بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
الکسیس کارل در کتاب انسان موجودناشناخته میگوید
بزرگ ترین اشتباه دکارت این بوده است که فکر میکرد روح و جسم با هم ارتباطی ندارد و هردوباهم اختلاف دارند و این غلط مدتها انسان را به اشتباهات زیاد انداخت...
تاریخ فلسفه -از دکارت تا لایب نیتس - جلد چهارم ، نوشتهٔ چارلز کاپلستون ، ترجمهٔ غلامرضا اعوانی
غالبا گفته می شود که فلسفه ی جدید با دکارت ( ۱۵۹۶-۱۶۵۰) یا فرانسیس بیکن (۱۵۶۱-۱۶۲۶ ) در انگلستان و با دکارت در فرانسه آغاز شده است. شاید مستقیما اشکار نباشد که با چه توجیهی لفظ «جدید» به تفکر قرن هفدهم اطلاق می شود. اما اطلاق این لفظ به وضوح متضمن آن است که میان فلسفه ی قرون وسطی و دوره ی ما بعد ان شکاف و فاصله ای وجود دارد و نیز هر یک واجد خصوصیات مهم
خب حالم زیاد خوش نیست و نمیدونم چمه شاید واسه اینه که قرصامو جا به جا خوردم! یه ذره دیگه مونده دکارت تموم بشه. من ازش خوشم میاد. توی بدایة الحکمة راجع بهش چیزایی گفته بود اما من ربطی بهش ندیدم یعنی نتمیتونم اون نوشته ای که اونجا از دکارت نوشته بودو توی دکارت و هدفش ببینم به نظرم چرت نوشته بود. به هر حال هنوز اول راهمو زوده که بخوام اظهارر نظر کنم. رفتم دنبال کتابش که ببینم ترجمه شده یا نه دیدم نه ترجمه نشده یاد حرف ارش افتادم که گفته بود از یه جا
منِ استعلائی [transcendental I]
درباره «من» یا «نفس،» از دوره یونان تاکنون، در مکاتب مختلف فلسفی، سخن به میان آمده است. افلاطون و ارسطو هر یک به معنایی قائل به تجرد نفس بودند. در فلسفهی جدید، دکارت، در قرن هفدهم، قائل به سه جوهر شد، که یکی از آنها نفس است، یعنی نفس دارای وجود مستقل است. اهمیت نفس در فلسفهی دکارت به اندازهای است که دو جوهر دیگر، یعنی خدا و جسم، در مقام اثبات، از دل آن برون میآیند. در قرن هجدهم، هیوم (1776-1711م.) وجود جوهری «من» را به چ
نولان در اینترویوی رسمی هالیوود ریپورتر صراحتا گفت از کوبریک و اودیسه فضایی اون برای اینتراستلار تقلید کرده و ایده گرفته. توی نقدای دیگه به تفصیل اشاره کردم کوبریک هم حاصل مغز اینگمار بردمانه و بارها تو مکاتباتش با اون به موضوع الهام بخش بودن سینمای سوئد باهاش حرف زده. با این شمایل میشه نتیجه گرفت نولان حاصل غیر مستقیم فکر بردمانه هر چند با فرسنگ ها فاصله.این زنجیره منو یاد زنجیره فلسفی مارکس، هگل، دکارت میندازه. اونا هم تقریبا هر کدوم پی
سلام این کتاب نوشته یوستین گردر هست و خواندن آن معادل یک دوره تاریخ فلسفه است که از قدیم و قبل از سه فیلسوف بزرگ آتن شروع کرده تا به دکارت و تجربه گرا ها و هیوم و فروید رسیده اما همه این سفر در زمان به زبان داستانی هست به طوری که خواننده خودش را در داستان احساس می کند
ادامه مطلب
همۀ ما شهود واضحی از بردارها داریم، معلوم است که وقتی دو نفر با طناب در دوراستا میزی را میکشند نهایتا میز در جهتی بین دو راستایی که دو سر طناب نشان میدهند به حرکت میافتد، اما این که این واقعیت شهودی واضح بدیهی تبدیل به یک سری موجودات ریاضی کمی با قابلیت جمع و تفریق و ضرب دقیق و روشن شوند برایم کمکم اتفاق عجیبی مینمود؛ عجیبتر برایم آن ذهنی بود که اولین بار این شهود غیرریاضی را با خلق مفهوم ذهنی «بردار» ریاضی کرده. کدام ذهن؟
ادامه مطل
دکارت گفت "من فکر می کنم پس هستم"اما زنان فکر می کنند و به این نتیجه می رسند که نیستند.
صبح زود به حمام رفتم پیش از آنکه بیدار شود. بیرون که آمدم کنار پنجره ایستاده بود و دست های اش را دور لیوان قهوه اش گره زده بود .نگاهشکردمو گفتم صبحبخیر گیتیزیرلب چیزی گفتکهمتوجه اشنشدمپرسیدم پیراهن آبی را بپوشم یا که سفید را؟پاسخی نداشت. حرف های دیشب او را آزرده بود.این بار پرسیدم این کراوات راه راه بهتر است یا ساده. گفت نمی دانم. به سمت آینه رفتم و
✨*خواندن کتاب های خوب مانند گفتگو با بهترین ذهن های قرن های گذشته است“رنه دکارت”*✨جلسه انجمن کتابخانه عمومی پیشین در جهت بررسی مشکلات کتابخانه و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه با محوریت و موضوع هفته کتاب با حضور مسئولین شهرستان و بخش در محل بخشداری برگزار گردید.✨وبلاگ کتابخانه:pishinlb.blog.ir✨
«من میاندیشم، پس هستم»: جملهی معروفی که احتمالا برای حداقل یک مرتبه آنرا شنیدهایم. آغاز فاعل انگاشتن انسان، شروع پوزیتیویسم. این جمله در ابتدا آنقدر زیبا و بدیهی به نظر میرسد که اگر نه اینکه ذوق شنونده را برانگیزد که در اقل، تائید او را در پی خواهد داشت. اما آیا این جمله درست است؟ نکتهای که کمتر به آن فکر کردهایم.
گزاره از دو بخش تشکیل شده است: من میاندیشم و من هستم که صورت منطقی آن «اگر من بیاندیشم، آنگاه من هستم» است. فرض «من میا
اگر دکارت بیش از چهارصد سال پیش گفته بود: «من میاندیشم، پس هستم»، زنان در جامعه امروز غرب و همه جوامع غربزده ناچار باید بگویند: «مرا نگاه میکنند، پس هستم». |فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی|
پ.ن: وقتی یک پست منتشر میکنید از خارج از پنل هم نگاهی به آن پست بیندازید و از انتشار صحیح آن مطمئن شوید. به پیشنمایش اکتفا نکنید.
پ.ن: تیتر نمیدونم چرا اینقدر مسخره از آب در اومد؟ (از اثرات سانسوره دیگه)
یادم نیست اولینبار کی با «بردار» برخوردم ولی یادم هست خیلی بدیهی بهنظرم آمد؛ بدیهی عین عددها. اما از همان راهنمایی-دبیرستان آرامآرام حس کردم این مخلوق ذهنی بشر آنچنان پیشپا افتاده نیست؛ البته که همۀ ما شهود واضحی از بردارها داریم، معلوم است که وقتی دو نفر با طناب در دوراستا میزی را میکشند نهایتا میز در جهتی بین دو راستایی که دو سر طناب نشان میدهند به حرکت میافتد، اما این که این واقعیت شهودی واضح بدیهی تبدیل به یک سری موجودات ر
یادم نیست اولینبار کی با «بردار» برخوردم ولی یادم هست خیلی بدیهی بهنظرم آمد؛ بدیهی عین عددها. اما از همان راهنمایی-دبیرستان آرامآرام حس کردم این مخلوق ذهنی بشر آنچنان پیشپا افتاده نیست؛ البته که همۀ ما شهود واضحی از بردارها داریم، معلوم است که وقتی دو نفر با طناب در دوراستا میزی را میکشند نهایتا میز در جهتی بین دو راستایی که دو سر طناب نشان میدهند به حرکت میافتد، اما این که این واقعیت شهودی واضح بدیهی تبدیل به یک سری موجودات ر
امروز روز خوبی بود به همه ی کارام رسیدم تقریبا. پیاده روی هم رفتم حتی آشپزیم کردم. یه غذای جدید. فقط دو فصل دیگه مونده از کتابم شاید بشینم پاش از الان تا صبح تمومش کنم شایدم خوابم بگیره نمیدونم. به نظرت چیکار کنم. کتابخونمو هم مرتب کردم همه کتابایی که نخونده دارمو گذاشتم یه جا دیدم چقدر کتاب میتونم بخونمشون تا برم کتاب بخرم. اما بعد از این کتابم اول کتاب کوچولوئه ی سونتاگ رو میخونم بعدش شاید اکران اندیشه رو بخونم بعد اون دکارت رو بخونم شایدم ا
یک مثلی ما داریم که می فرماید روباه از رو زرنگیش می افته تو تله
الان حکایت منه
البته من از رو علاقه م افتادم تو تله نه زرنگیم
ترجمه گروهی تخصصی حرفه ای رو که یادتون هست؟؟
من دو تا کشور انتخاب کردم: فنلاند و کره جنوبی (حدود 40 تا کشوره)
دلیلش هم این بود که تو کار رساله م روی آموزش و پرورش این کشورها کار کرده بودم و یجورایی بهشون ارادت داشتم
الان که دارم ترجمه می کنم چشمتون روز بد نبینه فنلاند پرررررررررررررررر هست از بحث فلسفی؛ هگل، کانت، اسنلمان
بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- جناب دکارت-یکی از ستو ای درک فلسفی فرانسه است در فلسفه درغرب ریشه اصلی به اگوستین مقدس بر میگرددکه جناب دکارت بخشی از فلسفه خود رااز ایشان گرفته است ولی در بنظر حقیر ایشان ملب را خوب فهمیده است ولی ازترس بروز نداده اس وانرا توجه فلسفی نما کرده است – دکارت اصلا تثلیث راقبول نکرده است برای انکه چیزی دراین مورد نگفته است- جناب اقای اگوستین –تمام مذاهب انزمان راتجربه کرد ولی عاقل بود انها را رد ک
اخیراً یک سخنرانی خوب از آقای دکتر حسن عباسی گوش میکردم که درباره چگونگی شکلگیری و رشد درخت فلسفه بود. درختی که رنه دکارت میگوید ریشهاش متافیزیک، تنهاش فیزیک و شاخههای آن را دانشها تشکیل دادهاند و هایدگر اعتقاد دارد این درخت در زمینی به اسم وجود ریشه دارد.
زمانی تعمق دانشمندان روی ریشههای این درخت بود و کمکم به تنهی آن معطوف شد، پس از آن هر کدام از اندیشمندان زیر یکی از شاخههای این درخت ایستادند. هنرمندان نیز به برگهای
خب بعد دوروز دیگه وقت شد تازه الان بیام اینجا بنویسم. دیروز و امروز کنکوری داشتیم :دی دیروز مها امروز من. مال من که اولن که جریان چیه میگردن بدن آدمو؟ از این اداها نداشتا. حداقل تا جایی که من یادم میاد. دیگه جایی نبود دست نزنه :/ بعد این که من فقط ۲۶ تا سوال جواب دادم :/ تازه اونم همشو شک داشتمو مطمئن نبودم اینو گفتم که فکر نکنی یه وقت قراره رتبه بیارم و یا کنکورم خوب بشه :(. خب خوب شد رفتم یکی این که نحوه ی سوالارو فهمیدم بعد این که با فضا جو جلسه اشن
تاریخ فلسفه -از دکارت تا لایب نیتس - جلد چهارم ، نوشتهٔ چارلز کاپلستون ، ترجمهٔ غلامرضا اعوانی
ما با یک انتخاب ساده میان دو شق کاملا متعارض یعنی قول به عدم تداوم و قول به تداوم مواجه نیستیم. هر دو رکن را باید در نظر داشت. تغییر و نوآوری وجود دارد ، اما تغییر خلق از عدم نیست.
من یه ذره زبان میخونم یه ذره کتاب. نمیدونم چرا اینقدر استرس دارم واسه جفتش. یعنی میدونی جوابای ارشد اومده همش خودمو میبینم که سال دیگه معلوم نی چی بشه براش. خیلی نگرانم
اعتراض در این نوشتار به معنای نکته گیری نمودن است اعم از اینکه نکته های مدنظر فقط در ذهن باشد یا به زبان بیاید اعم از گویش سخت و نرم و عبور از گویش صِرف و مبارزه ی عملی. همچنین اعم از اعتراض سیاسی،اجتماعی،علمی یا حتی فلسفی. در یک کلام اعتراض در این متن مطلقِ نکته گیری است که همراه با یک نارضایتی باشد.
نکته ی دیگر اینکه تقسیم بندی های این متن تا حد زیادی دوران بر نفی و اثبات است منتهی از آنجا که عقاید انسان بیش از یکی است و همچنین رفتارش؛ پس این
شاید هدف و مقصدی که برای خودم در نظر گرفته ام، خیلی ربطی به مهندسی و ریاضی و فیزیک نداشته باشد، اما دلیل نمی شود که دوستشان نداشته باشم! از حق نگذریم سروکله زدن با مسائل دینامیک و حساب کردن انتگرال های عجیب و غریب کار بسیار لذت بخشی است! نه تنها لذت بخش که بر خلاف چیزی که مرسوم است خیلی به نظرم مفید و به درد بخور است! شاید حساب کردن انتگرال سینوس دو ایکس و حل کردن مسئله نقطه برخورد یک پرتابه مشکلی از زندگی ام را حل نکند، اما این دو فعل "حساب کرد
دارد صدایت می زنم... بشنو صدایم را!
بیرون بکش از زندگی و مرگ! پایم را
داری کنار شوهرت از بغض می میری
شب ها که از درد تو می گیرم کجایم را
هر بوسه ات یک قسمت از کا/بوس هایم شد
از ابتدا معلوم بودم انتهایم را
در هر خیابان گریه کردم، گریه من را کرد!
شاید ببیند شوهر تو اشک هایم را
هیچم! ولی دارم عزیزم «هیچ» را از تو
مستیم از نوشابه ی مشکی ست یا از تو؟!
دارم تلو... دارم تلو... از «نیستی» مستم
حالا «دکارت» مسخره ثابت کند «هستم»!
«بودم!» بله! مثل ج
در
قرن بیست ویکم کشور های در حال توسعه با الزامات گوناگونی مواجه اند که مهم ترین
آن ها توسعه و پیشرفت در حوزه آموزش است.
ایران و ژاپن هم زمان با علوم جدید و
آموزش به روش نوین آشنا شدند ؛ ژاپن از غرب به طور درست الگو برداری و بر مبنا سنت
ها و فرهنگ اصیل خود تدریس را شروع کرد.این کشور با کوشش و عشق در دورترین روستاها
مدرسه ساخت و با کمترین هزینه بیشترین خدمت آموزشی را ارائه داد ، در آموزش از روش
شاگرد محوری استفاده کرد و برای محیط مدرسه و مع
امروزم شروع شد. از ساعت هفت اما من دیرتر شروع کردم خب بلافاصله بعد بیدار شدن کیف نمیده کار کردن یه خورده ادم زمان میخواد تا لود بشه :دی. قرار بود امروز فقط زبان بخونم اما نظرم عوض شد. کتاب جدید شروع میکنم حتی اگه زیاد طولانی نرسم بخونمش. کتاب جدید اسمش هست تاریخ فلسفه ـ از دکارت تا لایب نیتس ـ ، نوشتهٔ فردریک چارلز کاپلستون ، ترجمهٔ غلامرضا اعوانی نشر علمی فرهنگی. خب از اسمش که معلومه راجع به چی هست. یکی از کتابای منابع ست برای خوندن فلسفه. دیگه
تقریبا از سن 21 سالگیم تا 23 ، 4 سالگیم فلسفه غرب خیلی میخوندم... اونها هم بر اساس تحلیل و منطق نظریه پردازی میکردن... اما اکثرشون حس خوبی بهم نمیدادن... رهایی ای توی حرفهاشون وجود نداشت... یکی دو نفرشون بیشتر به دلم مینشستن... که الان اگه وقت کنم دوباره میرم و با دقت بیشتری میخونمشون...
بخوام خلاصه کنم درک خودم رو از فلسفه شون، میگم اونها سقفی که ترسیم میکردن اون سقف چیزی جز مفاهیم ذهنی نبود...
اونها قدرت فراتر رفتن از مفهوم رو نداشتن... و اکثرشون اعت
ادامه تفسیر بیت اول گلشن راز شیخ محمود شبستری رحمه الله علیه
بنام آنکه جان را فکرت آموختچراغ دل به نور جان برافروخت
در ادامه معنای واژه فکرت بودیم.
تمامی انسان ها دارای فکرت هستند، و این فکرت در کنار جان دو ودیعه و هدیه الهی برای انسان هستند. فهمیدیم که فکرت به معنای عقل و خرد است. حال ممکن است سوال شود که مراد از عقل چه نوع عقلی است؟ آیا عقل حسابگر و یا عقل قدسی و اشراقی؟ باید گفت که عقل واحد است و این ها مراتب و درجات و جلوه های عقل هستند. انسا
ماجرای دکارت و فلاسفه ی بعدش برام خیلی هیجان انگیز بود چیزی که طی شد و اتفاق افتاد باید خوندو لذت برد از تاریخ و ماجراهایی که پیش اومده مثل یه ماجراجویی میمونه. الان رسیدم به کانت. خب هرچقدر من دلم میخواد تموم بشه کتاب انگار کش میاد. تموم شدن نه به این معنی که دوست نداشته باشما نه خیلی هم ددوست دارمو حال میکنم فقط زمان کمه و من هم ذوق دارم کتابهامو بخونم. فکر میکنم دوباره حالم خوب شده. از وقتی بیدار بودم یسره پای کتاب بودک احتمالا همچنان پای کت
در راهِ فیلسوف شدن
ما چی هستیم؟ من قبل از تولدم کجا بودم؟ چرا من خرگوش نیستم؟ یا کرگدن؟ چرا بزرگ میشم؟ چرا پیر میشم؟ چرا می میرم؟ هر چه در کتاب های اخترشناسی می گشت جواب این جور سؤال ها را پیدا نمی کرد. از کتاب زیست دبیرستان هم چیزی دستگیرش نشد؛ نه اینکه مشکل در این باشد که روشهای مطالعه و یادگیری را بلد نبود؛ نه. در جای اشتباهی دنبال جواب این جور سؤال ها می گشت. بچه ها مسخره اش می کردند. اسمش را گذاشته بودند بچه فیلسوف. اِنقدر فیلسوف فیلسو
گفتگوها در علوم انسانی اغلب به تفاهم ختم نمی شوند.
یک مشکل این است که مفاهیم در این علوم معنای یکسانی ندارند. در طول تاریخ مدام معانی مفاهیم اصلی تغییر کرده است و اکنون بیشتر مفاهیم علوم انسانی مشترک لفظی هستند.
در چنین وضعیتی امکان بدفهمی و حتی مغالطه افزایش مییابد.
برای اینکه امکان گفتگو در علوم انسانی فراهم شود، دو طرف باید از اصطلاحات رایجی که اغلب مشترک لفظی هستند، کمتر استفاده کنند و با صراحت معنای مورد نظر خود را بیان کنند
اندیشه جدید و دنیای در حال تغییر
اندیشه مدرن در قرن 19 میلادی، پس از عبور از عصر نوزایی و روشنگری و با فیلسوفانی چون دکارت و کانت به تثبیت می رسد و در سپهر تفکر خود را بی رقیب می بیند. این اندیشه که در نظر فیلسوفان، دوران نوجوانی و بلوغ خود را سپری کرده است و حتی زمینه های انحطاط و نقد آن در آثار متفکرینی چون نیچه دیده میشود، در عالم واقع و یا به عبارت دقیقتر عرصه مناسبات روزمره نتوانسته به طور کامل تعیین یابد. این همان دورهی تار
پیوس چهارم ١٤٩٩-١٥٦٥ م پاپ کاتولیکها، ١٥٦٠-١٥٦٥ م
هانری دوم ١٥١٩-١٥٥٩ م پادشاه فرانسه، ١٥٤٧-١٥٥٩ م
رنه دکارت ١٥٩٦-١٦٥٠ م فیلسوف، ریاضیدان و دانشمند فرانسوی
اندرو مارول ١٦٢١-١٦٧٨ م شاعر انگلیسی
بندیکت چهاردهم ١٦٧٥-١٧٥٨ م پاپ کاتولیکها، ١٧٤٠-١٧٥٨ م
فردریک پنجم (١٧٢٣-١٧٦٦ م) پادشاه دانمارک و نروژ، ١٧٤٦-١٧٦٦ م
یوزف هایدن ١٧٣٢-١٨٠٩ م آهنگساز اتریشی
اندرو لانگ ١٨٤٤-١٩١٢ م قصهپژوه، تاریخدان و انسانشناس اسکاتلندی
علی دشتی (١٨٩٧-١٩٨٢
گفتگوها در علوم انسانی اغلب به تفاهم ختم نمی شوند.
یک مشکل این است که مفاهیم در این علوم معنای یکسانی ندارند. در طول تاریخ مدام معانی مفاهیم اصلی تغییر کرده است و اکنون بیشتر مفاهیم علوم انسانی مشترک لفظی هستند.
در چنین وضعیتی امکان بدفهمی و حتی مغالطه افزایش مییابد.
به مثالهای زیر توجه کنید:
در یک گفتگوی فرضی:
:"ملاصدرا عقلگراست."
:"بله عقلگرایی در قرون 17 و 18 نیز طرفداران مهمی داشت. اما توسط جان لاک و هیوم مورد نقد قرار گرف
برای بهتر زندگی کردن باید درست فکر کرد و درست تصمیم گرفت و همیشه و در همه حال و در طول زندگی احساس خوب داشت.. جملاتی زیبا برای بهتر زندگی کردن و تغییر افکار وتبدیل ناامیدی ها به امید، از بزرگان مطرح جهان.
کسبِ موفقیتِ عظیم، بهترین انتقام است. "فرانک سیناترا"همهی رؤیاهایمان میتوانند به واقعیت بپیوندند، اگر شهامت دنبال کردنشان را داشته باشیم. "والت دیزنی"تا زمانی که تلاش نکنید کاری فراتر از تواناییهای فعلی خود انجام دهید، هرگز رشد نخواه
دانلود کتاب نقد عقل محض کانت pdf
و اجتماع اخالقی در فلسفه اجتماعی کانت ی نیی خود آ - دانشگاه ...https://jop.ut.ac.ir › ...توسط توکل - 2015در این مقاله، نخست نقدهای هگل بر آراء سیاسی و اجتماعی کانت مرور خواهد شد . سپس با ... نقد هگل بر فلسفه. ی سیاسی و ... هایی از کتاب دین در محدوده عقل تنها شرح خواهیم داد . .2. فلسفه ... کانت آزادی در این معنی را یک ایده محض استعالیی می. -. نامد و آن را ...دانلود کتاب عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد، صدرالمتال
متن نقلی: «کارل ریموند پوپر (Karl Raimund Poper 1902-1994) فیلسوف شهیر اتریشیالاصل معاصر است که نظریاتش مخصوصا در زمینهی فلسفهی علم زبانزد بوده و او را جزو فیلسوفان علم طراز اول قرار داده است. دو کتاب اصلی او «منطق اکتشاف علمی» و «جامعهی باز و دشمنان آن» از عالیترین کتابهای پژوهشی در زمینهی خود هستند. «سرچشمههای دانایی و نادانی» یکی از رسالههای کمحجم به چاپ رسیده از اوست که در اصل متن یک سخنرانی در آکادمی بریتانیا در سال ۱۹۶۰ بوده است. ه
قسمت سوم: تحول عظیم
در کودک نابغه و ژن فلسفی دیدیم که شریعتی مشغول ترسیم خودانگارهای است که دو هدف را
دنبال میکند نخست ایجاد یک اتوریته کاذب پیرامون خود با ایجاد تمایز اساسی میان
خود و دیگری؛ دوم نوعی روان درمانگری برای
کاهش سرخوردگیهای ناشی از عدم پذیرش از سوی جامعه دانشگاهی.
شریعتی پس از ارائه تصویری از کودکی خود سراغ دوران
نوجوانی میرود و اینجا از ورود خود به
عالم فلسفه وعرفان میگوید.از خواندن اولین کتاب بسیار جدی فلسفی خود
می
قصه از آزمایش مارشملو شروع میشود، عینا از ویکیپدیا نقل میکنم:
«روش آزمایش:
روش اجرای این آزمایش به این شکل بود که بچهها را یک به یک به اتاقی دعوت میکردند که در آن روی میز یک کلوچه (مارشمالو) بود، به بچهها گفته میشد میتوانند کلوچه را بردارند ولی اگر ۱۵ دقیقه صبر کنند و به کلوچه دست نزنند، علاوه بر همان کلوچه، یک کلوچهٔ دیگر هم جایزه میگیرند.
نتیجه آزمایش:
گروهی از بچهها میتوانستند مقاومت کنند و از دست زدن به کلوچه خودداری ن
تحقیق درباره جایگاه ذهن
↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:15
دانلود رایگان
قسمتی از متن فایل دانلودی:
توجه به رابطه روانشناسی و سلامت نکته تازهای نیست. گاه اهمیت این رابطه را با اصطلاحهای اقتصادی بیان کردهاند و پیامدهای مداخلههای روانشناختی بر کاهش هزینههای پزشکی را مورد نظر قرار دادهاند و گاه شواهدی مبنی بر نقش روانشناسی در پیشگیری از مصرف مواد، کودکآزا
من هنوز این کتاب را کامل نخوندهام، اما تا اینجا با درکی که قبلاً از مفهوم
محافظهکاری داشتهام تقابلی ندیدهام و میتونم لیبرالیسمی که هایک ازش حرف میزنه
را با محافظهکاریای که من خودم را پیروش میبینم یکی بدانم. البته، هایک جایی از
تفاوت میان محافظهکاری و لیبرالیسم میگه (اگه اشتباه نکنم در مقدمهی کتاب راه
بندگی، که ترجمهی مرحوم دکتر فریدون تفضلی از اون مزخرفه. البته، گویا ایشون مترجم
خوبی بودهاند و قاعدتاً ترجمهی خرا
آنچه در ادامه می آید ، بخشی از کلیدی ترین نکات کتاب «فلسفه در دام ایدئولوژی» اثر «رضا داوری اردکانی» می باشد توسط صاحب وبلاگ مشهود تلخیص گردیده است:
* نفسانیت در اصطلاح علوم
غربی، وضع بشری است که خود را مستقل می انگارد و به چیزی متعالی تر از بشر اعتقاد
ندارد و اگر قائل باشد،آن چیز را در امور بشری دخیل و موثر نمی داند.
* عقل
غربی از مدد عالم غیب، محروم است. و چینین عقلی قوای بشر را رام نمی سازد و به این
جهت، بشر دیگر با نفس، جهادنمی کند بلکه همه ق
عبدالکریم سروش مینویسد:
«قرن
نوزدهم قرن غرور علم تجربی است. پیروزیهای علوم در این قرن به خوبی مکشوف بود. اما
نارساییهای آن هنوز برای همه مشهود نبود. خصومت با طبیعت و تسلط بر آن، که محرک و
هدف کاوشهای تجربی است، برای چشمهای ظاهربین به شکوفایی و ثمر نشسته بود. میپنداشتند
که چندان چیزی نمانده است که کشف شود و تا مدت کوتاهی پرده از راز همهٔ معماهای
جهان برداشته خواهد شد و همهٔ مجهولات به سوهان علم تراش خواهد یافت. و بلور شفاف
و پرتوخیز
عبدالکریم سروش مینویسد:
«قرن نوزدهم قرن غرور علم تجربی است.
پیروزیهای علوم در این قرن به خوبی مکشوف بود. اما نارساییهای آن هنوز برای همه
مشهود نبود. خصومت با طبیعت و تسلط بر آن، که محرک و هدف کاوشهای تجربی است، برای
چشمهای ظاهربین به شکوفایی و ثمر نشسته بود. میپنداشتند که چندان چیزی نمانده
است که کشف شود و تا مدت کوتاهی پرده از راز همهٔ معماهای جهان برداشته خواهد شد و
همهٔ مجهولات به سوهان علم تراش خواهد یافت. و بلور شفاف و پرتوخیز د
در این ایام عبرت انگیز کرونایی شاید یکی از بهترین کارها تامل کردن در باب جنبه های معنوی زندگی باشد. من نیز در این مدت با خود می اندیشیدم اگر کسی بخواهد تاملات خود را در این باب مدون و منظم کند از کجا باید آغاز کند. برای شروع می توان به دو واژه کلیدی توجه کرد: معنا و زندگی.
یکی از تفاوت های بسیار مهم علومی مانند فیزیک و شیمی و علوم مهندسی و علوم پزشکی با دانش هایی همچون فلسفه و اغلب علوم انسانی، این است که در دسته اول عموما واژه ها نقش اساسی ندارن
در این ایام عبرت انگیز کرونایی شاید یکی از بهترین کارها تامل کردن در باب جنبه های معنوی زندگی باشد. من نیز در این مدت با خود می اندیشیدم اگر کسی بخواهد تاملات خود را در این باب مدون و منظم کند از کجا باید آغاز کند. برای شروع می توان به دو واژه کلیدی توجه کرد: معنا و زندگی.
یکی از تفاوت های بسیار مهم علومی مانند فیزیک و شیمی و علوم مهندسی و علوم پزشکی با دانش هایی همچون فلسفه و اغلب علوم انسانی، این است که در دسته اول عموما واژه ها نقش اساسی ندارن
عبدالکریم سروش مینویسد:
«قرن
نوزدهم قرن غرور علم تجربی است. پیروزیهای علوم در این قرن به خوبی مکشوف بود. اما
نارساییهای آن هنوز برای همه مشهود نبود. خصومت با طبیعت و تسلط بر آن، که محرک و
هدف کاوشهای تجربی است، برای چشمهای ظاهربین به شکوفایی و ثمر نشسته بود. میپنداشتند
که چندان چیزی نمانده است که کشف شود و تا مدت کوتاهی پرده از راز همهٔ معماهای
جهان برداشته خواهد شد و همهٔ مجهولات به سوهان علم تراش خواهد یافت. و بلور شفاف
و پرتوخیز
اسحاق نیوتون کی بود؟اسحاق نیوتن یک فیزیکدان و ریاضیدان بود که اصول فیزیک مدرن ، از جمله قوانین حرکت را تدوین کرد و به عنوان یکی از ذهنهای بزرگ انقلاب علمی قرن هفدهم شناخته شده است.
در سال 1687 ، او تحسین برانگیزترین اثر خود ، Philosophiae Naturalis Principia Mathematica (اصول ریاضی فلسفه طبیعی) را منتشر کرد که از آن به عنوان تنها تأثیرگذارترین کتاب در زمینه فیزیک یاد شده است. در سال 1705 ، او توسط ملکه آن انگلیس ، شوالیه شد و وی را سر آیزاک نیوتن ساخت.
اوایل زندگی و خا
تفکر انتقادی(بخش اول)
تفکر انتقادی،[۱] یا تفکر نقادانه[۲] یا سنجشگرانهاندیشی (تفکر سنجشگرانه) یعنی تلاش در درست اندیشیدن برای به دست آوردن آگاهی قابل اعتماد در جهان. این روش شامل فرایندهای ذهنی اعم از تشخیص، تحلیل و ارزیابی دادهها است. به بیان دیگر، هنر اندیشیدن پیرامون اندیشیدن خودتان درحالیکه شما میخواهید اندیشهیتان را بهتر، روشنتر، دقیقتر، یا قابل دفاعتر بنمایید.[۳]
فردی که انتقادی میاندیشد قادر است پرسشهای مناسب بپرسد
... مگر نه انسان یک «عالم صغیر است»؟ پس شرق و غرب را در «خویشتن خود» داراست، و انسان عبارت است از یک «تردید»، یک «نوسان» دایمی. هرکسی یک سراسیمگی بلاتکلیف است. یک «دانته»ای است آواره و بیسامان در هیچستان نامعلوم «برزخ» تا ناگهان بر سر راه «ویرژیلی» قرار گیرد و او را به غرب براند و به «راه» « دکارت» و «کنفسیوس»، «ارسطو» ... یا «بئاتریسی» و او را به شرق کشاند و به «صحرا»ی لائوتزو، بودا، حلّاج و فلوطین و مسیح، و به هر حال یا در آسمان و یا در زمین
یادداشت جدیدم در خبرگزاری مهر را می توانید هم در سایت این خبرگزاری (اینجا) مطالعه نمائید و هم در ادامه از نظر شما می گذرد.
خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-سید مهدی دزفولی*: پیش از این در سلسله مقالاتی که به صورت جسته و گریخته درخبرگزاری مهر منتشر شد، به بررسی گزینشی ابواب مختلف در فلسفه علم از جمله فلسفه زیست شناسی، فلسفه زبان؛ فلسفه ذهن و همچنین بررسی مساله اختیار یا عدم اختیار پرداختیم.
مسائلی که تشکیل دهنده بخش های مهم و عمده ای از فلسفه ع
یادداشت جدیدم در خبرگزاری مهر را می توانید هم در سایت این خبرگزاری (اینجا) مطالعه نمائید و هم در ادامه از نظر شما می گذرد.
خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-سید مهدی دزفولی*: پیش از این در سلسله مقالاتی که به صورت جسته و گریخته درخبرگزاری مهر منتشر شد، به بررسی گزینشی ابواب مختلف در فلسفه علم از جمله فلسفه زیست شناسی، فلسفه زبان؛ فلسفه ذهن و همچنین بررسی مساله اختیار یا عدم اختیار پرداختیم.
مسائلی که تشکیل دهنده بخش های مهم و عمده ای از فلسفه ع
افق های جدید
اصولاً بحث در زمینه های فلسفی به دلیل سرشتی که دارند بحث منجز شده ای نیست و لزوماً به نتایجی مورد قبول همه مکاتب فکری منتهی نمیشود. این برخلاف علم و نتایج علمی است که دستاوردهای آن غیر قابل انکار بوده چه اینکه مردم با انواع عقاید از ره آورد های آن مستقیم یا غیر مستقیم مستفیض میشوند. یا مثلاً اگر هندسه اقلیدسی را در زمینه ریاضی در نظر آوریم، قضایای آن برای همگان به یکسان قابل قبول و لازم الاتباع میباشد. اخیراً دوستی گلایه دا
فلسفه
واژه فلسفه واژه ای یونانی و به معنای دوست داشتن دانایی است.
اما به عنوان یک رشته، فلسفه، علمی است که از اصلی ترین فعالیت انسان، یعنی تفکر بر خاسته است. تفکر در مورد کلی ترین و اساسی ترین موضوعاتی که در زندگی و در جهان با آن ها روبرو هستیم.
عمر فلسفه به اندازه عمر زندگی انسان بر روی زمین است؛ زیرا بشر از اولین روز حیات بر کره خاکی، همواره با پرسش هایی اساسی و معماگونه درباره خود و جهان روبرو بوده است.
اساسا باید گفت:
فلسفه هنگامی پدیدار
گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از دیجیاتو : پزشکان در طور تاریخ چطور درد را اندازهگیری کردهاند؟ وقتی این سوال را میپرسید مشخص میشود که نه آنقدرها خوب.
طی یک آزمایش معروف در اواخر دهه ۱۹۴۰، دو محقق مرد آمریکایی میزان درد زنی در حال زایمان را سنجیدند. هر زمان که بانوی بیچاره دچار انقباض عضلانی میشد، آنها دستش را با یک دستگاه میسوزاندند و میپرسیدند که درد سوزش در قیاس با درد انقباض چقدر است. آزمایشی وحشتناک و بیفایده بود که سلا
این عقیده که: «ایرانیها جزء باهوشترین آدمای دنیان» یا حتی: «ایرانیها باهوشترینن» جزئی از رایجترین باورها در میان عامه مردمه ایرانه. اما آیا واقعا ما ایرانیها باهوش هستیم؟ اصلا چرا فکر میکنیم باهوش هستیم؟
من در این مقاله سعی دارم به این قبیل سوالات پاسخی بدم.
آیا ایرانیها باهوشترینند؟
اول باید بدونیم انواع زیادی از هوش وجود داره مثل: هوش هنری، هوش اجتماعی، هوش زبانی، هوش تخیلی-تصوری و… اما وقتی در بستر صحبتهای روزمرّه از
این عقیده که: «ایرانیها جزء باهوشترین آدمای دنیان» یا حتی: «ایرانیها باهوشترینن» جزئی از رایجترین باورها در میان عامه مردمه ایرانه. اما آیا واقعا ما ایرانیها باهوش هستیم؟ اصلا چرا فکر میکنیم باهوش هستیم؟
من در این مقاله سعی دارم به این قبیل سوالات پاسخی بدم.
آیا ایرانیها باهوشترینند؟
اول باید بدونیم انواع زیادی از هوش وجود داره مثل: هوش هنری، هوش اجتماعی، هوش زبانی، هوش تخیلی-تصوری و… اما وقتی در بستر صحبتهای روزمرّه از
مهندسی فروش ( Sales Engineering ) آنچه بیشتر به نظر می رسد، مهندسی فروش بیشتر در حوزه فروشندگی شخصی یا حضوری کاربرد داشته باشد و کمک آن به پیشرفت دانش فروشندگی متقابل بوده است.
یعنی فروشندگی حضوری با تکنیکهای خود، به قوام و دوام مباحث مهندسی فروش کمک کرده است و مهندسی فروش نیز با ویژگیهای خاص خود و با ذهنیت تیز مهندسی خود، باعث ابداع و کشف شیوههای خلاق و نوین در فروشندگی شخصی شده است.
در مهندسی فروش، زمینه فعالیت شامل محصولات و خدماتی میش
دیشب تمامش کردم، بینهایت زیبا، بینهایت هیجانانگیز و بینهایت بصیرتبخش بود. کتاب راجع به قضیه گودل، پیشزمینهها و واکنشهای آدمها به این قضیه بود. طرح کلی اثبات قضیه گودل را هم نوشته بود و تا جایی که با اصل اثبات آن در کتاب منطق ریاضی اندرتون مقایسه میکنم، به محتوای اصلی قضیه وفادار بود. برای منی که همین چند هفته پیش اثبات قضیه گودل را به صورتی کاملا فنی خوانده بودم، خواندن حواشی این اثبات، انگیزههای خود گودل و فضای فکری آن زما
فهرستی از ١٠٠ شخصیت تأثیرگذار در تاریخ جهان که توسط اخترفیزیکدان آمریکایی مایکل اچ. هارت تهیه شده است:
١. محمد بن عبدالله (٥٧٠-٦٣٢ م) پیامبر اسلام و فرمانروای اعراب
٢. آیزاک نیوتن ١٦٤٣-١٧٢٧ م فیزیکدان، ریاضیدان، فیلسوف و کیمیاگر انگلیسی؛ طراح نظریه گرانش و قوانین حرکت
٣. عیسی مسیح (٤ ق م-٣٠/٣٣ م) بنیانگذار مسیحیت
٤. بودا (٥٦٣-٤٨٣ ق م) فیلسوف هندی و بنیانگذار دین بودایی
٥. کنفوسیوس (٥٥١-٤٧٩ ق م) فیلسوف چینی
٦. بولس مقدس (سنت پل) (٤ ق م-٦٢
دومین بار است که شروع میکنم به نوشتن، کتابی است از هانسیوهان گلوگ، ترجمه یاسر خوشنویس از انتشارات ترجمان. انگیزه اصلی این که میروم سراغ این کتاب، آشنایی با فلسفه تحلیلی به عنوان یکی از جریانهای مهم فلسفه است و صد البته دیدن جایگاه نسبیگرایی که بحث آن را فراوان داشتم. راستش اوایل کتاب که مقدمه بود فهمیدم که جمله بندی نسبتا بدی دارد و تا حدی تخصصی است اما فصل دوم آن که مرور تاریخی بود به قدری هیجانانگیز و پر از بصرتهای زیبا بود که ت
تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى فایل تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى در 64 صفحه در قالب Word
دسته بندی
فلسفه و منطق
فرمت فایل
doc
حجم فایل
60 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل
64
توضیحات :
فایل تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى در 64 صفحه در قالب Word.
بخشی از متن :
مقدمه مفهوم «شهود» (1) را مىتوان در زمینههاى مختلف بررسى کرد. این مفهوم، در فلسفه جایگاهى رفیع داشته و در تقسیمات اولیه وجود، مباحث علم و عالم و معلوم، شناختشناسى و ه
تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى فایل تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى در 64 صفحه در قالب Word
دسته بندی
فلسفه و منطق
فرمت فایل
doc
حجم فایل
60 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل
64
توضیحات :
فایل تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى در 64 صفحه در قالب Word.
بخشی از متن :
مقدمه مفهوم «شهود» (1) را مىتوان در زمینههاى مختلف بررسى کرد. این مفهوم، در فلسفه جایگاهى رفیع داشته و در تقسیمات اولیه وجود، مباحث علم و عالم و معلوم، شناختشناسى و ه
معماری قاجار بخش مهمی از تاریخ معماری ایران است و اهمیت این موضوع، به واسطهی شکلگیری جریان برجستهی تحول و تغییر در فضای اجتماعی و همچنین در مفهوم کالبد و فضا است (قلیچ خانی و همکاران؛ 1392: 51). در این دوره معماری دچار گسستی بی سابقه می شود که با عناصری ناآشنا و ناهمگون در آن مواجه است (شریفی، ۱۳۹۴). در این دوره است که شیوه جدیدی در معماری نهادینه شد که معماران ایرانی را بر آن داشت تا عوامل مشخص معماری ایران را با روش و توجه خاصی با ع
فلسفه و نقش زبان
دوستی در پاسخ به گفتار اخیر و یکی دوتای قبلی، مطالبی را مطرح کرده اند (در ذیل گفتارها موجود است) که شایسته است از نظر اهمیت در دو بخش جداگانه بصورت دو مطلب مستقل بدان پرداخته شود. اکنون به بخش اول مطالب مطروحه وی یعنی فلسفه نظری میپردازیم.
پیش از هر چیز مجدداً یادآور میشویم که آنچه امروز فلسفه نامیده میشود، در واقع باقیمانده فلسفه باستان است. دایره فلسفه که در ابتدا شناخت همه چیز بود کم کم کوچک و کوچکتر شد. باین معن
به علت وحشیانه نویسیِ امشبم، فقط یکی از عناوین را بخوانید...
«آش شله قلم کار یا مقدمه»
کشکولم را ببرم پیش خزانه دار کلماتم تا آن را پر کند و پستی داشته باشم در این نیمه شبِ خسته!
اگر کارما واقعیت داشت، در زندگی قبلیام در چه کالبدی زندگی میکردم؟ شاید إبن سینا بودم که الآن در شرایطی دیگر متولد شدهام، با سردی جات ضعفِ حافظه دارم و حتی یک بیت شعر را نمیتوانم حفظ کنم، نه من علاقهای دارم و نه آن بخشی که در ذهنم مشغولِ حفظِ شعر است شعور کافی
نقد و بررسی matrix
جلوه های ویژه 10، فیلمنامه صفر! فیلمی بسیار جذاب و پیچیده، با ابر انسانهایی میتوانند خود را غیب کنند و به شکلهای مختلف دربیاورند. بی تردید ماتریکس را میتوان تحولی در هنرهای تصویری و فیلمهای علمی تخیلی دانست؛ بطوریکه تریلر پیش از اکرانش هوش از سر بسیاری به خصوص نوجوانان برد. از سویی دیگر فیلم با زبانی گیج کننده و تقریباً بی سر و ته ، مفاهیم فلسفی و باورهای مذهبی ای به چالش میکشد که میتواند برای جوانان و علاقه مندان به این گونه م
چرخه درست کدام است؟
باید دانست که همه راه ها مستقیم نیست و همه راه های مستقیم نیز لزوماً راه درست نیست. چه بسا بسیاری از راه های زندگی بصورت چرخه (سیکلیک) است. اینها مانند فنر مارپیچ در دو نوع راست گرد و چپ گرد هستند. با هر چرخش یک گام به راست یا به چپ پیموده میشود. طبق تعریف، اولی را پیشرونده یا چرخه درست مینامیم. طبعاً دومی که در جهت مخالف میرود را پسرونده یا چرخه معیوب مینامیم. در حیات معنوی انسان این دو نوع حرکت متضاد را میتوان تح
معرکه علم یهودی 2
http://t.me/savadeelmi
علم یهودی ارسال دیدگاه 478 بازدید
گفتاری در علم دینی / سخنرانی دکتر ابراهیم فیاض
اومانیسم هم سیرهای متفاوتی دارد؛
همین تفکر که تا امروزه به چنین علمی رسیده در طی یکی دو روز نبوده بلکه پانصد سال
طول کشیده تا یهودی ها به این جا رسیده اند یعنی شبانه روز کار کرده اند تا
توانسته اند تحولی ایجاد کنند. مثلاً شما اگر به اومانیسمی که مطرح می کنند نگاه
کنید اومانیسم جسمی است اما بلافاصله در
فرانسه یه یک اومانیسم معر
تعادل فلسفی
دوستی نازنین پیرو مطلب اخیر بطور خصوصی انتقادی کرده اند که چون مورد نظر بسیاری دوستان دیگر هم هست، از ایشان خواهش کردم عیناً بطور علنی بازتاب دهند تا دیگران نیز استفاده کنند. نقد ایشان به مطالب گذشته اینجانب بطور خلاصه حول این دو نکته میگردد که گویا زیاد به آنها تکیه کرده ام:
1- بهای بیش از اندازه دادن به دانش تجربی
2- نفی ماوراء الطبیعه
چون کسان دیگری نیز مشابه همین ایرادات را وارد دانسته اند بجا خواهد بود که در مطلب حاضر به ر
درباره این سایت