خدا کیست؟ سؤالی کفرآمیز یا خداشناسان
خدا کیست؟
گروهی تلاش میکنند با القاءاین شبهه که انسان در نگاه اسلام حق تفکر در خصوص خداوند متعال ندارد ولی این در حالی است که در اسلام نه تنها فکر نکردن در هیچ موردی توصیه نشده است، بلکه فکر کردن در تمامی موارد توصیه مؤکد قرار گرفته است.
ادامه مطلب
هرگز حَسَد نبردم بر منصبیّ و مالی
الّا بر آن که دارد با دلبری وصالی
دانی کدام دولت در وصف مینیاید –
چشمی که باز باشد هر لحظه بر جمالی
خرّم تنی که محبوب از در فراز-اش آید –
چون رزقِ نیکبختان، بی زحمتِ سؤالی
همچون دو مغزِ بادام، اندر یکی خزینه،
با هم گرفته انسی، وز دیگران ملالی
دانی کدام جاهل بر حالِ ما بخندد –
کو را نبوده باشد در عمرِ خویش حالی
سالِ وصال با او یک روز بود گویی
واکنون – در انتظار-اش – روزی بهقدرِ سالی
ایّام را، به ماه
دل بستن برانگیزندهی پویش بهسوی
دلدار است. آدمی نسبت به هر چه علقه پیدا کند به سمتش کشیده میشود. در بینش یکتاپرستی
آنچه در مسیر مطلوب باشد درخور مهرورزی است هر چه محبوب از خوبی بیشتری برخوردار باشد
میزان اشتیاق سالک به او بیشتر است.
سطحی نگران به ژرف بینان خرده میگیرند که در
آفرینش یکتایِ پروردگار خوبیها، بودن پستیها چه مناسبتی دارد آنها نمیدانند که
در آیین یکتاپرستی، جدایی از خوبی و فقدان نیکیها به دنیا و بدیها تعبیر می
دل بستن برانگیزندهی پویش بهسوی
دلدار است. آدمی نسبت به هر چه علقه پیدا کند به سمتش کشیده میشود. در بینش یکتاپرستی
آنچه در مسیر مطلوب باشد درخور مهرورزی است هر چه محبوب از خوبی بیشتری برخوردار باشد
میزان اشتیاق سالک به او بیشتر است.
سطحی نگران به ژرف بینان خرده میگیرند که در
آفرینش یکتایِ پروردگار خوبیها، بودن پستیها چه مناسبتی دارد آنها نمیدانند که
در آیین یکتاپرستی، جدایی از خوبی و فقدان نیکیها به دنیا و بدیها تعبیر می
بعد از طهارت خیال، طهارت عقل هست. طهارت عقل دردو زمینه هست: یکی زمینه نظری یکی زمینه عملی. زمینه نظری یعنی اینکه عقل انسان بتواند در استدلالات عقلی خودش درست عمل کند، درست نتیجه بگیرد. البته این بیشتر در زمینه ی فلاسفه مطرح می شود، منطقیون مطرح می شود که اینها در استدلالات خودشان بتوانند درست استدلال کنند، نتیجه درستی بگیرند از استدلالات خودشان، از برهان هایی که می آورند نتیجه درستی بگیرند. در زمینه عملی هم عقل انسان بتواند حُسن و قب
درباره این سایت