نتایج جستجو برای عبارت :

بحر تصوف در بیان حاج میرزا حسن صفی علیشاه

برگزاری کارگاه تخصصی نقد تصوف و صوفی گری برای واحد خواهران کانون علی بن مهزیار برگزار شد.در این جلسه فایل ها،صوت ها و جزوه هایی بین شرکت کنندگان واحد خواهران توزیع و درباره این فرقه و ادله رد آن صحبت و گفتگو شد.
مدرس این کارگاه آقای کبیر بودند که درباره فرق مختلف تحقیق و تفحص می کنند.
تَصَوُّف،   ساحت معنوی و درونیِ اسلام که
از ابتدای تاریخ آن، نخست در قالب زهد و پرهیز، سپس در چهارچوب طریقه‌های
صوفیه در سرزمینهای مختلف جلوه‌گر شده، و با وجوه گوناگون تمدن اسلامی در
ارتباط بوده است. در این مقاله، جنبه‌های مختلف تصوف به شرح فهرست بررسی
شده است:
ادامه مطلب
تصوف در کلام آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی
مرحوم آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در پاسخ پرسشی در مورد تصوف می‌نویسد:
التصوف مسلك منحرف من خط أهل البیت علیهم السلام بل قدر صدر من بعض المتصوفین أقوال وأعمال تخالف المعتقدات الإسلامیة وتتنافی مع الأحكام الإلهیة، وهناك العدید من الروایات الواردة من الأئمة علیهم السلام فی ذمّ المتصوفین وإن شأنهم المكر والخداع والریاء والعجب.
تصوف مسلکی منحرف از راه اهل بیت علیهم السلام است، بلکه از بعضی م
هو
 
در این کار [تصوف] خدمت پیر را مقدم دار و بعد قدم در راه گذار. بدون ارادت پیر راه و مرشد آگاه ، دم از تصوف نتوان زد و قدم در سلوک طریقت نتوان گذاشت. صوفی خودسَر تصوفش وَهمی است و عملش بنافهمی. چون راه نمیداند هنوز قدم برنداشته از راه بماند.
 
"الرَفیقُ ثُمَّ الطَّریقُ"
 
تصوف ظاهرش خدمت پیر است در هر حال و باطنش اطاعت عقل است به تمام صفات کمال. دل به خدمت پیر احیا شود و وجود به پیروی عقل مصفی. عقل به ظاهر پیر جسمانیست و پیر به معنی همان عقل مجرد ن
صوفی می خواهد خدا را این جا و اکنون بشناسد. او نمی خواهد مانند دیگران تنها به شیوه انفعالی طبق اراده خدا زیست کند. او می خواهد در هر لحظه از زندگی خویش با جهاد اکبر طبق اراده خدا زیست کند. او می خواهد پیوسته به یاد خدا باشد، و به همین دلیل می خواهد از جنبه بیرونی به جنبه دورنی بگراید.
تصوف به یک معنا درون گرایی در اسلام است. تصوف همان رازورزی یا mysticism است و به رازهای الهی مربوط می شود. این واژه در لاتین به معنای بستن دهان و سکوت است. گذر از جهان صو
مأخذ وحدت وجود در کلام دکتر سعید نفیسی
آیا مأخذ وحدت وجود از اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام هست یا بدعتی بوده که از غیرمسلمانان وارد مکتب تصوف و فلاسفه شده؟
سعید نفیسی، تصوف‌پژوه و استاد تاریخ و ادبیات در مورد مأخذ و سرچشمه وحدت وجود می‌نویسد:
فلسفه وحدت وجود در ایران و هند مأخوذ از فلسفه هندی «پتنجالی» است که تعبیر آن این است که «رنگ آب رنگ ظرف آنست».
سرچشمه تصوف در ایران، تألیف سعید نفیسی، صفحه ۲۲۲، چاپ کتابفروشی فروغی
قضاوت با شما !!!
تا پیش از دوره ایلخانی، تصوف عمدتاً در میان گروه‌های اهل سنت وجود داشت. علت رواج آن هم به نظر من خلائی بود که از نظر عرفانی در اهل سنت وجود داشت و این خلأ در شیعه به واسطه وجود مقام امامت احساس نمی‌شد. (محمد مشهدی)
 
پ.ن: در این تیتر نیک بیندیش
هو
 
بعضی ادعای قطبیت به نوشته و کاغذ کنند و از خلاف شخص معروف یا غیر معروفی لاف انا و لا غیر زنند و بعضی دیگر به عنوان تسخیر و اکسیر و احضار ارواح و طلسم و علم حروف و جفر و استخراج عزائم و اذکار.. اظهار کمال کنند بعضی دیگر بخواندن اوراق و رسایل سابقین از قبیل مثنوی و فصوص بدون اینکه علم تصوف را از اهلش آموزند دم از درویشی زنند و عارف وقت خود را شناخته یا نشناخته نفی کنند. بعضی دیگر مجهولاتی در ذکر حال معاصرین خود به هم بافند و در هر مجلس نقل کنند
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس مختصرة فی مقدمة كتاب شرح فصوص الحكم
1440 هـ

ت
عنوان الدرس
الرابط

1
التعریف بالكتاب و مقدمته

2
فصوص الحكم 2

3
فصوص الحكم 3

4
فصوص الحكم 4

5
فصوص الحكم 5

6
فصوص الحكم 6

7
فصوص الحكم 7 تعریف العرفان النظری و الفرق بینه و بین العرفان العملی

8
فصوص الحكم 8 مراجعة أحكام الوجود السلبیة و الثبوتیة ج1

9


10
فصوص الحكم 9 الفصل الثانی فی اسمائه و صفاته سبحانه 

11
تتمة الفصل الثانی 

12
الفصل الثالث فی الأعیان الثابتة و التنبیه على الم
پژوهشنامه علمی- پژوهشی عرفان سال اول- شماره اول، پاییز و زمستان 1388
نگاهی نو به حدی5ث شریف « من عرف نفسه فقد عرف ربه» متن کامل (PDF)
نگاهی به پیش فرض های انسان شناختی فقه و عرفان 
PDF
 
دوفصلنامه علمی، پژهشی پژوهشنامه عرفان سال دوم، شماره سوم، پاییز و زمستان1389
مقایسه آرای امام خمینی و آیت الله بهاری همدانی در باب مراقبه PDF
بررسی برخی از مبانی وحدت وجود PDF
علم و معرفت از دیدگاه ابن عربی PDF
شرح احوال خواجگی احمد کاسانی و گذری بر رساله در بیان ذکر PDF
ت
ازدواج با دراویش که خود را مسلمان و حتی برخی خود را شیعه و پیرو مکتب اهل بیت (ع) می‌دانند، همواره مورد سوال بسیاری بوده است لذا برای رسیدن به پاسخ مناسب، برخی از فتاوای مراجع تقلید را دراین مجال به اختصار بیان می کنیم. 
ادامه مطلب
شماره دهم-بهار و تابستان 1393
بررسی معرفت در حدیقه الحقیقه سنائی PDF
دعوت به وحدت و نوع دوستی در ادبیات عرفانی PDF
خداشناسی عطار و لوازم اخلاقی و شعائری آن PDF
 
شماره یازدهم، پاییز و زمستان 1393 PDF
بررسی منطق دوگانه علی ملاصدرا و سه گانه فردی ابن عربی در تبیین وحدت وجود PDF
مجنون لیلی به روایت عطار PDF سید مرتضی میرهاشمی
شیوه های سلوک در عرفان شیعی PDF
 
پژوهشنامه عرفان، شماره دوازدهم، بهار و تابستان 1394
خیال از دیدگاه ابن عربی و مولوی PDF
پژوهشی در حقیقت
رهپویان هدایت: یکی
از راه های شناخت ماهیت فرقه های تصوف ، شناختن موسسین و بیان تفکرات و عقاید آنها
می باشد که این دیوار کج از کجا شروع شده و معمار اولیه چه کسی است که این خشت را
چگونه گذاشته است .

بنابر
نقل منابع تاریخی معتبر اولین کسی که می توان موسس فرقه تصوف نامید شخصی به نام
ابوهاشم کوفی است .

نامش
عثمان بن شریک کوفی است و به ابوهاشم کوفی صوفی، شهرت دارد .
ایشان  صوفی مشهور قرن دوم هجری قمری است و آباء و اجداد او از ساکنین
کوفه بودند . مؤلفا
یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول اصول اصول الدین. ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است.شعرا | ۲۵ شهریور ۱۳۸۷
 
 
معادله چند مجهولی جلال
ترکیه داره میگه مولوی مال منه چون قبرش توی قونیه است.
دراویش و صوفیه هم میگن مولوی صوفی بوده چون چنتا شعر داره که شبیه نظرات ماست.
حالا ترکیه اومده پول داده به یه کارگردان ایرانی که سریال مولوی رو
“شمس تبریزى”، مقام معرفت و خوف و خشیتِ برترین بانوی خلقت، و یکتا کفو امیر عالم آفرینش، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام را خوار و پست شمرده، مى‏گوید:مردم را سخن نجات خوش نمى‏آید، سخن دوزخیان خوش مى‏آید… لاجرم ما نیز دوزخ را چنان بتفسانیم[۱]. که بمیرد از بیم!فاطمه رضی اللّه‏ عنها عارفه نبود، زاهده بود. پیوسته از پیغمبر حکایت دوزخ پرسیدى.[۲]آری این است مقامات ادعایی عارفان واصل، و پیران تصوف و عرفان!! و این است علایم واضح و آشکار عداوت و دشمنی ا
زن در نظرگاه عارفان
کتاب راهزن عقل و دین یا زن در نظرگاه عارفان، نوشته مهری زینی، اثری ارزشمند در مورد جایگاه عرفانی زن در اسلام است.
در عرفان دو نگاه عابدانه( مبتنی بر خوف و زهد) و نگاه عاشقانه( مبتنی بر عشق و محبت) وجود دارد؛ از این منظر نگرش به زنان نیز می تواند برخاسته از هر یک از این دو باشد.
زن در تصوف عابدانه مظهر و مصداق نفس اماره است که گریز از او راه بهشت است. لذا عارفان در این نگرش زن را پست و فرومایه می انگارند.
اما در عرفان عاشقانه زن ع
یَا خَیْرَ النَّاصِرِینَ
نام کتاب: چنین گفت درویش: تصوف، زبان و حاشیه های مذهبی در آسیای مرکزی
Thus Spake the Dervish: Sufism, Language, and the Religious Margins in Central Asia, 1400-1900
 
نویسنده:Alexandre Papas
انتشارات: Brill
سال نشر: 2019
موضوع: دکتر الکساندر پاپاس عضور ارشد مرکز ملی پژوهشی تحقیقات علمی (CNRS) در فرانسه است. آثار متعددی در حوزه عرفان اسلامی دارد. وی در این کتاب در ابتکاری جالب توجه نام Marginal Sufis را به «درویشان» اختصاص می دهد و به تعبیری که در فارسی به سختی بشود معادلی برایش پ
درس‌گفتار نخست: نظر خاقانی درباره‌ی عرفان چیست؟

پانزدهمین نشست از مجموعه‌ی درس‌گفتارهایی درباره‌ی خاقانی به
«گرایش خاقانی به عرفان» اختصاص داشت که چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت با سخنرانی دکتر
مهدی محبتی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. با اینکه شالوده‌ی بسیاری از قصاید
خاقانی بر توحید و موعظه و حکمت و انزوا و فقر و مسائلی از این دست استوار است و قصایدی
که رهاورد حج اوست نیز از همین قسم است، کمتر درباره‌ی گرایش خاقانی به عرفان و تصوف
بحث شد
دوره ۰، شماره ۱۴ - (شماره چهاردهم- بهار و تابستان ۱۳۹۵) 
دعا و طلب در عرفان نظری PDF
مفهوم عرفانی نور و ظل در قرآن و سنت PDF
عرفای مسلمان و مسئلۀ تأهل و تجرد سالک PDF
بررسی و نقد فلسفی دیدگاه ابن عربی درباره ی مبادی برهان و یقین در عالم ماورای طبیعت PDF
جایگاه و نسبت میان تصوف و شریعت در اندیشه ی شیخ احمد سرهندی PDF
 
دوره ۰، شماره ۱۵ - (شماره پانزدهم-پاییز و زمستان ۱۳۹۵)
جامعیت انسان کامل در نهج البلاغه PDF
انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و مولانا PDF
عرفان ش
ذر واقع همه آنچه ما از پلیدی ابلیس و رفتار و کردار او شنیده ایم مربوط به متون قرآنی است که ابلیس را کافر،متکبّرو دشمن انسان معرفی کرده است.
در همین قرآن دو جمله از قول شیطان نقل شده است که جای تامّل دارد:1-بعد اینکه خداوند شیطان را از بارگاه عر الهی اخراج کرد ابلیس خطاب به خداوند می گوید:مرا فریب دادی!✨قالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی...2-ابلیس در قران خطاب به گمراهان می گوید:من از خدا میترسم !✨کمَثَلِ الشَّیْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اکْفُر
توبه جناب فیض کاشانی اعلی الله مقامه از فلسفه و تصوف
فیض کاشانی داماد و بهترین شاگرد ملاصدرا بود که در اواخر عمر خود از روش صوفیانه توبه کرد و بازگشت؛ بنا بر این صوفی خواندن وی پس از تصریح او به ندامت و پشیمانی ناصحیح است.
او در رساله الانصاف می‌نویسد:
نه متکلمم و نه متفلسف و نه متصوفم و نه متکلف بلکه مقلد قرآن و حدیث و تابع اهل بیت آن سرور (علیهم السلام)، از سخنان حیرت افزای طوایف اربع ملول و بر کرانه، و از ما سوای قرآن مجید و حدیث اهل بیت (علیه
فتوای ابن حزم به حلال بودن خوردن لاک‌پشت، کرکس و خفاش و موش و بزمجه و خرچنگ!!!
ابن حزم اندلسی از علمای بزرگ اهل سنت عمری می‌نویسد:
۱۰۰۰- مَسْأَلَةٌ: وَالسُّلَحْفَاةُ الْبَرِّیَّةُ وَالْبَحْرِیَّةُ حَلَالٌ أَکْلُهَا، وَأَکْلُ بَیْضِهَا لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {کُلُوا مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلالا طَیِّبًا} [البقرة: ١٦٨] مَعَ قَوْله تَعَالَى: {وَقَدْ فَصَّلَ لَکُمْ مَا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ} [الأنعام: ١١٩] وَلَمْ یُفَصِّلْ لَنَا تَحْرِیمَ ا
رهپویان هدایت: فرقه صوفیه
ای که شاه نعمت‌الله ولی پایه‌گذاری نمود، نسبت به دیگر سلاسل تصوف دارای ویژگی‌ها
و نشانه‌های متفاوتی است. در واقع سه نکته در این فرقه وجود دارد که آن ‌را با
سایر صوفیان متمایز می‌سازد.

فرقه نعمه الهیه در
گمراهی و ضلالت یک راه متفاوتی از سایر فرقه در نظر گرفته است و منشا این تفاوت ها
از این جا نشأت می گیرد که برخلاف سایر فرق تصوف که با کراهت و دوری شدید مردم
مواجه می شد در حال حاضر برای جذب مخاطبین بیشتر از روش های ج
دانلود کتاب نورالوحدت
 دانلود کتاب نور الوحدت  کتاب نور الوحدت معرفی کتب اخلاقی و عرفانی  مجموعه رسائل عوارف المعارف‌ (کتاب)  دانلود رایگان کتاب نور الوحدت  دانلود رایگان کتاب نور الوحدت  نور الوحدت رساله نور وحدت  شیعه  تعداد منبع دیجیتال  مجموعه رسائل عوارف المعارف  نسخه آزمایشی  متن کتاب دانشنامه ادب فارسی  مرور بر اساس نوع مدرک  معارف العوارف: حق الیقین. رساله کنز الاسرار نوریه. ترجیع بند  کردستان عراق و زبان فارسی/Курдистони Иро
فرق «عرفان» و «تصوف منحرف» اینست که: عارف به دنبال «فناء نفس» است و صوفی به دنبال «تقویت نفس».
--------
انسان نباید مانند گوشت قربانی باشد که هرکس تکه ای از آن را ببرد و برای صاحبش چیزی نماند، یا مانند دیس حلوا که هرکس لقمه ای از آن بر می‌دارد، یعنی نباید خودش را کاملا در اختیار مردم و دیگران بگذارد به گونه ای که به خلوت‌هایش و به خانواده‌اش نرسد.
--------
خیلی‌ها با زحمات بسیار و با ریاضت‌‌های فراوان به جائی نرسیده اند، سرّش این است که از رعایت بر
یکی از مباحث جذاب در مورد روح ، موضوع بازگشت مکرر و چندباره روح به جهان مادی(زمین) و تداوم پاکسازی و سیرتعالی روحانی است.
این مساله به نام «تناسخ» شناخته میشود.تناسخ یعنی یک روح دوره های متناوب در جسم های متعدد زمینی را سپری میکند تا به کمال روحانی خود برسد.در باور معتقدین به تناسخ ، روح در ورود به دنیای مادی(زمینی) و دوره زندگانی در جسم ، دچار آلودگی و پلیدی میشود و پس از ترک جسم میزبان،در جسم دیگری مجدداً وارد چرخه حیات میشود تا از پلیدی های
دیدگاه شیخ علی نمازی شاهرودی رضوان الله علیه در مورد ابن عربی
آیت الله شیخ علی نمازی شاهرودی رضوان الله علیه می‌نویسد:
ابن العربی : هو محی الدین ، صاحب الفتوحات المكیة والفصوص ، من أركان المتصوفة ، له دعاوی فاسدة وكلمات مضلة ،  ذكرنا بعضها فی كتابنا " تاریخ فلسفه وتصوف " . وتقدم شطر منها فی " حیى " بعنوان محی الدین . مات سنة ٦٣٨ ، وله ذموم وخرافیات ، كما فی البحار . نقله هنا فی السفینة "
ابن عربی: او محی الدین، صاحب فتوحات مکیه و فصوص می‌باشد. وی ا
با بررسی منابع و مطالعات انجام شده در کتاب های
معتبر فرقه های تصوف، آموزهای مسیحیت تبشیری با فرقه های تصوف، از شباهت های یکسانی برخوردار است و بسیاری
از عقاید مبنایی در هر دو فرقه مشاهده می شود.  


به گزارش رهپویان هدایت: یکی از
اعتقادات مشترک بین فرقه های صوفیه و مسیحیان تبشیری ، باور به گناه نخستین از طرف
حضرت آدم (علیه‌السلام) است . آنان اعتقاد دارند این گناه، به اراده‌ی خداوند بوده
و حضرت آدم (علیه‌السلام) مجبور به انجام آن بوده است.

فرق
قداست شیطان رجیم نزد احمد غزالی صوفی!!!
احمد غزالی برادر محمد غزالی که هر دو از مشایخ صوفیه و عرفان‌های کاذب بودند، شیطان را اسوه و الگو شناخته و می‌گوید:
هر کس از ابلیس توحید نیاموزد، زندیقی باشد (یعنی کافر است)، موسی در عقبه طور با ابلیس برخورد [کرد] و از او پرسید: چرا به آدم سجده نکردی؟ گفت: حاشا که من به بشری سجده کنم و دعوی توحید کنم و آنگاه به دیگری جز وی التفات کنم!
جستجو در تصوف ایران، تالیف عبد الحسین زرین‌کوب، صفحه ۱۰۶، چاپ موسسه انتشا
بسم الله
 
اخیرا فتوای دو تن از مراجع بزرگوار تقلید رسانه‌ای شد که در آن، ساخت فیلمی درباره‌ی شمس و مولوی را حرام دانسته‌اند. هر دو نیز در متن فتواشان به این اشاره کرده‌اند که دو فرد یاد شده، از اهل تصوف هستند و ترویج آن‌ها جایز نیست.من نه مولوی و شمس را می‌شناسم و نه قضاوتی درباره‌شان دارم و نه خودم را در حدی می‌دانم که به دو فقیه استخوان‌خرد‌کرده در فقه و اصول ایراد بگیرم یا فتوای‌شان را تأیید کنم. فقط برخی عکس‌العمل‌ها را دیدم که عج
یَا مَنْ لَهُ الْمُلْکُ وَ الْجَلالُ

یکی از جدیدترین تحقیق ها درباره حکیم ترمذی با عنوان:


جشم اندازهایی از عرفان اسلامی اولیه: جهان حکیم الترمذی و معاصرانش
Perspectives on Early Islamic Mysticism: The World of al-Ḥakīm al-Tirmidhī and his Contemporarie

نویسنده: Sara Sviri

انتشارات: راتلج

تعداد صفحات: 416

زبان کتاب: انگلیسی

سال انتشار: 2019

موضوع: این کتاب مونوگراف یا همان تک نگاری است از عرفای مسلمان قرن هشتم-دهم با تمرکز بر قرن نهم؛ با پرداختن به المحاسبی، سهل تستری، الخراز و جنید و
دغدغه‌ی بسیاری از فعالان مذهبی و جوانان عزیزی که خطر فرقه‌ها و به خصوص فرقه‌ی صوفیه را درک کرده و متوجه شده‌اند که ایشان باعث گمراهی مردم معتقد و مؤمن در زمینه‌ی عرفان و سیر و سلوکند، این است که روش برخورد با اعضای این فرقه و به خصوص رهبران و سرتیم‌های ایشان و افرادی که گمراه شده‌اند، چگونه باید باشد.
رهپویان هدایت: قبل از هر چیزی باید
دانست که حوزه‌ی فعالیت فرق تصوف درون دینی و درون مذهبی است و این
مساله  روش برخورد با آنها را کمی مشکل
تاریخ ادبیات ٣تست تو کنکور داره
✍️ عبدالحسین زرین کوب
با کاروان حله 
شعر بی دروغ شعر بی نقاب
پله پله تا ملاقات خدا
فرار از مدرسه 
سر نی
پیر گنجه در جستجوی ناکجا آباد
بحر در کوزه 
بامداد اسلام
ارزش میراث صوفیه
جستجو در تصوف
از کوچه رندان
از چیز های دیگر
نه شرقی ، نه غربی، انسانی

✍️ غلامحسین یوسفی
دیداری با اهل قلم 
برگ هایی در آغوش باد 
چشمه ی روشن
روان های روشن
کاغذ زر
تصحیح بوستان و گلستان سعدی
ترجمه (شیوه های نقد ادبی) از دیوید دیچرز
ترجم
پاورپوینت درباره سه تار فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: pptxتعداد صفحات: 13حجم فایل: 150قیمت: 6500 تومانبخشی از متن:تعداد اسلاید : 13 فرمت : pptxمقدمه :سه تار از سازهای ملی ایران است و از آنجایی که مربوط به هیچ قوم و یا منسوب به ناحیه ای خاص نمی باشد، سازی شهری به حساب می آید و در دسته بندی سازها نیز به واسطه داشتن سیم (زه) و نواختن با مضراب ، در دسته ی سازهای زهی مضرابی قرار می گیرد.سه تار با ویژگیهای خاص خود همواره در طول تاریخ مورد توجه هنر دوستا
تقریباً بیش از هفتادسال نیست که فردی به نام صادق عنقا، کارمند اداره دارائی، ارتباط پدربزرگ خود شیخ ابوالفضل عنقا، با صوفیان معاصرش را بهانه قرارداد و توانست فرقه اویسیه را تأسیس کند.

رهپویان هدایت: شیخ ابوالفضل عنقای روضه‌خوان با فردی به نام
عبدالقادر بن عبدالغفار جهرمی که او را اویسی می‌شناختند ارتباط دوستانه داشت.
یعنی مرشدی نداشت و پیر طریقت را برای سلوک ضروری نمی دانست. صادق عنقا از شهرت
اویسی بودن عبدالغفار جهرمی سوءاستفاده می‌کن
با شناخت کلی از مجموعه تعالیم ادیان مطرح و زنده جهان و همچنین معتقدات مشترک دینی این ادیان،به طرح چکیده ای از اعتقادات ادیان مربوطه میپردازیم تا با داشتن پیش آگاهی وارد مباحث معرفتی بشویم.توجه داشته باشیم ما در این خصوص به تاریخچه پیدایش ادیان و سیرتحولات تاریخی نمی پردازیم بلکه به معرفی باورهای زیربنایی این ادیان اشاره خواهیم داشت.از آئین هندو شروع میکنیم:
برخی هندوئیسم را بعنوان یک دین نمیشناسند چون درمحتوای خودش باورهای متفاوت و متعد
شرکت بیان یه مسئله ای که داره این است که «نمی‌تواند به مشکلات اعضای خود و وبلاگ‌نویسان رسیدگی کند.» 
من در بلاگ اسکای هم مینویسم، تقریبا به تمام ایمیل‌ها و نظرات درسریع‌ترین زمان پاسخ میدهند و راجع به مشکلات و باگ‌ها و خطاهای وبلاگ‌تون حتما بهت مشاوره و راهنمایی میدهند، فقط امکان مهاجرت فعلا فراهم نیست! یعنی من با بیش از صد نوشته و مقاله که با تاریخ و زمان ثبت‌شدن‌شون بشه به وبلاگ دیگه منتقل‌شون کرد روبرو هستم، خب عملا با کپی پیست کیف
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح علم النفس الفلسفی 
تقریرات السید جعفر الحكیم لدروس الشیخ غلام رضا فیاضی


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
التعریف بالكتاب و المصادر المعتمدة ، و مقدمة فی تعریف النفس 

2
تعریف النفس عند أرسطو

3
تتمة تعریف النفس عند أرسطو

4
تتمة على تعریف أرسطو للنفس (بدایة الدرس الثانی من الكتاب الدراسی)

5
تعریف النفس عند ملا صدرا، ابن سینا، الفارابی، أفلاطون، أخوان الصفاء (تتمة الدرس الثانی من الكتاب الدراسی)

6
مناهج البحث فی النفس 

7
تن
مشهدی: مگر روضه‌خوانی از ارکان عزاداری نیست؟
خادمیان: روضه‌خوانی یعنی چه؟
مشهدی: طرح اقوال غیرمستند برای گریاندن مردم.
خادمیان: در زمان ائمه(ع) در حضور آن بزرگواران مقتل‌خوانی می‌کردند. در «کامل‌الزیارات» که از کتب معتبر و متقدم ماست نقل شده: «حماد از اصحاب امام صادق(ع) به ایشان می‌گوید: کنار قبر امام حسین(ع) نشسته بودم، جمعی عزاداری می‌کردند، بعضی قرآن می‌خواندند، برخی به نقل داستان و تاریخ مشغول بودند و برخی به مرثیه‌خوانی می‌پرداخ
متن نقلی. تنظیم دامنه: از دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر، محقق و پژوهشگر: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ در میان دانشجویان دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد چنین گفت:
 
«عرض خاصی ندارم چون تصور نمی‌کردم به چنین مجلس با شکوه و ارزشمندی حاضر شوم، فکر می‌کردم قرار است به اتاق کوچکی بروم و میان جمعی چند نفره از دانشجویان مقطع دکترای ادبیات، حاضر شوم تا برای بعضی سؤالات، مختصر پاسخی داشته باشم. در کلاس هم روش تدریس من همین است. ابتدای سال کتاب‌های معینی را
جلال الدین رومی ،سراینده مثنوی معنوی د رکتاب خود راجع به لزوم شناسائی انسان از طرف خود می گوید : 
صد هزاران فصل داند از علوم 
جان خود را می نداند آن ظلوم 
داند او خاصیت هر جوهری 
د ربیان جوهر خود چون خری 
که همی دانم یجوز و لا یجوز 
خود ندانی تو یجوزی یا عجوز
این روا آن نا روا دانی و لیک 
خود روا یا نا روائی بین تو نیک 
قیمت هر کاله میدانی که چیست 
قیمت خود را ندانی احمقی است 
.حاج ملاهادی سبزواری در زمان ناصرالدین شاه در خراسان می زیسته است . او
 "وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُوَ یُدْعَى إِلَى الْإِسْلَامِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِین * یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ
و چه کسى ستمگرتر از آن کس است که با وجود آنکه به سوى اسلام فراخوانده مى شود بر خدا دروغ مى‏ بندد و خدا مردم ستمگر را راه نمى‏ نماید، مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آ
 
اشاره:پروفسور «حامد الگار» نویسنده و محقق مسلمان انگلیسی است که در حال حاضر در آمریکا به تحقیق و تدریس اشتغال دارد. وی تحصیلات خود را تا پایان مراحل عالی در دانشگاه کمبریج در رشته زبانهای عربی، فارسی و مطالعات اسلامی ادامه داده و پایان نامه وی درباره «نقش سیاسی علما در دوره قاجار» در سال 1950میلادی به رشته تحریر درآمده است. پروفسور حامد الگار در سال 1959 میلادی به ایران مسافرت کرده و از آن پس آن طور که خود می گوید: «با ایران و ایرانی در تماس بو
 
اشاره:پروفسور «حامد الگار» نویسنده و محقق مسلمان انگلیسی است که در حال حاضر در آمریکا به تحقیق و تدریس اشتغال دارد. وی تحصیلات خود را تا پایان مراحل عالی در دانشگاه کمبریج در رشته زبانهای عربی، فارسی و مطالعات اسلامی ادامه داده و پایان نامه وی درباره «نقش سیاسی علما در دوره قاجار» در سال 1950میلادی به رشته تحریر درآمده است. پروفسور حامد الگار در سال 1959 میلادی به ایران مسافرت کرده و از آن پس آن طور که خود می گوید: «با ایران و ایرانی در تماس بو
رهپویان
هدایت: با شکل گیری تصوف از قرن سوم، فرقه های مختلفی شکل گرفت. از جمله فرقه
ملامتیه بود که در نیمه دوم همین قرن، در اعتراض به موج ریاکاری صوفیان ساکن در
شهر بغداد، در نیشابور قد علم کردند و تفکرات  انحرافی شان به سایر بلاد
خراسان و عراق و شام رسید.

صوفیان
فرقه ملامتیه کسانی هستند که از
سرزنش و ملامت دیگران هراسی ندارند و روابط باطنی خود را با خدا ظاهر نمی کنند و
به گمان خود می کوشند تا کمال اخلاص را داشته باشند. چنان که مردم عامی گناها
شیخ اشراق در خاتمه ی کتاب «حکمة الاشراق» مدعی می شود ، کتابش را فرشته ای بر او وحی و القاء کرده است. البته ایشان اضافه کرده ، هرکس مطالب کتاب من را انکار کرد خدا از او انتقام می گیرد ! 
ترجمه متن شیخ اشراق : «ستارگان هفتگانه در برج میزان گرد آمده بودند که نوشتن این کتاب به پایان آمد. این مطالب را جز با اهلش یعنی کسانی که راه و رسم مشائیان را پیموده و عاشق نور خدا شده اند در میان مگذارید. علاقه مندان این مطالب باید پیش از پرداختن به آن چهل روز ریاض
در قرآن بجز نام الله نامهای متعددی برای خداوند ذکر شده و حتی دعوت به این هم شده که خدا را با نامهای نیکش بخوانید:
وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَاو برای خدا نامهای نیکی است خدا را با آن بخوانیداستفاده از واژه "الله" برای خدا در قرآن بخاطر جامعیت این اسم هست.یعنی همه آن اسمهای نیکی که در قرآن برای خدا منظور شده در کلمه الله جمع و خلاصه میشود و به این دلیل به آن "اسم اعظم" یا "اسم جلاله" هم می گویند.این نامهای نیک (اسماء الحسنی)
بسم الله الرّحمن الرّحیم
متأسفانه جریان وابسته به آقای محمد حسن وکیلی -طبق معمول- به جای عذرخواهی و پذیرش خیانت خود، اتّهامات را روانه‌ی این وبلاگ کرده‌اند؛ لذا بنا داریم مستندات این خیانت علمی را در وبلاگ ارائه کنیم. در صورتی که آقای وکیلی و دوستانشان بر این رفتار زشت خود پافشاری کنند، ناچار خواهیم بود که از طریق دادخواست قانونی و در دادگاه ویژه‌ی روحانیت قضیّه را حلّ و فصل کنیم.
به عنوان مقدّمه باید گفت:
آقای محمّدحسن وکیلی در کتابِ «تط
آیا میان کیمیاگری و عرفان رابطه ای وجود دارد؟
ظاهرا که چنین نیست.
زیرا کیمیاگری مربوط به مواد و علم شیمی، اما عرفان مختص انسان و رسیدن به کمال است.
اکنون مجال آن است که در مطالعه دین پژوهی به یکی از موضوعات عرفان اسلامی آن هم در رابطه با کیمیاگری، حقایقی جالب توجه را آشکار کنیم.
علم کیمیاگری که در مصر باستان پدید آمده است و مسلمانان در سده های نخستین آن را بر گرفتند و آن را علم الصنعه نامیدند، تنها مربوط به یک فعالیت آزمایشگاهی نیست؛ بلکه برخ
مکتب اصفهان دارای مفاهیم ارزشی زیادی است که با آرای فلسفی ارتباطی تنگاتنگ دارد. فرهنگ و سنن از عوامل مهم درشکل‌گیری معماری هر کشور به شمار می آیند. تاثیر این عوامل درکشور ایران به خصوص در پایداری معماری مسکن تا قبل از دوره معاصر به خوبی دیده میشود با توجه به اینکه در دوران صفوی مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی ایران اعلام شد و دگرگونی های عظیمی که در فرهنگ و سیاست ایران به وجود آورد این دوره یکی از مهمترین ادوار تاریخی ایران محسوب می‌شود (حیدری
از آن جایی که در سرزمینهای اسلامی مسجد پایگاه اجتماعی مذهب مسلمانان و پناه گاهی برای زندگی پر آشوب شهر به شمار می آمد، به تزیین آن توجه خاصی شده است و می توان گفت اولین جایگاه تجلی هنر اسلامی مسجد بوده است.
نگرش به نور و رنگ در معماری مساجد نگرشی عارفانه به توحید است.ذات اقدس احدیت نور مطلق است؛ نوری است که ظلمت مقابل ندارد. اوست نور همه جهان، نور آسمان وزمین، «الله نور السموات والارض» در معماری مساجد، کاشی کاری ها، نقش برجسته ها و شبکه پنجره
روح الله مهرجو ‪-‬ اتفاقاتی که در چند هفته اخیر به ویژه در شهر همدان،
برای آن روحانی رخ داد و به دست یک سابقه دار به شهادت رسید، آدمی را وا
می‌دارد که به بررسی خشونت در جامعه ایرانی بپردازد. در اصل این سوال را
می‌توانیم مطرح کنیم که چگونه در جامعه‌ای که دین، عرفان و تصوف، جوانمردی
جایگاه رفیعی دارد، عده‌ای هم هستند که خشونت را نشانه مردانگی و افتخار
می‌دانند؟ از گذشته‌ای که ما به آن دسترسی داریم، بودند برخی که کلاه
شابگاهی بر سر می‌گ
دانلود کتاب صفوه الصفا
دانلود کتاب صفوه الصفا
دانلود کتاب rdquo; صفوه الصفا ldquo; کتاب نایاب laquo; صفوه zwnj;الصفا raquo; اثر laquo;توکل zwnj; zwnj;ابن zwnj;اسماعیل zwnj;ابن zwnj;بزاز raquo; می zwnj;باشد. صفوه zwnj;الصفا از والاترین کتب عرفانی و بهترین کتاب برای آشنایی با شیخ zwnj;صفی zwnj;الدین zwnj;اردبیلی، بزرگ صوفیان و نیای خاندان صفویه است. ...
دریافت فایل
اگر امکان دارد آن را به فارسی ایمیل کنید نتایج وب کتاب صفوه الصفا - ابن بزاز اردبیلی - دانلود pdf - سایت ... asmaneketab.ir › product › کت
مناظره حضرت آقا امام صادق علیه السلام با ابو حنیفه در مورد بطلان قیاس
شیخ مفید رضوان الله علیه روایت کرده است:
محمد بن عبید، عن حماد، عن محمد بن مسلم قال: دخل أبو حنیفة على أبی عبد الله علیه السلام فقال له: إنی رأیت ابنك موسى یصلی والناس یمرون بین یدیه فلا ینهاهم، وفیه ما فیه فقال أبو عبد الله علیه السلام: ادع لی موسى، فلما جاءه قال: یا بنی إن أبا حنیفة یذكر أنك تصلی والناس یمرون بین یدیك فلا تنهاهم، قال: نعم یا أبه إن الذی كنت اصلی له كان أقرب إ
(تحلیل  جامعه‌شناختی فرایند شکل‌گیری فرقه شیخیه)
چکیده
مکتب شیخیه، اندیشه‌ای است که در سال‌های ابتدایی عصر قاجار ظهور می‌کند و بر دو ستون اخباریگری و تصوف استوارشده  است. این اندیشه اگرچه در ابتدا توسط شیخ احمد اَحسائی، به‌عنوان دریافتی باطنی و عرفانی از مذهب رسمی تشیع در کنار سایر مکاتب فقهی، کلامی و عرفانی و فلسفی تشیع مطرح می‌شود، اما به‌تدریج بر اثر شیوه اجتماعی طرح عقایدش به فرقه تبدیل می‌شود. هرچند غالباً تلاش شده است این تحو
بررسی فیلم agora ساخته آلخاندرو آمنابار(به بهانهٔ روز درگذشت گالیلئو گالیله):وقایع تاریخی از ابتدا برای سینمای غرب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. حقیقت این امر آن زمان بر ما آشکار می‌شود که متوجه می‌شویم که در طول تاریخ هالیوود به‌خصوص آن زمان که سنّت ساخت فیلم‌های پر خرج بسیار کمتر بود بودجه‌های عظیمی برای ساخت آثاری در مورد وقایع صدر مسیحیت (همچون فیلم ال‌سید یا آهنگ برنادت) اختصاص داده می‌شد.باید دانست که دکترین سینمای غرب خواهانِ «ه
دوره ۰، شماره ۱۸ - ( ۷-۱۳۹۷ )
گونه‌شناسی دلایل و شواهد کاربرد «اسم خدا» به معنای اسم عینی در احادیث اهل بیت (ع) PDF
عرفان خراسان و ابن‌عربی، تفاوت‌های نظری PDF
عرفان و تصوف در منظومۀ فکری علامه مجلسی PDF
جایگاه صبر در منظومۀ فکری نجم ‌دایه PDF
جایگاه و نحوۀ تعامل فکر و ذکر در سنت اول عرفانی PDF
تمایز عرفان عملی و اخلاق از حیث موضوع PDF
تحلیل روش‌شناختی تفسیر عرفانی و مبانی آن از منظر صدرالدین قونوی PDF
مرگ ارادی (تسلط بر نفس) PDF
ملاصدرا و جمع دیدگاه عرفا
چهل و نه)
اما اسلام ابراهیم(ع) و محمد(ص)به ما آموخته است که الله از چنین مقدس
خودپرست بیزار است،اگر یک روز،کسی از کار خلق غافل ماند و روز را به سر
آرد و به سرنوشت جامعه اش نیندیشد و در راه اصلاح آن نکوشد،نه تنها گنهکار
است،که حتی مسلمان هم نیست![من اصبح و لم یهتمّ بأمور المسلمین،فلیس بمسلم]

پنجاه)
تصوف،بی آنکه بر عرفات و مشعر بگذرد،از منی آغاز می کند و در منی می
ماند؛و فلسفه تا مشعر می آید و به منی نمی رسد؛و تمدن،بی مشعر و منی در
عرفات ساک
(تحلیل  جامعه‌شناختی فرایند شکل‌گیری فرقه شیخیه)
چکیده
مکتب شیخیه، اندیشه‌ای است که در سال‌های ابتدایی عصر قاجار ظهور می‌کند و بر دو ستون اخباریگری و تصوف استوارشده  است. این اندیشه اگرچه در ابتدا توسط شیخ احمد اَحسائی، به‌عنوان دریافتی باطنی و عرفانی از مذهب رسمی تشیع در کنار سایر مکاتب فقهی، کلامی و عرفانی و فلسفی تشیع مطرح می‌شود، اما به‌تدریج بر اثر شیوه اجتماعی طرح عقایدش به فرقه تبدیل می‌شود. هرچند غالباً تلاش شده است این تحو
انجمن
رهپویان هدایت: تاریخ تصوف نشان می دهد که منصب قطبیت و یا به
عبارت دیگر همان شهوت ریاست، در فرقه های درویشی چنان حائز اهمیت است که به محض
فوت سرکرده وقت از گوشه و کنار مدعیان جانشینی قد علم می کنند و خود را بزرگ فقر
معرفی می نمایند.
مریدانی که تا دیروز برای نورعلی تابنده سر و
دست می شکستند و مدعی عشق وی بودند، از امروز او را به ورطه فراموشی سپرده و هنوز
جسد او کفن نشده به دنبال مطرح کردن قطب جدید برآمده اند.
حال بگذریم که وقتی در بیان لفاظی
(تحلیل  جامعه‌شناختی فرایند شکل‌گیری فرقه شیخیه)
چکیده
مکتب شیخیه، اندیشه‌ای است که در سال‌های ابتدایی عصر قاجار ظهور می‌کند و بر دو ستون اخباریگری و تصوف استوارشده  است. این اندیشه اگرچه در ابتدا توسط شیخ احمد اَحسائی، به‌عنوان دریافتی باطنی و عرفانی از مذهب رسمی تشیع در کنار سایر مکاتب فقهی، کلامی و عرفانی و فلسفی تشیع مطرح می‌شود، اما به‌تدریج بر اثر شیوه اجتماعی طرح عقایدش به فرقه تبدیل می‌شود. هرچند غالباً تلاش شده است این تحو
 
کتاب: محمد رسول خدا
نویسنده: آنه ماری شیمل
مترجم: حسن لاهوتی
نشر: انتشارات علمی و فرهنگی
این کتاب 425 صفحه ای مشتمل بر12 فصل است. به گفته مترجم، ترجمه این کتاب از روز 28 شهریور 1378 آغاز شده که در این زمان نویسنده در قید حیات بوده ولی هنگام انتشار وی بدرود حیات گفته است.
آنه ماری شیمل متولد 7 آپریل 1922 در شهر ارفورت آلمان بود. او مسیحی و در خانوادهای پروتستان به دنیا آمد. از کودکی به جهان شرق و اسلام علاقمند ش. شیمل در 19 سالگی از دانشگاه از دانشگاه برل
 
کتاب: محمد رسول خدا
نویسنده: آنه ماری شیمل
مترجم: حسن لاهوتی
نشر: انتشارات علمی و فرهنگی
این کتاب 425 صفحه ای مشتمل بر12 فصل است. به گفته مترجم، ترجمه این کتاب از روز 28 شهریور 1378 آغاز شده که در این زمان نویسنده در قید حیات بوده ولی هنگام انتشار وی بدرود حیات گفته است.
آنه ماری شیمل متولد 7 آپریل 1922 در شهر ارفورت آلمان بود. او مسیحی و در خانوادهای پروتستان به دنیا آمد. از کودکی به جهان شرق و اسلام علاقمند ش. شیمل در 19 سالگی از دانشگاه از دانشگاه برل
روز یک شنبه استاد رضا بابایی ادیب، نویسنده، و روشنفکر دینی پس تحمل رنج سرطان دنیای پر درد ما را ترک کرد. من در سالهای آخر عمر ایشان این افتخار را پیدا کردم که چندین بار مهمان ایشان باشم و علاوه بر نوشته ها و کتابهایشان از صحبت هایی که در جلسات خصوصی تر داشتند نیز استفاده کنم.
بنابر آنچه که من از ایشان دیدم اگر از من بپرسند مهمترین ویژگی رضا بابایی چه بود جواب من یک کلمه است: شجاعت.
 
رضا بابایی در مرحله ای از زندگی اش تصمیم گرفت سقف معیشت را از س
چهل و نه) اما اسلام ابراهیم(ع) و محمد(ص)به ما آموخته است که الله از چنین مقدس خودپرست بیزار است،اگر یک روز،کسی از کار خلق غافل ماند و روز را به سر آرد و به سرنوشت جامعه اش نیندیشد و در راه اصلاح آن نکوشد،نه تنها گنهکار است،که حتی مسلمان هم نیست![من اصبح و لم یهتمّ بأمور المسلمین،فلیس بمسلم]

پنجاه) تصوف،بی آنکه بر عرفات و مشعر بگذرد،از منی آغاز می کند و در منی می ماند؛و فلسفه تا مشعر می آید و به منی نمی رسد؛و تمدن،بی مشعر و منی در عرفات ساکن است و
یکی از کارهای جالب و مفید درباره‌ی حکایات صوفیان و
غالیان، یافتن الگوی جعل در آن‌ها است. معمولاً برای هر داستان صوفیانه و غالیانه،
نظائری وجود دارد که کنار هم نهادن آن‌ها می‌تواند زوایای پنهانی را آشکار سازد.
پیش‌تر نمونه‌هایی از این دست ارائه کرده‌ام. نمونه زیر هم اخیراً توجّه مرا جلب
کرده است:

1. خواب
ابن عربی درباره‌ی ابن حزم اندلسی
... رأیت النبی صلى اللَّه علیه و سلم فی المنام و قد عانق‏
أبا محمد ابن حزم المحدث فغاب الواحد فی الآخر
هشترود، سرزمین اسطوره‌ای در میان ۸ رود
استان آذربایجان‌شرقی به‌دلیل جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان خود، یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی است. آنها که با شاهنامه و ماجرای پادشاهی«ضحاک» آشنایی دارند، شاید برایشان جالب باشد که بدانند، این پادشاه اهریمنی و افسانه‌ای ایران که حکومتش هزار سال ادامه داشت، قلعه حکمرانی‌اش در ۱۱۴ کیلومتری جنوب‌شرقی تبریز و در شهر هشترود واقع شده‌است.
قلعه ضحاک یا «آژدهاک» یا «داش قلعه» در ۲۰ کیلوم
همه می دونیم «ریا» یعنی چی. «ریا»
یعنی این که آدم دین فروشی کنه و برای این که دیگران خوششون بیاد الکی خودشو دین دار
نشون بده. مثلا وقتی دیگران نگاه می کنن نمازش رو بهتر بخونه٬ یا این که وفتی می
خواد یه پولی بذاره کف دست یه بیچاره ای توی خیابون٬ حتما به جوری پولو بده که همه
ببینن و تحسین کنن. این می شه ریا. بدیهی هست که همچین کاری توی اسلام به هیچ
عنوان پذیرفته نیست. نه تنها کاری که به نیت ریا انجام بشه باطل هست٬ بلکه گناه هم
محسوب می شه.
«پس وای بر
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند   وندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
ترم اول دانشگاه آنچنان ترسیده بودم که خیال می کردم پزشکی خواندن بسیار سخت و  تمام کلاس علامه دهر هستند  و من آخرین و خجل بین درس خوانان خواهم شد لذا همه غیر درس رها و فقط درس و درس و درس. امتحانات که تمام و نمرات بر دیوار، دانستم که پزشکی چقدر بر من آسان است و چقدر بر دیگران  پیشتازم  و این شد غرور و درس شد عدول و غیر درس آمد مشغله.
از قضا کنجکاو عرفان و تصوف و کرامات و محیر العقول ها
خلاصه کتاب مصباح الهدایه (شامل باب سوم و چهارم و نکات و واژه های مهم کل کتاب)
نسخه:پی دی اف با کیفیت بسیار بالا
حجم فایل:14 مگابایت
به همراه تعداد زیادی نمونه سوال امتحانی پیام نور همراه با پاسخنامه
دانلود فایل














Missing: خلاصه ‎| ‎Must include: ‎خلاصه

مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه - ساربوک
sarbook.com/product/336438/مصباح-الهدایه-ومفتاح-الکفایه0همایی

Translate this page
خلاصه مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه : مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه مشهور به مصباح‌الهدایه )ب
از قرن سوم ، عبادت بین صوفیان منسوخ شد و صوفیان عقیده پیدا کردند که راه رستگاری ، نه از طریق علم و نه از طریق عمل (عبادت ) میگذرد .بلکه باید با عشق ورزیدن به خدا رسید .صوفیان ، در این راه ، حتی گرسنه می ماندند و لباس ژنده می پوشیدند و مورد تمسخر مردم قرار می گرفتند .
حافظ می فرماید : 
جفا بریم و ملامت کشیم و خوش باشیم 
که در طریقت ما کافری است رنجیدن 
حالا نیز چنین است و در سراسر ایران یک صوفی ناراضی و نا خشنود که خنده بر لب نداشته باشد ، نمی بینی .
-
 
صوفیه دشمن اهلبیت علیهم السلام هستند:
 
▪️ به سند صحیح از « احمد بن محمد بزنطی » روایت کرده اند که مردی به امام صادق(علیه السلام) عرض کرد : در این زمان قومی پیدا شده اند که به آنها صوفی می گویند، درباره آنها چه می فرمایید؟ امام (علیه السلام) در پاسخ فرمود :
«انهم اعداءُنا فمن مال الیهم فهو منهم و یحشر معهم سیکون اقوام یدّعون حبّنا و یمیلون الیهم و یتشبهون بهم و یلقبون انفسهم بلقبهم و یأوّلون اقوالهم ألا فمن مال الیهم فلیس منّا و إنّا منهم برآ
 

رهپویان هدایت: امروز
همه  ادیان الهی به یک منجی موعود  اعتقاد
راسخ دارند که دنیا را از شر ظلم و جور پاک می‌کند و عدالت را بر زمین جاری می‌کند.
مسلمانان نیز مانند دیگر ادیان الهی، منتظر ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیة الله
الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند و در کتب معتبر شیعیان وحتی اهل
تسنن  روایات زیادی در حد تواتر از ظهور آن حضرت خبر داده‌اند.

 به عنوان نمونه یک روایت در کتاب کمال
الدین و تمام النعمة مرحوم ابن بابویه   به نقل ا
بقعه شیخ صفی اردبیلی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
  
باورتان می‌شود در همین ایران خودمان چند عالی قاپو داریم؟ یکی در اصفهان، یکی در قزوین و دیگری در اردبیل!  مقبره شیخ صفی اردبیلی به همراه چند مقبره و بنای تاریخی دیگر در عالی  قاپوی اردبیل قرار دارد و در این صفحه قصد داریم با هم به این مکان سفر  کنیم تا از شگفتی‌های معماری آن به وجد بیاییم. مجموعه مقبره‌های مجموعه  شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با ص
  عباس میلانی در پاورقی یکی از کتاب های خود به اشارت می نویسد: وقتی به خاطر می آوریم که نه تنها اغلب اولیای تذکره الاولیا که بخش اعظم شعرا و فلاسفه و مورخان فرهنگ ما سنی مذهب  بودند و این واقعیت را در کنار تصویر رایج و عامیانه ای می گذاریم که اغب شیعیان ایران درباره ی سنیان در ذهن دارند، به نوعی دو پارگی حیرت آور در هویتِ فرهنگی خود پی می بریم.
 
  ذکرِ این گفته به قصدِ روشن شدن چند طرح و فکر پیشِ خودم است. اغلب در کتاب های تاریخ، حتی به قلمِ بزرگ
تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى فایل تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى در 64 صفحه در قالب Word




دسته بندی
فلسفه و منطق

فرمت فایل
doc

حجم فایل
60 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل
64

توضیحات :
فایل تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى در 64 صفحه در قالب Word.
بخشی از متن :
مقدمه مفهوم «شهود» (1) را مى‏توان در زمینه‏هاى مختلف بررسى کرد. این مفهوم، در فلسفه جایگاهى رفیع داشته و در تقسیمات اولیه وجود، مباحث علم و عالم و معلوم، شناخت‏شناسى و ه
تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى فایل تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى در 64 صفحه در قالب Word




دسته بندی
فلسفه و منطق

فرمت فایل
doc

حجم فایل
60 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل
64

توضیحات :
فایل تحقیق درباره مفهوم شهود در فلسفه اسلامى در 64 صفحه در قالب Word.
بخشی از متن :
مقدمه مفهوم «شهود» (1) را مى‏توان در زمینه‏هاى مختلف بررسى کرد. این مفهوم، در فلسفه جایگاهى رفیع داشته و در تقسیمات اولیه وجود، مباحث علم و عالم و معلوم، شناخت‏شناسى و ه
مذمت بایزید بسطامی توسط امام جواد علیه السلام و نشان دادن معجزه‌های خود به او در خردسالی به اذعان حافظ ابو نعیم عالم بزرگ صوفی و عمری مذهب
۷۹- و روى الحافظ أبو نعیم من علماء أهل السنة فی كتاب حلیة الأولیاء على ما وجدته منقولا عنه بخط بعض أصحابنا قال: حكى أبو یزید البسطامی قال: خرجت من بسطام قاصدا لزیارة البیت الحرام، فمررت بالشام إلى أن وصلت إلى دمشق، فلما كنت بالغوطة مررت بقریة من قراها، فرأیت فی القریة تلّ تراب، و علیه صبیّ رباعی السن یلع
مولانا جلال الدین بلخی ،سراینده کتاب مثنوی معنوی ، دانسته یا نا دانسته مراحل ترقی را از بودائیان اقتباس کرده و د رکتاب خود چنین می گوید که : 
از جمادی مردم و نامی شدم 
وز نما مردم به حیوان سر زدم 
مردم از حیوانی و آدم شدم 
پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم 
جمله دیگر بمیرم از  بشر 
تا بر آرم از ملائک بال و پر 
و زملک هم بایدم جستن ز جو 
کل شیئی هالک الا وجهه 
بار دیگر از ملک قربان شوم
آنچه اندر وهم ناید  آن شوم 
پس عدم گردم همچون ارغنون 
گویدم کانا الی
بسه دیگه. از فاز تسلیت و غم و اندوه بالاخره یه روزی باید بیایم بیرون دیگه نه؟ 
این دو هفته، حتی اگه اتفاقات عجیب و غریب و پشت سر هم و موشک و شهادت و هواپیما و اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه رو حساب نکنیم، میشه گفت سرنوشت ساز ترین دو هفته پاییز و زمستان بود تا اینجا. دو تا امتحان و یه امتحان طرح هلال احمر(دادرس؟) هم مونده که بعد میریم به سراغ مدارس و ترم دوم. @_@(,وی از هوش می رود)
 
 
(هلن وی را با آب قند و سپس سیلی از جا می پراند)
اهان آره کجا بودیم؟
اهان +__+
به جرات می توان خط سوم را معروفترین گفتار حضرت شمس تبریزی دانست که یکی از بزرگترین معماهای تاریخ عرفان است. حتی پس از گذشت حدود هزار سال، هنوز کسی نمی تواند ادعا کند که معنی آنرا کاملا دریافته و البته شاید کسی که متوجه بطن این گفتار شود هم هرگز آنرا بیان نسازد.
شمس تبریزی در جایی دیگر بیان می دارد که:«چون گفتنی باشد و همه عالم از ریش من در آویزد که مگر نگویم، حتی بعد از هزار سال، این سخن بدان کس برسد که من خواسته باشم!» و این یک معنی دارد. بله تن
یه گرامر زبان هست به اسم "گذشته در آینده". با دیدن اولین پستی که تحت عنوان چالش "تصور آینده" بود، ذهنم flashback زد به زمانی که کانون زبان میرفتم. عنوان پست من برگرفته از اون گرامره. :) خب دیگه بریم سر اصل مطلب!
 
 صدای گوشیم بلند میشه. یه چشمم بازه یکی بسته، نیمه هوشیارم. دست میبرم به سمت میز کنار تختم تا گوشیم رو جواب بدم.
+ سلام. صبح به خیر نفس مامان.
- سلام مامان. خوبی؟ بابا چطوره؟ صبح تو هم به خیر!
+ الحمدلله. ما خوبیم. بیدار شدی دخترم؟ الان بیداری کامل
پروتکل هفدهم
اصولاً کار وکالت، افرادی خون‌سرد، سنگدل، لجوج و پست بار می‌آورد. کسانی که به این حرفه می‌پردازند تمام همّ و غمشان این است که به یکی از نکات کشدار و مبهم قانون بچسبند و مدت‌ها دور آن بچرخند. هر حق و باطلی را تجویز می‌کنند تا محملی برای دیدگاه خودشان در دفاع از موکل خویش پیدا کنند، نه این‌که به مصالح عمومی که برای جامعه اهمیت دارد خدمت نمایند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف خود حاضرند دست به هر عمل خلافی بزنند. سعی می‌کنند به هر ق
نویسندگان پرکار و مهم ادبیات !!! برای کنکور سراسری ۱۳۹۹ و ۹۸تاریخ ادبیات ٣تست تو کنکور داره
 عبدالحسین زرین کوببا کاروان حله شعر بی دروغ شعر بی نقابپله پله تا ملاقات خدافرار از مدرسه سر نیپیر گنجه در جستجوی ناکجا آبادبحر در کوزه بامداد اسلامارزش میراث صوفیهجستجو در تصوفاز کوچه رنداناز چیز های دیگرنه شرقی ، نه غربی، انسانی غلامحسین یوسفیدیداری با اهل قلم برگ هایی در آغوش باد چشمه ی روشنروان های روشنکاغذ زرتصحیح بوستان و گلستان سعدیترج
آل جلایر، جلایریان، سلسلهٔ ایلکا یا ایلکانیان دودمانی مغول نژاد بودند که از ۷۴۰قمری (۱۳۳۵ میلادی) تا ۸۳۵قمری (۱۴۳۲ میلادی) بر بخش‌هایی از ایران و عراق امروزی (عراق عرب و عراق عجم) تسلط داشتند.
پیدایش
پس از مرگ ایلخان ابوسعید بهادرخان که به انقراض سلسله هولاکویی انجامید، شماری از شاهزادگان و مدعیان دیگر مغول درصدد تسلط بر امپراتوری ایلخانی
یا بخش‌هایی از آن برآمدند و پیامد آن کشمکش‌های پیوسته برای کسب قدرت بود
که پاره‌ای از آن به گونه حا
در پست‌های اخیر بحث‌هایی درباره تاریخ تشیع مطرح شد و آقای شمس آذر دانش آموخته رشته تاریخ هم در وبلاگ خود مطالبی در این باره نوشت و ادعا کرد که سلسله صفویه تاثیر مستقیمی بر ترویج تشیع در ایران نداشته است. شما را به خواندن خلاصه مطالب ایشان در ادامه پست دعوت می‌کنم. برای من که مفید بود.

اکثر کسانی که صفویّه را کوبیده
اند، با تشیّع مشکل داشتند. ابتدا در دام آنان افتاده‌اند که شیعه مدیون و مرهون آنهاست،
سپس شروع به تخریب‌شان کرده‌اند ولی قضی
«تذکرهٔ اندوهگینان» نوشتهٔ «حسام‌الدین مطهری» را نشر اسم در بهار ۱۳۹۶ برای اولین بار منتشر کرده است. صفحه‌آرایی، طراحی جلد و انتخاب جنس کاغذ برای این کتاب اولین چیزی است که مخاطب را جذب خودش می‌کند. طراحی جلد کتاب به مانند کتب خطی قدیمی، جنس کاغذ شبیه به کاغذ کاهی، و صفحه‌آرایی کتاب بسیار چشم‌نواز است. شروع کتاب با دو جملهٔ کوتاه از نویسنده همراه است: «تاریخ دروغی‌ست در لباس حقیقت. و داستان سراپا دروغِ پر از راستی‌ست.» این جمله بسیار شب
در دنیا فقط یک حقیقت وجود دارد .یعنی حقیقت یکی است و ما به مناسبت اینکه دچار ضعف فکر و عقل هستیم ،آن را متعدد می بینیم و کسانی که بتوانند نفس را پاک کنند و در علم به مدارج عالی برسند و در همان حال در عرفان ،سالک با استقامت باشند خواهند توانست که حقیقت را یک جا به بینند و بدون حجاب آن را مشاهده نمایند .برای مثال : 
در تالار تاریکی که در آن پنجاه نفر با یک شمع خاموش ایستاده اند و آنگاه شمع ها یک به یک روشن می شود و نفر اول هر لحظه حقایق بیشتری را می ب
تذکری درباره ایه اکمال
«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (3 مائده)
خداوند در این آیۀ منزله بر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرموده:
امروز – غدیر- دین شما را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم
و راضی شدم که اسلام برای شما دین باشد.
از آیات منزله در غدیر آیه اکمال دین و اتمام نعمت از سوی خداست که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خطبۀ غدیر تلاوت فرمود.
منابع تسنّن روایات نزول این آیه در ماجرای غدیر و ف
علی اکبر شیدا (زاده ۱۲۵۹ قمری ،۱۲۲۲ خورشیدی در شیراز – درگذشته ۱۳۲۴ قمری، ۱۲۸۵ خورشیدی در تهران)، موسیقی‌دان، شاعر، ترانه‌سرا و خوشنویس ایرانی معاصر بود.
تخلصش در شعر و ترانه شیدا نیز به خاطر پیوستگی با حلقه درویشان، لقب مسرور علی را برای خود انتخاب کرد و با وجود حمایت والی شیراز، آنجا را ترک گفت و در خدمت صفا علیشاه ظهیرالدوله در خانقاه صفی علیشاه تهران شد و تن به درویشی (نعمت‌اللهی صفی علیشاهی) و فقر عارفانه داد. علی‌اکبر شیدا، صاحب مش
تذکری درباره ایه اکمال
«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (3 مائده)
خداوند در این آیۀ منزله بر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرموده:
امروز – غدیر- دین شما را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم
و راضی شدم که اسلام برای شما دین باشد.
از آیات منزله در غدیر آیه اکمال دین و اتمام نعمت از سوی خداست که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خطبۀ غدیر تلاوت فرمود.
منابع تسنّن روایات نزول این آیه در ماجرای غدیر و ف
بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی 
 
در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص
"بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی"
نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند
۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸
تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر
مشاورین متخصص ما همه روزه (حتی جمعه و ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میب
مهارت های زندگی در مثنوی معنوی مولوی



فرمت فایل : doc
حجم : 388

صفحات : 164



گروه : زبان و ادبیات فارسی




توضیحات محصول :
 پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)
 
رشته زبان و ادبیات فارسی
 مهارت های زندگی در مثنوی معنوی مولوی
چکیده:
   انسان، همواره برای بهبود کیفیت زندگی و مقابله با مشکلات پیش روی خود و در نهایت رسیدن به کمال وجودیش که همانا هدف خلقت اوست، ناگزیراز به کار بستن مهارت هایی است تا او را در پیمودن این مسیر یاری کند.
   عارفان مسلمان توانسته ان
نقد کتابنامناسبویژه ها
نقد کتاب سه دختر حوا : مهم نیست سکوت کنی تا کسی بمیرد، خودت را به بی­ خیالی بزنی و دفاع نکنی تا به خاطر تو آبروی کسی برود، مهم این است که راحت باشی.
 
نقد کتاب سه دختر حوا ، نویسنده الیف شافاک
خلاصه کتاب:
کتاب سه دختر حوا داستان دختری به نام پری است که در ترکیه زندگی می کند،
مادرش مسلمانی متعصب و پدرش لاابالی است.
برادرانش هم همین طور، با افکاری متفاوت اند!
در خانه پری درگیری لفظی جریان دارد و خبری از محبت بین والدین نیست،

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تعمیرات لوازم خانگی غرب تهران