نتایج جستجو برای عبارت :

خطبه 87 نهج البلاغه در بیان هلاکت مردم

شاخصهای فرد اصلح:
1-امانت دار باشد.2-اهل مشورت باشد.3-اهل تحمل باشد.4-انجام وظیفه5-قاطع و شجاع باشد.6-مردم شناس باشد.7-مردم دوست باشد.
8-بنده صالح باشد.9-میانه رو باشد. 10-حریص نباشد.11-شایسته سالار باشد.            
منابع:
1-خطبه 5 نهج البلاغه
5,6,7,8,2-نامه 53نهج البلاغه
3-غررالحکم باب الراء
4-خطبه 3نهج البلاغه
9-خطبه 16نهج  البلاغه
10-خطبه 129 نهج البلاغه
11-الغدیر ج8،ص291
آشنایی با بخش خطبه های نهج البلاغه (خطبه شناسی نهج البلاغه)
 
معنای خطبه
تعداد خطبه‌ها
موضوع خطبه‌ها
طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین خطبه‌ها
اسامی خطبه‌ها
خطبه‌های مشهور
ترتیب خطبه‌ها
زمان و مکان خطبه‌ها
 
لطفا کلیپ رو در "ادامه مطلب" ببینید و به دوستانتون هم ارسال کنید
ادامه مطلب
1. نهج البلاغه دارای چند خطبه می‌باشد؟2. نهج البلاغه دارای چند نامه می‌باشد؟3. نهج البلاغه دارای چند حکمت می‌باشد؟4. طولانی‌ترین خطبه کدام است؟5. کوتاهترین خطبه کدام است؟6. طولانی‌ترین نامه کدام است؟7. کوتاهترین نامه کدام است؟8. طولانی‌ترین حکمت کدام است؟9. کوتاهترین حکمت کدام است؟10. نهج البلاغه توسط چه کسی جمع آوری شده است؟11. جمع آوری نهج البلاغه در چه سالی و چه ماهی به اتمام رسیده است؟12. آخرین جمله نهج البلاغه درباره چه موضوعی می‌باشد؟13.
خطبه متقین
خُطبه مُتّقین یا خطبه هَمّام درباره صفات پرهیزکاران، از خطبه‌های مشهور نهج البلاغه است که امیر مؤمنان(ع) بنا به درخواست یکی از شیعیان به نام هَمّام آن را بیان کرد. در این خطبه، رفتارهای فردی، اجتماعی و عبادی متقین چنان به تصویر کشیده شده است که گویند همام، پس از شنیدن آن، مدهوش شد و جان داد.
ادامه مطلب
┄┅═══✼✼═══┅┄
 
شش نکته کاربردی نهج البلاغه خوانی آسان:
 
1⃣ فارسی بخوانید.
 
2⃣ از میان تمام ترجمه ها فعلا ترجمه استاد دشتی آسانترین ترجمه می باشد.
 
3⃣ روزی ده دقیقه بخوانید ، در این صورت ظرف4 ماه یک دور نهج البلاغه را خوانده اید.
 
4⃣ از آخر به اول بخوانید. یعنی از خواندن حکمتها آغاز نمایید . بعد از دوبار خواندن حکمتها . نامه ها و سپس خطبه ها را بخوانید . نامه ها و حکمتها را از آخر به اول بخوانید چون آخرین نامه ها و خطبه ها کوتاه تر و آسانت
یادم میآید تازه مسلمانی را که از او پرسیدند: 
نظرت درباره نهج البلاغه چیست؟
گفت: من مدتی بعداز اسلام آوردن نهج البلاغه را خواندم. 
هرجا به نظرم زیباتر بود های لایت می کردم.
وقتی تمام شد و برگشتم از اول نگاه کردم، دیدم تقریبا همه اش را های لایت کرده ام!
 
ممکن است زیاد شنیده باشی که نهج البلاغه سخت است!
نمی فهمیم!
و کلماتی از این قبیل...
 
اما می خواهم یک چیز بگویم:
این حرفهایی است که به ما زده اند.
راستی خودت تا بحال چند بار نهج البلاغه خواندن را ام
آیت الله جوادی آملی: خطبه‌ای است که وجود مبارک حضرت امیر دُرفشانی می‌کند برزخ را معنا می‌کند، ساهره قیامت را معنا می‌کند. ابن ابی الحدید در شرح این خطبه می‌گوید: اگر ادیبان و بلاغت‌شناسان را یکجا جمع بکنند و این خطبه را بر آنها بخوانند آنها می‌فهمند که این سجده دارد. همان طوری که بعضی از آیات قرآن سجده دارد. ما این مطلب را به عرض استاد علامه طباطبایی رساندیم که این اغراق نیست؟ ما آنچه شنیدیم سجده بر آیات قرآن کریم است، در غیر قرآن سجده نی
کودکی معصومان
 
سلام.معصومین هم زمانی که بچه بودند; بازی و شیطنت میکردند? کدومشون شیطون تر بودند?
در نهج البلاغه آمده است :«لقد قرن الله به صلى الله علیه و آله من لدن ان کان فطیما اعظم ملک من ملائکته یسلک به طریق المکارم ومحاسن اخلاق العالم لیله و نهاره...{نهج البلاغه فیض الاسلام، جز ۴، خطبه ۲۳۴، بند ۶۱ ص ۸۱۱ چاپ وزیرى ؛ نهج البلاغه صبحى صالح، قطع جیبی ، خطبه ۱۹۲ ص ۳۰۰ )خداوند از آن زمان که رسول خدا از شیر بازگرفته شد بزرگترین فرشته اش را قرین وى
از فتنه های آخر الزمان
امام علی علیه السلام در خطبه‏ اى که در آن به وقایع آخر الزمان اشاره می‏ کند فرمود:
یَعطِفُ الهَوى‏ عَلَى الهُدى‏ إذا عَطَفُوا الهُدى‏ عَلَى الهَوى‏، و یَعطِفُ الرَّأیَ عَلَى القُرآنِ إذا عَطَفُوا القُرآنَ عَلَى الرَّأیِ ؛
هوس را دنباله‌‏رو هـدایت می‏‌گرداند، هنگامی که [مردم،] هدایت را دنباله‏‌رو هوس کرده‏‌اند، و رأى (نظر) را پیـرو قـرآن می‏‌کند، آن گاه که قـرآن را پیـرو رأى خویش کردند.
نهج البلاغه، خطبه ۱۳
اَمّا بَعْدُ، فَاِنَّ اللّهَ لَمْ یَقْصِمْ جَبّارِى دَهْر قَطُّ اِلاّ بَعْدَ تَمْهیل وَ رَخاء، وَ لَمْ یَجْبُرْ عَظْمَ اَحَد مِنَ الاُْمَمِ اِلاّ بَعْدَ اَزْل وَ بَلاء، وَ فى دُونِ مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ عَتْب، وَما اسْتَدْبَرْتُمْ مِنْ خَطْب مُعْتَبَرٌ. وَ ما کُلُّ ذى قَلْب بِلَبیب، وَلا کُلُّ ذى سَمْع بِسَمیع، وَلا کُلُّ ذى ناظِر بِبَصیــر. فَیاعَجَباً ـ وَ مالِىَ لا اَعْجَبُ ـ مِنْ خَطَاِ هذِهِ الْفِرَقِ عَلَى اخْتِلافِ حُجَج
88-  و من خطبة له (علیه السلام)
> و فیها بیان للأسباب التی تهلک الناس <
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ یَقْصِمْ جَبَّارِی دَهْرٍ قَطُّ إِلَّا بَعْدَ تَمْهِیلٍ وَ رَخَاءٍ وَ لَمْ یَجْبُرْ عَظْمَ أَحَدٍ مِنَ الْأُمَمِ إِلَّا بَعْدَ أَزْلٍ وَ بَلَاءٍ وَ فِی دُونِ مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ عَتْبٍ وَ مَا اسْتَدْبَرْتُمْ مِنْ خَطْبٍ مُعْتَبَرٌ وَ مَا کُلُّ ذِی قَلْبٍ بِلَبِیبٍ وَ لَا کُلُّ ذِی سَمْعٍ بِسَمِیعٍ وَ لَا کُلُّ نَاظِرٍ بِ
 
امیرالمؤمنین (ع):
«سوگند به خدا، معاویه از من سیاست‌مدارتر نیست، امّا معاویه حیله‌گر و جنایتکار است؛ اگر نیرنگ ناپسند نبود، من زیرک‌ترین افراد بودم، ولى هر نیرنگى گناه، و هر گناهى نوعى کفر و انکار است.» (نهج‌البلاغه: خطبه 200)
«سوگند به خدا، اگر تمام شب را بر روى خارهاى سعدان به سر ببرم، و یا با غل و زنجیر به این سو یا آن سو کشیده شوم، خوش‌تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت در حالى ملاقات کنم که به بعضى از بندگان ستم، و چیزى از اموال عم
{هزار و یک نکته پیرامون امام زمان(عج) - شماره 36}
 
نهج البلاغه و امام مهدی
 
مسأله مهدویت در نهج البلاغه از دو نظر قابل بررسی است. یکی از دیدگاه ملاحم و پیش گویی های امام و دیگر مربوط به آینده جهان است.
از جمله مطالبی که در نهج البلاغه درباره حضرت مهدی آمده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
خالی نبودن زمین از حجت های الهی(خطبه۱)
امام زمان،جانشین پیامبران الهی(خطبه۱۸۲)
غیبت طولانی حضرت (خطبه۱۸۲)
ظهور امام زمان بعد از انتظاری طولانی(خطبه۱۵۰)
کامل
مورخ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ در جلسه 91 «درآمدی بر نهج البلاغه» آقای حجت‌الاسلام کاشانی با موضوع « آخر الزمان و راه نجات در آن ـ با محوریت خطبه ۱۴۷ نهج البلاغه» مطالبی درباره آثار و پیامدهای گوش سپردن به منبرها و قلم‌های آلوده از منظر نهج‌البلاغه مطرح شد که دوست داشتم شنیدنش را به دوستان فیشنگار پیشنهاد بدهم.
 
برای دریافت صوت این جلسه اینجا کلیک نمایید.
پ.ن:گفت‌وگوی دیشب حبیب و دردانه
 
✔️ بخشی از خطبه حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در نکوهش بدعت
 
وَ ما اُحْدِثَتْ بِدْعَةٌ اِلاّ تُرِکَ بِها سُنَّةٌ، فَاتَّقُوا الْبِدَعَ، وَالْزَمُوا الْمَهْیَعَ اِنَّ عَوازِمَ الاُْمُورِ اَفْضَلُها، وَ اِنَّ مُحْدَثاتِها شِرارُها.
 
هیچ بدعتى ایجاد نمى شود جز اینکه سنّتى ترک گردد ، پس از بدعتها بپرهیزید، و ملازم راه هدایت شوید. امور ریشه دار برترین امور، و پدیده هاى تازه بدترین پدیده هاست.
 
نهج البلاغه, خطبه شماره ١۴۵
امام علی علیه السلام داناترین صحابی پیامبر صلی اله علیه وآله و در ورودی شهر علم پیامبر صلی الله علیه وآله است.
سخنان ایشان در کتب حدیث جمع آوری شده است. مشهورترین کتاب در این باره نهج البلاغه است.
سید مرتضی در این کتاب برخی از خطبه ها، نامه ها و سخنان کوتاه حضرت علی را گردآوری کرده است.
تعداد خطبه ها ۲۴۱ و نامه ها ۷۹ و کلمات قصار ۴۸۰ عدد است.
مهمترین خطبه ها شقشقیه، غرا، اشباح و خطبه متقین است.
 در خطبه ها خداشناسی، یاد پیامبر صلی اله علیه وآله
95-  و من خطبة له (علیه السلام)
> یقرر فضیلة الرسول الکریم <
بَعَثَهُ وَ النَّاسُ ضُلَّالٌ فِی حَیْرَةٍ وَ حَاطِبُونَ فِی فِتْنَةٍ قَدِ اسْتَهْوَتْهُمُ الْأَهْوَاءُ وَ اسْتَزَلَّتْهُمُ الْکِبْرِیَاءُ وَ اسْتَخَفَّتْهُمُ الْجَاهِلِیَّةُ الْجَهْلَاءُ حَیَارَی فِی زَلْزَالٍ مِنَ الْأَمْرِ وَ بَلَاءٍ مِنَ الْجَهْلِ فَبَالَغَ (صلی الله علیه وآله) فِی النَّصِیحَةِ وَ مَضَی عَلَی الطَّرِیقَةِ وَ دَعَا إِلَی الْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظ
امام علی علیه السلام داناترین صحابی پیامبر صلی اله علیه وآله و در ورودی شهر علم پیامبر صلی الله علیه وآله است.
سخنان ایشان در کتب حدیث جمع آوری شده است. مشهورترین کتاب در این باره نهج البلاغه است.
سید مرتضی در این کتاب برخی از خطبه ها، نامه ها و سخنان کوتاه حضرت علی را گردآوری کرده است.
تعداد خطبه ها ۲۴۱ و نامه ها ۷۹ و کلمات قصار ۴۸۰ عدد است.
مهمترین خطبه ها شقشقیه، غرا، اشباح و خطبه متقین است.
 در خطبه ها خداشناسی، یاد پیامبر صلی اله علیه وآله
امام علی علیه السلام داناترین صحابی پیامبر صلی اله علیه وآله و در ورودی شهر علم پیامبر صلی الله علیه وآله است.
سخنان ایشان در کتب حدیث جمع آوری شده است. مشهورترین کتاب در این باره نهج البلاغه است.
سید مرتضی در این کتاب برخی از خطبه ها، نامه ها و سخنان کوتاه حضرت علی را گردآوری کرده است.
تعداد خطبه ها ۲۴۱ و نامه ها ۷۹ و کلمات قصار ۴۸۰ عدد است.
مهمترین خطبه ها شقشقیه، غرا، اشباح و خطبه متقین است.
 در خطبه ها خداشناسی، یاد پیامبر صلی اله علیه وآله
فروش کتاب تفسیر نهج‌البلاغه مقام معظم رهبری که شامل ۳ جلد است، از مسیر انتشارات انقلاب اسلامی انجام میشود.
این کتاب ها که نهج البلاغه را بسیار شیرین و واضح تفسیر کرده است، مربوط به دیدار هیئتی دولت با مقام معظم رهبری در ماه رمضان می‌باشد.
این کتاب درباره نامه های حضرت علی به مالک اشتر، نبوت ها و حکومت علوی نوشته شده است.
حضرت علی ع درخطبه ۲۳ نهج البلاغه قسمت دوم آن خطبه می فرماید:
ای مردم! انسان هر مقدار که ثروتمند باشد،باز از خویشاوندان خود بی نیاز نیست که از او با زبان و دست دفاع کنند.خویشاوندان انسان ،بزرگترین گروهی هستند که از او حمایت  می کنند و اضطراب وناراحتی او را می زدایند، ودر  هنگام مصیبت ها نسبت به او،پرعاطفه ترین مردم می باشند.نام نیکی که خدا از شخصی در میان مردم رواج دهد بهتر از میراثی است که دیگری بردارد.
آگاه باشید مبادا از بستگان تهیدست خود
و درود خدا بر او فرمود:
خدایا به تو پناه می برم که ظاهر من در برابر دیده ها نیکو،
و درونم در آنچه که از تو پنهان می دارم، زشت باشد،
و بخواهم با اعمال و رفتاری که تو از آن آگاهی،
توجه مردم را به خود جلب نمایم،
و چهره ظاهرم را زیبا نشان داده با اعمال نادرستی که درونم را زشت کرده به سوی تو آیم،
تا به بندگانت نزدیک، و از خشنودی تو دور گردم.
برگی از نهج البلاغه  حکمت276
تفسیر و تامل با خودمون.... 
نصب برنامه برای اندروید

مجموعه ی کامل نهج البلاغه با ترجمه فارسی به همراه حکمت های صوتی
 
مجموعه شامل:

- 241 خطبه به همراه ترجمه فارسی تفسیری

- 79 نامه امیرالمومنین به همراه ترجمه فارسی

- 200 حکمت بصورت صوتی(افزایش در نسخه های بعدی)

- والپیپر برگزیده حکمت ها
ترجمه به صورت تفسیری و روان به همراه شرح موضوعی
اشتراک به صورت بند به بند(بند عربی و ترجمه بصورت جداگانه)
دارای فونت های قرآنی و خطی نستعلیق
بیشترین ضربه‌ها را خوبترین آدم‌ها می‌خورند؛برای خوبی‌هایتان حد تعیین کنیدو هر کس را به اندازه لیاقتش بها دهیدنه به اندازه مرامتان؛زندگی کردن با مردم این دنیا همچون دویدن در گله اسب  است!تا می‌تازی با تو می‌تازند؛زمین  که  خوردی؛آنهایی که جلوتر  بودند؛هرگز برای تو به عقب باز نمی‌گردند!و آنهایی که عقب بودند؛به  داغ روزهایی که می‌تاختی تو را لگد مال  خواهند کرد!در عجبم از مردمی که به دنبال دنیایی هستند  که روز به روز از آن دورتر می‌شو
عرضِ سلام و تبریک به مناسبتِ ولادتِ امام سجاد (ع)
 
ازین به بعد ان شالله علاوه بر قرآن ، نهج البلاغه هم میخونیم البته با ترجمه و تفسیر
 
حیفه واقعاً ، ما اینهمه داریم واسه فضای مجازی و تلویزیون و فیلم و بازی و برنامه های مختلف وقت میذاریم ولی به نهج البلاغه و قرآن و صحیفه که میرسیم وقت نداریم ( خودمو میگم )
ادامه مطلب
همیشه معموله که از دریای نهج البالغه قسمت حکمت ها رو بیان می کنند و کمتر به خطبه ها می پردازند.در حالی که خطبه های امیرالمومنین بعضا اینقدر قوی و آتشینه که نمیشه گفت کلام خلقه.از طرفی کلام خالق هم نیست.
به هر حال.در کانال زیر میخوایم دور هم بخش هایی از خطبه های اقا رو با هم مرور کنیم.
بفرمایید کانال در خدمت باشیم :)
https://t.me/bazkhanimollaali
قبل از ورود به بحث اصلی (حکمتهای نهج البلاغه) لازم هست که شما عزیزان به عنوان مقدمه با نکاتی کلی درباره نهج البلاغه آشنا بشید؛ بنابراین اولین مطالب به این موضوع اختصاص خواهد یافت
 
البته قصد ما این نیست که در مقدمه زیاد توقف کنیم و از اصل متن نهج البلاغه غافل بشیم؛ برای همین به اختصار، مطالبمون رو با حداقل نکاتی که ضرورت داره هر نهج آموز از نهج البلاغه بدونه آغاز میکنیم اما تفصیل و ادامه اش رو ان شاء الله در لابلای مطالب اصلی و آموزش حکمتها ا
حضرت على (علیه السلام) در خطبه 192 نهج البلاغه معروف به خطبه قاصعه گوشه هایى از مفاسد اخلاقى همچون کبر و سرکشى و ظلم را برمى شمرد و سپس مى فرماید: خداوند بندگانش را، با نماز و زکات و تلاش در روزه دارى، حفظ کرده است. آنگاه در مورد آثار اخلاقى نماز مى فرماید:
«تَسْکیناً لاِطرْافهِمِ، تَخْشیعاً لاِبصْارهِمِ، تَذْلیلاً لِنُفُوسِهِمْ، تَخْفیضاً لِقُلُوبِهِم، اِزالَهً لِلْخَیلاءِ عَنْهُم».( نهج البلاغه، ص. 294) (نماز به همه وجود انسان آرامش مى بخش
امیرالمؤمنین (ع):
«خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود که مردم در حیرت و سرگردانى بودند، در فتنه‌ها به سر مى‌بُردند، هوى‌وهوس بر آنها چیره شده، و خودبزرگ‌بینى و تکبّر به لغزش‌هاى فراوان‌شان کشانده بود، و نادانی‌هاى جاهلیت پَست و خوارشان کرده، و در امور زندگى حیران و سرگردان بودند، و بلاى جهل و نادانى دامنگیرشان بود. پس پیامبر (ص) در نصیحت و خیرخواهى نهایت تلاش را کرد، و آنان را به راه راست راهنمایى، و  مردم را به حکمت و موعظه نیکو دعو
....به خدا شکایت میکنم از مردمی که در جهالت زندگی می کنند وبا گمراهی می میرند،در میان آنها ،کالایی خوارتر از قرآن نیست اگر آن را آنگونه که باید بخوانند؛ومتاعی سود آور و گرانبهاتر از قرآن نیست اگر آن را تحریف کنند؛در نزد آنان،چیزی زشت تر از معروف،و نیکو تر از منکر نمیباشد.
نهج البلاغه خطبه ۱۸ روانشناسی مدعیان دروغین قضاوت
دقت در خطبه ‏های حضرت فاطمه علیهاالسلام ثابت می‏کند که ویژگی‏ های بی‏نظیر خطابی در سخنرانی‏های حضرت علیهاالسلام وجود دارند. این مقاله با توجه به شاخصه‏های منطقی مشهور در «فن خطابه»، به تأمّل در ارکان خطبه فدکیه پرداخته و در این زمینه، ضمن توضیح روش خطابه در مبحث «صناعات خمس» منطق، شواهد بارزی از فرازهای خطبه را برای احراز کمّ و کیف ویژگی‏ های خطابی آن بیان نموده است.
ادامه مطلب
118-  و من کلام له (علیه السلام)> فی الصالحین من أصحابه <أَنْتُمُ الْأَنْصَارُ عَلَی الْحَقِّ وَ الْإِخْوَانُ فِی الدِّینِ وَ الْجُنَنُ یَوْمَ الْبَأْسِ وَ الْبِطَانَةُ دُونَ النَّاسِ بِکُمْ أَضْرِبُ الْمُدْبِرَ وَ أَرْجُو طَاعَةَ الْمُقْبِلِ فَأَعِینُونِی بِمُنَاصَحَةٍ خَلِیَّةٍ مِنَ الْغِشِّ سَلِیمَةٍ مِنَ الرَّیْبِ فَوَاللَّهِ إِنِّی لَأَوْلَی النَّاسِ بِالنَّاسِ.
 
خطبه 118-ستودن یاران خود ستودن یاران نیکوکار. شما یاران حق و
حجت الاسلام و المسلمین معلمی امام جمعه بشرویه:
حکمتهای ناب نهج البلاغه در زندگانی ها باید رعایت شود.
حجه الاسلام معلمی امام جمعه بشرویه در خطبه های نماز جمعه این هفته که با حضور اقشار مختلف مردم مومن و انقلابی و در محل میعادگاه نماز جمعه مسجد جامع میدان برگزار شد با اشاره به حکمت های نهج البلاغه گفت:امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه خود در باب حکمت های آن بیان می فرماید ؛ لسان هر انسان فرمانده او است و باید این لسان در اختیار عقل باشد.
وی گفت:اگر
تاریخ ترجمه نهج البلاغه به فارسی به قرن 10 هجری باز می گردد. یعنی تقریباً پنج سال از تألیف این کتاب سید رازی. هنگامی که صفویان ایران را به عنوان یک کشور شیعه حکومت می کردند.
به گزارش ای ال ال سی ، این روزنامه اعتماد وی می نویسد: “جایگاه نهج البلاغه در جهان اسلام ، به ویژه در بین شیعیان ، بسیار زیاد است که دومین کتاب مهم برای مسلمانان پس از قرآن است. کتابی که برای ایرانیان نیز بسیار مهم است؛ مانند اکثر خانه ها ، نسخه ای در کنار قر
امیرالمؤمنین (ع):
«و اگر از یکی سؤال کردند و نمی‌داند، شرم نکند و بگوید نمی‌دانم؛ و کسی در آموختن آنچه نمی‌داند شرم نکند.» (نهج‌البلاغه: بخشی از حکمت 82)
«کسی که از گفتن ”نمی‌دانم“ روی‌گردان است به هلاکت و نابودی می‌رسد.» (همان: حکمت 85)
یادداشت‌ها:
ـ نهج‌البلاغه. ترجمه محمد دشتی (1386). تهران: قدر ولایت.
امیرالمؤمنین (ع):
«مسلمان کسی است که مسلمانان از زبان و دست او آزاری نبینند، مگر آنجا که حق باشد و آزار مسلمان روا نیست، جز در آنچه واجب باشد.» (نهج‌البلاغه: بخشی از خطبه ۱۶۷)
یادداشت‌ها:
ـ نهج‌البلاغه. ترجمه محمد دشتی (1386). تهران: قدر ولایت.
#درمان_تمام_دردها
ما برای درمان دردها و رهایی از تنهایی‌ها به هر دری می‌زنیم....
امیرالمومنین علیه‌السلام: ... بر شما باد عمل کردن به قرآن، که ریسمان محکم الهی، و نور آشکار و درمانی سودمند است ... *
امام سجاد علیه‌السلام: وقتی که قرآن با من باشد، اگر همه مردم عالم هم بمیرند، هرگز از تنهایی وحشت نمی‌کنم. 
یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ (۵۷ ی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
اگربتوانیم باقرآن انس بگیریم معارف قرآن رادردل وجان خودنفوذ دهیم
زندگی ما وجامعه ما قرآنی خواهدشد.


قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )له نجوم وعلی نجومه نجوم
لاتحصی عجائبه ولاتبلی غرائبه فیه مصابیح الهدی ومنازل الحکمه
-بحارالانوارجلد89صفحه 17
قرآن ستارگان درخشانی دارد،وبرفرازاین ستارگان، ستارگان دیگری است
،شگفتیهایش پایان نمی گیرد،وعجائبش کهنه نمی شود،چراغهای هدایت درآن است ،ومنزلگاهی
حکمت ودانش
سعیده محمودی 1
 حسین چراغیوش 2*
 محمود میرزاییالحسینی 3
چکیده
گفتمان ( discourse ) بهطورکلی به بافت زبان در مراحل بالاتر از جمله اطلاق میشود. تحلیل گفتمان، یکی ازابزارهای تحلیل متون ادبی است که ارتباط بین ساختارهای گفتمانمدار و دیدگاههای اجتماعی حاکم بر تولید گفتمان را بررسی میکند، تحلیل گفتمان ادبی به عنوان یکی از فروع تحلیل گفتمان به بررسی و نقد متون ادبی از جنبه ساختارهای زبانی و بافت متنی و هماهنگی آنها با بافت موقعیتی میپردازد. نهج البلاغه
سعیده محمودی 1
 حسین چراغیوش 2*
 محمود میرزاییالحسینی 3
چکیده
گفتمان ( discourse ) بهطورکلی به بافت زبان در مراحل بالاتر از جمله اطلاق میشود. تحلیل گفتمان، یکی ازابزارهای تحلیل متون ادبی است که ارتباط بین ساختارهای گفتمانمدار و دیدگاههای اجتماعی حاکم بر تولید گفتمان را بررسی میکند، تحلیل گفتمان ادبی به عنوان یکی از فروع تحلیل گفتمان به بررسی و نقد متون ادبی از جنبه ساختارهای زبانی و بافت متنی و هماهنگی آنها با بافت موقعیتی میپردازد. نهج البلاغه
وصف روزگاران بعثت پیامبر صلى الله علیه و آله در کلام امیر المومنین علیه السلام
امیر المومنین علیه السلام فرمودند:
أَرْسَلَهُ عَلَى حِینِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ وَ طُولِ هَجْعَةٍ مِنَ الْأُمَمِ وَ اعْتِزَامٍ مِنَ الْفِتَنِ وَ انْتِشَارٍ مِنَ الْأُمُورِ وَ تَلَظٍّ مِنَ الْحُرُوبِ وَ الدُّنْیَا كَاسِفَةُ النُّورِ ظَاهِرَةُ الْغُرُورِ عَلَى حِینِ اصْفِرَارٍ مِنْ وَرَقِهَا وَ إِیَاسٍ مِنْ ثَمَرِهَا وَ [إِعْوَارٍ] اغْوِرَارٍ مِنْ مَا
77-  و من کلام له (علیه السلام)
> و ذلک حین منعه سعید بن العاص حقه <
إِنَّ بَنِی أُمَیَّةَ لَیُفَوِّقُونَنِی تُرَاثَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) تَفْوِیقاً وَ اللَّهِ لَئِنْ بَقِیتُ لَهُمْ لَأَنْفُضَنَّهُمْ نَفْضَ اللَّحَّامِ الْوِذَامَ التَّرِبَةَ.
# قال الشریف : و یروی التراب الوذمة و هو علی القلب ، قال الشریف و قوله (علیه السلام) لیفوقوننی أی یعطوننی من المال قلیلا کفواق الناقة و هو الحلبة الواحدة من لبنها ، و الوذام جمع وذمة و هی
239-  و من خطبة له (علیه السلام)> یذکر فیها آل محمد (صلی الله علیه وآله) <هُمْ عَیْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْلِ یُخْبِرُکُمْ حِلْمُهُمْ عَنْ عِلْمِهِمْ وَ ظَاهِرُهُمْ عَنْ بَاطِنِهِمْ وَ صَمْتُهُمْ عَنْ حِکَمِ مَنْطِقِهِمْ لَا یُخَالِفُونَ الْحَقَّ وَ لَا یَخْتَلِفُونَ فِیهِ وَ هُمْ دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ وَ وَلَائِجُ الِاعْتِصَامِ بِهِمْ عَادَ الْحَقُّ إِلَی نِصَابِهِ وَ انْزَاحَ الْبَاطِلُ عَنْ مُقَامِهِ وَ انْقَطَعَ لِس
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند..  /\   /\
 
117-  و من کلام له (علیه السلام)> یوبخ البخلاء بالمال و النفس <فَلَا أَمْوَالَ بَذَلْتُمُوهَا لِلَّذِی رَزَقَهَا وَ لَا أَنْفُسَ خَاطَرْتُمْ بِهَا لِلَّذِی خَلَقَهَا تَکْرُمُونَ بِاللَّهِ عَلَی عِبَادِهِ وَ لَا تُکْرِمُونَ اللَّهَ فِی عِبَ
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
گلایه داشت که چرا حرفمان دیگر بر مردم تاثیرنداردو...
گفتم
مردم به شما اعتماد کردند جان ومال و ناموسسان را به شما سپردند
وقتی دیدند که یا خود اهل آنچه میگویید نیستید و یاچشم برفساد اخلاقی و فساد اقتصادی و فساد سیاسی عده ای بسته اید.وسکوت کرده اید،درحالی که در سخنان خود از نهج‌البلاغه میگویید و از سیدالشهدا که تمام هستی اش را برای مبارزه با فساد اخلاقی و سیاسی و اقتصادی فدیه داد.مردم د
حس میکنم زمانش رسیده که با قرآن و نهج البلاغه آشتی کنیم!!! 
اگر روزی یه صفحه ترجمه قران و بخونیم و یک صفحه ترجمه نهج‌البلاغه نیم ساعت بیشتر زمان نمیبره 
اما خیلی چیزها به دست میاریم
کاش بشه یه عهد محکم بست! 
قرار بود تو این وبلاگ از نهج البلاغه بنویسم! 
توکل بر خدا امشب شروع میکنم! 
 
...کسی که مثلا کتاب اسفار ملاصدرا یا شفای ابوعلی را تحصیل کرده،یک فیلسوف اسلامی است؛اما کسی که نهج البلاغه علی(ع)را میشناسد اسلام شناس است.
اشعار شعرای جاهلیت عرب در مدارس اسلام به عنوان متن ادبی تدریس میشود ونهج البلاغه هرگز به هیچ عنوان!
فلسفه ی یونانی ها و منطق ارسطو برنامه درسی بود و تفسیر قرآن نه!
سیره پیغمبر اسلام و شرح حال و افکار و شیوه زندگی و مبارزات ائمه مطرح نیست و اگر هم استثنائا چند نفری به خواست فردی خود تحقیق کنند،علم اصلی حساب
اخلاق اسلامی بر مبنای فطرت به معنای گرایش های طبیعی انسان ایجاد شده است. عفت از واژه عف به معنای خودداری از ارتکاب به اعمال و اقوال ناشایسته و نامقبول است. حجاب نشانه عفت در پوشش و به معنای خودنگهداری از تبرج و تحریک دیگران است. قرآن زمانی حجاب ظاهر را ستایش می کند که در کنار تقوا یا خودنگهداری درونی همراه شده باشد (اعراف/۲۶). غیرت نماد عفت در روابط جنسی خانوادگی است. مرد غیور، علاقه های جنسی خود را در محدوده خانواده مدیریت می کند و اجازه ورود
240-  و من کلام له (علیه السلام)> قاله لعبد الله بن العباس و قد جاءه برسالة من عثمان و هو محصور یسأله فیها الخروج إلی ماله بینبع ، لیقل هتف الناس باسمه للخلافة، بعد أن کان سأله مثل ذلک من قبل ، فقال علیه السلام <یَا ابْنَ عَبَّاسٍ ، مَا یُرِیدُ عُثْمَانُ إِلَّا أَنْ یَجْعَلَنِی جَمَلًا نَاضِحاً بِالْغَرْبِ أَقْبِلْ وَ أَدْبِرْ بَعَثَ إِلَیَّ أَنْ أَخْرُجَ ثُمَّ بَعَثَ إِلَیَّ أَنْ أَقْدُمَ ثُمَّ هُوَ الْآنَ یَبْعَثُ إِلَیَّ أَنْ أَخْ
دو خطبه از امام علی(ع) که یکی بدون نقطه و دیگری بدون الف می باشد و همچنین نامه ای از طرف میرزا محمد الویری به احمد خان امیر حسینی سیف الممالک که بدون نقطه نوشته شده است را می توانید در این پاورپوینت مشاهده کنید.
خطبه های بدون الف و بدون نقطهحجم: 574 کیلوبایت
فَسُبْحَانَ الَّذِی بَهَرَ الْعُقُولَ عَنْ وَصْفِ خَلْقٍ جَلَّاهُ لِلْعُیُونِ ...
پس منزّه است خداوندى که خردها را مغلوب گردانیده از وصف آفریده شده اى که در پیش دیده ها جلوه گر است ...
نهج البلاغه امام علی علیه السلام (گردآوری سید رضی - نسخه صبحی صالح)
ترجمه فیض الاسلام
خطبه 165
228-  و من کلام له (علیه السلام)> یرید به بعض أصحابه <لِلَّهِ بَلَاءُ فُلَانٍ فَلَقَدْ قَوَّمَ الْأَوَدَ وَ دَاوَی الْعَمَدَ وَ أَقَامَ السُّنَّةَ وَ خَلَّفَ الْفِتْنَةَ ذَهَبَ نَقِیَّ الثَّوْبِ قَلِیلَ الْعَیْبِ أَصَابَ خَیْرَهَا وَ سَبَقَ شَرَّهَا أَدَّی إِلَی اللَّهِ طَاعَتَهُ وَ اتَّقَاهُ بِحَقِّهِ رَحَلَ وَ تَرَکَهُمْ فِی طُرُقٍ مُتَشَعِّبَةٍ لَا یَهْتَدِی بِهَا الضَّالُّ وَ لَا یَسْتَیْقِنُ الْمُهْتَدِی. 
 
 
خطبه 228-در
پاسخ به یک سوال
 
❓برای این که نهج البلاغه در جامعه ترویج داده بشه، آیا خوندن نهج البلاغه فقط با ترجمه آن، بصورت فردی یا در جلسات عمومی، کافیه⁉️
 
✅ برای پاسخ به این سوال، به یکی از بیانات رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای اشاره میکنم؛ ایشون میفرمایند:
 
به "ادامه مطلب" مراجعه فرمایید...
ادامه مطلب
184-  و من کلام له (علیه السلام)> قاله للبرج بن مسهر الطائی و قد قال له بحیث یسمعه "لا حکم إلا للّه"، و کان من الخوارج <اسْکُتْ قَبَحَکَ اللَّهُ یَا أَثْرَمُ فَوَاللَّهِ لَقَدْ ظَهَرَ الْحَقُّ فَکُنْتَ فِیهِ ضَئِیلًا شَخْصُکَ خَفِیّاً صَوْتُکَ حَتَّی إِذَا نَعَرَ الْبَاطِلُ نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ الْمَاعِزِ. 
خطبه 184-خطاب به برج بن مسهر افشای منافق خاموش باش! خدا رویت را زشت گرداند، ای دندان پیشین افتاده بخدا سوگند! آنگاه که حق آشکا
207-  و من کلام له (علیه السلام)> فی بعض أیام صفین و قد رأی الحسن ابنه (علیه السلام) یتسرع إلی الحرب <امْلِکُوا عَنِّی هَذَا الْغُلَامَ لَا یَهُدَّنِی ، فَإِنَّنِی أَنْفَسُ بِهَذَیْنِ  یَعْنِی الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (علیهما السلام)  عَلَی الْمَوْتِ لِئَلَّا یَنْقَطِعَ بِهِمَا نَسْلُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله).# قال السید الشریف : قوله (علیه السلام) املکوا عنی هذا الغلام من أعلی الکلام و أفصحه.#
 
 
خطبه 207-بازداشتن امام حسن ا
تنها راه نجات از هلاکت در دوران غیبت مولایمان، حضرت صاحب الزمان علیه السلام
شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت کرده است که امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
وَ اللَّهِ لَیَغِیبَنَّ غَیْبَةً لَا یَنْجُو مِنَ الْهَلْكَةِ فِیهَا إِلاّ مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِمْ، وَ وَفَّقَهُ‏ لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِیلِ الْفَرَج‏.
به خدا قسم! فرزندم مهدی، غیبتی خواهد داشت که کسی از هلاکت در آن نجات نمی‌یابد مگر کسی که خداوند وی ر
218-  و من کلام له (علیه السلام)> فی ذکر السائرین إلی البصرة لحربه (علیه السلام) <فَقَدِمُوا عَلَی عُمَّالِی وَ خُزَّانِ بَیْتِ الْمُسْلِمِینَ الَّذِی فِی یَدَیَّ وَ عَلَی أَهْلِ مِصْرٍ کُلُّهُمْ فِی طَاعَتِی وَ عَلَی بَیْعَتِی فَشَتَّتُوا کَلِمَتَهُمْ وَ أَفْسَدُوا عَلَیَّ جَمَاعَتَهُمْ وَ وَثَبُوا عَلَی شِیعَتِی فَقَتَلُوا طَاِئفَةً منْهُمْ غَدْراً وَ طَاِئفَةٌ عَضُّوا عَلَی أَسْیَافِهِمْ فَضَارَبُوا بِهَا حَتَّی لَقُوا الل
در خطبه های نماز عید فطر: افطاری های ساده که توصیه شده بود، بحمدالله مردم اقبال کردند. در یکجایی فراخوان افطار داده شد و میلیاردها برای افطار جمع شد/ کمک رمضانی مردم به سیل زده ها چشمگیر بود؛ من همینجا عرض بکنم، هم به همه آحاد برادران و خواهرانمان و هم بخصوص به مسئولین محترم، که مبادا مسئله سیل زده ها را به دست فراموشی بسپرید/ بخصوص در مناطقی مثل خوزستان که هوا رو به گرمی است.
234-  و من کلام له (علیه السلام)> رَوَی ذِعْلَبٌ الْیَمَامِیُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ قُتَیْبَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ یَزِیدَ عَنْ مَالِکِ بْنِ دِحْیَةَ قَالَ کُنَّا عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمنِیِنَ (علیه السلام) وَ قَدْ ذُکِرَ عِنْدَهُ اخْتِلَافُ النَّاسِ فَقَالَ <إِنَّمَا فَرَّقَ بَیْنَهُمْ مَبَادِئُ طِینِهِمْ وَ ذَلِکَ أَنَّهُمْ کَانُوا فِلْقَةً مِنْ سَبَخِ أَرْضٍ وَ عَذْبِهَا وَ حَزْنِ تُرْبَةٍ وَ سَهْلِهَا فَهُمْ عَلَی حَسَب
اَمّا بَعْدُ، فَاِنَّ اللّهَ لَمْ یَقْصِمْ جَبّارِى دَهْر قَطُّ اِلاّ بَعْدَ تَمْهیل وَ رَخاء، وَ لَمْ یَجْبُرْ عَظْمَ اَحَد مِنَ الاُْمَمِ اِلاّ بَعْدَ اَزْل وَ بَلاء، وَ فى دُونِ مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ عَتْب، وَما اسْتَدْبَرْتُمْ مِنْ خَطْب مُعْتَبَرٌ. وَ ما کُلُّ ذى قَلْب بِلَبیب، وَلا کُلُّ ذى سَمْع بِسَمیع، وَلا کُلُّ ذى ناظِر بِبَصیــر. فَیاعَجَباً ـ وَ مالِىَ لا اَعْجَبُ ـ مِنْ خَطَاِ هذِهِ الْفِرَقِ عَلَى اخْتِلافِ حُجَج
اَمّا بَعْدُ، فَاِنَّ اللّهَ لَمْ یَقْصِمْ جَبّارِى دَهْر قَطُّ اِلاّ بَعْدَ تَمْهیل وَ رَخاء، وَ لَمْ یَجْبُرْ عَظْمَ اَحَد مِنَ الاُْمَمِ اِلاّ بَعْدَ اَزْل وَ بَلاء، وَ فى دُونِ مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ عَتْب، وَما اسْتَدْبَرْتُمْ مِنْ خَطْب مُعْتَبَرٌ. وَ ما کُلُّ ذى قَلْب بِلَبیب، وَلا کُلُّ ذى سَمْع بِسَمیع، وَلا کُلُّ ذى ناظِر بِبَصیــر. فَیاعَجَباً ـ وَ مالِىَ لا اَعْجَبُ ـ مِنْ خَطَاِ هذِهِ الْفِرَقِ عَلَى اخْتِلافِ حُجَج
81-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی الزهد <
أَیُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ فَإِنْ عَزَبَ ذَلِکَ عَنْکُمْ فَلَا یَغْلِبِ الْحَرَامُ صَبْرَکُمْ وَ لَا تَنْسَوْا عِنْدَ النِّعَمِ شُکْرَکُمْ فَقَدْ أَعْذَرَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ بِحُجَجٍ مُسْفِرَةٍ ظَاهِرَةٍ وَ کُتُبٍ بَارِزَةِ الْعُذْرِ وَاضِحَةٍ.
خطبه 081-وارستگی و پارسائی 
تعریف زهد و پارسایی 
ای
61-  و قال (علیه السلام)
لَا تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِی فَلَیْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ کَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَکَهُ 
# قال الشریف : یعنی معاویة و أصحابه.#
خطبه 061-در باب خوارج 
نهی از کشتار خوارج 
بعد از من با خوارج نبرد نکنید، زیرا کسی که در جستجوی حق بوده و خطا کرد مانند کسی نیست که طالب باطل بوده و آن را یافته است. (منظور امام از گروه دوم معاویه و یاران او هستند)
203-  و من کلام له (علیه السلام)> فی التزهید من الدنیا و الترغیب فی الآخرة <أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا الدُّنْیَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّکُمْ لِمَقَرِّکُمْ وَ لَا تَهْتِکُوا أَسْتَارَکُمْ عِنْدَ مَنْ یَعْلَمُ أَسْرَارَکُمْ وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْیَا قُلُوبَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُکُمْ فَفِیهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَیْرِهَا خُلِقْتُمْ إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَل
  همانند بى‏ رغبت‏هاى به دنیا، و اعراض کنندگان از آن به دنیا بنگرید، که به خدا قسم دنیا به زودى اهل اقامت و ساکنانش را از میان بر مى‏ دارد، و عیّاشان بى‏ خیال را دچار حادثه و بلا مى‏ نماید. آنچه از دنیا از دست رفته و پشت کرده باز نمى‏ گردد، و آینده آن هم روشن نیست . شادى دنیا آمیخته به اندوه است، و قدرت و قوت مردان آن رو به سستى و ضعف مى ‏رود. پس فراوانى آنچه که شما را خوشایند است فریبتان ندهد، زیرا آنچه از دنیا با شما خواهد بود اندک است (نهج ا
232-  و من کلام له (علیه السلام)> کلم به عبد الله بن زمعة و هو من شیعته، و ذلک أنه قدم علیه فی خلافته یطلب منه مالا <فقال (علیه السلام) : ‏إِنَّ هَذَا الْمَالَ لَیْسَ لِی وَ لَا لَکَ وَ إِنَّمَا هُوَ فَیْ‏ءٌ لِلْمُسْلِمِینَ وَ جَلْبُ أَسْیَافِهِمْ فَإِنْ شَرِکْتَهُمْ فِی حَرْبِهِمْ کَانَ لَکَ مِثْلُ حَظِّهِمْ وَ إِلَّا فَجَنَاةُ أَیْدِیهِمْ لَا تَکُونُ لِغَیْرِ أَفْوَاهِهِمْ. 
 
خطبه 232-با عبدالله بن زمعه احتیاط در بیت المال این امو
✅ اگر ما اندکی با نهج‌البلاغه آشنا بشویم و راهمان را به سوی این کتاب باز کنیم، راه سوءاستفاده‌ی دشمنهای کوچک و خرد و ریزی که در داخل هستند و نیز راه استفاده‌ی دشمنهای بزرگ جنایتکاری که از غفلت ما و از دوری ما از اسلام، همیشه استفاده کرده‌اند بسته خواهد شد.
امام خامنه ای( حفظه الله)
ایتا@mahdavi_arfae
ادامه مطلب
تنها راه نجات از هلاکت در دوران غیبت مولایمان، حضرت صاحب الزمان علیه السلام
◾️ شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت کرده است که امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
وَ اللَّهِ لَیَغِیبَنَّ غَیْبَةً لَا یَنْجُو مِنَ الْهَلْکَةِ فِیهَا إِلاّ مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِمْ، وَ وَفَّقَهُ‏ لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِیلِ الْفَرَج‏.
 
به خدا قسم! فرزندم مهدی، غیبتی خواهد داشت که کسی از هلاکت در آن نجات نمی‌یابد مگر کسی که خداو
                                                            ربنا استمتع بعضا ببعض وبلغنا اجلنا
بسم الله الرحمن الرحیم
 
مقررات نماز جمعه :
 
1. این نماز دو رکعت است که دو تا قنوت دارد قنوت اول قبل ار رکوع رکعت اول و قنون دوم بعد از رکوع
رکعت دوم است . دارای دو خطبه هم هست که توسط پیش نماز قرائت می شود
 
2.مستحب است در موقع بیان خطبه ها نماز گزار سکوت کند
 
3.در نمازرکعت اول بعد از حمد سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون خوانده می شود
 
4.مستحب
• نماز جمعه ترکیبی از بیان حقایق معنوی و اسلامی، حضور غیر دستوری مردم در این صحنه و مرتبط با حکومت اسلامی است. • بر خلاف تصور برخی افراد، حکومت فقط وظیفه‌ی تأمین رفاه و آزادی و استقلال سیاسی مردم را ندارد، بلکه حکومت در قبال دین و اعتقادات مردم نیز وظیفه دارد.• این شبکه‌ی مهم، در عین حالی که مردمی، اسلامی، حکومتی و سیاسی است، اما داخل در جناح‌بندی‌های گوناگون مردم و جناح‌های سیاسی نیست.•  نماز جمعه نسبت به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلا
سلام علیکمطاعاتتون قبول
به اولین روز از خرداد ماه 1398، خوش اومدید...
خردادی ها، تولدتون مبارک
به قول شاعر:
ماه خرداد بر تو فرخ بادآفرین باد بر مه خرداد
ماه خرداد سالها برای همه ما ماه استرس زائی بوده اما الان دیگه نه...تازه می بینم ماه قشنگیه(لبخند) البته به پای اردیبهشت که نمی رسه و البته هیچ ماهی، اردیبهشت نیست(لبخند)عرض کنم که جواب مسابقه روز قبل:"محبوبترین بندگان در پیشگاه خداوند،
بنده اى است که خداوند به تسلّط بر نفسش او را یارى داده،
پس ا
امیرالمؤمنین (ع):
«مردم! شما را به یادآورى مرگ سفارش مى‌کنم،
از مرگ کمتر غفلت کنید، چگونه مرگ را فراموش مى‌کنید، در حالى که او شما را فراموش
نمى‌کند؟ و چگونه طمع مى‌ورزید، در حالى که به شما مهلت نمى‌دهد؟ مرگ گذشتگان براى
عبرت شما کافى است. آنها را به گورشان حمل مى‌کردند، بى آن که بر مرکبى سوار باشند؛
آنان را در قبر فرود آوردند بى آن که خود فرود آیند.
چنان از
یاد رفتند گویا از آبادکنندگان دنیا نبودند و آخرت همواره خانه‌شان بود. آنچه را
وطن
در خطبه های نماز جمعه: ملت ایران نشان داد که خط مجاهدت شجاعانه دفاع میکند، طرفدار مقاومت است و طرفدار تسلیم نیست. ملت طرفدار ایستادگی در برابر زورگویی دشمنان است/ آن چند صد نفری که به عکس سردار شهید و با افتخار ما اهانت میکنند، آنها مردم ایران اند؟ یا این جمعیت میلیونی عظیمی که به خیابان ها آمدند؟ البته سخنگویان دولت شریر آمریکا هی تکرار میکنند که ما در کنار مردم هستیم دروغ میگویید اگر در کنار مردم ایران هم باشید برای این است که تیر زهر آلود
204-  و من کلام له (علیه السلام)> کان کثیرا ما ینادی به أصحابه <تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ عَلَی الدُّنْیَا وَ انْقَلِبُوا بِصَالِحِ مَا بِحَضْرَتِکُمْ مِنَ الزَّادِ فَإِنَّ أَمَامَکُمْ عَقَبَةً کَئُوداً وَ مَنَازِلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لَا بُدَّ مِنَ الْوُرُودِ عَلَیْهَا وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا. وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَلَاحِظَ الْمَنِیَّةِ نَحْوَکُمْ دَانِیَةٌ و
​​​​​​
شب اربعین لهوف می خواندم. آن بابی که دیگر از واقعه گذشته ... آن جا که حسینِ میدان، زین اَب است. کاروان که به کوفه رسید، مردم که کاروان را دیدند، پشیمان زده و شرمگین بودند. اشک می ریختند و دم از فدا کردن جان می زدند. ولی دیگر آن بابی از تاریخ که از واقعه گذشته بود، باز شده بود. و دیگر هیچ چیز، هیچ چیز، مطلقا هیچ چیز فایده ای که باید و شاید نداشت ... حضرت خطاب به مردم گفته بود " شما همانند گیاهی هستید که بر منجلاب بروید ( نه قابل خوردنید و نه م
شب اربعین لهوف می خواندم. آن بابی که دیگر از واقعه گذشته ... آن جا که حسینِ میدان، زین اَب است. کاروان که به کوفه رسید، مردم که کاروان را دیدند، پشیمان زده و شرمگین بودند. اشک می ریختند و دم از فدا کردن جان می زدند. ولی دیگر آن بابی از تاریخ که از واقعه گذشته بود، باز شده بود. و دیگر هیچ چیز، هیچ چیز، مطلقا هیچ چیز فایده ای که باید و شاید نداشت ... حضرت خطاب به مردم گفته بود " شما همانند گیاهی هستید که بر منجلاب بروید ( نه قابل خوردنید و نه موجب نفع ) و
 امیرالمؤمنین (ع):
«همانا بر شما از دو چیز مى‌ترسم: هواپرستى و آرزوهاى طولانى. امّا پیروى از خواهشِ
نفس انسان را از حق باز می‌دارد، و آرزوهاى طولانى آخرت را از یاد مى‌برد.
آگاه باشید
دنیا به سرعت پشت کرده و از آن جز باقى‌ماندهٔ اندکى از ظرف آبى که آن را خالى
کرده باشند نمانده است. به هوش باشید که آخرت به سوى ما مى‌آید.
دنیا و
آخرت هر یک فرزندانى دارند. بکوشید از فرزندان آخرت باشید، نه دنیا، زیرا در روز قیامت
هر فرزندى به پدر و مادر خویش باز مى
قرآن دارای 6236 آیه است قرآن دارای 114 بسم الله الرحمن الرحیم است آیه 288 سوره بقره به آیه وام دادن نیز معروف است و بزرگترین آیه قران کوچکترین آیه قرآن « مدها متان » در سوره الرحمن است . بهترین شب در قرآن شب قدر است بهترین سوره قرآن « یس » است سوره « حمد » به مادر قرآن معروف است سوره فجر به سوره امام حسین (ع) معروف استسوره های اسراء حدید ، حشر ، صف ، جمعه ، نفابن ، واعلی به مسبحات مشهورند .  سوره قرآن مکی ، و 28 سوره مدنی استسوره « یس » به قلب قرآن مشهو
قرآن دارای 6236 آیه است قرآن دارای 114 بسم الله الرحمن الرحیم است آیه 288 سوره بقره به آیه وام دادن نیز معروف است و بزرگترین آیه قران کوچکترین آیه قرآن « مدها متان » در سوره الرحمن است . بهترین شب در قرآن شب قدر است بهترین سوره قرآن « یس » است سوره « حمد » به مادر قرآن معروف است سوره فجر به سوره امام حسین (ع) معروف استسوره های اسراء حدید ، حشر ، صف ، جمعه ، نفابن ، واعلی به مسبحات مشهورند .  سوره قرآن مکی ، و 28 سوره مدنی استسوره « یس » به قلب قرآن مشهو
«همانا جهاد در راه خدا، دری از درهای بهشت است که خداوند آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است.
جهاد، لباس تقوا، و زره محکم، و سپر مطمئن خداوند است، کسی که جهاد را ناخوشایند دانسته و آن را ترک کند، خدا لباس ذلت و خواری بر او می‌پوشاند، و دچار بلا و مصیبت می‌شود و کوچک و ذلیل می‌گردد، دل او در پرده گمراهی مانده و حق از او روی می‌گرداند، به جهت ترک جهاد، به خواری محکوم و از عدالت محروم است.نهج‌البلاغه - خطبه 27روح برجام= ترک جهاد با آمریکا و پوش
قسمتی از خطبه غدیر :
ای مردم، چه می‏گویید؟ خداوند هر صدایی را و پنهانی های هر کسی را می‏داند. پس هر کس هدایت یافت به نفع خودش است و هر کس گمراه شد به ضرر خودش گمراه شده است، و هر کس بیعت کند با خداوند بیعت می‏کند. دست خداوند بر روی دست بیعت کنندگان است.
ای مردم، با خدا بیعت کنید و با من بیعت نمایید و با علی امیرالمؤمنین و حسن و حسین و امامان از ایشان در دنیا و آخرت، به عنوان امامتی که در نسل ایشان باقی است بیعت کنید. خداوند بیعت شکنان را هلاک و وف
نجد در زمان شیخ محمد بن عبد الوهاب: شرک همه جای نجد را گرفته بود، مردم با درخت و سنگ و قبور  تبرک می جستند و خرافه پرستی خیلی زیاد بود. و کسی نبود که آنها را از این خرافه باز دارد و شیخ محمد بن عبد الوهاب سعی کرد که آنها را از این بدعات و شرک دور بدارد اما آنها نمی کردند.
رفتن شیخ محمد بن عبد الوهاب برای حج: به قصد حج از عیننه خارج شد و بعد از فراغت با یک عالم بنام عبد الله بن ابراهیم بن سیف در مدینه ملاقات کرد و او  برای ادمه تبلیغ شیخ محمد بن عبد ال
نهج البلاغه عالیترین کتاب شرح و تفسیر قرآن کریم❗️
( قسمت سوم)
به نظر شما دلیلش چه بوده که ما نتوانسته ایم به قرآن عمل کنیم؟! فکر میکنم دشمنان خیلی خوب فهمیدند چکار کنند که مسلمانان بهترین دستوالعمل زندگی را داشته باشند و بدترین زندگی را طی کنند؛ قرآن داشته باشند و بیچاره باشند! دشمنان خوب فهمیدند. 
ادامه مطلب
241-  و من کلام له (علیه السلام)> یحث به أصحابه علی الجهاد <وَ اللَّهُ مُسْتَأْدِیکُمْ شُکْرَهُ وَ مُوَرِّثُکُمْ أَمْرَهُ وَ مُمْهِلُکُمْ فِی مِضْمَارٍ مَحْدُودٍ لِتَتَنَازَعُوا سَبَقَهُ فَشُدُّوا عُقَدَ الْمَآزِرِ وَ اطْوُوا فُضُولَ الْخَوَاصِرِ لَا تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْیَوْمِ وَ أَمْحَی الظُّلَمَ لِتَذَاکِیرِ الْهِمَمِ.
 
 
خطبه 241-در ترغیب یارانش به جهاد تشویق برای جهاد خ
•°•°• بسم الله الرحمن الرحیم •°•°•
 
آغاز به کار وبلاگ آموزش ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه
 
به حول و قوه الهی و عنایات آقا امیرمومنان علیه السلام و توجهات حضرت ولی عصر ارواحنافداه، در ایام پر خیر و برکت ذیحجه و در آستانه عید بزرگ غدیر، کانال نهج آموز @nahjamouz در ایتا، سروش و تلگرام برای آموزش ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه با الهام از مجموعه شش جلدی درسنامه نهج البلاغه فعالیت خود را آغاز کرده است؛ ان شاء الله از امروز مطالب کانال نهج آموزش در فضا
باسمه تعالىآیا خطبه متقین را خوانده اى؟آیا سعى در حصول صفات متقین داشته اى؟رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: من آیه اى را مىشناسم که اگر مردم به آن عمل کنند تمام مشکلاتشان حل مىشود و سپس آیه ومن یتق الله یجعل له مخرجا را خواندند
84-  و من خطبة له (علیه السلام)
> فی ذکر عمرو بن العاص <
عَجَباً لِابْنِ النَّابِغَةِ یَزْعُمُ لِأَهْلِ الشَّامِ أَنَّ فِیَّ دُعَابَةً وَ أَنِّی امْرُؤٌ تِلْعَابَةٌ أُعَافِسُ وَ أُمَارِسُ لَقَدْ قَالَ بَاطِلًا وَ نَطَقَ آثِماً أَمَا وَ شَرُّ الْقَوْلِ الْکَذِبُ إِنَّهُ لَیَقُولُ فَیَکْذِبُ وَ یَعِدُ فَیُخْلِفُ وَ یُسْأَلُ فَیَبْخَلُ وَ یَسْأَلُ فَیُلْحِفُ وَ یَخُونُ الْعَهْدَ وَ یَقْطَعُ الْإِلَّ فَإِذَا کَانَ عِنْدَ الْحَرْبِ
نهج البلاغه جولانگاه بلاغت امیر ملک کلام حضرت علی(ع)



یکى از برجسته ترین آثار سید رضى کتاب شریف نهج البلاغه
است؛ کتابى که هر گوهرشناسى را به اعتراف به جایگاه بلند و برجسته آن
واداشته و سرهاى همه آنان را به تواضع در برابر این کتاب فرود آورده است.حنّا الفاخورى نویسنده تاریخ ادبیات عرب مى نویسد:(کتاب
نهج البلاغه یک ثروت عظیم فکرى و ادبى است. این کتاب پیوسته مردمان را به
عمل به شعائر دینى و پیروى از تعالیم قرآن مجید و استوار ساختن ک
 دیندارِ با تقوا
 اطاعت از خداوند و دیندارى، اولین پایه رستگارى است. رسول مکرم اسلام‏ صلى الله علیه وآله همین که براى اولین بار در میان مردم ظاهر شد و بعثت خود را آشکار کرد، فرمود: مردم بگوئید «لا اله الا اللَّه» تا رستگار شوید. امیرمؤمنان علی ‏علیه‏السلام نیز از خداوند سلامت در دین را طلب نمود و فرمود:«از او سلامت در دین را خواهانیم آنگونه که تندرستى را از او درخواست داریم»(خطبه/99) دیندارى و تقواى الهى از جمله عواملى است که انسان را در رسی
 دیندارِ با تقوا
 اطاعت از خداوند و دیندارى، اولین پایه رستگارى است. رسول مکرم اسلام‏ صلى الله علیه وآله همین که براى اولین بار در میان مردم ظاهر شد و بعثت خود را آشکار کرد، فرمود: مردم بگوئید «لا اله الا اللَّه» تا رستگار شوید. امیرمؤمنان علی ‏علیه‏السلام نیز از خداوند سلامت در دین را طلب نمود و فرمود:«از او سلامت در دین را خواهانیم آنگونه که تندرستى را از او درخواست داریم»(خطبه/99) دیندارى و تقواى الهى از جمله عواملى است که انسان را در رسی
آشنایی با بخش حکمت های نهج البلاغه (حکمت شناسی نهج البلاغه)
 
معنای حکمت
تعداد حکمت ها
طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین حکمت ها
محتوای حکمت ها
حکمت های مشهور
حکمت های شگفت آور
 
لطفا کلیپ رو در "ادامه مطلب" ببینید و به دوستانتون هم ارسال کنید
ادامه مطلب
هر شونده ای جز خدا در شنیدن صداهای ضعیف، کر و در برابر صداهای قوی، ناتوان است و آوازهای دور را نمی شنود و هر بیننده ای غیر از او در دیدن رنگ های ناپیدا و غیر واضح و اجسام بسیار ریز، نابینا و عاجز است.
خطبه 65 نهج البلاغه در واقع این سخن حکیمانة پیشوای متّقیان، اشارتی است بسیار شگفت به علم صوت شناسی (acoustic) و نورشناسی (Photo logy)؛ چراکه چشم انسان همه رنگ ها را نمی بیند (مانند رنگ های موجود در نور خورشید و انواع اشعه ها که باید با وسایل الکترونیک پیشرفته
هلاکت‌های توفان دارد این رهحریفان را پریشان دارد این ره
خرابان را خوش است این پاکبازی خوشان را موج نسیان دارد این ره
خسان بر آب و خاصان در ته آبزلالان را چه طغیان دارد این ره
شیوخ عقل را بر صخره کوبدرسایان را پشیمان دارد این ره
گذر زین طاق خونین وه عجب شدهزاران وادی و خوان دارد این ره
نه دیگر نام و هادی دارد این‌بارنه دیگر کوب و دربان دارد این ره
شبم را لرزهای آتشین بردکه مشعل‌های لرزان دارد این ره
سرم رفت و دلم رفت و تو ماندیحضورت را به غلی
آشنایی با بخش نامه های نهج البلاغه (نامه شناسی نهج البلاغه)
 
تعداد نامه‌ ها
موضوع نامه ها
طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین نامه ها
مخاطب نامه ها
نامه های مشهور
ترتیب نامه ها
زمان و مکان نامه ها
 
لطفا کلیپ رو در "ادامه مطلب" ببینید و به دوستانتون هم ارسال کنید
ادامه مطلب
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس مختصرة فی مقدمة كتاب شرح فصوص الحكم
1440 هـ

ت
عنوان الدرس
الرابط

1
التعریف بالكتاب و مقدمته

2
فصوص الحكم 2

3
فصوص الحكم 3

4
فصوص الحكم 4

5
فصوص الحكم 5

6
فصوص الحكم 6

7
فصوص الحكم 7 تعریف العرفان النظری و الفرق بینه و بین العرفان العملی

8
فصوص الحكم 8 مراجعة أحكام الوجود السلبیة و الثبوتیة ج1

9


10
فصوص الحكم 9 الفصل الثانی فی اسمائه و صفاته سبحانه 

11
تتمة الفصل الثانی 

12
الفصل الثالث فی الأعیان الثابتة و التنبیه على الم
235-  وَ مِنْ کَلَامٍ لَهُ (علیه السلام)> قَالَهُ وَ هُوَ یَلِی غُسْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَ تَجْهِیزَهُ <بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الْإِنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ خَصَّصْتَ حَتَّی صِرْتَ مُسَلِّیاً عَمَّنْ سِوَاکَ وَ عَمَّمْتَ حَتَّی صَارَ النَّاسُ فِیکَ سَوَاءً وَ لَوْ لَا أَنَّکَ أَمَرْتَ بِالصَّب
بسم الله الرحمن الرحیم
متن کامل خطبه پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم
دریافت pdf خطبه قدیر 
دسترسی به صوت خطبه غدیر
بخش نخست  - حمد و ثنای الهی
حمد و سپاس خدایی را که در یگانگی خود بلند مرتبه،و در تنهایی وفرد بودن خود نزدیک است .در قدرت و سلطه خود با جلالت و در ارکان خود عظیم است.علم او به همه چیز احاطه دارد در حالی که در جای خود است،و همه مخلوقات را با قدرت و برهان خود تحت سیطره دارد.همیشه مورد سپاس بوده و همچنان مورد ستایش خواهد بود.
ادامه مطلب
به دو خطبه‌ی طربناک چو کشید باده از تاکبه ترانه گفت با دل که بخیز چست و چالاک
سر غم قمار می‌کن به شعف نثار می‌کنسپه‌اش غبار می‌کن به فَرَش بتاز بی‌باک
سر غم گرفتم آن دم به دو ضربه‌ی مصمم کمرش به باد دادم کت و کول کهنه بر خاک
پدرش سیاه‌جامه سوی من سحر روان شدقد و شانه همچو رستم دک و پوزه همچو ضحّاک
کمر پدر گرفتم که سوی پسر فرستمغم و خصم هر دو خوشتر ته گور سرد نمناک
قمرم بگفت حلمی به سر سجاده‌ی می  سحری دعای مستان برسد به گوش افلاک
«دل غم هلا
زنان، زنان مدینه، زنان بنی هاشم که چند ماه پیش، تو را بدرقه کردند اکنون تو را به جا نمی آورند. باور نمی کنند که تو همان زینبی باشی که چند ماه پیش، از مدینه رفته ای. باور نمی کنند که درد و داغ و مصیبت، در عرض چند ماه بتواند همۀ موهای زنی را یک دست سپید کند، بتواند چشم ها را این چنین به گودی بنشاند، بتواند رنگ صورت را برگرداند و بتواند کسی را این چنین ضعیف و زرد و نزار گرداند. و تازه آنها چگونه می توانند بفهمند که هر مو چگونه سپید گشته است و هر چروک
دلگویه‌ای دربارهٔ نهج‌البلاغۀ پارسی
امروز به بهانه‌ای سراغ کتاب ارزشمند «نهج‌البلاغهٔ پارسی» جناب استاد علی‌اکبر مظاهری رفتم. با بازکردن و تورق آن، به متنی که روی جلد نوشته شده بود، بیش از پیش ایمان پیدا کردم: «گزیده‌ای از زیباترین و شورانگیزترین خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه».خیلی شگفت‌زده شدم و لذت بردم از اینکه این کتاب به‌طور کامل فارسی است و متن عربی عبارت‌ها در آن آورده نشده است! چراکه در آثار نویسندگان دیگر - غال
بسم الله الرحمن الرحیم.
زنگ عبرت _بازشناسی گروه های تاریخی حکومت علوی
گروه اعتزالیون .
قسمت اول:
در زمان حکومت امام علی علیه السلام گروهی به نام اعتزالیون بودند که در سیاست و مسائل حاد اجتماعی زمان خود بی طرفی را پیش گرفتند . با علی علیه السلام بیعت نکردند و از این رو معتزله نامیده شدند . هرچند جنگی بپا نکردند اما در خانه خودشان نشستند ، نه با امام علی ع کمک کردند و نه با او جنگیدند . البته این هم نوعی مخالفت با ان حضرت بود . انها با یاری نکردن ام
✍️امام علی(ع) در خطبه‌اش فرمودند:
به خداوند پناه می‌برم از گناهانی که نیستی را نزدیک می‌کند. یک نفر گفت آیا گناهانی هست که فناء را نزدیک کند؟ فرمودند: بله قطع رحم. به درستی که خانواده‌ای که با هم جمع شوند و مواسات نمایند با یکدیگر، خداوند رزق آن‌ها را زیاد می‌فرماید. و خانواده‌ای که از هم جدا شوند و از یکدیگر ببرند خداوند ایشان را از توسعه در رزق و طول عمر محروم می‌فرماید هر چند اهل تقوی باشند!
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آستانه ماه مبارک رمضان خطبه مفصلی درباره اهمیت این ماه بیان کردند و در پایان این خطبه فرمودند: «....شیاطین در این ماه در زنجیرند، از خداوند بخواهید آنها را بر شما مسلّط نکند»؛ در این نوشتار می خواهیم بدانیم منظور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از زندانی شدن شیاطین چیست:
ادامه مطلب
رهبر انقلاب در خطبه‌های #نمازجمعه27دی:یک مطلب راجع به انتخابات: برادران و خواهران عزیز، حضور ملت ایران مهمترین عامل اقتدار است، و این حضور در جاهای متعددی است، یکی از مهمترینش انتخابات است. در انتخابات حضور ملت ایران، کشور را بیمه می کند و دشمن را مایوس میکند.سعی و تلاششان بر این است که نگذارند با انواع و اقسام حیل، که مردم با شوق در انتخابات شرکت کنند.
من عرض می کنم مردم با شوق و ذوق باید در انتخابات شرکت کنند. حالا مسائل گوناگونی درباره انت
82-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی ذم صفة الدنیا <
مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ فِی حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِی حَرَامِهَا عِقَابٌ مَنِ اسْتَغْنَی فِیهَا فُتِنَ وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ.
#قال الشریف : أقول و إذا تأمل المتأمل قوله (علیه السلام) و من أبصر بها بصرته و

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ساخت بازی با اسکرچ