نتایج جستجو برای عبارت :

تغزل

زیباتر از آنی که در این قلب بمیرییا اینکه روی گوشه  عزلت بپذیریتو نقطه سرفصل تغزل به دوچشمیتوخود یم عشقی که تغییر نپذیریدر دامگه عشق چه بسیار زیادندآنها که به تیر نگهت رفته اسیریدر بارگه عشق به یک غمزه نگاهتجان از من مسکین زچه روباز نگیریبا غمزه ای از گوشه چشمان تو هستندجان بر کف وافتاده به دام تو کثیریتو باز همانی که بگویم به حقیقتدرقلب ودل ما تو کبیری وامیری
با این غزل، تغزل من نیز مبتذل
شیرینکم! به چشم و به لب خوانده‌ای مرا
تا دل سوی کدام کشد قند یا عسل؟
انگار با تمام جهان وصل می‌شوم
در لحظه‌ای که می‌کِشَمت تنگ در بغل
#حسین_منزوی
#کانال_آوای_شبانه_پارسا
#اخبار_روز_ایران_و_جهان
-tumblrhttps://avayeshabane.tumblr.com
منبع خبری کانال:
#BBC_News
مشاهده مطلب در کانال
هوالجمیل
سه شعر در مدح حضرت جواد الائمه
به نقل از کتاب کوثریه، سروده حقیر
من گدای امام جوادم
زائر زار باب المرادم ....
==========
رضا چون شد شهید از راه کینه
جوادش ناخدا شد در سفینه......
==========
و ترکیب بند جام توسل
لحظه ها عطر تغزل می دهند
عاشقان را طبع بلبل می دهند.....
=============
بقیه در ادامه مطلب
ادامه مطلب
نگاهم کنای غمزه ی پرخاشمرا از توسن سرکش نگاهت گریز نیست / منکوب توامنگاهم کنای موج کولاکمرا از ژرفای دریای نگاهت پرهیز نیست / مغروق توامنگاهم کنای معبود برملامرا از صلیب امتحان نگاهت گزیر نیست / مصلوب توامنگاهم کنای عشقای شهسوار چشمانت / مردآور شهزادگان فاتحای خمکده ی چشمانت / قبله گاه مستان مردای چشمانت چشم و چراغ ایل / در تاریکخانه ی شبمرا بنگرای سحر نگاهت رعشه ی شعربر باریک اندام واژگانم / ساحر منیمرا بنگرای تغزل نگاهتطلیعه ی الهام بر شب
شعر گفتن یا نگفتن مسأله این است؟
و این که شرط شعر خوب گفتن چیست؟
و این که چقدر باید گفت و چگونه؟
گفتن ها چند نوعند و نگفتن ها چند نوع؟
از آنها که لطیف میگویند و راستی شاعرند زیاد گفتم. آنها به نظر شما در مجموع چه خاصیتی داشتند؟
کمی هم از آنهایی بگویم که لطافت احساس نه به آرامش و تغزل بلکه به جنبش و شور  وامیداردشان: 
رستم از این نفس و هوا زنده بلا مرده بلا
زنده و مرده وطنم نیست به جز فضل خدا
رستم از این بیت و غزل ای شه و سلطان ازل
مفتعلن مفتعلن مفت
پشت رُل ساعت حدوداً پنج شاید پنج و نیمداشتم یک عصر برمی گشتم از عبدالعظیم
ازهمان بن بست باران خورده پیچیدم به چپاز کنارت رد شدم آرام ، گفتی: مستقیم!زل زدی در آینه اما مرا نشناختیاین منم که روزگارم کرده با پیری گریمرادیو را باز کردم تا سکوتم نشکندرادیو روشن شد و شد بیشتر وضعم وخیمبخت بد برنامه موضوعش تغزل بود وعشقگفت مجری بعد" بسم الله الرحمن الرحیم" :یک غزل می خوانم از یک شاعر خوب وجوانخواند تا این بیت که من گفته بودم آن قدیم:"سعی من در سربه زی
شهید مطهری می‌گوید حسّ تغزّل وقتی در انسان پدید می‌آید که دوری بین دو طرف وجود داشته باشد. داستان لیلی و مجنون وقتی شکل می‌گیرد که لیلی و مجنون نتوانند به راحتی یکدیگر را به دست آورند. به همین جهت شهید مطهری ادامه می‌دهد حس تغزّل یا عشق کمتر در غرب وجود دارد چون راحت به یکدیگر می‌رسند و معروف است که وصال مدفن عشق است.
یعنی وقتی انسان عاشق به معشوق خودش می‌رسد همان جا عشقش دفن می‌شود. وقتی عاشق دور باشد نواقص معشوق خودش را نمی‌بیند و ندیده
آخر هفته دلم تنگ تر از هر روز است
جمعه ها پای دلم لَنگ
تر از هر روز است
ابر چشمم پُرِ از بغض
و دلم بارانی است
سوز این حنجره خوش
زنگ تر از هر روز است
سر به دیوار زدن چاره ی ناچار من است
به گمانم که دلت سنگ
تر از هر روز است
جمعه ها روز نجات دل عاشق گر هست
پس چرا این همه دل
تنگ تر از هر روز است؟
من و یادت چه غزلها
که تغزّل کردیم
این تغزّل که خوش
آهنگ تر از هر روز است
می رود جمعه ولی یاد تو از دل هرگز
در دلم عشق تو پر رنگ
تر از هر روز است
با رشد سوداگری و جامعه‌ی شهری ، و با غلبه‌ی پندار اقتصاد رقابت‌آمیز ، فردگرایی در کلیه‌ی زمینه‌های زندگی فرهنگی مسلط می‌گردد . درست است که اقتصاد شرق باستان نیز در مسیر راه و رسم شهری گسترش یافته بود و نیز اساساً شالوده‌اش بر تجارت و صنعت بود ، ولی یا در انحصار خزانه‌داری سلطنت و پرستشگاه بود و یا بنحوی نظارت می‌شد که جای اندکی برای رقابت فردی می‌گذاشت . ولی در ایونی و سرزمین اصلی یونان ، دستکم در میان شهروندان آزاد ، رقابت آزاد برقرار
تحقیق درباره شعر غزل مقاله درباره غزل تحقیق درباره شعر غزل تحقیق درباره ادبیات تحقیق تاریخچه غزل




دسته بندی
تاریخ و ادبیات

فرمت فایل
doc

حجم فایل
13 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل
15

توضیحات :
تحقیق درباره شعر غزل دارای 15 صفحه در قالب Word.
بخشی از متن :
تعاریف غزل
پیش از آغاز گفتگو در این مورد شایسته است یاد آوری شود که آنچه در این روزگار به مناسبت دگرگونی ارزش ها و پیشرعت علوم ادبی و تغییر بینش و ارزیابی مسائل، پایه و اساس داوری است با معیارها و د
تحقیق درباره شعر غزل مقاله درباره غزل تحقیق درباره شعر غزل تحقیق درباره ادبیات تحقیق تاریخچه غزل




دسته بندی
تاریخ و ادبیات

فرمت فایل
doc

حجم فایل
13 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل
15

توضیحات :
تحقیق درباره شعر غزل دارای 15 صفحه در قالب Word.
بخشی از متن :
تعاریف غزل
پیش از آغاز گفتگو در این مورد شایسته است یاد آوری شود که آنچه در این روزگار به مناسبت دگرگونی ارزش ها و پیشرعت علوم ادبی و تغییر بینش و ارزیابی مسائل، پایه و اساس داوری است با معیارها و د
طلبه‌ی دوره‌گرد یا 'واگانت' یک روحانی یا طلبه بود در حال گشت و گذار ، که آواز می خواند و قصه تعریف می‌کرد ، کشیش فراری یا طلبه‌ای که تحصیل را کنار گذاشته و یک بی‌طبقه و یک بوهمی است . او فرآورده‌ی همان تحول اقتصادی و نشانه‌ی همان جنبش اجتماعی است که بورژوازی شهری و شهسوار حرفه‌ای را ایجاد کرده است . ولی او دیگر علائم برجسته‌ی ناآرامی اجتماعی روشنفکر معاصر را بروز می‌دهد ؛ او به کلیسا یا طبقه‌ی ممتاز یکسره بی‌اعتنا است ؛ عاصی و افسار گسی
امر اجتماعی،
معنای هستی
از این معانیِ فلسفی که برابرنهاده ی آگاهی، دیگرآگاهی
ست و این سه پایه پیش نمی رود؛ الا به اجتماع و جمعیت ... نیز می گذرم؛ پرسش، سلیس
و ساده است: هر یک از ما در شبکه های اجتماعی، چه معنایی را منعکس می کنیم؟

دوستانِ ارجمند و عاشقم- که در شبکه های اجتماعی به
روش های مختلف از عواطفِ فردی و عاشقانه تان، نظر می پراکنید-؛ عشق امر خصوصی ست و
من شرقی ام؛ در نهان عشق می ورزم؛ نه برای تقلید از هم آغوشیِ عریان غربی و نه هیچ
مبنای دیگر
این نوشتار، فقط یک هایپوتز در حیطه زبان‌شناسی، حاصل مکالمات من و یک دوست، و فاقد ارزش اثبات شده علمی‌ست.نکته خیلی جالبی پیرامون اقوام جهان، زبان‌هاشون و رویکرد مفاخرشون به معرفت وجود داره. برای مثال افاضل این منطقه، رو به بلاغت و تغزل و عرفان و اندرز آوردن. چنان‌چه میبینید، مفاخر فارسی‌زبان (مقصودم از فارسی‌زبان، فارسی آمیخته با عربیه. فارسی که به ریشه‌های آرامی نزدیک شده) حافظ و سعدی و سنایی و مولوی هستن. به ازای هر فیلسوف و عالم در ای
رپ در ایران چه می­کند؟
اولین آلبوم رپ که در ایران با مجوز رسمی منتشر شد، «اسکناس» از شاهکار بینش‌­پژوه در 1383 شمسی بود که موضوع عمده آن انتقاد از فاصله طبقاتی بود و چاشنی تغزل و طنز داشت. پس از آن می­توان از سروش لشگری (هیچکس) و یاسر بختیاری (یاس) به عنوان دو رپر مشهورتر نام برد.
در رسانه ملی تنها ترانه­‌هایی که به سبک رپ پخش شده است، ترانه­‌های رضا عطاران در تیتراژ برخی مجموعه‌­های تلویزیونی یعنی «ترش و شیرین» و «متهم گریخت» بوده است. این تر
شاعران بزرگ پارسی‌گوی (۱۲)
قرن چهارم و نیمه‌ی اول قرن پنجم هجری
 
عنصری
 
استاد ابوالقاسم حسن بن احمد عنصری بلخی سرآمد سخن‌وران پارسی در دربار محمود و مسعود غزنوی و استاد مطلق در مدح و غزل و قصیده از رودکی تا زمان خویش است.
از آغاز حیاتش اطلاع روشنی در دست نیست جز آن‌که می‌دانیم که از خاندانی متمکن برخاسته و در عین تنعم به شعر و ادب روی کرده و در این فن شاگردی ابوالفرج سگزی شاعر اواخر قرن چهارم و مداح سیمجوریان را اختیار نموده و علاوه بر شعر
 
 
می گویند موسیقی آرام بخش اذهان آشفته است.
لذتی حاصل از درد و هیجان و هجران طبیعت.
همیشه در بذر لذت دردهایی نهفته است. و نیز در بذر هر دردی لذتی نهفته تر.
آشفته‌تر می‌شود آنکه بداند با درد دیگری لذتی عایدش می‌‌شود...
سمفونی طبیعت. صدای باران. صدای برگ درختان به هنگام نسیم.
صدای آبشاران و قطرات آب... آوای چکاوک. غوغای عندلیبان و...
همه‌ی عناصر موسیقایی طبیعت فقط یک نکته را به انسان هدیه می‌کند لذت حاصل از آرامش...
نکته اینجاست:
برگ در مقابل باد

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها