نتایج جستجو برای عبارت :

6- تعاریف الفقهاء و المناقشة فیها

کتاب المکاسب الشیخ انصاری - الجزء الثالث
 کتاب البیع 
البیع لغة..................................................  (7)
اختصاص المعوّض بالعین...............................  (7)
جواز کون العوض منفعة................................  (8)
جعل عمل الحرّ عوضاً.................................   (8)
اقسام الحقّ و ما یقع منها عوضاً...................   (8)
تعاریف الفقهاء و المناقشة فیها.....................   (10)  به روز رسانی 97/06/01
الاولی فی تعریف البیع................................   (11)
ما یرد علی هذا التعریف..............................   (11)
حقیقة الصلح..........
متن کتاب صفحه 10

[قاعده کلی: بیع امر معنوی است]ثمّ الظّاهر انّ لفظ البیع لیس له حقیقة شرعیّة و لا متشرّعة بل هو باق على معناه العرفى کما سنوضحه ان شاء اللّه تعالى.
[بیان سه تعریف مختلف بیع از علماء] إلّا أنّ الفقهاء رضوان اللّه علیهم قد اختلفوا فی تعریفه.
[تعریف گروه اول] ففی المبسوط و التّذکرة و غیرهما: انتقال عین من شخص إلى غیره بعوض مقدّر على وجه التّراضی.
[سخن شیخ انصاری درباره این تعریف] و حیث إنّ فی هذا التّعریف مسامحة واضحة.
 
[تعریف گروه د
و قد لقی علم المنطق من کثیر من الفقهاء مهاجمة شدیدة حتى قال قائلهم من تمنطق تزندق و افتى ابن الصلاح المتوفى سنة ٦٤٣ ه‍‌ بحرمة تعلیمه و تعلمه و ان على ولی الامر أن یخرج المنطقی من المدارس و ان یعرضهم على السیف حتى یستتیبوا
مرحوم کاشف الغطاء در کتاب نقد الآراء المنطقیین در تاریخچه منطق مطلبی میارن که جالبه که خلاصه‌ش این میشه که کثیر از فقها، هجمه سنگینی علیه منطق کردند تا جایی که بعضی گفتن که هر کی منطق ورزی کنه، زندیق شده!
بعضی فتوا به حرمت
اعترافات علمای اهل سنت عمری به ولادت امیر المومنین علیه السلام در کعبه (۵)
۵- ابراهیم بن محمد جوینی
جوینی از علمای اهل سنت عمری پیرامون ولادت حضرت امیر المومنین علیه السلام در کعبه می‌نویسد:
۳۵۴- روی أنها لما ضربها المخاض اشتد وجعها فأدخلها أبوطالب الکعبة بعد العتمة فولدت فیها علی وقیل لم یولد فی الکعبة إلا علی.
و روایت شده هنگامی که وقت وضع حمل او رسید و دردش شدت یافت، ابو طالب او را اول شب وارد بر کعبه کرد و علی در آن خانه به دنیا آمد. و گفته
علم غیب امیر المومنین علیه السلام به زمان شهادتشان (به روایت اهل تسنن)
ابن اثیر جزری عالم بزرگ اهل تسنن روایت کرده است:
أنبأنا جدی حدثنا زید بن علی عن عبید الله بن موسى حدثنا الحسن بن كثیر عن أبیه قال خرج علی لصلاة الفجر فاستقبله الإوز یصحن فی وجهه قال فجعلنا نطردهن عنه فقال دعوهن فإنهن نوائح وخرج فأصیب.
كثیر احمسی بجلی (که از اصحاب امیر المومنین علیه السلام است) روایت کرده است که مولا وقتی برای نماز صبح خارج شد مرغابی‌ها راه او را سد کردند پ
#حدیث_مهدوی 
کلام امام زمان(عج)
وأما الحوادث الواقعة فأرجعوا فیها إلی رواة حدیثنا، فإنّهم حُجتی علیکم وأنا حجةُ الله علیهم
 
ای شیعه ما اما وقایعی که رخ خواهد داد و مسائل مستحدثه، پس در مورد آنها به راویان احادیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنان هستم.
 
 
منابع:الغیبة (للطوسی)/ کتاب الغیبة للحجة / النص / 291 / 4 - فصل بعض معجزات الإمام المهدی ع و ما ظهر من جهته ع من التوقیعات على یدی سفرائهالإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) /
بسم الله الرحمن الرحیم
ورثة الأنبیاء 
تجمع المراكز الثقافیة بمناسبة ولادة النبی الأكرم صلى الله علیه و آله و حفیده الإمام الصادق علیه السلام سنة 1441هـ

ت
عنوان المحاضرة
الرابط

1
أهداف المشروع الإسلامی

2
عقبات تمر بها الحوزة فی بناء شخصیة طالب العلم

3
المرأة: انجازات و عقبات ، المناقشة الأولى

4


5
خارج کردن باد معده بر روی منبر توسط معاویه ملعون !!! (به اعتراف اهل سنت عمری)
زمخشری عالم بزرگ اهل سنت عمری می‌نویسد:
۳۷- أفلتت من معاویة ریح على المنبر فقال: یا أیها الناس، إن الله خلق أبدانا، وجعل فیها أرواحا فما تمالك الناس أن تخرج منهم. فقام صعصعة بن صوحان فقال: أما بعد فإنّ خروج الأرواح فی المتوضئات سنة، وعلى المنابر بدعة.
روزی بر روی منبر از معاویه بادی خارج شد و پس از آن گفت: ای مردم خدا بدن‌ها را خلق کرد و در آن بادهایی هم قرار داد، و مردم
اعتراف ابن مغازلی به صحت حدیث غدیر
ابن مغازلی از علمای اهل تسنن پس از نقل حدیث غدیر می‌نویسد:
٣٩- قال: أبو القاسم الفضل بن محمد: هذا حدیث صحیح عن رسول الله صلى الله علیه وسلم وقد روى حدیث غدیر خم عن رسول الله صلى الله علیه وسلم نحو من مائة نفس منهم العشرة، وهو حدیث ثابت لا أعرف له علة، تفرد علی علیه السلام بهذه الفضیلة، لیس یشركه فیها أحد.
ابو القاسم فضل بن محمد گفته است: این حدیث صحیح (حدیث غدیر) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت شده است و ح
ماه محرم در کلام امام رضا علیه السلام
شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت کرده است:
حدثنا جعفر بن محمد بن مسرور رحمه الله ، قال: حدثنا الحسین بن محمد بن عامر ، عن عمه عبد الله بن عامر ، عن إبراهیم بن أبی محمود ، قال : قال الرضا علیه السلام : إن المحرم شهر كان أهل الجاهلیة یحرمون فیه القتال ، فاستحلت فیه دماؤنا ، وهتكت فیه حرمتنا ، وسبی فیه ذرارینا ونساؤنا ، وأضرمت النیران فی مضاربنا ، وانتهب ما فیها من ثقلنا ، ولم ترع لرسول الله صلى الله علیه وآله حر
شفا گرفتن زائر امام رضا علیه السلام در حرم آن حضرت (به روایت اهل سنت عمری)
جوینی از علمای بزرگ اهل سنت عمری می‌نویسد:
۴۹۱- أنبأنی الشیخ محی الدین عبد الحمید بن أبی البركات الحربی، و أمین الدین أبو الفضل إسماعیل بن أبی عبد اللّه ابن حمّاد العسقلانی، قالا: أنبأنا أبو أحمد عبد الوهاب بن علیّ بن علیّ إجازة، أنبأنا زاهر بن طاهر بن محمد المستملی [ظ] إجازة، قال: أنبأنا أبو بكر الحسین بن علیّ، أنبأنا محمد بن عبد اللّه الحافظ، قال: سمعت أبا القاسم ابن
صلیت لمدّة أسبوعین صلاة الظهر والعصر فی مصلى الإمام الخمینی (ره) فی مقام السیدة زینب (س) وكنت ألقی كلمة قصیرة بین الصلاتین. قلت فی أحد الأیام: لقد جرت
سنة أئمة الجماعات على أن یتحفوا المصلین بروایة شریفة أو آیة قرآنیة أو مسألة
شرعیة، ولكن بودّی أن أقص علیكم الیوم قصّة خیالیة لعلّها تحدث لأحدكم لا سامح
الله. وهی أن تُحشر یومَ القیامة وبعد الحساب والكتاب تُفتح لك أبواب الجنان
لتدخلها خالدا فیها. ولا یسع أحدا أن یتصور مدى فرحتك یومذاك. فبینا أ
مناظره جناب بهلول دانا قدس سره با ابو حنیفه
سید نعمت الله جزایری رضوان الله علیه می‌نویسد:
روی فی بعض الكتب إن البهلول أتى إلى المسجد یوماً وأبو حنیفة یقرّر للناس علومه ، فقال فی جملة كلامه : أن جعفر بن محمد (الصادق علیه السلام) تكلم فی مسائل ، ما یعجبنی كلامه فیها : الاُولى ، یقول : إن الله سبحانه موجود ، لكنه لا یُرى لا فی الدنیا ولا فی الآخرة ، وهل یكون موجود لا یُرى ؟ ما هذه إلاّ تناقض. الثانیة ، إنّه قال : إنّ الشیطان یُعذب فی النار مع أن الش
فتنه‌های قبل از قیام حضرت مهدی عجل الله فرجه در کلام امیر المومنین علیه السلام
مرحوم شیخ محمد باقر محمودی می‌نویسد:
قال السید أبو طالب: حدثنا أبو العباس أحمد بن إبراهیم الحسنی قال: أخبرنا أبو العباس أحمد بن [محمد بن] سعید بن عقدة إجازة قال: حدثنا أحمد بن الحسن بن بزیع (ظ) عن القاسم بن إسحاق، عن عبد الله العبدی عن أبیه عن عبد الرحیم بن نصر البارقی عن زید بن علی عن أبیه عن جده علیهم السلام قال: قال: أمیر المؤمنین علی علیه السلام: إذا كان زعیم الق
کرامت امام حسن عسکری علیه السلام به روایت ابن حجر مکی از دشمنان مکتب اهل بیت علیهم السلام
ابن حجر مکی از علمای بزرگ اهل سنت عمری و از دشمنان مکتب اهل بیت علیهم السلام در کتابی که بر ضد شیعه نوشته است روایت کرده است: 
ولما حبس قحط الناس بسر من رأى قحطا شدیدا فأمر الخلیفة المعتمد ابن المتوكل بالخروج للاستسقاء ثلاثة أیام فلم یسقوا فخرج النصارى ومعهم راهب كلما مد یده إلى السماء هطلت ثم فی الیوم الثانی كذلك فشك بعض الجهلة وارتد بعضهم فشق ذلك على
به قلم دامنه : به نام خدا. از نظر قرآن انسان‌ها با هم برابرند. با این‌که این اصل آسانگیر و روشنگر وجود دارد، اما در طول تاریخ اسلام، برابری، از سوی عده‌ای -چه حاکمان و چه عالمان چه مردمان- یا نادیده گرفته شده، یا اختلاف آراء برخاسته و یا اساساً پذیرفته نشده است و نزاع ساز شده. با سه مثال، مطلبم را روشن‌تر می‌کنم؛ سراغ حاکمان جور نمی‌روم، که رفتارشان بر اهل خرَد برملاست، از همین عالمان نمونه می‌آورم که علَم و پرچم و راهنمای مردم‌اند:
 
ابوح
مرحوم حسین بن روح ظاهراً بر
اساس همان روشن‌بینی خودش صلاح در این می‌بیند که نوعی اتّفاق کلمه و یک جامع
مشترک بین قم و بغداد ایجاد کند، و واقعاً هم فکری خوب و مثل این رساله‌های عملیّۀ
مشترک است که می‌نویسند و ظاهراً این مسئولیّت را به محمّد بن علی شلمغانی واگذار
می‌کند که چیزی بنویسد که بین هر دو باشد که این دو قبول کنند. این نوشتار («تکلیف»،
یا «تأدیب») را ایشان نوشت و به علمای بغداد و خود حسین بن روح عرضه داشت و پسندیدند.
تنها یکی دو موردش
۹ فروردین ۱۳۹۸ خورشیدی
۲۲ رجب ۱۴۴۰ هجری
۲۹ مارس ۲۰۱۹ میلادی
 
رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( ۹ فروردین ۱۳۹۸ )
• به توپ بستن گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا(ع) توسط سربازان روسیه (۱۲۹۱ش)
• درگذشت آیت ‏اللَّه "میرزا علی ‏اکبر مرندی" (۱۳۷۳ش)
• رحلت دانشمند شهیر خراسان آیت ‏اللَّه "شیخ عباس خالصی خراسانی" (۱۳۷۸ ش)
• شهادت شهید اسفندیار اکبرنیا (۱۳۶۳ش)
• اوتانت دبیر کل سازمان ملل روش ایران را در حل مسئله بحرین ستایش کرد.(۱۳۴۹ش)
• انگلست
مطاعن ابو حنیفه در کتب شیعه و سنی (۱)
۱- لعن امام صادق علیه السلام بر ابو حنیفه (به روایت اهل سنت عمری)
ابن حبان و ابن عبد البر از علمای بزرگ اهل سنت عمری می‌نویسند:
أَخْبَرَنَا عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ الْعَزِیزِ الأُبَلِّیُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدٍ الأنس ، عَنْ أَبِی الْبَخْتَرِیِّ ، قَالَ : سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ، یَقُولُ : " اللَّهُمَّ إِنَّا وَرِثْنَا هَذِهِ النُّبُوَّةَ عَنْ أَبِینَا إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ ا
حیاة السیدة سکینة بنت الإمام الحسین (ع)
زواج سکینة وفاطمة بنتی الامام الحسین ع
اسالة حول سکینة بنت الحسین (علیهما السلام)
من هی سکینة بنت الحسین
هل صحیح ان سکینه بنت الحسین ( علیه السلام ) تزوجت بمصعب ابن زبیر
سکینة بنت الحسین علیه السلام عند جسد أبیها
فی ذکرى وفاة السیدة سکینة بنت الإمام الحسین (علیهما السلام).
زواج القاسم(سلام الله علیه)
ما هی حقیقة حدوث زواج للقاسم بن الحسن یوم عاشوراء بالرغم من تضارب الاقوال فی ذلک وتعارضها خاص
اعترافات تعدادی از علمای اهل سنت عمری به ولادت و امامت و غیبت امام زمان علیه السلام
اعتراف خنجی اصفهانی یکی از علمای متعصب اهل سنت عمری به امامت و غیبت امام زمان علیه السلام
فضل الله بن روزبهان خنجی اصفهانی شافعی یکی از علمای متعصب اهل سنت عمری و دشمنان تشیع در مورد عقیده‌ی خود پیرامون حضرت مهدی عجل الله فرجه چنین می‌نویسد:
و مختار ما آن است که وجود مهدی در آخر زمان واجب است که بر آن حکم کنند بنا بر احادیث صحیحه که یاد کردیم و واجب است که حکم
یزید پس از واقعه کربلا درصدد نابودی و شهادت ائمه معصوم (ع) از جمله امام سجاد (ع) بود که پس از سال‌ها ایشان را به شهادت رساند.
پس از واقعه‌ی کربلا، یزید تصمیم گرفت امام سجاد علیه السلام را نیز از میان بردارد. به همین دلیل در ملاقات‌هایی که در کاخ خود با او و سایر اسرا داشت، منتظر بود از او حرفی بشنود که بهانه‌ای برای قتلش باشد.
یک روز امام را به کاخ خود فرا خواند و از او سوالی پرسید. امام در حالی که تسبیح کوچکی را در دستش می‌گرداند، به او پاسخ دا
یزید پس از واقعه کربلا درصدد نابودی و شهادت ائمه معصوم (ع) از جمله امام سجاد (ع) بود که پس از سال‌ها ایشان را به شهادت رساند.
پس از واقعه‌ی کربلا، یزید تصمیم گرفت امام سجاد علیه السلام را نیز از میان بردارد. به همین دلیل در ملاقات‌هایی که در کاخ خود با او و سایر اسرا داشت، منتظر بود از او حرفی بشنود که بهانه‌ای برای قتلش باشد.
یک روز امام را به کاخ خود فرا خواند و از او سوالی پرسید. امام در حالی که تسبیح کوچکی را در دستش می‌گرداند، به او پاسخ دا
به هر حال، یکی از عوامل وحدت
دو مکتب قم و بغداد همین «کتاب تکلیف» شلمغانی بود و نقل می‌شود که شیعه این کتاب
را زیاد تهیّه کردند و نقل شده که از حسین بن روح سؤال کردند که: با کتب شلمغانی
چه کنیم؟(1) این سؤال در کتاب «غیبت» مرحوم شیخ طوسی آمده
که از خادم حسین بن روح نقل می‌کند که از حسین بن روح راجع به شلمغانی سؤال کردم
که: خانه‌های ما از کتب او پر است (بیوتنا منها ملاء). ایشان می‌گوید: «أقول فیها
ما قال العسکریّ فی کتب بنی فضّال».(2) عسکری در اصطلاح
روایتی است که آقای محسن قرائتی زیاد
تکرار می‌کند:
«ارزش
دارد؛ شنیدی؛ حدیثی که خواندم: سلمانی آمد؛ آرایشگاهی آمد ریش امیرالمومنین (علیه السلام) را درست کند لب‏‌های حضرت تکان می‌‏خورد گفت: یا علی! لب را
نگه دار موی لبت را قیچی کنم. فرمود: لبم را نگه دارم یک سبحان الله عقب می‏افتم.» (7/12/1382)

http://gharaati.ir/show.php?page=darsha&id=408&query=%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C&exact=

«این
حدیث‏‌ها را چند بار خوانده‌‏ام. اجازه بدهید یک بار دیگر بخوانم: سلمانی آمد؛ آرایشگاهی
 
خواستگاری و شرائط آن
 
خواستگاری و نامزدی مقدمه نکاح است و با توجه به اهمیّت ذی‏المقدمه، مقدمه هم مهم تلقّی می‏شود.
 
از نظر حقوقی، مادام که صیغه عقد نکاح جاری نشده، زن و مرد نسبت به هم بیگانه تلقّی می‏شوند گر چه خواستگاری صورت گرفته و مورد قبول نیز واقع شده باشد.
 
قانونگذار خواستگاری پذیرفته شده را نیز وعده ازدواج می‏نامد و آن را قابل عدول می‏داند(ماده 1035 ق.م)ولی قابل عدول بودن وعده نکاح از اهمیّت آن نمی‏کاهد چه دانستن آثار حقوقی خواس
جلسه دهم (یکشنبه، 98.07.07)                                          بسمه تعالی
الرابع: یسقط هذا الخیار... ص135
امر چهارم: مسقطات بیع الخیار
چهارمین امر از امور هشت‌گانه در بیان جزئیات و احکام بیع الخیار بررسی مسقطات حق الخیار است.
بایع خانه‌اش را فروخته به شرط اینکه تا یک ماه اگر ثمن را برگرداند بتواند بیع را فسخ کند، چگونه این حق خیار ساقط می‌شود و از بین می‌رود؟ مرحوم شیخ انصاری سه مسقط را بررسی می‌کنند:
مسقط اول: إسقاط حق الخیار
سؤال: آیا
به نام خداوند متعال|سلام| شما می‌دانید که من مرد پست‌های بی‌مناسبت‌م| طی زندگی با فیش‌نگار جان به این رسیده‌ام که اگر از مطلبی خوشت آمد همان روز تنظیم کن برای انتشار؛ شاهد این تجربه نیز پنجاه و چند پست پیش‌نویس شده ای است که گویا دیگر انتشاراشان مزه نمی دهد! | از این رو وقتی این دو مطلب طولانی را مطالعه کردم که مال بیش از 15 سال پیش هست به نظرم رسید که برای شما خوبان به اشتراک بگذارم؛ ضرر نمی‌کنید اگر تا تهش را بخوانید!| راستی «آقاگل» و «شبا
جلسه سی و چهارم (دوشنبه، 98.09.11)                                بسمه تعالی
الثالث: الإجماع... ص311
دلیل سوم: اجماع
سومین دلیلی که بر حجیت خبر واحد اقامه شده اجماع علماء است.
شش وجه و بیان در تبیین استدلال به اجماع وجود دارد:
وجه اول: ادعای اجماع به نحو موجبه جزئیه
قبل از تبیین وجه اول به جهت ورود دو اصطلاح منطقی و اصولی در عبارت مرحوم شیخ انصاری و به جهت یادآوری مباحثی که سالهای قبل خوانده‌اید به دو مقدمه اشاره می‌کنیم:
مقدمه اول، منطقی: اصطلاح
یامن له الدنیاوالاخره
 
 
مناسبت های جمادی الأولیروز اول : شیخ کاظم بغدادى معروف به اُزرى مداح اهل بیت ادیبى کامل و شاعرى فاضل و صاحب قصیده هائیه که قریب به هزار بیت است که صاحب جواهر اجر و ثواب اخروى آنرا بر اجر جواهر ترجیح مى داد و آرزو مى کرد کاش ثواب قصیده در نامه عمل او و ثواب جواهر در نامه عمل ازرى ثبت شود.در سال 1211 قمرى در حدود 80 سالگى در کاظمین وفات کرد و در سرابى که معروف به قبر مرحوم سید مرتضى است دفن گردید.روز پنجم :ولادت عقیلة العرب ز
بسم الله 
 
 
مناسبت های جمادی الأولیروز اول : شیخ کاظم بغدادى معروف به اُزرى مداح اهل بیت ادیبى کامل و شاعرى فاضل و صاحب قصیده هائیه که قریب به هزار بیت است که صاحب جواهر اجر و ثواب اخروى آنرا بر اجر جواهر ترجیح مى داد و آرزو مى کرد کاش ثواب قصیده در نامه عمل او و ثواب جواهر در نامه عمل ازرى ثبت شود.در سال 1211 قمرى در حدود 80 سالگى در کاظمین وفات کرد و در سرابى که معروف به قبر مرحوم سید مرتضى است دفن گردید.روز پنجم :ولادت عقیلة العرب زینب کبرى 5 ق ک

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

صادق الکساندر بروسلی ایرانی مطالعات فرهنگی