نتایج جستجو برای عبارت :

فناء سالک در پیر عشق خود

هو
نشان فناء سالک در پیر عشق خود ، آن است که در سیر باطنی ، خود را به صورت آن بزرگوار بیند به تمام اجزاء و لباس و صورت ، و چنین داند که اوست نه خود.گاهی [سالک] در سیر خود مشاهده می کند که پیر عشق و ولی الهی ظاهر شد و صورتش به تدریج بزرگ شد که تمام عالم را سر تا پا گرفت و به جز او چیزی نیست ، و آن صورت در شخص حلول کرد که هر دو یک صورت شدند.
حضرت سید ابوالقاسم راز شیرازی
قوائم الأنوار و طوالع الأسرار صفحه ۶۵۶
«سالک» چیست
سالک یک بیماری پوستی است که بوسیله گزش پشه خاکی آلوده به نوعی انگل، منتقل می‌شود. سالانه حدود دو میلیون مورد این بیماری در سراسر دنیا و از جمله ایران اتفاق می‌افتد.
 
سالک در ایران در بسیاری از نقاط وجود داشته است؛ بطوری که در استان‌های گلستان، سمنان، اصفهان، ‌یزد، کرمان، فارس، ‌هرمزگان، بوشهر، اهواز، ایلام و سیستان و بلوچستان شیوع بالایی دارد و سالانه بالغ بر 20 هزار مورد مبتلا به سالک در کشور ثبت و گزارش می‌شود.
 
ادامه مطل
«سالک» چیست
سالک یک بیماری پوستی است که بوسیله گزش پشه خاکی آلوده به نوعی انگل، منتقل می‌شود. سالانه حدود دو میلیون مورد این بیماری در سراسر دنیا و از جمله ایران اتفاق می‌افتد.
 
سالک در ایران در بسیاری از نقاط وجود داشته است؛ بطوری که در استان‌های گلستان، سمنان، اصفهان، ‌یزد، کرمان، فارس، ‌هرمزگان، بوشهر، اهواز، ایلام و سیستان و بلوچستان شیوع بالایی دارد و سالانه بالغ بر 20 هزار مورد مبتلا به سالک در کشور ثبت و گزارش می‌شود.
 
 
ادامه مط
استاد سید محمدمحسن حسینے طهـرانے در کتاب "رساله عمره مفرده، ص ۱۱۱ " مے فرمایند:✍ روزی مرحوم قاضی رضوان الله علیه در مجلسی راجع به این مسئله صحبت می کردند که سالک باید نسبت به حضور قلب خود مراقبه زیادی داشته باشد و از سروصدا و امثال ذلک دوری کند تا نفس او آرام باشد.در این موقع شخصی با سنگ به شیشه زد و همین صدای بسیار کم به اندازه یک " تق " بلند شد، ایشان فرمودند: حتی این صدا برای سالک ضرر دارد ! " ممکن است سالک در حال اتصال و توجهی باشد که با شنیدن ک
به گزارش دانش ویکی جوناس سالک در ۲۸ اکتبر ۱۹۱۴ در خانواده‌ای یهودی در شهر نیویورک به دنیا آمد. خانواده وی بسیار فقیر بودند و پدرش در زمینه تولید پوشاک کار می‌کرد. در ۱۲ آوریل ۱۹۵۵ اولین واکسن فلج اطفال توسط سالک تهیه شد و مورد استفاده قرار گرفت. از وی به دلیل اینکه امتیاز کشف فلج اطفال را ثبت نکرد و آن را به رایگان در اختیار جهانیان قرار داد تقدیر شده است.
وقتی از جوناس سالک درباره دلیل ثبت نکردن امتیاز کشف واکسن فلج اطفال سوال شد پاسخ داد: هی
هو
جذبه آن است که با بارقه ای الهی دفعتاً معارف بسیاری برای عارف حاصل شود و سلوک آن است که برای رسیدن به آن معارف ، درجات و مقامات مناسب با آن را یکایک طی کند. اهل شهود یا همهٔ درجات را با سلوک طی می کنند ، در این صورت سالک محض اند یا همهٔ درجات را با جذبه می پیمایند ، در این حالت مجذوب محض اند یا اوایل راه را با سلوک می پیمایند و در اواخر جذبهٔ الهی نصیب آن ها می شود ، این گروه سالک مجذوب اند یا اینکه اول جذبه ای نصیب آن ها می شود ؛ لیکن در انتهاء ن
هوای طالب سالک الهی ! طالب انسان کامل و ولی الهی و کبریت احمر باش که در هر عصر نادر است و  وجودش دُر نایابی مثل کبریت احمر است و شناسایی او به حقیقت ممکن نیست مگر به دیده دل و شناسانیدن او را به سالک طالب با حضرت حجت و امام عصر -علیه السلام- یا یکی از ائمه هدی -علیهم السلام- است , در خواب یا بین النوم و الیقظه , تا صاحب یقین گردد در حق او و جلالت باطنی او را به صورت قلب خود در باطن مشاهده نماید , ظل باطنی چنین کاملی در حقیقت ظل الله معنوی است , بر سر سا
فرق «عرفان» و «تصوف منحرف» اینست که: عارف به دنبال «فناء نفس» است و صوفی به دنبال «تقویت نفس».
--------
انسان نباید مانند گوشت قربانی باشد که هرکس تکه ای از آن را ببرد و برای صاحبش چیزی نماند، یا مانند دیس حلوا که هرکس لقمه ای از آن بر می‌دارد، یعنی نباید خودش را کاملا در اختیار مردم و دیگران بگذارد به گونه ای که به خلوت‌هایش و به خانواده‌اش نرسد.
--------
خیلی‌ها با زحمات بسیار و با ریاضت‌‌های فراوان به جائی نرسیده اند، سرّش این است که از رعایت بر
نتیجۀ ارتباط بی حساب و کتاب سالک با دیگران
 
علّامه آیت الله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه
کربلایی کاظم را بارها دیده بودم، عنایتی به ایشان شده بود، امّا بر اثر شهرت و رفت و آمد به منازل این و آن و خورد از غذای آنان، آن نورانیّت و صفای خاطری که داشتند کم رنگ شد و دیگر آن کربلایی کاظم اوّل نبود.
«نور مجرّد» ج ۱ ص ۶۴۷
از فوائد اربعینات از برای سالک اینست که خلع بدن از برای او حاصل خواهد آمد و خود را که راکب است از مرکب بدن خود امتیاز می دهد ، بلکه خلع نفس از برای او دست می دهد و سماوات روحانیت او از ارض جسمانیت و نفسانیتش ممتاز گردد و صور غیبیه و ملائکه مکشوف بصیرت قلبش می گردد و تجلیات سبعهٔ سبع المثانی قلب سالک که مشتمل بر [رنگ های] سبعه است ، جلوه گر گردد و سالک عارف به خود و آیات انفسیهٔ قلبیه خود گردد و از معرفت این آیات انفسیه ، معرفت حق تعالی سبحانه حاصل
سخن عشق، بیان خاموشی‌ست، گفتِ نگفتن است. سالک خدا، مجرای آوای خداست، چرا که آنجا که سخن نیست موسیقی‌ست و موسیقی کلمه است که به رقص برخاسته. عارف عاشق، رقصان است، چه خفته چه بیدار، چه نشسته چه برخاسته، عالم از او در رقص است.
عارف محتکر از نور باخته است، عارف بخشنده با موسیقی برده است. عرفان عشق، بیان موسیقی خداست. کلمات خوانده‌شده کاری نمی‌کنند، آن همّت سالک است که برخیزد، بیرون رود و آنچه از درون آموخته در بیرون بیامیزد و صحنه‌ی دلمرده‌ی
رضا در لغت به معناى خشنودى، خوشدلى و تسلیم شدن است و در اصطلاح عرفانى
عبارت است از رفع کراهت قلب نسبت به مقدرات و شیرین شدن سختیهاى احکام قضا و
قدر.
سالک پس از واگذار کردن امور به دست حاکم عادل، از تصمیمات و احکام
صادره از ناحیه وکیل خود ناراضى و ناخشنود نمى گردد و زبان حالش همان دعاى
پیامبر اکرم(ص) است که: «اللهم انى اسئلک ایمانا تباشر قلبى و یقینا صادقا
حتى اعلم انه لن یصیبنى الا ما کتبت لى والرضا بما قسمت لى». (۱)
مقام رضا نهایت مقام سالک
برای رسیدن به وضعیت آزادی معنوی و آگاهی روح، تلاش فراوان و پرداخت بهای زیادی لازم است. گذشتن از دلبستگی‌ها و علایق سابق یکی از این پرداخت‌هاست. و سپس جستجو کردن «نو» و گذاشتن آن در جاهای خالی کهنه‌های دور ریخته‌ شده. «نو» کم‌کم گسترش می‌یابد و در تمام آگاهی منتشر می‌شود.
سالک همواره در جستجو، تعویض و تکاپوست و چون نظر به دیروز خود کند آن من مرده را نمی‌شناسد.
حلمی | کتاب لامکان
موسیقی: Ara Gevorgyan - Yerevan | Kanun
غلبه بر ذهن و غلبه بر انسان. سالک توأمان به نظام باورها و عادات خود در دو سوی درون و بیرون می‌تازد و بر هر دو جهان غلبه می‌کند. ابتدا در درون،‌ سپس در بیرون. برای سالک راه زندگی، زندگی تماماً معلّم است و از در و دیوارش درس و نکته می‌ریزد. حال خردمند می‌بیند و می‌نیوشد و شکر می‌گذارد و جاهل چشم می‌بندد و ابرو تُرُش می‌کند و زبان گله و شکایت دراز می‌کند. باری فرزند کوچه‌های تاریک انسان، حال نور خدا را یافته و بر بالهای موسیقی او به سوی خانه
آنچه در ادامه خواهید خواند بخشی از «اشارات عرفانی» امام راحل در کتاب «آداب الصلاه» می باشد که درک آن مستلزم توجه و تمرکز کافی از جانب مخاطبین گرامی است:

* اگر سالک راه حقیقت و مسافر طریق عبودیّت با
قدم سلوک علمى و مرکب سیر فکرى این منزل را طى کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام
اوّل انسانیّت نائل شود، و لکن این حجاب از حجب غلیظه است که گفته‏اند: العِلْمُ هُوَ
الْحِجابُ الْاکْبَر. و باید سالک در این حجاب باقى نماند و آن را خرق کند. و شاید
به این
بسم الله الرحمن الرحیم
طریق عرفان و سلوک الی الله بسی دشوار و سنگین است.
از اینرو اهل برهان و مدعیان حکمت، آنرا محال می دانند.
ولی در حقیقت طی این مسیر از بس که صعب و متعسّر است،
ثابت قدم می خواهد که معدودند و قلیل.
چرا که در مسیر عرفان و تهذیب،
ای بسا سالک حال و جذبه ای دریافت کند و آسانی عشق را در اول احساس کند،
ولی قرار و دوام بر آن حال، به مراتب مشکل تر از حدوث و پیدایش آن است.
زیرا قلب انسان دائم در تقلّب و دگرگونی دائمی است و 
در معرض وسوسه ها
✍️امام علی(ع) در خطبه‌اش فرمودند:
به خداوند پناه می‌برم از گناهانی که نیستی را نزدیک می‌کند. یک نفر گفت آیا گناهانی هست که فناء را نزدیک کند؟ فرمودند: بله قطع رحم. به درستی که خانواده‌ای که با هم جمع شوند و مواسات نمایند با یکدیگر، خداوند رزق آن‌ها را زیاد می‌فرماید. و خانواده‌ای که از هم جدا شوند و از یکدیگر ببرند خداوند ایشان را از توسعه در رزق و طول عمر محروم می‌فرماید هر چند اهل تقوی باشند!
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
از شروط اصلی وازلوازم پایه و اساسی سلوک الی الله سکوت است و سخن گفتن در حد رفع نیازهای واجب.
سالک الی الله ساکت است مگر آنکه از او سؤالی پرسیده شود و او طبق حقی که سائل ازمسئول دارد به قدرضرورت پاسخ میدهد.
آنچه سالک الی الله بر زبان جاری می‌کند از یقینیات اوست واگر تردید داشته باشد از گفتن نمیدانم شرم و حیا ندارد و باکمال تواضع می‌گوید نمیدانم.
خداوند به همه ما توفیق بندگی عنایت فرمای
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
به کوی عشق منه بی دلیل راه قدم
که من به خویش نمودم صد اهتمام و نشد
بدون استاد کامل پای در راه سلوک نهادن خطرات عظیمی در پی دارد
بدنبال استاد کامل اخلاق گشتن وظیفه است بر سالک...
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر و الغلبه
دوش آمد به برم رقص کنان رقص سماگفتمش این که , چه حالیست چه حالید شماصحبت پیر مغان را به که گویم به که گویم , که مگوستراز اهل دل واهل دل و اسرار خداسر بر آورد نگاری ونگاری که به بزمم بنشستگفت سالک بنگر آینه راصوفیه کاشف اسرار شمایید شماسر زدن بر سوی کویش نتوانم ، نتوانم دیگراین طریقیست که بی سر که بی سر برود سوی خدا
دوش آمد به برم رقص کنان رقص سماگفتمش این که چه حالیست چه حالید شماصحبت پیر مغان را به که گویم به که گویم که مگوستراز اهل دل واهل دل و اسرار خداسر بر آورد نگاری ونگاری که به بزمم بنشستگفت سالک بنگر آینه راصوفیه کاشف اسرار شمایید شماسر زدن بر سوی کویش نتوانم ، نتوانم دیگراین طریقیست که بی سر که بی سر برود سوی خدا
#حدیث_مهدوی 
امام صادق(ع)
«یزجر الناس قبل قیام القائم عن معاصیهم بنار یظهر فی السماء و حمره تجلل السماء، و خسف ببغداد و خسف ببلد البصرة، و دماء تسفک بها، و خراب دورها، و فناء یقع فی اهلها، و شمول اهل العراق خوف لا یکون معه قرار».
 
- «پیش از قیام قائم (ارواحنا فداه) مردم به وسائلی از گناه ترسانیده می شوند:1- به وسیله ی آتشی که در آسمان ظاهر می شود.2- به وسیله ی سرخی فراگیری که آسمان را فرامی گیرد.3- به وسیله ی خسفی در بغداد.4- به وسیله ی خسفی در شهر بصر
هو
 
نفس اماره نشان بخصوصی دارد و آن اینست که در [مکاشفه] به صورت دائره بزرگی از پیش روی تو هویدا می گردد و مانند قیر تاریک است سپس به حالت فناء درآمده چنانچه مانند ابری [تیره] آنرا مشاهده می نمائی پس از آن تغییر شکل داده و مانند هلالی ظاهر می گردد که گویی اتصالی با آن ابر های تیره دارد.
 
فوائح الجمال و فواتح الجلال صفحه ۱۱۸
ابوالجناب شیخ نجم الدین کبری
به گزارش عصرحباد؛ در روز های اخیر و اوایل فصل تابستان پشه های ناقل بیماری سالک در سطح شهر، پارک ها و بخصوص فضای پارک جنگلی حبیب آباد وجود دارد که برای پیشگری از سرایت این بیماری، بسیج سازندگی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان برخوار اقدام به عمل کرده است.
عکس: دریافتی
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ
یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ
أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی
سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ
یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ المائدة: ٥٤ 
اى
کسانى که ایمان آورده‌اید، هر کس از شما از دین خود برگردد، به زودى خدا گروهى
[دیگر] را
بسم‌الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
یکی از اهداف سالک در سلوک الی الله رسیدن به آرامش است در پس این جمله؛
علمک به حالی حسبی
جام جهان نماست ضمیر منیر دوست
ابراز احتیاج خود آنجا چه حاجت است؟
و پس از آن
انقطاع کامل از خلق الی الخالق 
و
افوض امری الی الله
این ذره ای از طعم توحید است که در گام نخست با باور 
لاحول و لا قوه الا بالله
آغاز و چشیده میشود...
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر و الغلبه
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند..  /\   /\
 
#حدیث_مهدوی 
امام مهدی از دیدگاه امام صادق(ع)
«یزجر الناس قبل قیام القائم عن معاصیهم بنار یظهر فی السماء و حمره تجلل السماء، و خسف ببغداد و خسف ببلد البصرة، و دماء تسفک بها، و خراب دورها، و فناء یقع فی اهلها، و شمول اهل العراق خوف لا یکون معه قرار».
Soudabeh:اللهم کاف عنی والدین و کل من له نعمته علی خیر مکافاتهHe has been created from parents and there is a blessing at every moment. Of course. They have different Vali Nemat (guardian )  like science,  book... are tools.  It may be said in the Quran interpretation that these arec helpers.  I am the act of this Vali Nemat (guardian ). They gave me the blessing and I am the act of them. Give them the best reward and here's the act of the individual himself.  If we don't see the act,  this part of prayer can not be translated.اللهم فرغنی لما خلقتنی له و لا تشغلنی بما تکلفت لی به و لا تعذبنی و انا استغفرک و لا ترحمنی و انا سالک If nobody has understood the story s
این کتاب در زمان مجلسی پدر و
پسر، بین اصحاب شهرت پیدا می‌کند و از آن زمان محلّ بحث می‌شود که آیا آن را قبول
کنیم، یا نه؛ چون دارای احکام خاصّی بوده، خصوصاً عدّه‌ای از احکامی که اصحاب ما
دلیلش را پیدا نکرده بودند؛ یعنی: چیزی در حدود 7 قرن
فتوا بدون دلیل بین شیعه وجود داشت و دلیل آن فقط اجماع بود و بعد از هفت قرن
منحصراً در این کتاب پیدا شد و چون اوایلش هم این طور بود که: «یقول عبد الله علیّ
بن موسی»، طرف ادّعا می‌کرد که این مثلاً به خطّ حضرت رضا
فتح خرمشهرها باآن ولایت محوری است/گوهرجان افتخارش آن ولای حیدری است/جنگ مابادشمن دین عرصه هایش بیشمار/نزدمولا سالک آن اختیارش دلبری است/سختی مردم فراوان اجتماع واقتصاد/شرط رفعش دلسپاری برامام ورهبری است/از شهیدان یادفرما اشک جاری میکند/باولایت تاشهادت جلوه های سروری است/نهی ازمنکر همیشه روح استحکام دین/اسوه دنیا شدایران ملت آن گوهری است/فتح خرمشهر دارد سوی مهدی انتظار/امتی اندر رکاب آن امام آخری است/
نقدها و نظرها-کتاب "نبض خیس صبح"آخرین اثر دکتر سروش دباغ در باب صاحبِ "هشت کتاب"، سهراب سپهری‌ست. ابتداً ممنونم از ایشان که این اثر گران‌سنگ را به من هدیه دادند و مرا هم‌نورد افق‌های دور کردند. امیدوارم بتوانم در این مجال اندکی شما را با این اثر خواندنی آشنا کنم و از زوایای معرفتی آن چیزکی بگویم. چنانکه می‌دانید کتاب حاضر پنجمین اثری‌ست که مستقلاً توسط این فیلسوف برجسته‌ی اخلاق درباره‌ی "پروژه‌ی عرفان مدرن" و خاصه شاعر بنام معاصر سهراب
ترس گوید باز با ما رام باشبرّه‌ای در درّه‌ی آرام باش
عشق گوید سر کش و پرواز کنپخته‌ی دنیا و ما را خام باش
نوبت تعظیم بر بت‌ها گذشتنور حق بر قلّه‌ی اهرام باش
منقضی شد نامهای باستاننام نو در سینه‌ی بی‌نام باش
عقل گوید شرط طامات عظام زین مقامات عوامی عام باش
تو برو غوّاص شطّ سرخ شوسالک آن ماه ناهنگام باش
چیست راز عشق؟ گفتم، گفت هیچعاشق هستی نیک‌انجام باش
حضرت حق بار داد و یار دادحلمیا شاکر از این پیغام باش
 
 
آلبوم جدید #Various_Artists به نام #محکومین با حضور #سالک و #ناجی و #دل و #Mori_Errant به صورت اختصاصی از #اتحاد_رپ منتشر شد ❤️
 
download
 
@etehad_rap
 
 
 
دریافت کل مجموعه از طریق لینک زیر:
محکومین
 
دریافت لاله ها از:
پیکوفایل
مدیافایر
 
 
 
ماه مبارک قلب انسان شادمان است/ازبهر پروازش مهیا آسمان است/وقت عبادت آمده تاگام معراج/عرش الهی خوشه چین بندگان است/روزه نماز وهردعا درآن فراهم/گلچین رحمت درسحربر عاشقان است/درزنگ بیداری تلاشی کن مسلمان/افطاریش رحمت وبرکت گلفشان است/عارف برای وصل خود دارد تمنا/عشق ولایت گوهربر شیعیان است/شیطان به زنجیر است وفرصتها فراهم/وقت عروج همره افلاکیان است/دل رابکن دنیا مثال ذره ای پست/آرامش سالک زچشمان اشک جان است/یاریگرمهدی ولی وامت اوست/کم کم ظه
متن و ترجمه‌ی بخش مرور شده از نامه ۳۱ (جلسه ۲)
فَإِنِّی أُوصِیکَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَیْ بُنَیَّ وَ لُزُومِ أَمْرِهِ
پس ای پسرکم وصیت می‌کنم تو را به رعایت تقوای الهی و ملازمت فرمان او
وَ عِمَارَةِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ وَ اَلاِعْتِصَامِ بِحَبْلِهِ
و آبادکردن قبلت به یاد او و چنگ زدن به ریسمان او
وَ أَیُّ سَبَبٍ أَوْثَقُ مِنْ سَبَبٍ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اَللَّهِ إِنْ أَنْتَ أَخَذْتَ بِهِ
و چه ریسمانی محکم‌تر از ریسمانی است که بین تو خدا
تو به فردوست رو ما را واگذارمن به دوزخ می‌روم دیدار یار
بنده‌ی دیروز و فردایی و ما سالک این حال ناب مشکبار
فرش عقلت گر چه پر نقش است لیکعاقبت دارت زند نقش و نگار 
عقل را با عدل چون آمیختیآنچه در دست است جامی زهربار 
جام تو نوش تو بر خلقش مزنظلمت خویشت مکن بر کس نثار
کودکی و زاری و پیچیدگیسادگی و پیری و مستی و کار 
چوبک امر تو بر آتش زدم دوش در معراج سرخ بی‌قرار
گفت حلمی ساده کن این کار راساده کردم در شبی این کار و بار
هو
هیچ راهی برای شناخت خدا جز معرفت امام به نورانیتش نیست همانطور که امام علیه السلام فرمود : معرفت من به نورانیت معرفت خداست ، پس معرفت پیدا کردن به نورانیت همان ظهور نور لاهوتی امام است که در قلب عارف سالک در راه ولایت امام نمایان می شود.میرزا ابوالقاسم شریفی ذَهَبی (راز) شیرازیترجمه رسالهٔ قنوتیه
- شیح محمد لاهیجی می گوید : 
بی نشان شو از همه نام و نشان 
تا به بینی صورت حق را عیان 
هر که از قید تعیین وارهید 
بی من و ما  ، خویش را مطلق بدید 
شیخ شبستری می گوید : 
تعیین نقطه وهمی است بر عین 
چو عینیت گشت صافی ، غین شد عین 
. عین : جشم ، جشمه ، ذات شیئی
. غین : تاریکی و پوشیده شدن آسمان است 
پس عین ، ضد غین است و امتیاز آن از این به نقطه ای است و چون آن نقطه را از میان برگیری ، غین همان عین است . هم چنین است امتیاز ممکن از واجب که به تعیین است و تعیین ا
هو
اگر سالک به نور ولایت پیر عشق و ولی کامل الهی و ریاضات شاقه ، صاحب چنین قلبی بگردید که مرآت ثانیه حق نما است ، می بیند در این حالت به عین قلبی خود حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را و می رسد به بلدان حضرت که مسمی به جابلقا و جابرصاست و مستفیض می گردد از فیض خدمت او به قدر صفاء و وسعت قلب خود و می گردد صاحب الهام به سمع قلبی خود و اگر قابل باشد از برای عهد و بیعت ولایت آن حضرت ، عهد می گیرد آن حضرت از او به عهد ولایت و میثاق توسل و محبت خود.
می
مسیر اخلاص و خالصانه در خدمت خدا بودن طبق بیان آیات قرآن آن‌چنان لطیف و حنیف است که تنها لحظه‌ای شائبه آمیختگی هوای غیر خدا در نیّت قلبی سالک_در صورت شناسایی مشکل توسط سالک و به انحراف نکشاندنش_ در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اتمام این حرکت باطنی و سیر معنوی را به فرصتی دیگر و با تجربه‌ای بهتر موکول خواهد کرد.مشکل اصلی نداشتن محاسبه دقیق از نفس است که وقتی این اتفّاق حاصل نشود و حقّش ادا نشود، ممکن است سالک عالم شود و ابواب علوم و فنون زیادی بر
الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها
که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها
به بوی نافه‌ای کاخر صبا زان طره بگشاید
ز تاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دل‌ها
مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم
جرس فریاد می‌دارد که بربندید محمل‌ها
به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید
که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل
کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها
همه کارم ز خود کامی به بدنامی کشید آخر
نهان کی ماند آن رازی کز
- شیح محمد لاهیجی می گوید : 
بی نشان شو از همه نام و نشان 
تا به بینی صورت حق را عیان 
هر که از قید تعیین وارهید 
بی من و ما  ، خویش را مطلق بدید 
شیخ شبستری می گوید : 
تعیین نقطه وهمی است بر عین 
چو عینیت گشت صافی ، غین شد عین 
. عین : جشم ، جشمه ، ذات شیئی
. غین : تاریکی و پوشیده شدن آسمان است 
پس عین ، ضد غین است و امتیاز آن از این به نقطه ای است و چون آن نقطه را از میان برگیری ، غین همان عین است . هم چنین است امتیاز ممکن از واجب که به تعیین است و تعیین ا
همتی در ادامه تصریح کرد: روستاهای مجاور محل دپو مثل فولاد محله و اگره نیز درگیر این موضوع شده‌اند که طبق گزارش‌ های محلی ارائه‌ شده علاوه بر بوی تعفن، انباشت زباله‌ ها، افزایش حشرات موذی، موش و مگس را به دنبال داشته و همچنین در صورت متوقف نشدن دپوی زباله، بیماری سالک تهدید جدی برای مردم روستایی است.
 
 
احمد همتی در بازدید از محل دفن و انباشتن زباله استان مازندران در روستای فولاد محله سمنان ضمن بیان اینکه این سایت سلامت اهالی فولاد محله و
حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به اجرا نشدن کامل «قانون تسهیل ازدواج جوانان»،
گفت: بخشی از این قانون مربوط به ارائه تسهیلات بانکی به جوانان است که در
گذشته رقم این تسهیلات ۱۰ الی ۱۵ میلیون بود اما در بودجه سال ۹۸ به ۳۰
میلیون تومان رسید.

وی بیان داشت: دستورالعمل برای تسهیلات ۳۰ میلیونی از
روز گذشته توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است که جوانان می‌توانند از این
تسهیلات استفاده کنند البته باید
 
رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران از آغاز فراخوان دومین جشنواره آتش به اختیار خبر داد و گفت: دومین جشنواره آتش به اختیار به منظور شناسایی فعالان فرهنگی و اجتماعی، علمی، سیاسی و اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، محمد سالک رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران گفت: این جشنواره که سال گذشته در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرد، امسال بر اساس تاکید و فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در ابتدای سال، دامن
زاد و توشۀ سفر یعنی آنچه مسافر به همراه خود برمی‌دارد تا با کمک آن بتواند راه را بپیماید و به سرمنزل مقصود راه یابد. سلوک الی الله هم چون سفری روحانی است نیاز به زاد و توشۀ مناسب خود دارد. زاد و توشۀ سلوک چیزی جز اعمال و آدابی که سالک انجام می‌دهد تا به مقصد برسد، نیست.  
 
 
رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران از آغاز فراخوان دومین جشنواره آتش به اختیار خبر داد و گفت: دومین جشنواره آتش به اختیار به منظور شناسایی فعالان فرهنگی و اجتماعی، علمی، سیاسی و اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، محمد سالک رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران گفت: این جشنواره که سال گذشته در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرد، امسال بر اساس تاکید و فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در ابتدای سال، دامن
 
مادر شهید اکبر مدنی:
در زمستان، در کوه های سرد کردستان خدمت می کرد، مدتی بود که نه تلفن زده بود و نه نامه فرستاده بود. آخر سر طاقت نیاوردیم و پدرش به کردستان رفت، تا خبری از اکبر بگیرد؛ یک جفت کفش کتانی هم برایش فرستادم تا در سنگر راحت باشد. وقتی از کردستان برگشت، بدنش پر از تاول و زخم بود؛ سالک داشت. به خاطر سردی هوا، رزمندگان غالبا در سگر مانده بودند و بهداشت آنها به خوبی رعایت نشده بود. اکبر، کفش کتانی را که برایش خریده بودیم، نپوشیده و به
تلمیذ [آیت الله سعادت پرور] : سالکی در خواب می بینید آنچه را دستور عمل آن را دارد ، در خواب با حالی مخصوص انجام می دهد. [این چگونه است؟]
 
استاد ‌[علامه طباطبایی]: بسیار خوب است و از اعمال بیداری بهتر است. مرحوم استاد [سید علی] قاضی می فرمود: من در خواب می بینم که خوابم و خواب می بینم. این معنا برای کم کسی پیش می آید که ببیند خواب است و چیزهایی را خواب می بیند... برای بنده در بیداری چنین معنایی پیدا شده که فهمیدم در خلسه هستم و مطلبی را می بینم. ولی در خ
هوحکیم غیر عامل ، سلوک راه ظاهر تنها کرده ، و در راه باطن قدمی نپیموده ، چه نتیجهٔ پیمودن راه باطن رسیدن است به خدا و رسیدن به خدا ممکن نیست مگر به مجرد شدنِ بالفعل و وارستن از قید جسم بالکلیه ، چه با جسم و تعلق با جسم به خدائی که نه جسم است و نه متعلق به جسم ، نتوان رسید. و نفس تا مهذب نشود علاقه اش لامحاله با جسم باقی است و آن هر آینه کُندهٔ پای اوست و از پای کنده دار ، راه پیمائی نیاید ، پس تا علاقهٔ جسم باقی است از خدا محروم باشد. و تهذیب نفس به ت
 
هو الرووف
 
وصیت یک سردار ایرانی
گر که همت داری ای دشمن بیا گوش این سخن کناین تن بی جان من با پرچم ایران کفن کنبار دیگر چون مسیحا زنده کن جانی ب تن کنیعنی این سرباز را مدفون تو در خاک وطن کن                                 تا سرافرازی ببخشم در جهان ایرانیان راجسم اندر کار سربازی به یک ارزن نیرزدعشق بر دل خیمه گر زد جان به یک سوزن نیرزدجان من در بند تو با زجر جان کندن نیرزددر ره حفظ وطن یک دانه جو این تن نیرزد                             
 دریافت  

  سنگ نبشتهعاشق ِ مثنوی عشقم و ، مرغ ِ سخنمبا غزل واژه ی چشمان گُلی هم وطنم
اهل کنعان ِ پر از قاصدک ِ خوش خبرییوسف شعرم و هم قافیه ی پیرهنم
راهی مکتب احساسم و ، هم صحبت گُلکودکی مبتدی و ، سالک این انجمنم
همزبان سحری ِ ساکت و مفتون  طلوعیاس پرپر شده ی صبح ِ غم ِ یاسمنم
اهل ِ پیوند نماز ِ حرم ِ سَروَم و ، همبا عقیق طلبش ، راهی ِ شهر ِ یمنم
شادم از هُرم ِ هم آغوشی ِ معشوقه سبزچون شقایق ، به عزای ِ شهدای چمنم
من همان خط غمم ، بر تن پیشانی و دس
هیچ دانی چیست میراث شهان؟کار دل، راه میان، پیکار جان
کیست عاشق؟ جنگجوی عشق‌ورزتحفه‌ی دل وقف باید در جهان
تیز کن شمشیر و دیو عقل کشپاک کن از خویش عقل و کار دان
ذات حق در جان بسی پیچیده شدباز کن از سر حجاب و تیز ران
شعله شو ای سالک راه خداپیچ و تابان می‌رو در راه خوشان
عاشقا آغوش بگشا، باک چیستبال بگشا، کودک خاکی نمان
بی‌رهی در جستجوی راه باشدر رهی رقّاص شو تا بیکران
ساده شو، پیچیدگان را راه نیستساده تابد آفتابِ شادمان
کشتی از لنگرگه شب باز ش
بسم الله الرحمن الرحیم
پیش از این گفتیم وقوف بر احوالات ماقبل انعقاد نطفه بر سالک و سالکه ضروری است.
چرا ک گاه ممکن است سالک مبتلا ب صفت یا خصوصیت یا روحیه ای باشد ک از نظر او و توجه او مغفول مانده باشد و همان ویژگی سد و مانع بزرگی بر سر سلوک و ریاضت و رشد وی باشد.
بطور مثال ممکن است خانمی بطور ژنتیک مبتلا ب کمخونی شدید باشد. این کمخونی عامل مهمی است در بی رغبتی ب عبادات. ای بسا بی رغبتی ب ریاضتها و کاهلی هایی برای سالکه ب همراه می آورد.
و نمونه ها
... همچنین روح این ۱۴ نفر همان شعاع نوری است که یک سرش در عالم طبیعت و سر دیگرش در ذات خداست . حال اگر کسی خواست به خدا برسد باید وارد شعاع و روحانیّت و نورانیّت این ها شود تا جانش روشن و نورانی و گرم شود و در نتیجه صعود بکند و بالا برود و بدون ورود به نورانیّت و روحانیّت این انسانها محال است که کسی به خدا برسد . آن گاه این ورود به درون روحانیّت ۱۴ معصوم را ، ولایت میگویند . بنابراین ولایت عبارت است از اتّحاد روحانی شخص سالک با روح یکی از این اولیاء
بسم الله الرحمن الرحیم
آلبوم کیش مهر
صدای مسحور کننده استاد ناظری
غزل شیخ مصلح الذین سعدی شیرازی
این غزل بیان شمع ای از حالات سالک الی الله است
به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست
عاشقم برهمه عالم که همه عالم ازوست
____
به غنیمت ببر ای دوست دم عیسی صبح
تا دل مرده مگر زنده کنی کین دم ازوست
_____
نه فلک راست مسلم نه ملک را حاصل
آنچه در سر سودای بنی آدم ازوست
____
غم و شادی بر عارف چه تفاوت دارد
ساقیا باده بده،شادی آن ،کین غم ازوست
____
به حلاوت بخورم زهر
مقام صحو در عرفان چه مقامی است؟
صحو» در لغت به معنای بیداری و هوشیاری است،[1] و در عرفان یکی از حالات سالک در سیر و سلوک است. توضیح این‌که در نظر اهل معرفت سالک الی الله هنگامی که از حجاب‌های ظلمانی(خواهش‌های نفسانی) و حجاب‌های نورانی(توجه به انوار قلبی و روحی) گذشت، به مقام مشاهده جمال حق می‌رسد، در این مقام ابتدا حالت محو به او دست می‌دهد؛ زیرا ذاتش را محو ذات خدا می‌بیند و به همین جهت شطحیات و اموری که به حسب ظاهر و در نظر دیگران ناپسند ا
آزادی دو گام دارد، از بند خویش و از بند خلق. آن خلق هم از خویش است. پس آزادی یک زنجیر دارد و آن خویش است و باید گسست. پیام برای دل دردمند است، برای خلق نیست. خلق مذهب خویش دارد و آن مذاهب هواست. پیام خدا برای سالک دل است، برای آنکه در آستانه ایستاده و می‌خواهد داخل شود و جسارت دخول می‌طلبد. 
حقیقت در هیچ کتاب نیست، حقیقت در قلب است. سکوت در قلب است و صدا در قلب است. و خداوند می‌گوید: «کتابها را ببند و به سوی من تهوّر کن.» 
حلمی |‌ کتاب لامکان
موسیق
نکته ای که باید مطرح کرد این است که معنویت مطلوب مطلوب به نظر نگارنده معنویّتی است که در قدم اوّل پرده از حقیقت بردارد. و انسان را با حقیقت مواجه سازد.حال اگر این معنویت به انسان آرامش داد فبها اگر هم آرامش نداد، اشکالی ندارد لا اقلّ بازتابی از حقیقت را به ما نشان داده است.
اگر همّ و غمّ یک «سالک »این باشد که پرده از اسرارعالم بردارد و بداند بالاخره این عالم «قافله سالار » و « مدبّری»دارد و غایتی برای این عالم متصوّر است و به آن غایت طیّ طریق ن
بسم الله الرحمن الرحیم
 
با که باید گفت‌
درد خویش را
تا کجا باید برم
این ناله و تشویش را
_________________
چگونه با تو بگویم که 
دلم خون شده است
درین هجوم سیاهی 
سپر ،ستم شده است؟!
چگونه با تو بگویم 
قلم به خون زده ام
درین سیاهی ظلمت
به سر جنون زده ام
________________
متن:
اگر که نشنوی از من 
یکی کلام متین
کجا روی از دشنه ام
پناه به کرکس پیر
نه آنکه دلم را ربود و با خود برد
نه آنکه سر بنهاد و سالک شد
فقط یکی به توان نظم دری
به خط و خون و جنون برد سرفه از روبه پیر... 
بسم الله
نویسنده: آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(رحمت الله علیه)
ماه شریف شعبان برای سالک الی الله بسیار با ارزش است. یکی از شبهای قدر در این ماه می باشد و کسی در آن متولد شده که خداوند بواسطه او وعده پیروزی به تمامی دوستان، پیامبران و بر گزیدگانش - از زمانی که پدر ما حضرت آدم )علی نبینا و آله وعلیه السلام) در زمین ساکن شده - داده است. و وعده داده، بوسیله او بعد از پر شدن زمین از ظلم جور، آن را پر از قسط و عدل نماید. از مقام آن همین بس که ما
نحوه هلاکت معتز ملعون (قاتل امام هادی علیه السلام)
شیخ عباس قمی رضوان الله علیه می‌نویسد:
معتز را از بغاء (فرمانده قشون) بیم و دهشتی عظیم بود و از ترس او در شب و روز اسلحه در بر داشت و می‌گفت: بر این حالت می‌باشم تا گاهی که بدانم سر من برای بغاء است یا سر بغاء برای من. و چون بغاء کشته شد طائفة اتراک دیدند که معتز پیوسته حیله و تدبیر می‌کند بر کشتن سرکردگان اتراک، و در صدد فناء ایشان است و مغاربه و فراعنه را می‌خواهد مسلط بر ایشان کند، تمامی اتف
بسم‌الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
جناب آقای استاد فاطمی نیا
باعرض سلام و آرزوی عافیت وسلامتی 
آیا میتوانم با توجه به حدیث عنوان بصری 
به استناد به جمله مولایمان حضرت اباعبدالله امام جعفر صادق علیه الاف السلام که فرمودند علم نوری است که خداوند بر هرکه بخواهد اعطا می‌فرماید
این نظرتان را که فرمودید
 یک عارف باید در ابتدا آیت الله و مجتهد باشد و بعد از آن عارف گردد؟را رد کنم و بگویم تقوی کافی است و عمل به یقینیات کافی
 

  سنگ نبشتهعاشق ِ مثنوی عشقم و ، مرغ ِ سخنمبا غزل واژه ی چشمان گُلی هم وطنم
اهل کنعان ِ پر از قاصدک ِ خوش خبرییوسف شعرم و هم قافیه ی پیرهنم
راهی مکتب احساسم و ، هم صحبت گُلکودکی مبتدی و ، سالک این انجمنم
همزبان سحری ِ ساکت و مفتون  طلوعیاس پرپر شده ی صبح ِ غم ِ یاسمنم
اهل ِ پیوند نماز ِ حرم ِ سَروَم و ، همبا عقیق طلبش ، راهی ِ شهر ِ یمنم
شادم از هُرم ِ هم آغوشی ِ معشوقه سبزچون شقایق ، به عزای ِ شهدای چمنم
من همان خط غمم ، بر تن پیشانی و دستکه تو دا
هر کس می‌خواهد در معرفت، اسطوانه‌ای بشود، در «نفی خواطر» بکوشد.
--------
در همه شبانه روز، محبت و عشق خدا را بر دل خود مرور دهید، به خصوص موقع خواب شبانه بیشتر مقید به این امر باشید.
--------
مشکلات نباید مایه‌ی تنبلی و تسویف(امروز و فردا کردن) شود؛ زیرا مشکلات همیشه در راه سالکان بوده است، بلکه سالکان گذشته مشکلاتی به مراتب بیشتر و سخت‌تر از مشکلات ما داشته اند.
--------
قرآن را با توجه و ترتیل بخوانید، از هزار کتاب سلوک قوی تر است.
-------
بعضی از عرفا گف
مراقبه؛ اصلی‌ترین دستور در سلوک
 
این وصیت مرحوم استاد سعادت پرور(ره) بود که تلاش کنیم در ماه رجب، بر خلاف جریان و مسیر این روزگار شنا کنیم؛ بیاییم قدری خود را خرج وجود خودمان کنیم.
 
▫️لازم است که در میان زشتی‌ها و صفات ذمیمه خود بررسی دقیق کرده و آن رذیله‌ای که فکر می‌کنیم بیشتر مزاحم است و توان مبارزه با آن را داریم در نظر بگیریم و به طور جدی با آن مقابله کنیم و مراقبه خود را بر ترک آن صفت ذمیمه قرار دهیم و هر شب محاسبه دقیقی نسبت به آن دا
بسم‌الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
جناب آقای استاد فاطمی نیا
باعرض سلام و آرزوی عافیت وسلامتی 
آیا میتوانم با توجه به حدیث عنوان بصری 
به استناد به جمله مولایمان حضرت اباعبدالله امام جعفر صادق علیه الاف السلام که فرمودند علم نوری است که خداوند بر هرکه بخواهد اعطا می‌فرماید
این نظرتان را که فرمودید
 یک عارف باید در ابتدا آیت الله و مجتهد باشد و بعد از آن عارف گردد؟را رد کنم و بگویم تقوی کافی است و عمل به یقینیات کافی
۱-  سبکباران ساحلها الایا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها        که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها به بوی نافه ای کاخر صبا زان طره بگشاید     زتاب زلف مشکینش چه خون افتاد دردلها به می سجاده رنگین کن ، گرت پیر مغان گوید      که سالک بیخبر نبود زراه و رسم منزلها مرا درمنزل جانان … سبکباران ساحلها – الایا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها – غزل ۱
منبع : فالگیر
باسمه تعالی
اولیای الهی
حضرت هاجر
غزل۸
هست ابراهیم سالک ، با خلوص و بی ریا
او خلیل الله باشد، از عظام انبیا
هست سارا همسرش ، لیکن ندارد وارثی
می شود هاجر کنیزش ،همسر روح خدا
چون که هاجر صاحب فرزند گردید از نبی
می کند سارا حسادت، می رود کوه صفا
می رود هاجر به سوی مکه با فرزند خود
آب می گردد تمام و تشنگی آید چه ها
چاه زمزم می کند جوشش به اذن کردگار
تا که اسماعیل نوشد آب و یابد او صفا
امر حق اجرا شود، درذبح فرزند نبی
لیک چاقو کی برد، بی اذن رب، گردن
باسمه تعالی
اولیای الهی
حضرت هاجر
غزل۸
هست ابراهیم سالک ، با خلوص و بی ریا
او خلیل الله باشد، از عظام انبیا
هست سارا همسرش ، لیکن ندارد وارثی
می شود هاجر کنیزش ،همسر روح خدا
چون که هاجر صاحب فرزند گردید از نبی
می کند سارا حسادت، می رود کوه صفا
می رود هاجر به سوی مکه با فرزند خود
آب می گردد تمام و تشنگی آید چه ها
چاه زمزم می کند جوشش به اذن کردگار
تا که اسماعیل نوشد آب و یابد او صفا
امر حق اجرا شود، درذبح فرزند نبی
لیک چاقو کی برد، بی اذن رب، گردن
آنچه در ادامه خواهید خواند بخشی از «اشارات عرفانی» امام راحل در کتاب «آداب الصلاه» می باشد که درک آن مستلزم توجه و تمرکز کافی از جانب مخاطبین گرامی است:
* از براى نماز غیر از این صورتْ، معنایى است و
غیر از این ظاهر باطنى است؛ و چنانچه ظاهر را آدابى است که مراعات ننمودن آنها یا موجب
بطلان نماز صورى یا نقصان آن گردد، همین طور از براى باطن آدابى است قلبیّه باطنیه
که با مراعات ننمودن آنها نماز معنوى را بطلان یا نقصان دست دهد؛ چنانچه با مراعات
آنه
هر کس که با حق مواجه می‌شود، به خدمتش می‌آید و مجرایش می‌شود. چرا که حق او را فراخوانده است. راه عشق، تعالیم مجرا شدن است. حقیقت هیچ کس را بیهوده نگه نمی‌دارد، بلکه به‌راه‌آمده باید کاری کند و کمر خدمت ببندد. هر کس که به آسمان بسیار نظر می‌کند باید برای آسمان کاری کند، چرا که پیش از این آسمان به او نظر کرده است. 
سالک همکار ذهن خود و تسلیم نفسانیات خود نیست، بلکه همراه عشق و همکار حقیقت است. حقیقت هر چه را بدو عرضه می‌کند، باید بدان جهد کند
به درد خوش آمدی، به دروازه‌ی درک. خداحافظ ای کودکی و خوش‌باشی! خداحافظ ای نمی‌آموزم و می‌ترسم از آموختن! خداحافظ ای ترس از زیستن! خداحافظ ای ترس از گناه، ترس از کارما و ترس از هر چه که بین من و زیستن حجاب است! خداحافظ ای ترس از آمیختن، ترس از زندگی! خداحافظ ای محبّت دروغین، ای نمایش رحم! 
خداحافظ ای صوفی درون، و سلام بر تو ای سالک امواج مهیب زندگی! خداحافظ ای تصاویر و عکس‌ها و ای جلوه‌های من خواب‌مانده! سلام ای واقعیت زنده! سلام ای حقیقت رخشن
گذرگاه دنیا
از خطبه‏ هاى آن حضرت علیه السّلام است (در مذمّت دنیا و مفاسد آن):(1) سپاس خداوندى راست که هیچکس مأیوس از رحمت او نیست و نعمت او همگان را شامل است و از آمرزش او احدى نومید نبوده و پرستش او براى کسى سبب سر شکستگى نمى‏ باشد (زیرا تنها او سزاوار پرستش است و بسبب عبادت و پرستش تکبّر نکند تا بنده سر شکسته شود) خدائى که از رحمت دریغ نمى ‏کند و نعمت او زوال نمى ‏پذیرد(2). دنیا سرائى است فناء و نیستى براى آن و براى اهلش رخت بر بستن مقدّر گردیده
آنچه در ادامه خواهید خواند بخشی از «اشارات عرفانی» امام راحل در کتاب «آداب الصلاه» می باشد که درک آن مستلزم توجه و تمرکز کافی از جانب مخاطبین گرامی است:

* سالک طریق آخرت- خصوصاً با قدم معراج صلاتى-
لازم است قلب خود را با نور علم و ایمان خاشع کند و این رقیقه الهیّه و بارقه رحمانیّه
را در قلب هر اندازه ممکن است متمکّن نماید بلکه بتواند در تمام نماز حفظ این حالت
را بنماید. و حالت تمکّن و استقرار در اوّل امر گرچه براى امثال ماها قدرى صعب و مشکل
است
یکی از رسالت های مهم امامان معصوم تبلیغ دین، بیان احکام و تفسیر قرآن است. میراث قرآنی باقی مانده و ارزشمند وجود مبارک امام حسن مجتبی7 از نمونه های اعلی و عظیم ذخایر تفسیری معصومان8 است. در این مقاله با نگرش قرآنی و تفسیری امام حسن مجتبی7 آشنا می شویم.
منزلت و پیشوایی قرآن در زندگی
قرآن در آیات فراوانی به بیان منزلت رفیع و شأن والای خویش پرداخته است تا هیچ کس حجتی در رویگردانی از قرآن نداشته باشد و کسی هم که به قرآن روی می آورد، با معرفت و بینش د
متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد. توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.

باید قلب امام ِ وجود بشود ...
قلب راستگو ...مشورت با قلب ...حل مشکل با قلب ...
***************************************************************************
برگرفته از جلسات منازل السائرین
علامه حمید رضا مروجی سبزواری حفظة الله
به نام خدای مهدی (عج)


خدایا صبرمان تمام شده ؛ بگو که آقامان برگردد ... اللهم عجل لولیک الفرجمادری رفت خدمت آقا امام صادق (علیه السلام) ...گفت :خیلی وقت است پسرم از مسافرت برنگشته،خیلی نگرانم...حضرت فرمودند : صبر کن پسرت بر می گردد .... رفت و چند روز دیگر برگشت و گفت : پس چرا پسرم برنگشت ؟... حضرت فرمودند : مگر نگفتم صبر کن .... خب پسرت بر می گردد دیگر .... رفت اما از پسرش خبری نشد .... برگشت؛ آقا فرمودند: مگر نگفتم صبر کن ...مادر دیگر طاقت نیاورد ... گفت : آقا چقد
متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد. توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.
دانلود فایل صوتی

باید قلب امام ِ وجود بشود ...
قلب راستگو ...مشورت با قلب ...حل مشکل با قلب ...
***************************************************************************
برگرفته از جلسات منازل السائرین
علامه حمید رضا مروجی سبزواری
دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

الهی! «بهشت» آرزوی زاهدان و نعمت از دست‌رفتهٔ کافران است، اما خوشا آنان که بهشتشان تو هستی و در زمزمه‌های عاشقانه‌شان از تو، جز تو طلب نمی‌کنند.سالک از تو غیر تو هرگز نخواستدادن این، نی غریب از کان جودمعبودا! قرآن را نامهٔ تو به انسان می‌دانم و چه دل‌انگیز است خواندن نامهٔ معشوقی که خود عاشقی خیرخواه است. در دیدگانم نور معرفت قرار ده تا در میان خطوط نامه‌ات، ببیند آنچه را که باید ببیند، بشناسد «صراط مستقی
یک زندگی کامل در وقف تا تنها ذرّه‌ی خلّاق جسته شود. آنکس که بر پرده است به درون خواهد خزید، و آنکس که در پرده است به برون. همه چیز به قصد نو شدن است. سالک به کشف خود است تا در خود به استادی رسد و خلقت را در خود برپا کند، چرا که خالق متعال تنها یک خالق را در خود می‌پذیرد. 
می‌روند و باز می‌گردند، خالی می‌شوند و دوباره پر می‌شوند، می‌افتند و از نو برمی‌خیزند، ساکن می‌شوند و از نو به رقص می‌پیچند. نه عشق، نه عبادت، نه توسّل و نه مراقبه، ابتدا هم
انسان کامل از دیدگاه شهید مطهری و امام خمینی (س)
انسان
کامل، برجسته‌ترین موجودی است که خداوند او را با دو دست جلال و جمال خود
خلق کرد و همه‌ی علوم را به او آموخت و او را خلیفه‌ی خود بر روی زمین قرار
داد خلقت جهان به واسطه‌ی او انجام گرفت که او واسطه‌ی فیض، بین خدا و
مخلوقات است و به واسطه‌ی ‌این خلقت خدا خود را مورد ستایش قرار می‌دهد.
انسان کامل عامل به شریعت، طریقت و حقیقت است و برای رسیدن به حقیقت، سیر و
سلوک عرفا مطرح می‌گردد که یکی ا
دست خط شهید لطفی نیاسرسرزنش شهید ، توسط خودش:
#زندگی_به_سبک_مهدی (۱۱) بزرگان علم اخلاق، مراحل متعددی برای جهاد اکبر (مبارزه با نفس) برشمرده اند که آخرین آن، معاتبه به معنای انتقاد از خویشتن است. سالک الی الله پس از بازنگری در رفتار و گفتار روزانه و محاکمه خود در دادگاه وجدان،به وادی معاتبه گام می نهد.این جاست که خود را مورد سرزنش قرار می دهد و بدین وسیله خویشتن را برای جبران نواقص و رفع رذایل آماده می سازد. شهید بزرگوار "محمد مهدی لطفی نیاسر" چه
همان‌طور که ناب ساختن نیت برای بلند
شدن در مسیر کمال بس نیست. به کار گرفتن هنجارهای یکتاپرستی بدون انگیزه نیز به
کامیابی کشیده نمی‌شود؛ بلکه به کار گرفتن روش‌های یکتاپرستی تنها با نیتی بی‌آلایش
و خالص به سوی تعالی کارساز است.

نیّت ملاک درستی کردار است و کردار
نمایان‌گر همّت سالک در پیمودن مسیر است. نیّت پاک برانگیزنده‌ی انقیاد در آیین
یکتاپرستی است و ترازوی اعمال ارادتمندان شمرده می‌شود.

 دوراندیشان، کردار خود را به گونه ای بر می‌گز
 
فرسوده دل و جانم آشفته ای  در خوابم                           رهسپار اندر شب
                          خوابی شده آزارم 
 
        در شبی تار و سیاه
        قایقی می سازم               دور از همهمه خوابستان       آسمان است آرام 
      وستاره هایی که می درخشند در یک قاب سیاه 
       مثل زیبایی ماه
       همه جا تاریک است 
      نوری از زمزمه عشق چراغانی است       نقطه نقطه نور در جشن چراغستان       مثل یک نقاشی  مثل یک رویا 
      می درخشیدند در هلهله ساحل ش
کیف تکون عملیة طفل الأنابیب
فی الوضع الطبیعی یحصل الحمل عند التقاء الحیوان المنوی للرجل مع بویضة الأنثى فی قناة فالوب، وهذا یتطلب وجود حیوانات منویة سلیمة وقویة، وطریق سالک غیر مسدود من بدایة عنق الرحم حتى قناة فالوب، بالاضافة إلى وجود بویضة سلیمة جاهزة للاخصاب. وإذا ما حدث عطل فی أی من هذه الشروط فإن الحمل یتعذر، وهکذا یحتاج الزوجان إلى تدخل خارجی مثل عملیة طفل الأنابیب، وذلک فی عدة حالات منها: انسداد قناة فالوب مما یمنع الحیوانات المن
کتاب "نبض خیس صبح"آخرین اثر دکتر سروش دباغ در باب صاحبِ "هشت کتاب"، سهراب سپهری‌ست. ابتداً ممنونم از ایشان که این اثر گران‌سنگ را به من هدیه دادند و مرا هم‌نورد افق‌های دور کردند. امیدوارم بتوانم در این مجال اندکی شما را با این اثر خواندنی آشنا کنم و از زوایای معرفتی آن چیزکی بگویم. چنانکه می‌دانید کتاب حاضر پنجمین اثری‌ست که مستقلاً توسط این فیلسوف برجسته‌ی اخلاق درباره‌ی "پروژه‌ی عرفان مدرن" و خاصه شاعر بنام معاصر سهراب سپری به رشته‌
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند..  /\   /\
 
 
 
145-  و من خطبة له (علیه السلام)> فناء الدنیا<أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِی هَذِهِ الدُّنْیَا غَرَضٌ تَنْتَضِلُ فِیهِ الْمَنَایَا مَعَ کُلِّ جَرْعَةٍ شَرَقٌ وَ فِی کُلِّ أَکْلَةٍ غَصَصٌ لَا تَنَالُونَ مِنْهَا نِعْمَةً إِلَّا
در آبان 1398 در گذری که به شهر ری، برای زیارت مزار حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) داشتم، دیدم که این مصراع از غزلیات حافظ را روی دیوار ساختمانی در کنار میدان اصلی روبروی مرقد مطهر نوشته اند.
شاید در آینده اندکی درمورد ماجرایی مربوط به روزی که این عکس را گرفتم (که بی ربط هم به این مصراع از اشعار حافظ نیست) بنویسم.
اما بیت کامل آن:
در طریقت هرچه پیش سالک آید خیر اوست
در صراط مستقیم، ای دل، کسی گمراه نیست
 
(تصویر از: مرتضی شایان)
داستان این نیست که فقط دانایان می‌فهمند و چون دیگران نمی‌فهمند پس ایشان در رنج‌اند. داستان این نیست که ایشان در نورند و دیگران در ظلمت‌اند و پس ایشان از ظلمت دیگران در رنج‌اند. نه، رنج از این است که درک به ظرف عمل نمی‌ریزد و مست نمی‌تواند دیگران را مست کند و نوردیده نمی‌تواند نور بتاباند و موسیقی‌شنیده نمی تواند دیگران را برقصاند. 
دانایان در رنج‌اند چون دانایی‌شان حرف است و خردشان در پستوهای نهان احتکار شده است و نمی‌خواهند، پس نمی
آنچه در ادامه خواهید خواند بخشی از «اشارات عرفانی» امام راحل در کتاب «آداب الصلاه» می باشد که درک آن مستلزم توجه و تمرکز کافی از جانب مخاطبین گرامی است:
 
* اوّل امر که زبان قلب گویا به ذکر الله نشده، سالک راه آخرت باید آن را تعلیم دهد و با طمأنینه و سکونتْ ذکر را به آن القا کند؛ همین که زبان قلب باز شد، قلب، قبله لسان و سایر اعضاء شود، با ذکر آن همه مملکت وجود انسانى ذاکر گردد. و امّا اگر این ذکر شریف ...
ادامه مطلب
بسم الله الرحمن الرحیمیوگا از تبلیغ تا تحقیق    (شماره3)عاقد سر سفره عقد، قبل از خواندن خطبه پرسید: عروس خانم شغلتون چیه؟ عروس جواب داد: حاج آقا، معلمم.بلافاصله حاج آقا هم شروع کرد به تعریف وتمجید که؛ به به... آفرین به این عروس خانم! معلمی شغل انبیاست، شما می دونید که همون راه ابراهیم خلیل رو در پیش گرفتید؟ می دونید که موسای کلیم هم معلم بشر بود؟و خلاصه کلی تعریف وتمجید کرد. در آخر از عروس خانم پرسید: خوب دخترم! حالا معلم چی هستی؟ عروس جواب داد:
علامه حسن زاده آملی (حفظه الله):
برادرم! حرف این و آن را مزن، دم فروبند و تماشا کن. بنگر و عبرت بگیر. به فکر خود باش. دست توسل به دامن خاتم اوصیاء و اولیاء امام زمان مهدى موعود حجه بن الحسن العسکرى (علیه السلام) دراز کن که گردنه هاى سهمگین و هولناک در پیش دارى و آن بزرگوار امیر کاروان است. از افراط و تفریط بپرهیز! اهدنا الصراط المستقیم گوى. از پیروى نفس حذر کن! از اوباش بگریز! به مضمون نامه اى که در پیش تقدیم داشتم عمل کن. به آن چه که شفاها معروض داش
از
نظر علامه مطابق آیات قرآنی، همه انسان ها و بلکه همه موجودات، سالک به
سوی حق هستند و صیرورت وجودی آدمی به سوی خداست. از این میان، گروهی راهی
مستقیم و قریب را برمی گزینند و گروهی راهی بعید و غیرمستقیم را. راه بعید
که راه کفر (یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ) (فصلت:44) و ظلم است و (مَنْ
یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالْإِیمانِ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ)
(بقره:108) (طباطبایی، 1417، ج1، ص28) و نزدیک ترین راه به سوی خدا راه
عبادت است و بندگی (وأنِ اعْب
پیشتر به ارائه آمار از ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس در استان اصفهان و وضعیت ثبت نام نمایندگان فعلی استان و نیز افراد مهم و شاخص ثبت نام کننده در حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان پرداختیم، در این مطلب به لیست افراد شاخص حوزه های انتخابیه مختلف استان اشاره خواهیم داشت.
نمایندگانی که ثبت نام نکردند
ابتدا اینکه حیدرعلی عابدی، احمد سالک کاشانی و حمیدرضا فولادگر در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام نکرده اند و مرحوم مرتضی صفاری نطنزی نیز به رحمت ایزدی
حتی اتاک الیقیندستورالعمل سلوکی
 
یقین با مراتبش(علم‌الیقین، عین‌الیقین، حق‌الیقین) اوج مراتب سلوک انسان عارف است که به مشاهده مبدٲ و معاد بلکه توحّد می‌رساند. اما نور یقین چگونه در سالک می‌تابد؟ابن ابی لیلی از امیرالمومنین [علیه‌السّلام] روز جنگ با اهل شام شنیده که فرمود:"ای مومنان! هرکس ظلم و تجاوزی را ببیند که به آن عمل می‌شود(پیرو می‌یابد)، و کار زشت و منکری که مردم را بدان دعوت می‌کنند:اگر "در دل" آنرا منکر شود و زشت شمارد، رسته و ب
اربعین حسینی (ع) یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام می‌دهیم،- اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها- خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است. |link|
 
شاید بتوان گفت که جواز رفتارهای متکثر در متن این مراسم باعث می‌شود که سالک خسته نشود و سالکان‌ بسیاری با سلیقه‌های متکثر و با ظرفیت‌های جسمی و روحی متکثر بتوانند با این منسک ارتباط بگ
حقیقت وجود ما

.....اصلها ثابت و
فرعها فی السما،قطوفها دانیه"(الحاقه آیه 23) : میوه هایش در دسترس است.منظور
و مراد از این عبارت مقدس چیست؟ این همان درخت علم و معرفت است. که از
بالا به پایین می آید. یکی از قواعدی که از بالا به پایین می آید این است که "کل
ممکنٍ زوجٌ ترکیب":  هر چیزی که لباس
امکان می پوشد زوج است.  حقیقت ما  زوج ترکیبی است یعنی ما  موجودی دو بعدی هستیم و هیچگاه نمی توانیم این بعد را از خود جدا
کنیم و چون نمی توانیم پس به مقام احدیت هم نمی
تا کنون ایشان را ندیده بودم، به محض ورود به اتاقش ، مجذوب صورت نورانی اش شدم، بعد از نشستن و معرفی کردن خودم، برایم چای آورد.
آن لحظه از خود بی خود شدم، حس عجیبی داشتم.
علاوه بر اینکه روحیه معنویش مرا مجذوب خود کند، مجذوب قفسه های کتاب شدم که اطراف اتاقش فرا گرفته بود.
همه ی حالاتش را به خوبی یادم است، حرف زدنش، خندیدنش، گریه هایش، حتی گفتن بسم الله قبل از چای خوردن...
گاهی از خدا می‌گفتند و گاهی از اهل بیت ، گاهی لبخند می‌زد و گاهی اشک می‌ریخت.
روزی به خاطر وقوع سیل زنان و کودکان دهکده شیوانا، درون ساختمان بزرگی پناه داده شدند و قرار شد چند نفر نگهبان مرد برای حفاظت از این ساختمان از بین اهالی دهکده انتخاب شوند. شیوانا مردان دهکده را جمع کرد و از آنها خواست تا برای این کار دواطلب شوند. جوانی بلند قد از بین مردان به پوزخند و خطاب به بقیه گفت: دختران و زنان موجودات کثیف و غیر قابل اعتمادی هستند و یک سالک معرفت هرگز خودش را برای محافظت از آنها به زحمت نمی اندازد! اما بقیه مردم به سخنان ا
روزی به خاطر وقوع سیل زنان و کودکان دهکده شیوانا، درون ساختمان بزرگی پناه داده شدند و قرار شد چند نفر نگهبان مرد برای حفاظت از این ساختمان از بین اهالی دهکده انتخاب شوند. شیوانا مردان دهکده را جمع کرد و از آنها خواست تا برای این کار دواطلب شوند. جوانی بلند قد از بین مردان به پوزخند و خطاب به بقیه گفت: دختران و زنان موجودات کثیف و غیر قابل اعتمادی هستند و یک سالک معرفت هرگز خودش را برای محافظت از آنها به زحمت نمی اندازد! اما بقیه مردم به سخنان ا
 
این عالم چیست ؟ 
گفت هست این عالم پر نام و ننگ 
همچو نخلی بسته از صد گونه رنگ 
گر بدست آن نخل را مالد کسی
 آن همه یک موم گردد بیشکی
                                                                         
  چون همه موم است دیگر چیز نیست
وآنکه چندین رنگ آن خونیز نیست
 چون یکی باشد همه نبود دوئی
  هم منی بر خیزد این جا هم توئی 
=====================
مرد سالک چون به حد دل رسید
اندرین ره چون بدین منزل رسید
بشنود از وی سخن ها آشکار
هم بدو ماند وجودش پایدار
هم جز او کس را ن
 
از آنجا که غالبا زاویه دید امام خمینی در تفسیرآیات قرآن، مبتنی بر این ساختار عرفانی است که کل تعینات خلقت بنا بر استعداد وجودی، آینه اسماء و صفات ربانی بوده و از حیات و شعور عالم غیب فیض می برند؛ می توانیم با توجه به جایگاه محوری قلب، نزد عرفا که به عنوان لطیفه ای روحانی، دائما محل نزول و ادراک تجلیات شئون الهی بوده است، به اثبات شهود احوال باطنی آن در مراتبی همچون قرب، ذکر و عبادت بپردازیم. چنین روشی بر خلاف ظاهرگرایی عقلی در الفاظ بر تداع
از آنجا که غالبا زاویه دید امام خمینی در تفسیرآیات قرآن، مبتنی بر
این ساختار عرفانی است که کل تعینات خلقت بنا بر استعداد وجودی، آینه اسماء و صفات
ربانی بوده و از حیات و شعور عالم غیب فیض می برند؛ می توانیم با توجه به جایگاه
محوری قلب، نزد عرفا که به عنوان لطیفه ای روحانی، دائما محل نزول و ادراک تجلیات
شئون الهی بوده است، به اثبات شهود احوال باطنی آن در مراتبی همچون قرب، ذکر و عبادت
بپردازیم. چنین روشی بر خلاف ظاهرگرایی عقلی در الفاظ بر تداعی
یکی از سوالات افرادی که قهوه مینوشند یا اعتیاد به قهوه اسپرسو دارند اینه که طبع قهوه اسپرسو چیست؟؟ در کتاب های طب سنتی ایران طبع قهوه را سرد خشک یا گرم خشک بیان کرده اند.
در طبع خشک بودن قهوه و قهوه اسپرسو هیچ شکی نیست اما در گرم بودن و سرد بودن قهوه در کتب طب سنتی ایران اختلاف بوده است.
 
در کتب طب سنتی ایرانی قهوه اکثرا طبع قهوه را سرد و خشک بیان کرده اند اما برخی ها قهوه را در گرمی معتدل و خشکی زیاده بیان کرده اند.
حکیم می رعماد الدین محمودشیر

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها