اباحه اخص
اباحه اخص به چه معناست؟
اباحۀ اخص در جایی است که رخصت مکلّف در انجام دادن یا ترک فعل ناشی از نظر شارع مبنی بر ترجیح نداشتن انجام دادن یا ترک فعل باشد. بنابراین، اباحه به معنای اخص از احکام تکلیفی است. به عبارتی واضح تر از محقق حلی بیان کنم تا بحث واضح شود: در کتاب معارج الاصول ص۴٨ آمده که: اباحه تکلیفی که از آن به اباحه خاصه، اباحه به معنای اخص، اباحه صرف و اباحه محض نیز تعبیر میشود از احکام پنچگانه تکلیفی و مقابل وجوب، حرمت، ا
✅ادله "اباحه"
آیا مستند این قاعده اباحه شرعی است؟
مشهور در میان فقهای امامیه این است که حکم عقل و شرع هر دو بر اصالت اباحه قائم است مستند شرعی امامیه آیات و احادیث منقول از ائمه است از جمله این آیات :
✅هُوَ الَّذی خَلَق لَکُم ما فی الاْرْض جَمیعاً او خدایی است که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد
✅یا اَیُّهَا النّاس کُلوا مِمّا فِی الاْرْض حَلالاً طَیَّباً ای مردم از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه را تناول کنید
✅قُل لا اَجِدُ
مطلب اول: شبهه تحریمیه
با توجه به مطالب مطرح شده در دستهبندیهای قبلی در مطلب اول، از چهار مسأله بحث خواهند کرد زیرا شک و شبهه بین تحریم و غیر وجوب یا منشأش فقدان نص است یا اجمال نص یا تعارض نصّین و یا اشتباه خارجی.
مسأله اول: فقدان نص
میفرمایند در شبهه تحریمیه با منشأ فقدان نص دو قول است:
قول اول: مشهور اصولیان معتقدند وظیفه شرعیه اباحه عمل مشکوک است لذا ترک عمل از باب احتیاط هم واجب نخواهد بود.
قول دوم: مشهور أخباریان معتقدند وظیفه شرعیه
223
اگر
معنای «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» (1) این باشد که در نظام شریعت، هر کس
بی حجاب بود، بود، هر کس بی حیا بود، بود، این میشود اباحهگری.
این
«خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ» (2) پس برای کیست؟، این
بگیر و ببندهای قیامت پس برای چیست؟
ادامه مطلب
«إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ . کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند میداند و شما نمیدانید.»۱
"وقتی که جوانان یک نسل فاسد شدند، دیگر ملتی وجود ندارد و مقاومتی به چشم نمی خورد."۲
حیا، عفت و غیرت از جمله ارزش هایی هستند
فیلم زیر نظربه تازگی فیلم کمدی زیر نظر به کارگردانی مجید صالحی نمایش شد . سعید الهی منتقد و متخصص سینما در زمینه ی این فیلمنامه :گفته میشه با ۲۰دقیقه سانسور و ۶۵ مورد اصلاحیه!
صحنههای خندهساز و تیتر فیلم و بازیگران کمدی همش عذر و بهانه است تا دست منتقدان و دلسوزان فرهنگی این مرزو بوم رو ببندن ; تا نتوانند محتوای سخیف فیلم رو به زبون بیارن و فیلم سینه به سینه در بین مردمان تبلیغ بشهو نظیر دهها فیلم مبتذل دیگه فروش میلیارد
«إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ . کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند میداند و شما نمیدانید.»۱
"وقتی که جوانان یک نسل فاسد شدند، دیگر ملتی وجود ندارد و مقاومتی به چشم نمی خورد."۲
حیا، عفت و غیرت از جمله ارزش هایی هستند ک
ایمان و تعبد شهید مطهری در عین عقلانیت و بهره جستن از تفکر و اندیشه، از دیگر ویژگی های بارز شهید مطهری است؛ به گونه ای که در آثار و سیره ی عملی ایشان، هیچ کدام، دیگری را تحت الشعاع قرار نمی دهد.۱
شهید مطهری، در مباحث نشان داد که تعبد، مساوی با تعصب و بی منطقی نیست؛ علمی بودن، بی دینی و اباحه گری را به دنبال نخواهد داشت. در سراسر آثار ایشان، نقد و چون و چرا و پرسش به چشم می خورد. او مسائل را آگاهانه تحلیل می کرد و نمی خواست که دیگران هم چیزی را چ
سالها پیش که در دبیرستان بودیم،یکروزی خبری پخش
شد که در فلان محله شهرمان،چندتا تبعه خارجی به یک دختر ایرانی در نیمه های شب
تعرض جنسی کردند!
آن زمان پسری در کلاسمان بود جز کار شر چیز
دیگری بلد نبود! به قدری فحاش و بی ادب بود که حتی حین شوخی با دوستان نزدیکش هم
کلمات نامناسب بیرون میداد،از معدود پسرهای آن زمان بود که زیر ابرو برداشته
بودند! مارک جین اش برایش مهم بود!
دبیرستان ما که تازه لباس فرم را آن هم در سال
اخر مد نموده بود،او همیشه بعد از ز
حدود پانزده سال پیش بود. در جلسه یکی از آقاجون ها بودیم و ایشان داشت در مقام قمربنی هاشم علیه السلام سخنرانی میکرد. ایشان خواست کمی از تاریخ قمربنی هاشم علیه السلام گفتند. ایشان در سخنان خود گفتند: " روزی قمربنی هاشم علیه السلام با امام حسن علیه السلام در کوچه های مدینه راه می رفتند. سر یه کوچه رسیدن و امام مجتبی زد زیر گریه ! عباس تعجب کرد! وقتی اومدن خونه رفت پیش حضرت زینب! جریان رو تعریف کرد! گفت: چرا هر وقت سر این کوچه میرسیم گریه میکنه؟ زینب
اصل برائت
برائت در لغت به معنای پاک شدن از عیب و تهمت، تبرئه شدن، خلاص شدن از قرض و دین، رها شدن، اجازه، حواله، رهایی، خلاصی، بیزاری، دوری، پاکی است(معین، پیشین: ذیل برائت). و اصل برائت در حقوق بدین معنی است که، باید بنا را بر بیگناهی افراد گذاشت تا اینکه با رسیدگی صحیح و عادلانه، جرم کسی در یک مرجع صالح قانونی ثابت شود(وکیل، عسکری، 1387: 136).
اصل برائت یا فرض بیگناهی، از بنیادی ترین اصول کلی حاکم بر دادرسی عادلانه و منصفانه در نظامهای نوین د
#مهم
♦ماجرای حمله به طلبه همدانی از کجا شروع شد؟
#محسن_مهدیان
1⃣ یک نفر از اراذل، ظهر دیروز یک طلبه را در مقابل حوزه علمیه همدان مورد اصابت گلوله قرار داد و بعد هم با افتخار در اینستاگرام خبر این جنایت را اعلام کرد. طی دو سال گذشته چند عنوان خبر مشابه داشته ایم. باور کنیم این ماجرا یک حادثه فرعی است؟ ساده انگاری نیست؟
2⃣ روز گذشته فیلمی از تعدادی روحانی در حال تمرین شعرهای کودکانه منتشر شد که بلافاصله مورد تمسخر رسانه های ضدانقلاب قرار گر
#مهم
♦ماجرای حمله به طلبه همدانی از کجا شروع شد؟
#محسن_مهدیان
1⃣ یک نفر از اراذل، ظهر دیروز یک طلبه را در مقابل حوزه علمیه همدان مورد اصابت گلوله قرار داد و بعد هم با افتخار در اینستاگرام خبر این جنایت را اعلام کرد. طی دو سال گذشته چند عنوان خبر مشابه داشته ایم. باور کنیم این ماجرا یک حادثه فرعی است؟ ساده انگاری نیست؟
2⃣ روز گذشته فیلمی از تعدادی روحانی در حال تمرین شعرهای کودکانه منتشر شد که بلافاصله مورد تمسخر رسانه های ضدانقلاب قرار گرفت.
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث چند همسری چند روز قبل از فتنه ی 98 در کشور به صورت فراگیر مطرح گردید و با برخورد به فتنه فرصت نشد خوب به آن پرداخته شود. در قرآن کریم یک آیه برای این موضوع وارد شده است که موضوع را به زیبایی حل نموده است:
(4) النساء : 3 وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذل
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث چند همسری چند روز قبل از فتنه ی 98 در کشور به صورت فراگیر مطرح گردید و با برخورد به فتنه فرصت نشد خوب به آن پرداخته شود. در قرآن کریم یک آیه برای این موضوع وارد شده است که موضوع را به زیبایی حل نموده است:
(4) النساء : 3 وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ
در شرایطی که مملکت با یکی از سخت ترین تحریم های امریکا و شاخ و شانه کشیدن اسرائیل و ارتجاع منطقه روبروست طرح موضوعاتی مانند ممنوعیت موتور سواری بانوان و دادن فتوی در این مورد با قیاس زین سواری و نشستن خانم ها روی صندلی موتور سیکلت و کراهت آن در شرع انسان را با هر درجه از درک و شعور که باشد به تعجب وا می داردبنده برغم اینکه معتقدم تصور چنین قضایایی برای تصدیق نوعی حماقت در طرح قضیه کفایت می کند اما با این وصف تامل در چند پرسش را برای مواجه با م
در شرایطی که مملکت با یکی از سخت ترین تحریم ها توسط امریکا و شاخ و شانه کشیدن اسرائیل و ارتجاع منطقه علیه کشور روبروست طرح موضوعاتی مانند ممنوعیت موتور سواری بانوان و دادن فتوی در این مورد با قیاس زین سواری و نشستن خانم ها روی صندلی موتور سیکلت و کراهت آن در شرع انسان را با هر درجه از درک و شعور که باشد به تعجب وا می داردبنده برغم اینکه معتقدم تصور چنین قضایایی برای تصدیق نوعی حماقت در طرح قضیه کفایت می کند اما با این وصف تامل در چند پرسش را بر
هضم در فرهنگ غرب یا جذب آن
پرسش: چرا باید از جذب شدن به فرهنگ غرب یا هضم شدن در آن فرهنگ بترسیم یا مقاومت کنیم؟ و چرا برای رشد و پیشرفت باکمی مسامحه، فرهنگ غرب را در کنار فرهنگ خودمان را نمیپذیریم؟
پاسخ این است که بهطور کلّی، سه بخش اساسی میتوان برای فرهنگ در نظر گرفت:
اول- شناختها و باورها،
دوم- ارزشها و گرایشها،
سوّم- رفتارها و کردارها
اصول و مبانی هستیشناسی، شناختشناسی و انسانشناسی و غایت شناسی فرهنگ اسلام و ف
✅قصه محمود کریمی و درس هایی برای انقلابی ها
محمود کریمی حکایتی در مناجات سحری گفت به این مضمون که معصوم برای جذب یک قمارباز، لحظاتی با او همراهی کرد. این حرف بهانه ای شد برای ضدانقلاب. مهم نیست؛ ماموریت دارد. اما برخی دلسوزان نیز این قصه را توهین به اهل بیت دانستند.✅بگذریم.عزیزانی که روشنفکرمنشانه دفاع از کریمی را قبیله گرایی می دانند وقت شان را نمی گیرم. اما از دیگر دلسوزان تقاضا دارم مختصری تا پایان متن همراه شوند. از این مداح محترم بگذری
از ایجاب خود صرفنظر کند. و بند ۲ ماده هم شامل است که برای قبول مدتب تعیین نشده باشد که در این صورت قرائن ظاهری و یا ماهیت معامله تعیین کننده خواهد بود.
۲- قبول پنداشته شدن سکوت در عقود تحت شرایط خاص:
ماده ۵۲۶ قانون مدنی افغانستان مقرر می دارد« سکوت وقتی قبول پنداشته می شود که بین عاقدین سابقه وجود داشته و ایجاب نیز بر اساس این تعامل صورت گرفته باشد و یا ایجاب به منفعت خالص طرف مقابل باشد»به موجب این ماده سکوت در معاملات وقتی قبول پنداشته می شود
اینکه بهتان به دیگران را با توجیه ضرورت از میدان به در کردن دشمن! جایز بدانیم،
اینکه ذات دروغ را حرام ندانسته و تنها در مواقعی که پای ضرر و زیان در میان است آن را جایز ندانیم و با اختراع اصطلاح من در آوردی «دروغ سازمانی» و حکم به جواز آن، با خیال راحت به قلب وقایع بپردازیم.
اینکه ورود به حریم خصوصی دیگران را به راحتی و به بهانه پیشگیری از وقوع جرم احتمالی جایز بدانیم،
اینکه دولت و سازمان ها را در نقض یکطرفه قراردادها مجاز بشماریم،
اینکه به بها
افشاگری پیرامون رفتار خلاف عفت بعضی از اعضای شورای شهر بابل، جنجالی ترین خبر رسوایی اخلاقی در شهریور نود و هفت بود که طعنه ها و کنایه ها و ترکش های آن همچنان باقی مانده و حیثیت شهر را لکه دار ساخته است.
دلسوزان در همان ایام تذکری منطقی ارائه دادند در این باب که یا نباید این افتضاح اخلاقی، علنی و رسانه ای می شد و یا حالا که به اطلاع عموم ایرانیان سراسر جهان رسیده باید برخوردی لازم برای تنبّه خاطیان صورت بگیرد که در غیر اینصورت، حضور دوباره افر
عنصر قانونی
عنصر قانونی یعنی اینکه عمل ممنوعه در قانون پیش بینی شده باشد .
این مطلب بیان گر یکی از اصول حاکم بر حقوق جزا یعنی همان اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها می باشد .
اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها، یعنی اینکه هیچ عملی جرم نیست مگر اینکه در قانون برای آن مجازات پیش
بینی شده باشد .
اصل قانونی بودن از یافته های مکتب کالسیک و دیدگاه های سزار بکاریا ناشی می شود .
.
اصل قانونی بودن در ایران در سال 1325 در متمم قانون اساسی پذیرفته شد1
«فإجارة نفسه فیه، أو له»، این برای کلّ عمل
است و «أوشیء منه، أو له»، این برای اجزای عمل، و «فیه، أو له» به هر دو میخورد:
کلّ عمل، مقدّمات عمل. عکسش هم ـ که آقای خویی فرمودند: «حتماً باطل است» ـ مشکلی
ندارد.
«إلاّ لمنفعة من استأجرته».
گاهی عمل هرچند فی نفسه حرام است، ولی انسان میتواند با آن قصد حلالی کند؛ مثلاً
اگر بخواهد خوک را به این عنوان بردارد که برود و با آن غذا درست کند، اجارۀ نفسش
برای این کار حرام است، امّا همین خوک را بردارد تا در
جرم یک نوع از رفتاری خاص میباشد که ازمناظر مختلف و نسبت به علوم گوناگون مثلا؛ روانشناسی،جامعه شناسی،حقوق، ... میتوان آن را تعریف کرد.
جرم از منظر روانشناسی؛
به رفتاری اطلاق میشود که فرد تحت تاثیر محرکهای روانیمرتکب میشود ،ودر واقع بدین نحو
به واکنش در مقابل این محرکها میپردازد، این محرکها یا درونی بوده واز خود فرد سرچشمه میگیردمانند،ارتکاب عمل تحت تاثیر هیجانات فرد ویا خارجی بوده و از محیط اطراف وی یا سایر عوامل خارجی نشات میگیرد ، مان
«فهذه وجوهٌ من وجوه الإجارات، حلال لمن کان
من الناس». این نحو اجاره اصلاً جایز است. دیگر در آن این درجات اجتماعی را ندارد.
هر کسی این کار را بکند؛ چون انسان مالک فعل خودش است ــ به این معنا ــ، نه اینکه
ولایت دارد. مالکیّت به معنی قدرت است، نه به معنای ملک اعتباری.
«حلال لمن کان من الناس مَلِکاً أو سوقةً». ما
در زبان فارسی میگوییم: ارباب باشد، یا رعیّت. در زبان عربی به جای ارباب و رعیّت
«ملکاً، أو سوقةً» میآید و مراد از «ملک» یعنی پادشاه
اهمیت فضای مجازی بر هیچکس پوشیده نیست و هرچه پیشتر میرویم، این اهمیت بیشتر رخ مینماید تا جایی که امروزه بسیاری از کارها به مدد اینترنت آسان شده و از بسیاری اتلاف وقتها و انرژیها و هزینههای مادی و معنوی جلوگیری شده است. از سوی دیگر، این فضا به فضایی امن و حیاط خلوتی برای بسیاری از مجرمان و سوءاستفادهکنندگان تبدیل شده است که در پناه محدودیتهای قانونی و امنیتی، آزادانه به اعمال مجرمانه و فساد و قانونشکنی میپردازند و کیان خانو
محمد حسن عبدالصمد:
عبور از بحران کرونا با پیوست اجتماعی
هر پدیدهای که انتخاب میکنیم بدون شک پیوستهایی دارد که باید به آن توجه کنیم. بهطور نمونه وقتی نوشابه را بهعنوان نوشیدنی انتخاب میکنیم، لازم است به فکر عواقب آن در سیستم ایمنی بدن هم باشیم. وقتی اپلیکیشنی را انتخاب میکنیم لازم است به فکر وابستگی و پیوستهای رسانهای آن باشیم.
اغلب شرکتهای سازنده کالا و ارائهدهنده خدمات بهمنظور سودآوری به دنبال جذب مشتری و بالا بر
خلاصه داستان فیلم(لو میره نگی نگفتی)
والتر وایت، یک معلم شیمی است که از شرایط بد اقتصادی رنج میبرد، برای تأمین هزینههای زندگیاش در کنار شغل معلمی در کارواش کار میکند و حتی باید ماشین دانش آموز خود را بشوید. یک روز پس از یک بیهوشی ناگهانی و مراجعه به بیمارستان متوجه میشود که سرطان ریه دارد و طی دو سال آینده خواهد مُرد.
والتر وایت جهت تأمین هزینههای خانوادهاش وارد تولید موراد مخدر شیشه(مت آمفتامین) میشود و با یکی از شاگردانِ قدیمِ
خلاصه داستان فیلم(لو میره نگی نگفتی)
والتر وایت، یک معلم شیمی است که از شرایط بد اقتصادی رنج میبرد، برای تأمین هزینههای زندگیاش در کنار شغل معلمی در کارواش کار میکند و حتی باید ماشین دانش آموز خود را بشوید. یک روز پس از یک بیهوشی ناگهانی و مراجعه به بیمارستان متوجه میشود که سرطان ریه دارد و طی دو سال آینده خواهد مُرد.
والتر وایت جهت تأمین هزینههای خانوادهاش وارد تولید موراد مخدر شیشه(مت آمفتامین) میشود و با یکی از شاگردانِ قدیمِ
گروهی بر این باورند که زن باید در خانه بنشیند و به مسئولیتهای همسری و مادری مشغول باشد و حضورش در جامعه تنها در موارد ضروری مجاز است، اما گروهی دیگر از این نظریه انتقاد کرده و حضور اجتماعی زن را حق مشروع وی به شمار آوردهاند.در این رابطه پژوهشی توسط فرج الله هدایت نیا (عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) در خصوص نظریه خانه نشینی زن در فقه اسلامی انجام شده است و بررسی این موضوع در آیات و روایات پرداخته و در بخشی از این نظریه آمده اس
داستان غربزدگی، داستان پر غُصهای است که در طول بیش از یک و نیم قرن در تاریخ این سرزمین به مثابه بیماری مهلکی، سلامت مغز و روح و روان جوانان کشور را تهدید کرده است.
سردمداران این جریان انحرافی که به دروغ خود را روشنفکر و منورالفکر معرفی کردهاند، همواره تلاش نمودهاند تا در جهت استحاله فرهنگ اسلامی - ایرانی این سرزمین قدم برداشته و فرهنگ منحط غرب و ایسمهای رنگارنگ بیگانه را ترویج نمایند! و حتی تا آنجا پیش روند که از فرنگی شدن سرتاپای ا
درباره این سایت