان معالجه زیان جدیدی به بیمار وارد نشود. مسئولیت پزشک نسبت به این نوع زیان‌ها نیز مطرح است و هرگاه از مسئولیت پزشک به طور مطلق صحبت می‌شود منظور مسئولیت او نسبت به این نوع زیان‌هاست. به عبارتی منظور از ضمان طبیب که در ف
Dr.Ahmad Farokhi Hajiabad, [۱۲.۰۸.۱۹ ۰۹:۱۱][In reply to Akbar Lashgari]سپاس   این کلمه اظهار اگر نوشته اش پیش رو نباشد معنای دیگری دارد , اگرچه در بعضی متون ازهار را اظهار هم دیده ام . مطالبات مدنی در سکوت مطالبه نیست و به مطلوب نمیرسد . میدانم که جواد خان ترکمن هم ترک ما و من نمی کند , و امروز کدام حمل و نقلی در زندان نیست .  زندانی به وسعت یک شهر , زندانی به وسعت یک استان , زندانی به وسعت یک کشور , زندگی به وسعت یک جهان .  گاهی به لژ نشینان اوین قبطه میخورم .   کدام جرم را سر
آل کیا سلسله ای از حاکمان شیعه عمدتا زیدی مذهب بودند که در فاصله زمانی ۷۶۳ تا ۱۰۰۴ هجری قمری بر بخش های وسیعی از مناطق شمالی ایران (غرب مازندران و شرق گیلان کنونی) حکومت می کردند.سیدعلی کیا سر سلسه این خاندان که در فاصله سالهای۷۶۳ تا ۷۹۱ هجری قمری بر این مناطق حکومت می کرد، در پاسخ به حاکم مستکبر و قدرتمند زمانه خود تیمور ( ۷۱۵–۷۸۳ هجری قمری) که قصد حمله و تسخیر قلمروی آنان را داشت نامه ای نگاشته که نمونه ای از #مقاومت و #استکبار_ستیزی شیعیان و
یکی از سؤال‌هایی که هر سال در ایام عزاداری اباعبدالله، مورد توجه قرار می‌گیرد، تمایزات عزاداری صحیح و شایسته با عزاداری باطل و ناشایست است.
 
آنچه عمده فقها در شرایط عزاداری مطرح نموده‌اند یکی "وهن مذهب نبودن" است و دیگری "وارد نشدن آسیب معتنا به" و ضرر جدی به بدن است.
یعنی ممکن است در هر مکان و فرهنگی، مردم به نوعی در مصیبت خود عزاداری کنند، یک جا به سر و سینه خود بزنند، یک جا سنگ برهم بکوبند، یک جا خود را کاه وگلی کنند و...
هر آنچه مردم در فره
پایان نامه درباره یتیم
پایان نامه درباره یتیم
یتیم در اصطلاح حقوق دانان در کتب حقوقی از واژه یتیم، صحبتی نشده، اما درباره لفظ «صغیر» که فراتر از آن است نوشته اند صغیر کسی است که تحت ولایت پدر یا جد پدری یا وصی و یا قیم باشد و از نظر سن به نمو جسمی و روحی لازم برای زندگی اجتماعی نرسیده باشد. در قانون مدنی دوران صغیری از زمان تولد شروع می شود و به هجده سال خاتمه می یابد و در طول این مدت او در حکم غیر رشید است و کسی که به سن مزبور برسد، او را بالغ می
کتاب

اولین و مهمترین وسیله فهم و استنباط احکام الهی، کتاب خدا «قرآن»
است: «ونزلنا علیک الکتب تبینا لکل شیء و هدی و رحمة و بشری للمسلمین؛ (و
ای پیامبر!) بر تو کتابی نازل کرده‌ایم که بیان‌کننده هر چیز و مایه هدایت
و رحمت و بشارت برای مسلمانان است».
(سوره نحل آیه 89.)
به طور نمونه فقها و مجتهدین از آیه زیر حکم «خمس» را استخراج
می‌نمایند: «واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی
و الیتمی و المسکین و ابن السبیل...؛ و بدانید هر
مفهوم کودک
برای آشنایی صحیح و دقیق هر موضوعی، شناخت و بررسی ارکان آن ضروری و لازم است، بر همین اساس، برای شناخت جامع و دقیق نسبت به مقوله کودک آزاری شناخت مفهوم کودک و مصادیق آن ضروری می باشد، بنابراین از آنجایی که کودکان بخشی از اعضای هر جامعه بشری می باشند معیارهای شناخت کودک در جوامع و کشورهای مختلف متفاوت بوده و با توجه به آداب و رسوم ، اعتقادات مذهبی و مبانی اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و شرایط جغرافیایی ، تعاریف و معیارهای مختلفی برای شن
امروزه گاه عرف و اخلاق اجتماعی بر نظریات فقها و مراجع عظام شیعه تأثیر می‌گذارد و آنان را به اقتضای ماهیت فقه پویای شــیعه با تغییرات زمانه و البته بر پایه اصول و مبانی فقه مبین اســلامی، همراه و همســاز می‌کند و منجر به صدور فتاوای نوین فقهی می‌گردد. قتل همســر به دســت مرد یا زن و تفاوت در شیوه قصاص و دیه زنان و مردان نیز از جمله مقولاتی است که از منظر فقه اســلامی پنهان نمانده و در باب آن احکام بســیاری موجود است که بعضاً از یک سو محل اختل
آیت‌الله حیدری:
«در اینکه مردان و زنان از نظر تکوینی و وجودی ــ چه در بُعد جسمی، چه در بُعد روحی و روان‌شناختی، و چه از جهت دستگاه‌های ادراکی و معرفت‌شناختی ــ به گونه‌ای متفاوت خلق شده‌اند تردیدی نیست، اگرچه این تفاوت بارِ ارزشی ندارد تا بهانۀ برتری و شرافت مردان بر زنان یا بالعکس شود.
این اختلاف در خلقت تا حدودی و در برخی زمینه‌ها باعث تفاوت مرد و زن در فهم، برداشت و قرائت آنها در موضوعات گوناگون ــ به ویژه در مواجهه با نصوص دینی ــ می
اهل سنت اعتقاد به خلافت پس از پیامبر اکرم دارند به گونه ای که عقیده دارند پیامبر قبل از مرگ برای خود جانشینی انتخاب نکرده است و لذا خلیفه توسط مردم با بیعت همگانی و یا رای گیری در جایی که بیعت همگانی به خاطر کثرت بیعت کننده امکان پذیر نیست منتصب میشود. خلیفه با توجه به رای مردم انتخاب میشود و نیازی نیست عالِم به مقررات دینی باشد و همین که اکثریت جامعه وی را به عنوان حاکم انتخاب کنند مطابق آیه ی شوری( مستند اهل سنت برای خلافت) حاکم می شود  و چن
گفتار اول: دیدگاه فقها 64
گفتار دوم: دیدگاه حقوق دانان 68
بند اول: طلاق رجعی 68
الف: دلایل قائلین به رجعی بودن طلاق قضایی 69
ب: رأی شعبه 33 دیوان عالی کشور 69
بند دوم: طلاق بائن مشروط 70
بند سوم: رجعی مشروط 71
الف: دیدگاه حقوق دانان 71
ب: ایرادات وارد شده بر نظریه رجعی مشروط 72
بند چهارم: مختار بودن دادگاه در انتخاب نوع طلاق 73
بند پنجم: طلاق بائن 73
الف: دلایل قائلین به بائن بودن طلاق قضایی 74
ب: نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه 75
ج: نظریه کمیسیون بررسی امور حقوقی و
 
یکی از اشکالات جامعه ما نگاه کاریکاتوری به مقوله دین و احکام شرعی است. گاهی برخی مسلمات دینی نادیده گرفته میشود و برخی مسائل فرعی چنان پررنگ میشوند که گویی جزو اصول دین هستند. 
 
از جمله آن مواردی که علیرغم گستردگی ابتلاء، حتی بسیاری از متدینین و متشرعین ما هم نمیدانند، وجوب زندگی مشترک زوجین پس از طلاق و در دوران عده است. زن جز در موارد ضروری نباید از خانه مشترک خارج شود و شوهر نیز جز در حالتی که زن مرتکب فاحشه مبیّنه شود حق ندارد زن را از خ
خودارضایی یکی از انحرافات جنسی است که به صورت نوعی کسب لذت جنسی به دست خود شخص صورت می گیرد و معمولاً منجر به ارگاسم می شود . در واقع ارضا شدن به صورت غیر عادی از طریق تحریک خیالی و مجازی توسط فیلم ، عکس ، فیلم ، شخصیت و انجام رابطه جنسی خیالی در ذهن را خود ارضایی می نامند .
یکی از مشکلات جوانان در ایران به علت عدم دسترسی به جنس مخالف و میل جنسی در آن ها مسئله خودارضایی است عوارض خودارضایی هم در دختران و هم پسران دیده می شود . استمنا در دین اسلام ح
خیلی از مشکلات تک همسری و یا تعدد  وقتی به احکام واقف و راضی (مثل ایه ۶۵ سوره نساء)  باشیم رفع می شه
خانمی دومی بودند که از زندگی شون خیلی ناراضی بودند ... مرتب از اذیت همتای اول و بی عدالتی همسر گلایه داشتند.از اینکه همیشه با همسر اول می ره مسافرت و بعد از برگشت برای من اون شبها رو جبران نمی کنه 
اینکه هر چهار  شب یه شب میاد پیشم و... . اینجور موارد موجب شده بود خانم به آقا گلایه کنه و زندگی شون پر تنش بشه و سر هر جیزی با هم بحث داشته باشند
اگر ما به
شرط ضمانت در اجاره
اجاره در لغت به معنای مزد، اجرت و پاداش عمل است و در ماده 466
قانون مدنی آمده است «اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین
مستأجره می‏شود. اجاره‌دهنده را موجر، اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین
مستأجره گویند.» رهن نیز در لغت به معنای ثبوت، دوام و حبس است و در اصطلاح عبارت
است از وثیقه دین که به موجب آن مدیون در مقابل دینی که برعهده او است مالی را به
عنوان وثیقه به داین می‏دهد تا در صورت عدم وصول دین، حق ا
شرط ضمانت در اجاره
اجاره در لغت به معنای مزد، اجرت و پاداش عمل است و در ماده 466
قانون مدنی آمده است «اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین
مستأجره می‏شود. اجاره‌دهنده را موجر، اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین
مستأجره گویند.» رهن نیز در لغت به معنای ثبوت، دوام و حبس است و در اصطلاح عبارت
است از وثیقه دین که به موجب آن مدیون در مقابل دینی که برعهده او است مالی را به
عنوان وثیقه به داین می‏دهد تا در صورت عدم وصول دین، حق ا
اخذ برائت
قانونگذار ایران، اخذ برائت را رافع مسئولیت پزشکی می‏داند البته باید دانست که در این صورت مسئولیت مدنی برداشته می‌شود.
با وجودی که ماده‌ی ۶۰ قانون مجازات اسلامی در این موارد اطلاق دارد اما ماده‌ی ۵۹ به عنوان مقید عمل می‌کند و نشان می‏دهد که پزشک در صورت تقصیر، هرچند که برائت گرفته باشد، مسئول است و همان طور که در بحث ابراء گذشت، برائت دهنده بایددارای شرایط خاصی باشد و برائت باید از روی آگاهی واراده‌ی آزاد صورت گرفته باشد. در م
سنت
2- فعل معصوم:
اعمال و افعالی را که معصومین علیهم‌السلام انجام می‌داده‌اند اگر چه در سخنانشان نفرموده باشند «فعل معصوم» می‌نامند.
پس در مواردی که احکام و قوانین الهی در عمل و کردار معصوم متجلی
شده باشد، فقها و مجتهدین می‌توانند طبق شرایطش به آن استناد نمایند و بر
اساس آن فتوا دهند. مثلا انجام فعلی از سوی معصوم حداقل بر حرام نبودن آن دلالت دارد، چنان که ترک عملی از جانب ایشان حداقل دلیل بر واجب نبودن آن است.
به طور کلی هر عملی را که معصو
خعلی ها صدف رو میشناسن و خعلی ها ب خاطر بیوتی بلاگر بودن و لوازم ارایش و مدل ارایش و اینا فالوش نمیکنن و ب خاطر خودش دوسش دارن :) ☝ کلن ظاهرش و وایب و ایمپرشنی ک به ما میده خعلی خوبه.حالا صدف رفته مراسم pride ک برای LGBTQ+ هاست و یه پست ازش گزاشته( @sadaf_beauty_diery)... برید کامنت های زیر اون پست رو ببینین.
مردم چند دسته شدن. گروه اول ب تفکرات و عقایدشون برخورده و فحش و ناسزا و تهش یه بلاک و انفالو هم بهش میگن و میرن. ی سریا خعلی محترمانه و یا غیر محترمانه شروع می
خیلی از مشکلات تک همسری و یا تعدد  وقتی به احکام واقف و راضی (مثل ایه ۶۵ سوره نساء)  باشیم رفع می شه
خانمی دومی بودند که از زندگی شون خیلی ناراضی بودند ... مرتب از اذیت همتای اول و بی عدالتی همسر گلایه داشتند.
از اینکه همیشه با همسر اول می ره مسافرت و بعد از برگشت برای من اون شبها رو جبران نمی کنه 
اینکه هر چهار  شب یه شب میاد پیشم
و...
اینجور موارد موجب شده بود خانم به آقا گلایه کنه و زندگی شون پر تنش بشه و سر هر جیزی با هم بحث داشته باشند
اگر ما به ا
یا مُلَقِّن
( ای آمرزنده)
 
سلام :))
 
حس میکنم مدت های دورِ دور هست که ننوشتم!
از 2 آذر تا امروز که 22 آذره
 
 
تازگی دارم کتاب « آغازی بر یک پایان» شهید آوینی رو میخونم.
و چقدر این کتاب عالیه. چقدر دیدِ باز و جامع و جالبی داشتند. و چقدر روشنفکر!
ویکی پدیا روشنفکر رو اینجوری تعریف کرده :« صطلاحی است که در اصل به‌معنی تفکیک دو چیز از همدیگر است؛ به همین دلیل، به‌عنوان روح انتقادگرا و ممیز شناخته می‌شود. »
و منظور من از روشنفکر اینه. نه اون اصطلاحی ک
خعلی ها صدف رو میشناسن و خعلی ها ب خاطر بیوتی بلاگر بودن و لوازم ارایش و مدل ارایش و اینا فالوش نمیکنن و ب خاطر خودش دوسش دارن :) ☝ کلن ظاهرش و وایب و ایمپرشنی ک به ما میده خعلی خوبه.حالا صدف رفته مراسم pride ک برای LGBTQ+ هاست و یه پست ازش گزاشته( @sadaf_beauty_diery)... برید کامنت های زیر اون پست رو ببینین.
مردم چند دسته شدن. گروه اول ب تفکرات و عقایدشون برخورده و فحش و ناسزا و تهش یه بلاک و انفالو هم بهش میگن و میرن. ی سریا خعلی محترمانه و یا غیر محترمانه شروع می
2-3-2صدور گواهی خلاف واقع جهت ازدواج توسط پزشک 100
2-3-3 اشتغال غیر قانونی به امورپزشکی 100
2-3-4فریفتن بیمار 101
2-3-4-1شرائط تحقق جرم فریفتن بیمار 101
2-3-5افشای اسرار بیمار در حقوق ایران و فقه اسلامی 101
2-3-6تعریف سرطبی 103
2-3-6-1موارد مجاز در افشای سر در حقوق ایران 103
2-3-7-خود داری پزشک از کمک به مصدومین حادثه و رفع مخاطرات جانی مصوب 15/3/1354. 105
2-3-8جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراه کننده 106
2-3-9دادن نسخه ی رمز 107
2-3-10جرایم مجازاتهای جایگزین حبس در امور پزشکی 107
نتیجه گیری 1
معامله اعضاء بدن در حقوق ایران

تحولات صورت گرفته در زمینه اعضای بدن انسان به جهت افزایش
کمی و پیشرفت‏‌‌های کیفی آن مورد توجه قانون گذار قرار گرفته و نسبت به
وضع( ( قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها
مسلم شده است) ) و نیز آیین نامه اجرایی آن اقدام نموده است.فارغ از
موضوع اهدا عضو و علیرغم شیوع معاملات معوض غیر رسمی میان گیرندگان و
اعطاکنندگان اعضا بدن انسان، تاکنون قراردادهای مذکور مورد توجه قانونگذار
قرار نگ
1-12. مفاهیم کلیدی1-12-1 حقواژۀ حق در لغت به معناى ثبوت و ثابت[1] و ضدّ باطل آمده است.[2] راغب می گوید: اصل حقّ بمعنى مطابقت و موافقت است.[3] صاحب مجمع گوید: حقّ آنست که شى ء در موقع خود واقع شود.[4] سخن مجمع عبارت اخراى قول راغب است پس معناى حقّ مطابقت و وقوع شى ء در محل خویش است و آن در تمام مصادیق قابل تطبیق است. لغت نامه دهخدا معانى متعددى براى این واژه ذکر می کند ازجمله : راست کردن سخن، درست کردن وعده، یقین نمودن، ثابت شدن، غلبه کردن به حق، موجود ثابت
چکیده :با پیشرفت دانش بشری در زمینه بهداشت و علم پزشکی از یک طرف و به دنبال آن افزایش جمعیت کره زمین از طرف دیگر مسئله تامین غذا را بصورت یکی از اساسی ترین نیازهای روزمره کشورها در آورده است با توجه به زیر کشت رفتن زمینهای مناسب کشاورزی در اکثر کشورها از جمله ایران ضرورت تغییر روش های تولید برای افزایش بهره وری در واحد سطح امری اجتناب ناپذیر می باشد . در ایران اصلاحات ارضی برای زمین دار شدن کشاورزان بی زمین و افزایش درآمد زارعین به دنبال تغیی
1.     وضعیت مومنان در آخرالزمان
از پیامبر اکرم
(ص) در این باره سخنانی نقل شده است :
در آن زمان اشخاص
پست ، مقامشان بالا میرود و اشخاص شریف و نجیب مرتبه هایشان پست میگردد .
در آن زمان دل
مومن در درون او آب میشود همانگونه که نمک در آب حل میشود ، از جهت آنچه که از
منکرات و زشتی ها میبیند و نمیتواند آنها را تغییر دهد .
امام صادق (ع)
فرمودند : در آن زمان مومن قدرت بر نهی و انکار از زشتی ها را ندارد مگر با دل خود
و هرگونه خواری از مردم آن زمان به مومن میرس
مستند اجازه زن از شوهر و فلسفه آنرا تبیین کنید؟در
ابتدا باید به عنوان مقدمه[۱] ذکر گردد که خانواده محل خصوصی ترین و عاطفی
ترین چهره های زندگی است با حقوق و قانون و احکام آمرانه سازگار نیست و
اثر قوانین بدون اخلاق در ایجاد نظم در آن ناچیز است پس اگر در پی آن باشیم
که سنت ها و اخلاق را به دور افکنیم و قانون را جایگزین آن کنیم آنگاه است
که زن و شوهر چون دو مدعی در برابر هم ظاهر می شوند، زن در برابر ادارة
منزل از شوهر دست مزد می خواهد و بسان سایر م
حقیقت این است که لازمه­ی تکامل حقوق، وجود قواعدی انعطاف­پذیر است. جمود در نگاه به قواعد حقوقی موجب دست و پاگیر شدن آنها می­شود تا حلال مشکلات بودن. بحث تعدیل قراردادها که امروزه در قراردادهای بلند مدت مطرح بوده و در عین حال هنوز با دغدغه قانونی بودن یا نبودن همراه است، در جهت برابر ساختن تعهدات طرفین در قرارداد، به هر طریق ممکن، شروط اولیه قرارداد یا مفاد مورد تراضی آنان را مورد تغییر قرار می­دهد، یعنی درمانی مشکوک بر درد عدم پیش بینی است.
بسم الله
در شماره قبلی بیان کردیم که صوت در تلاوت قرآن نباید به نحو غنایی باشد، لذا ابتدا باید مفهوم غنا را کاملا تبیین نماییم

غناء چیست؟ 
تعریف غناء از دید فقها: و هو مدّ
الصوت المشتمل علی الترجیع المطرب.
یعنی کشیدن صدا به نحوی که دارای ترجیع (چهچهه) طرب آور باشد.
تعریف غنا در لغت: الصوت المشتمل
علی الترجیع المطرب أو ما یسمّی فی العرف غناء و إن لم یطرب، سواء کان فی شعر أو
قرآن أو غیرهما. (مجمع البحرین، ج1، ص321)
ترجیع الصوت تردیده فی الحلق کقراء
تعداد طلاق
درفقه امامی زوجه پس از سه بار طلاق عدی بر شوهر حرام موقت می‌شود. در  این مثال زوج زمانی می‌تواند با زوجه نکاح واقع نماید که زوجه با نحلل ازدواج نماید. و نیز پس از نه بار طلاق عدی (پس از هر سه طلاق یک محلل وجود دارد) بر زوج حرام موبد می‌شود. در این موضوع اختلافی نیست. دکتر محقق در این باره به تفصیل می‌گوید:
«… بر موضوع فوق اجماع فقهاى امامیّه محقّق است و نصوص بسیار زیادى از سوى معصومین (ع) در خصوص آن وارد گردیده؛ ولى باید توجّه داشت که
امروز قرار است تا به نقدی موشکفانه و روانشناسانه دربارۀ مهره‌های شطرنج بپردازیم. اول از شاه شروع کنیم که معلوم نیست توسطِ چه کسی منصوب به شاهی گشته آن هم با این نبوغش که فقط می‌تواند یک خانه این طرف و آن طرف برود در حالی که وزیری لایق‌تر در کنار او ایستاده و توانایی‌های بسیاری در جولان دهی‌ و کشت و کشتار دارد.
احتمالا شاهِ شطرنج هم لیستی رأی آورده و محمد خاتمی دستور تَکرارش را داده. یعنی به این اصلاح طلب‌های خائن رحم کنی می‌آیند و اسمِ یک
در«مجمع البحرین» آمده است: «هاء» در«توبه» هم برای تأنیث مصدر گفته شد، و هم برای وحدت، مثل «ضربهً» یعنی «یکبار ­زدن» (الطریحی، 1983، ص15)، اما «جوهری» در«صحاح»، «تاء» در توبه را «تاء وحدت» دانسته و به نقل از « اخفش» آورده است: «التوب» جمع «توبه» مثل«عوم و عومه» (الجوهری، 1990،ص91). مشتقات توبه، هم به تنهایی کاربرد دارند و هم با حرف جرّ استعمال  می شوند؛ هرگاه با حرف جر«الی» همراه شوند، همانند آیه «وَ إِن تَتوبا إِلیَ اللهِ فَقَد صَغَت قُلُوبَکُما
✅ در قسمت اول و دوم به این اشاره
کردم که نظریه ولایت فقها از عصر حضور ائمه معصومین (علیهم السلام) وجود داشت اما

روحانیت شیعه که در عصر صفویه تا
قاجاریه با رویکرد همکاری مثبت با حاکمان و استفاده از ظرفیت‌های بوجود آمده گام‌های
مهمی برای تدوین، تبلیغ و تحقق اسلام برداشت، پس از جنگ‌های ایران و روس و مشاهده
بی‌کفایتی‌های شاهان قاجار علی‌رغم حمایت‌های بی‌دریغ روحانیت و شکست در صحنه سیاسی
و نظامی، به مسأله ولایت فقیه بیشتر پرداخت؛



و از م
اگر من بجای مسوول  صدا سیما بودم یک شبکه 24 ساعته اختصاص می دم به پاسخ به شبهات دینی مردم در رابطه با کرونا و تمهیدات مربوط به آن! 
امام صادق(علیه‏ السلام) فرمودند: 
اِغْسِلُوا اَیْدیَکُمْ قَبْلَ الطَّعامِ وَ بَعْدَهُ فَاِنَّهُ یَنْفِی الْفَقْرَ وَ یَزیدُ فِی الْعُمُرِ؛ 
دست‏هایتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشویید، که فقر را می‏ بَرَد و بر عمر می‏ افزاید. 
محاسن ، ج 2، ص 202، ح 1594.
امام صادق (علیه ‏السلام) فرمودند: 
تَجَنَّـبُوا الْبَوایِقَ
 
دانلود تحقیق قاعده مایضمن
این محصول در قالب فایل word و در 86 صفحه تهیه و تنظیم شده است
مشخصات فایل

تعداد صفحات
86

حجم
5 کیلوبایت

فرمت فایل اصلی
doc

دسته بندی
فقه و حقوق اسلامی

توضیحات کامل
دانلود تحقیق قاعده مایضمن
 
این محصول در قالب فایل word و در 86 صفحه تهیه و تنظیم شده است
 
توجه :
 
شما می توانید با خرید این محصول فایل " قلق های پایان نامه نویسی (از عنوان تا دفاع)" را به عنوان هدیه دریافت نمایید.
عناوین :
بخش اولاهمیت قاعدهجایگاه قاعده «مایضمن
سخنرانی محسن رنانی در دانشگاه تربیت مدرس
 
رنسانسی در ایران بالاتر و بهتر از رنسانس اروپا ( رنسانس اروپا جدایی دین از سیاست بود ولی در رنسانس ایران جدایی ایمان از شریعت اتفاق افتاده که خیلی جلوتراز سکولاریسم اروپا است ).                                                                       
نکته‌های گزیده:
✅آیا انقلاب اسلامی یک باخت تاریخی را برای ما رقم زد، و یا یک فرصتی را هم ایجاد کرد؟ پاسخ من این است که بعد از انقلاب به طور ناخوا
10- جنبۀ نوآوری و جدید بودن تحقیق:
در این تحقیق به بررسی مسائل مستحدثه  و بررسی زوایای گوناگون موضوع از بُعد فقهی طبق آیات، روایت و آراء و اقوال فقها و بیان آنها پرداخته شده است. البته ممکن است این مسائل به صورت پراکنده و ضمنی در کتب دینی مورد اشاره قرار گرفته باشد.
الف: مفاهیم:
محتویات:
کلید واژه هاهنرویژگی های زن هنرمندبایدهای بازیگری زنفیلمسینماتئاتربازیگریکلیدواژه ها:الف- حکم:واژه ی حکم بر خطاب شرعی، که متعلق به افعال مکلفان به نحو اقتضا
 
شهر سوال ـ به فتوای اکثر فقها خواندن دعا، به زبان فارسى و غیر فارسى در قنوت چه در نماز واجب و چه در نماز مستحبی مانند نماز وتر جائز است،[۱] البته برخى از مراجع آن را خلاف احتیاط مى دانند و احتیاط را در خواندن به عربی می‌دانند. آیت الله مکارم شیرازی جایز ندانسته[۲] و آیت الله فاضل لنکرانی(ره) خلاف احتیاط وجوبى می دانند.[۳] البته در مسئله احتیاطی میتوان به مراجع دیگر عدول کرد که جایز می دانند.
بخش نماز شهر سوال بر بال اندیشه ها
 
ادامه مطلب
تحقیق عقد حواله
تحقیق عقد حواله
تعریف عقد حواله چون در نصوص حواله تعریف نشده است فقها در تحدید حدود ماهیت حقوقی حواله اختلاف دامنه داری دارند. مکاتب مختلفی را که در این راه پدید آمده است معرفی می کنیم:۱- مکتب انتقال دین اکثریت از این مکتب پیروی می کنند مانند امامیه و مالکیه و شافعیه و حنابله. عموماً عقیده دارند که بموجب عقد حواله دین محیل به محال علیه منتقل می گردد. شاید در حواله بربریء انتقال دین محیل به ذمه محال علیه تصورش مشکل نباشد اما د
بند چهارم: تعریف اختلال هویت جنسی
اختلال هویت جنسی عبارت است از احساس مبرم ناراحتی و عدم سنخیت ساخت آناتومیک جنسی خود و آرزوی مبرم بر خلاصی از اعضای تناسلی خویش و زندگی کردن به صورت فردی از جنس مقابل به عبارتی ترنس سکسوالیسم حالت کسانی است که دارای جنسیت مشخص و معین می باشند ولی قلباً اعتقاد دارند که متعلق به جنس مخالفند[۹].
اختلال هویت جنسی شدیدترین درجه اختلال جنسی می­باشد که از نظر جنسی بین جنس و فکر تناقض و مغایرت وجود دارد و شخص سعی می­
عدم تعادل فاحش دو عوض در زمان تراضی می تواند باعث خیار غبن برای زیان دیده باشد اگر وقوع حوادث پیش بینی نشده در زمان اجرای قرارداد نیز تعادل عرفی تعهدات طرفین را دچار اختلال نماید امکان تعدیل یا فسخ قرارداد وجود خواهد داشت. غبن ناظر بر نابرابری اقتصادی بین عوضین در زمان انعقاد قرارداد است در حالی که نظریه عدم پیش بینی ناظر بر نابرابری تعهدات ضرورتا در حین اجرای عقد حادث می شود پس غبن نمی تواند توجیه گر قرارداد در زمان اجرا باشد. منشا خیار غبن
+بر اساس ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی، «طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به وی می‌دهد، طلاق بگیرد؛ اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.»
+طلاق به معنای انحلال عقد نکاح دائم است که پس از اجرای صیغه طلاق صورت می‌گیرد و از آن پس رابطه زوجیت بین زن و شوهر منقطع می‌شود، اما با توجه به نوع طلاق، آثار حاصله از آنها متفاوت خواهد بود.
+نبود حق رجوع برای شوهر در انواع طلاق‌های بائن
+طل
 
   شهادت امام هادی علیه السلام
 
 
 

 
امام هادی امام دهم

نام
علی

القاب
هادی، نقی

کنیه
ابوالحسن

پدر
امام جواد علیه السلام

مادر
سمانه

زادروز
15 ذی الحجه سال 212 هجری قمری

زادگاه
مدینه

مدت امامت
34سال

مدت عمر
42 سال

تاریخ شهادت
3 رجب سال 254 هجری

علت شهادت
مسمویت توسط زهر

قاتل
معتز عباسی لعنه الله

مدفن
سامرا

 
امروز دل مهدی صاحب زمان(عج) از فراغ و شهادت جانسوز جدش آکنده از غم است.
جدی که غریب سامرا نام گرفت و در غربت شهد شهادت نوشید...او علی بن
چند وقتی
بود یکی از بستگان مُسن ما سکته کرده و او را در بستر نگهداری می‌کردند، روز به
روز حالش بدتر و علائم حیاتی او کاهش پیدا می‌کرد. روزهای آخر مثل یک تکه گوشت شده
بود و از روی نبض متوجه زنده یا مرده بودن او می‌شدند، با سُرنگ از طریق بینی به
او غذا می‌دادند و پوشک او را هم روزانه عوض می‌کردند.

  یکی از نوه‌های
جوان خانواده ایشان پرسیده بود آیا واقعا ما وظیفه داریم به هر زجری برای پدر بزرگ
و خودمان، ایشان را زنده نگه‌داریم؟ و این صحبت، موج
57)
این گرایش شدید و ناگهانی اسلام به سمت راست که با یک شبه کودتای
انتخاباتی در سقیفه آغاز شد،در عصر ابوبکر تنها جنبهء سیاسی داشت و در زمان
عمر،وجههء اقتصادی خود را با طبقه بندی مسلمانان از نظر دریافت حقوق
دولتی نشان داد و حتی زنان پیغمبر(ص) را در دو اشل قرار داد:آزاد و کنیز!
که زنان آزاد پیغمبر(ص) اعتراض کردند و امتیاز را نپذیرفتند.اما در رژیم
عثمان،این گرایش به نقطهء اوج خود رسید و جامعه طبقاتی شد و اشرافیت،حاکمیت
مطلق گرفت...و اصحاب پی
حق
در این بخش، نخست معنای لغوی «حق» و ریشه آن را بررسی کرده و سپس به معنای اصطلاحی آن در قرآن و متون فقهی و علم حقوق خواهیم پرداخت.
1-2-1-1. معنای لغوی حق
ریشه «حق» و برخی مشتقات آن، در زبان عرب پیش از اسلام متداول بوده و دست کم در معانی اصلی واقعیت و راستی و بهره یا نصیب در اشعار و مَثَل‌ها به کار رفته است. همچنین، دو واژه حاکی از نام خدا، به صورت حق و حقت، در کتیبه های جنوب عربستان یافته شده است. در برخی دیگر از زبان های سامی باستانی، مانند عبری، ک
مستقطات حق حبس:
اسقاط حق حبس توسط زوجه است.
اول : درصورتی که زوجه مهریه خود را به طور کامل دریافت کند حق حبس او ساقط می شود.
پس از تسلیم مهر نمی تواند از ایفای وظایف درمقابل شوهر امتناع کند و اگر زن (زوجه) پس از دریافت کامل مهر تمکین نکند ناشزه محسوب می شود ومستحق نفقه نخواهد بود.
حال سوال دیگری که پیش می آید این است که اگر مهریه به صورت ناقصص پرداخت شود بازهم حق حبس ساقط می شود یاخیر ؟
همانطور که درماده ی "1085 "قانون مدنی گفته است آنچه که به ذهن  می
❓ولی فقیه که مثلِ ما یک انسان هست و
توسط مردم انتخاب میشه نه خدا، آیا معصومه؟ از کجا بدونیم رهبرِ کشوری با
این همه مشکلات و اختلاسات، نائبِ امامه؟
پاسخ
مرجعِ دینی و رهبرِ جامعه ایمانی هنگامِ تصدیِ سمتِ ولایت، معصوم هستند؛
تعجب نکنید! ما همه مراجع تقلید را ‌نائبِ عامِ امام زمان می دانیم و
فرستاده امام. خودِ امام زمان ما را امر کرده اند به اطاعتِ بی چون و چرا
از مراجع تقلید در عصرِ غیبت کبری:
"فامّا الحَوادث الواقِعَة،
فارجِعوا فیها اِلی
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
یک مساله فقهی مقدمه بحث ما بشود و ان شاء الله به بحث اصلی بپردازیم
فقها برای اموات احکامی را بیان کردند که بعضی در رساله های توضیح المسائل نوشته هست و بعضی دیگر در کتب فقهی دیگر
یک مساله اینست که رسم است بین ما هر عصر پنجشنبه و صبح جمعه به زیارت اموات می رویم بعضی جاها هر روز اما زیارت اموات نکته دارد.
نکته اش اینست که هم حکم مستحبی دارد و هم حکم کراهتی که کمتر بیان
2-3-2-1. دیدگاه حنفیّه 21
2-3-2-2. دیدگاه مالکیّه. 23
2-3-2-3. دیدگاه شافعیّه. 24
2-3-2-4. دیدگاه حنابله 26
 
 
فصل سوم: دلائل قائلین به جواز و عدم جواز نکاح تحلیل
3-1. حکم شرط تحلیل 35
3-1-1. دیدگاه امامیّه. 35
3-1-2. دیدگاه أهل سنّت 38
3-2-2. دیدگاه فقه أهل سنّت 67
3-2-2-1. دیدگاه حنفیّه و شافعیّه. 68
3-2-2-2. دیدگاه مالکیّه وحنابله 71
 
فصل چهارم: شرایط حرمت و حلّیّت زن سه طلاقه
4-3. شرایط حلّیّت 83
4-3-1. دیدگاه امامیّه‌. 83
4-3-2. دیدگاه اهل سنّت. 96
4-3-2-1. دیدگاه حنفیه 96
4-3-2-2. دیدگاه مالکیّه. 102
4-3-

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها